Announcement

Collapse
No announcement yet.

Genie rip off

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Genie rip off

    Etter noe turer med Blue Phoenix, gikk haleroret og bakre del av kroppen i stykker.


    Click image for larger version

Name:	2012-06-27-190.jpg
Views:	1
Size:	49.0 KB
ID:	632056

    Ser ut som det var en defekt servo som var årsaken til det uhellet .

    Etter noen timer på hobbyrommet, endte jeg opp med denne.
    Click image for larger version

Name:	2012-07-01-196.jpg
Views:	1
Size:	49.0 KB
ID:	632057 Click image for larger version

Name:	2012-07-01-197.jpg
Views:	1
Size:	28.8 KB
ID:	632058

    Det blir vel litt synd oig sette Blue Phoenix vingene på denne, så da tenkte jeg fortsette Genie linjen, og bygge nye vinger også. Genie bruker profil SD7036 inners men går over i SD7003 ytterst. Jeg vurderer og bruke disse, men i 2m vinge, Genie er +3m, eventuelt bruke en profil som ligner mer på de som brukes i type DLG fly, er det noen som har tips rundt dette?

    Da jeg bor i den flatere dele an norge, Østfold, så er tanke og få en profil som er effektiv mtp termikk og gjerne litt fart. Det virker det som DLG'ene stort sett er

    Fint om jeg får noen innspill her, da jeg er helt fersk på vingeprofiler

    Nå er det over til litt mer pussing og glassing av kroppen
    Last edited by Mr. Andersen; 01-07-12, 22:04.
    __________________________________________________ _______________________________________
    Frode Andersen
    www.haldenmodellflyklubb.no
    www.rcwings.no
    Sarpsborg Modellflyklubb
    _____________________________________________

  • #2
    Click image for larger version

Name:	2012-07-01-198.jpg
Views:	1
Size:	52.0 KB
ID:	590229

    Glassing på gang. Ser ut som det blir en del pussing, for og få det bra. Det er første gang jeg legger glassfiber.
    __________________________________________________ _______________________________________
    Frode Andersen
    www.haldenmodellflyklubb.no
    www.rcwings.no
    Sarpsborg Modellflyklubb
    _____________________________________________

    Comment


    • #3
      Click image for larger version

Name:	2012-07-02-199.jpg
Views:	1
Size:	50.1 KB
ID:	590252
      Nå er 2 lag med tynn fiber tørket, skal slipe ned de værste bulkene. Så skal det legges på 2 lag på toppen og ned sidene, vill ha sterke sider.
      __________________________________________________ _______________________________________
      Frode Andersen
      www.haldenmodellflyklubb.no
      www.rcwings.no
      Sarpsborg Modellflyklubb
      _____________________________________________

      Comment


      • #4
        Den ser skikkelig tøff ut. Men du kunne spart litt glassfiber.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #5
          Originally posted by ArneH View Post
          Den ser skikkelig tøff ut. Men du kunne spart litt glassfiber.

          Takk
          Ok, er litt fersk på det området også. Det er kun 20gr/m2 tenkte da att det er greit med litt ekstra?

          Hvor mye ville du lagt?
          __________________________________________________ _______________________________________
          Frode Andersen
          www.haldenmodellflyklubb.no
          www.rcwings.no
          Sarpsborg Modellflyklubb
          _____________________________________________

          Comment


          • #6
            Ser bare at du må klippe av ganske mye. Det er ikke nødvendig å legge så mye utenom kroppen. Ellers har jeg brukt samme glassfiber, og Biltema Lamineringsepoksy, med godt resultat på et par glidere. Men jeg har trukket med film utenpå glassfiberen.
            Skal du det? Kroppen på denne er glasset.
            Attached Files
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Google litt på Mark Drela, og AG vingeprofiler, så finner du sikkert en som passer deg..
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Originally posted by ArneH View Post
                Ser bare at du må klippe av ganske mye. Det er ikke nødvendig å legge så mye utenom kroppen. Ellers har jeg brukt samme glassfiber, og Biltema Lamineringsepoksy, med godt resultat på et par glidere. Men jeg har trukket med film utenpå glassfiberen.
                Skal du det? Kroppen på denne er glasset.
                Den ser fin ut. Jeg tenkte kun ha glassfiber, men det blir nok en del pussing før jeg kommer så langt tenkte legge på et strøk med epoksy til, men først må jeg få det slett, pusse og pusse er kodeordet for kvelden
                Tenkte investere i ei vakum pumpe etterhvert, det skal vistnok gi mye penere resultat.
                __________________________________________________ _______________________________________
                Frode Andersen
                www.haldenmodellflyklubb.no
                www.rcwings.no
                Sarpsborg Modellflyklubb
                _____________________________________________

