Unconfigured Ad

Collapse

Høystart, den lager du selv:)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • x-pilot
    • Dec 2004
    • 205

Høystart, den lager du selv:)

Ser at det er mange tråder på høystart. I stedet for å poste dette der, tenkte jeg at det kanskje er greit med egen tråd på det.

Slik gjør jeg det:

Ring Kjemiteknikk i Oslo (22 65 41 00) og be om å få kjøpe staseslange. Jeg kjøpte 50m (Hey! De selger strikk i meter!!), som kostet meg ca. kr. 1100,-. De sender i posten.

Jeg delte strikken i to og har da strikk til to høystarter (Gummien varer ikke evig) Deretter finner du fram til en fiskeutstyrsbutikk og kjøper fiskesene, så lett og sterk som mulig. 100-130m er passe til 25m strikk, men se litt på flyplassen din før du bestemmer lengden.

Få tak i to nøkkelringer og en fallskjerm. Fakkskjerm kjøpte jeg på Martinsen Hobbyservice i Hønefoss og nøkkelringene ranet jeg fra et par gamle nøkkelknipper. Så er det bare å finne egnet "rull" til å vinde opp høystarten på. Jeg har tenkt å kjøpe en skjøteledning på rull fra SmartClub, bare for å kunne bruke rullen til Høystart.

Klipp av noen cm strikk som du trær fiskesenen inn på, før du knyter den fast i strikken. Slik unngår du at senen gnager seg inn i strikken.

Til slutt får du tak i et solid jordspyd.

Done in a minute, og masse moro!!

T
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

"Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

Vrakgods strødd utover hele Ringerike.
  • jørgen123
    • Jul 2005
    • 706

ble dette billigere enn å kjøpe komplett høystart fra en forhandler?
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• x-pilot
      • Dec 2004
      • 205

Redigert: Oi da! Den tok jeg ikke før jeg hadde skrevet dette. Morsomt! Nesten som spørsmålet om hvor elektronet befinner seg i sin bane rundt atomet... Men jeg lar likevel det jeg skrev stå. En - null til deg

Hvor lang strikk?

Det avhenger av flyplassen. Har man 100m stripe, ville jeg satse på å ha en strikk på 10m og 60-70m line. Da klarer man seg innenfor flyplassen. Hvis man har lengre stripe/jorde kan man godt ha 25m strikk og 130m line.
      Husk på at strikken strekker seg laaaangt (Var det 3 ganger egen lengde Joo sa?) Tror ikke det finnes noen fundamental sannhet på dette. Bortsett fra at høystarten må passe innenfor området man har tilgjengelig, er det fritt fram. Har likevel noen tanker:

Lang strikk og kort line: Vil dette gi jevnere akselerasjon? Det vil si "snillere" strikk for skrøpelige skip?
      Lang line og kort strikk: Krever et fly med sterke vinger (Vingene knakk under høystart på min Kelly fra Gebhart i påsken)

Kom gjerne med innspill på dette.

Min anbefaling (Uten å ha veldig peiling): Se på forholdene først, så lag strikk som utnytter forholdene maksimalt.

Om kostnadene: Hvis man deler 50m strikk i 3, har man 3 høystarter for ca. 1100 kroner + line og fallskjerm (Tror den kostet en 100-lapp) Dette er da billig? Aner ikke hva en høystart koster fra butikk...

T
      Last edited by x-pilot; 11-04-07, 11:10.
      Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

• jørgen123
        • Jul 2005
        • 706

hvis man har trær litt utenfor bana kan jeg anbefale å feste den i et tre, gjerne så høyt som mulig.
        Jørgen Wake Stensen
        Bodø MFK

Comment

• r-ling
          • Oct 2003
          • 189

Dimensjon på høystartstrikk?

Hva er dimensjonen på en standard høystartstrikk?
          Indre/ytre diameter og veggtykkelse?
          Man burde kanskje hatt forskjellige dimensjoner alt etter flystørrelse, men en "standard strikk" er vel omtrent passelig til 2-meter klassen?
          Hva er da dimensjonen på et slikt standard strikk?
          Erling Svegre
          Vangsvik
          Senja Modellflyklubb

Mustang P-51 - OS 25FX
          SIG Ninja
          Blue Phoenix
          ArtHobby Colibri-V
          Reichard Grob G103C Twin Acro III

Comment

• Minibønna
            Administrator
            • Oct 2005
            • 390

Kanskje jeg er dum og ikke fatter poenget! Men hva er poenget med å lage dette selv når materialkostnadene er så høy som de er?
            Kostnadene er jo bortimot 1500,-(riktig nok to lengder) før denne såkalte trommelen kommer inn i bildet! Ta kontakt med en forhandler å få hele sulamitten til 400-500 kroner!
            Last edited by Minibønna; 12-04-07, 06:12.
            Tor Henrik Hernes

Comment

• pleym
              • Dec 2001
              • 909

Ikke mye til høystart du får for den prisen vel? men det kommer vel litt an på hvor store modeller man skal ha opp.

hvor kraftig (tykk) var denne strikken?

Trommel lager du selv, eller du får tak i en tom kabeltrommel. Jordspyd er overflødig sålenge du har skog/busker (eller i verste fall kroken på bilen)
              Hvis man kjenner noen med symaskinsertifikat, så trenger man ikke kjøpe fallskjermen heller

Comment

• TapZ
                • Oct 2005
                • 711

dynaflite sin standard høystart, beregnet på fly opp til 2.5m (5.5mm strikk) koster $54, og dynaflite sin heavyduty høystart beregnet på 3m (8mm strikk), koster $59.
                Frank Thingelstad
                2050 Jessheim

Comment

• torgust
                  • Aug 2005
                  • 842

Jeg synes at prisen på den staseslangen var heller stiv jeg da.

