Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om strikk og line.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål om strikk og line.

    Når jeg sender min lille glider opp med Høy-Start, strikk og line. Ser jeg at ringen slipper kroken på flyet litt tidlig i løftet. Hadde kanskje vært OK om strikken/linen hadde løftet flyet høyere opp før den slapp.
    Som dere kanskje ser på denne filmen, er det ikke mange meter opp før fallskjermen slipper.
    Er det jeg som holder flyet feil? For mye eller for lite oppover? Eller noe jeg kan forandre på?
    Beklager mitt elendige kamera, men håper det går an å se hva jeg mener.



    Strikken er ca 10 meter 8 mm. Og det er ca 80 meter line.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Ser ut som flyet går for lite opp i starten, det vil slippe i det du tar igjen kroken.
    Mer høyderor i starten, kaste mer oppover, flytte kroken lenger bak. Prøv kun en av tingene i slengen.
    Regner med at det er strikken som er festet i bakken.
    Her er en video av hvordan starten bør se ut.
    ----------------------------------------------------------------------
    Kenneth Thommesen
    http://www.vingen.no/
    www.bmfk.org

    Ventus 2cx 1/4, Club Libelle 1/4,
    RaceM, Aspire
    Pike Perfection
    35cc Extra 260
    Extra 300L Leki

    Comment


    • #3
      Takk for det. Ja strikken er festet i bakken. Litt trøblete å flytte kroken på denne. Men litt mer opp. og litt høyderor vil kanskje hjelpe.
      Dette er skikkelig artig, så jeg ser frem til neste dag med litt bra vær.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        Visst er det artig
        Etter at jeg prøvde å strikke "små" seilfly for noen år siden oppdaget jeg at strikk og line etter hvert ble for tungt i forhold til fly og vingeareal. Da ble det som du opplever det. Flyene ville ikke oppover, mest framover og av lina tidlig. Men det ble mye bedre når det ble en del vind, da fikk jeg mer trekk og kunne jekke modellene opp og så gå av lina når sakene stod nesten rett opp. Men du bruker jo kort strikk... husk at linetykkelsen og vekta av den bør være liten.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Jeg flytter kroken litt bakover. Så prøver jeg å launche en dag det er litt motvind. Jeg har jo en 2,5 m, som (når den en gang blir ferdig) kan tenke meg å prøve skyte opp også.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment

          Working...
          X