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bad scientist View Post
                  Google litt på Mark Drela, og AG vingeprofiler, så finner du sikkert en som passer deg..
                  Jeg har googlet litt og kommet frem til enten og bruke Genie orginal profiler SD7003 og 8,7% SD7036 i tuppen
                  eller AG35 i rot, AG 36 midten og AG37 i tuppen. AG skal i følge en på RCgroups gi et veldig bra resultat. Dr. Drela skal angivelig ha peil på hva han driver med.

                  Click image for larger version

Name:	2012-07-03-200.jpg
Views:	1
Size:	44.7 KB
ID:	590263
                  Last edited by Mr. Andersen; 03-07-12, 18:13.
                  __________________________________________________ _______________________________________
                  Frode Andersen
                  www.haldenmodellflyklubb.no
                  www.rcwings.no
                  Sarpsborg Modellflyklubb
                  _____________________________________________

                  Comment


                  • #10
                    Epoxyen har rent noen steder, litt ivrig med epoksy pålegging. Hva kan jeg bruke og pusse ned og polere opp til blank finnish?

                    Går det fint og pusse ned med sand papir og polere opp med Autosol? eller annen type rubbing?
                    Er ikke så veldig farlig, den skal kun brukes her på løkka, men morro og få den glatt i overflaten.
                    __________________________________________________ _______________________________________
                    Frode Andersen
                    www.haldenmodellflyklubb.no
                    www.rcwings.no
                    Sarpsborg Modellflyklubb
                    _____________________________________________

                    Comment


                    • #11
                      Det er jo et slit å pusse ned epoksy. Jeg har blitt så lei, at jeg har fjernet klumper, eller striper med Dremel- Men da må du være lett på hånden som en Kirurg. Ellers er det bare å pusse. først med grovt, og så finere etterhvert. Nå er ikke jeg noen ekspert på glassing da. Bare pass på at du ikke pusser for langt ned, slik at du fjerner glassfiberen. Det har jeg også klart. Men hvis ikke du skal male eller trekke, får den vel bli som den blir. Hvordan er det med vekten? Jeg har bare brukt tynt lag med Epoksy, og det har vært liten forskjell før og etter.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • #12
                        som du sier pusse, pusse, pusse..

                        Men her kan du gjøre følgende.
                        1 )Puss ned alt av klumper og STOOORE ujevnheter med GROVT papir. ( så grovt som mulig, uten at du pusser deg ned i glassfiberen)
                        2) Legge på sparkel / bilparkel funker fint og tørker raskt.
                        3) puss ned sånn at hele modellen blir jevn. ( grovt papir til å begynne med finere etterhvert.. trenger ikke finere enn 120 - 150 ca på dette nivået)
                        4) sparkle med "sprutspakkel" ( sparkel på sprayboks) fra Clas'ern.. tørker raskt.
                        5) puss modellen enda jevnere. NÅ kan du bruke noen dråper vann samtidig og etterhvert bruke enda finere papir. 200 -300 papir vil passe her.
                        6) Grunning.
                        7) slip ned så mye som mulig av grunningen
                        Lakkere med den endelige fargen.. (tynne strøk)
                        9) pussing med 800 eller 1000-papir, bruk vann, og vask av støv til slutt
                        10)Spray enda en gang med sluttfarge og slip ned med enda finere papir ( vannsliping nå også)

                        11- 13 .. Så til slutt noen strøk med klarlakk om du vil.. slip ned med så fint papir som mulig i mellom støkene her også ..

                        Denne oppskrifta gir en slett modell med en glatt overflate.
                        Det er mange trinn, men om du bruker hurtigtørkende sparkel kommer du langt på en ettermiddag og kveld. Pussemaskin fungerer godt. Selv har jeg noen permagrit-klosser fra Eureka RC.

                        Klossene finner du her. Klossene koster en del, men de holder leeeenge. Mine har holdt i 5-7 år, og de kommer til å holde ihvertfall så mange år framover også, med mindre jeg begynner å slipe stål eller stein med de. (Litt reklame for Kjell.. )


                        Det er sikkert flere veier til "paradis".. Kanskje noen som har gjort det enda flere ganger kan supplere ?