Den gangen jeg lagde høystart (leeeenge siden) selv kjøpte jeg strikk hos ei båtsjappe. Den funka som gull.

Sjekket prisen pr meter for sånn strikk for ca 1 år siden. Mener å huske at det var 15 kr metern for en strikk som var +/- 10 mm.

Med den prisen får du en 25 meters strikk for under 400 spenn. Resten av varene koster ikke allverden heller. Så her skulle du få til noe for under 500-lappen.

Morsomt å lage litt selv også
                  Mvh
                  Torbjørn Gustafson
                  www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• x-pilot
                    • Dec 2004
                    • 205

Heisann!

Hmmm... mulig at strikken min ble dyr.... Husk å regne inn x antall kroner for at posten skal gidde å tolle (For de som bruker den metoden) samt moms og avgifter og what ever dette rødgrønne helvete klarer å presse på oss... Tror ikke du får den hjem til kassa for 54 dollar!

Når det gjelder tykkelse har jeg 4mm innerdiameter og 7mm ytterdiameter.

Glem ikke at det (for meg) er utrolig moro å lage noe som funker selv.

T
                    Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

• torgust
                      • Aug 2005
                      • 842

Hei Trygve:

Det var ikke min intensjon å "klage" på din metode. Om du oppfattet det sånn, så var det altså ikke sånn ment
                      Jeg synes det er bra at noen tar til orde for lage litt ting selv. Det er jo tross alt det denne hobbyen handler om. Lage ting og bruke dem opp etterpå

Jeg påpekte kun at strikken var litt dyr og at det var mulig å få i billigere strikk. Dog får du sikkert det du betaler for om du kjøper en billigere strikk vil jeg tro.

Jeg synes også at det er moro å lage sånne ting selv. Det øker gleden ved å bruke tingene etterpå. Mye mer gøy å bruke noe man har laget selv enn noe man har kjøpt
                      Mvh
                      Torbjørn Gustafson
                      www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• jørgen123
                        • Jul 2005
                        • 706

Originally posted by torgust
                        Jeg synes at prisen på den staseslangen var heller stiv jeg da.

Den gangen jeg lagde høystart (leeeenge siden) selv kjøpte jeg strikk hos ei båtsjappe. Den funka som gull.

Sjekket prisen pr meter for sånn strikk for ca 1 år siden. Mener å huske at det var 15 kr metern for en strikk som var +/- 10 mm.
                        et strikk på 10mm i ytterdiameter, hvor stor er da innerdiameteren?

jeg har 10mm strikk, og hvis Dynaflight sier at 8mm strikk er "heavy duty", så er det vel ikke så rart at 10mm var en tanke mye til Blue Phoenix
                        Jørgen Wake Stensen
                        Bodø MFK

Comment

• r-ling
                          • Oct 2003
                          • 189

Høystartstrikk

Ble litt engasjert i dette, da jeg selv er inne i en seilflyperiode for tiden.
                          Tok en tur i brakka vår og klipte en bit av rørstrikket (latex) vi kjøpte for 15-20 år siden. Indre diameter 5mm, ytre diameter ca 10mm. Vegger ca 2,5 mm.
                          Vi brukte 30 meter strikk og 100-150 meter nylonline (ca. 1-1,2mm)
                          Dette brukte vi til 2-meters klasse (LSF 15 P/V) under NNM på begynnelsen av 90-tallet. Største flyet som gikk opp på denne, var Bird of Time (2,5-3 meter?). Det funka helt fint.
                          Er begynt å undersøke litt for å få tak i litt større parti med strikk, slik at man kan få ned prisen litt. Det er sikkert mange som kunne tenke seg å kjøpe billig strikk for å mekke sjøl. Mht fallskjerm, er det kanskje noen i forsvaret som gidder å plukke opp etter kveldsskyting med lysraketter? Disse fallskjermene er jo helt ypperlige. Ellers er det jo mange som bruker opp gamle nødraketter (med fallskjerm) på nyttårsaften, så da er det jo bare å plukke opp etter dem... Alternativt kan man alliere seg med noen som har symaskinførerbevis...
                          Erling Svegre
                          Vangsvik
                          Senja Modellflyklubb

Mustang P-51 - OS 25FX
                          SIG Ninja
                          Blue Phoenix
                          ArtHobby Colibri-V
                          Reichard Grob G103C Twin Acro III

Comment

• tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

Originally posted by torgust
                            Var det på den butikken i fjordgata du kjøpte? heter vel skips og fiske industri eller noe sånt tror jeg.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

Comment

• torgust
                              • Aug 2005
                              • 842

Originally posted by tyor
                              Var det på den butikken i fjordgata du kjøpte? heter vel skips og fiske industri eller noe sånt tror jeg.
                              Jepp. Det var den i Fjordgata ja. I krysset Fjordgata - Jomfrugata. Den heter skips og fiskeriutstyr tror jeg.

Skal se om jeg rekker å kjøre nedom en tur til uka og sjekke priser og sånt. Kan sende deg info på PM om du vil.
                              Mvh
                              Torbjørn Gustafson
                              www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

Working...