                        Og til sist. Glassfiberstøv, epoksy /lim-dunst og lakk er ikke godt for luftveiene. Bruk ei god maske.
                        __________________________________________________ ___
                        Jørn Kaasbøll
                        Scale Warbirds of Norway

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ArneH View Post
                          Hvordan er det med vekten? Jeg har bare brukt tynt lag med Epoksy, og det har vært liten forskjell før og etter.
                          Jeg er redd jeg har brukt for mye epoxy, men har lært av det til neste gang. Tror jeg kommer til og investere i ei vakum pumpe. Det sies at overflaten blir mye penere når den ligger under vakum? Den er nok en del tyngre nå en med kun balsa, men det virker som den er lettere en orginalen. Det er kun en observasjon, veide ikke orginalen. Uansett blir det brukt MYE mindre epoxy neste gang
                          __________________________________________________ _______________________________________
                          Frode Andersen
                          www.haldenmodellflyklubb.no
                          www.rcwings.no
                          Sarpsborg Modellflyklubb
                          _____________________________________________

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by chewbaca View Post
                            som du sier pusse, pusse, pusse..

                            Men her kan du gjøre følgende.
                            1 )Puss ned alt av klumper og STOOORE ujevnheter med GROVT papir. ( så grovt som mulig, uten at du pusser deg ned i glassfiberen)
                            2) Legge på sparkel / bilparkel funker fint og tørker raskt.
                            3) puss ned sånn at hele modellen blir jevn. ( grovt papir til å begynne med finere etterhvert.. trenger ikke finere enn 120 - 150 ca på dette nivået)
                            4) sparkle med "sprutspakkel" ( sparkel på sprayboks) fra Clas'ern.. tørker raskt.
                            5) puss modellen enda jevnere. NÅ kan du bruke noen dråper vann samtidig og etterhvert bruke enda finere papir. 200 -300 papir vil passe her.
                            6) Grunning.
                            7) slip ned så mye som mulig av grunningen
                            Lakkere med den endelige fargen.. (tynne strøk)
                            9) pussing med 800 eller 1000-papir, bruk vann, og vask av støv til slutt
                            10)Spray enda en gang med sluttfarge og slip ned med enda finere papir ( vannsliping nå også)

                            11- 13 .. Så til slutt noen strøk med klarlakk om du vil.. slip ned med så fint papir som mulig i mellom støkene her også ..

                            Denne oppskrifta gir en slett modell med en glatt overflate.
                            Det er mange trinn, men om du bruker hurtigtørkende sparkel kommer du langt på en ettermiddag og kveld. Pussemaskin fungerer godt. Selv har jeg noen permagrit-klosser fra Eureka RC.

                            Klossene finner du her. Klossene koster en del, men de holder leeeenge. Mine har holdt i 5-7 år, og de kommer til å holde ihvertfall så mange år framover også, med mindre jeg begynner å slipe stål eller stein med de. (Litt reklame for Kjell.. )


                            Det er sikkert flere veier til "paradis".. Kanskje noen som har gjort det enda flere ganger kan supplere ?

                            Og til sist. Glassfiberstøv, epoksy /lim-dunst og lakk er ikke godt for luftveiene. Bruk ei god maske.
                            Hadde jeg skulle lakke hadde dette fungert perfekt, vil jeg tro, men jeg la farge i epoxyen for og slippe lakk og sparkel.
                            Tror dere det vil fungere med og slipe med f.eks 120papir til 200 papir 600 og så avlutte med enten 1000 eller en rubbing? vil jeg da få tilbake den blanke overflaten jeg har nå? men da uten ujevnhetene
                            __________________________________________________ _______________________________________
                            Frode Andersen
                            www.haldenmodellflyklubb.no
                            www.rcwings.no
                            Sarpsborg Modellflyklubb
                            _____________________________________________

                            Comment


                            • #15
                              det å glasse for å få en fin overflate er egentelig veldig enkelt....
                              jeg har med hell brukt tynn glassfiber 20 gr pr m2 og støpe epoxy tynnet med ca 50% aceton trekk til deg overflødig væske med tørkeparir og bruk en liten skumgummirull til å legge det på. når du har lagt på der du skal ha sliper du lett over med 240 papir.
                              så kommer jobben du gjør ute dope talkum og acetonblandes til en tynn suppe legges med pensel og slipes vekk..gjenta dette 2-3 ganger har du vært flink med bygginga er det klart til grunning og en 2 k billakk og det blir såååå fint!
                              er du forsiktig under prosessen blir dette ikke veldig mye tyngre enn fiml
                              Rune Gjelsnes
                              Vikersund
                              92624841

                              Comment

                              Working...
                              X