Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjemme snekkret seilfly vinsj

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Her er ett prosjekt med en flott vinsj. Sikkert verdt å snappe opp noen detaljer her. Disse viste seg å bli veldig gode vinsjer.
    Sneak Peek at my new F3B Winch - RCU Forums
    Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

    Comment


    • #47
      Var innom Thorbjørn & Kåre og de har en brukbar Graupner vinsj til 5 lapper

      Litt OT men fredagen nærmer seg:

      Et alternativ til vinsj......
      Attached Files
      Last edited by Quadrocopter; 04-12-08, 18:11.

      Comment


      • #48
        Originally posted by Quadrocopter View Post
        Litt OT men fredagen nærmer seg:

        Et alternativ til vinsj......

        Var innom Thorbjørn & Kåre og de har en brukbar Graupner vinsj til 5 lapper
        Hva er brukbar, og hvilken er det?
        Om det er bra saker, så har de en bestilling ifra meg.
        En kan selvfølgelig lage bra saker hjemme også, men om det skiller en tusenlapp eller to når en må mekke mange timer, så er det jo et enkelt regnestykke.
        Bra at det med vinsj kommer opp som tema på vinteren, sånn at folk som har lurt på det her, er klar når snøen tiner.
        Støtt våre norske forhandlere er mitt råd, så langt det er mulig.
        Last edited by Soarer; 04-12-08, 18:16.
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #49
          Trolig samme som Jim nevner i post #38 til €800

          Trykk på denne linken så ser du den nederst på siden

          Comment


          • #50
            Har hørt at Graupner vinsjen har utviklet seg noe. De første var ikke bra, men ett rimelig alternativ. Burde ha potensiale, men 3trinns regulering må bort og byttes ut med solenoid, ny pedal selvsagt, ender på trommel må byttes ut med tykkere aluminium og lages med flens, lager bør skiftes muligens, understell må stives opp. Noen hadde også noe kast i trommel og/eller slark en eller annen plass.
            Men man har da de fleste deler og mulig å utvikle denne til noe bra.
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment


            • #51
              Fant pdf linken til bruksanvisningen for de som vil ha detaljer - spesifikasjoner.

              Comment


              • #52
                mao så hvis du kjøper den så har du iallefall fått en motor å ett utgangs punkt da?
                Thomas Rongve

                Comment


                • #53
                  Originally posted by Lille_Thomas View Post
                  mao så hvis du kjøper den så har du iallefall fått en motor å ett utgangs punkt da?
                  ja...
                  Men Graupner skal ha stor positivitet i at de er vel den eneste av de store aktørene som i det hele tatt har en vinsj som kan dra opp F3X fly.

                  Er vel bare å regne på solenoid og pedal (om de ikke har skjønnt det og montert det), litt forsterkning av understell (ganske enkelt tror jeg), nye ender på trommel (burde være enkelt med litt dreiehjelp) og en kantaltråd for å få den lovlig til eventuelle stevner man vil på.
                  Jo Grini
                  http://vimeo.com/jojoen
                  http://www.youtube.com/jojoenno
                  http://www.jojoen.no/

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by jj View Post
                    .... men 3trinns regulering må bort og byttes ut med solenoid, ny pedal selvsagt, ...
                    Jo,
                    er du sikker på at det er en tre trinns regulator. Leste litt i manualen og det eneste jeg kunne finne om å regulere hastigheten var at man kunne regulere draget ved å "pulse" med foten på fotbryteren.
                    Men i alle tilfeller skulle det være en smal sak å bygge om fotbryteren.

                    Forsterkning av ramma virker enkelt - alt er firkant stål (hmm - stål....) med plastplugger i endene, her er det bare å finne en firkantstål dimensjon som passer inn i den eksisterende.

                    Et spørsmål - hvorfor må trommelveggene være tykkere?

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Quadrocopter View Post
                      Jo,
                      er du sikker på at det er en tre trinns regulator. Leste litt i manualen og det eneste jeg kunne finne om å regulere hastigheten var at man kunne regulere draget ved å "pulse" med foten på fotbryteren.
                      Men i alle tilfeller skulle det være en smal sak å bygge om fotbryteren.

                      Forsterkning av ramma virker enkelt - alt er firkant stål (hmm - stål....) med plastplugger i endene, her er det bare å finne en firkantstål dimensjon som passer inn i den eksisterende.

                      Et spørsmål - hvorfor må trommelveggene være tykkere?
                      Tja, det kan sikkert Stig svare på hva som er siste versjon (med eller uten regulator). Men jeg har nå brukt en med tretrinns i høst... Stig skulle bygge om sin.
                      Fotbryteren er håpløst dårlig med sin litt merkelig runde bryter og i plastikk (ikke som på pdf'
                      en). En lav fuzz fotpedal vil være mye bedre å bruke.
                      Det er vanlig at endel tyskere vil ha regulator, så de svarer sikkert på hva markedet i Tyskland vil ha. Men rundt om i verden er det veldig få som bruker regulator, ei heller vil ha det. Høres fint ut og gir sikkert noen en trygghet ved ikke å slippe løs masse krefter i ett trykk, men mer elektronikk som kan gå i stykker. Min vinsj skal tåle å stå ute i regn, over natten under en pressening, i garasjen og ikke minst kunne håndteres litt..
                      Trommelveggene er først og fremst tynne "blikkplater" som bøyer seg. Dernest så har de ikke flens mot trommelen slik at line kan (og vil) kile seg når platen bøyer seg litt (gjør det når line pakker seg mot enden). Liner er såpass dyrt at vi ikke ønsker at de skal kile seg unødvendig.

                      Rammen trenger mest bedre hengsling av ben og litt avstiving. Er ikke så mye arbeid tror jeg
                      Jo Grini
                      http://vimeo.com/jojoen
                      http://www.youtube.com/jojoenno
                      http://www.jojoen.no/

                      Comment


                      • #56
                        Er konklusjonen her å kjøpe seg en Graupner vinsj eller?
                        Det blir jo både dyrt og mye arbeid å ta det ifra bunnen av selv ser det ut til..
                        Fem tusen i deler, pluss jobben med det og ha en plass/person til å gjøre det også.
                        Om Graupner leverer noe som en rimelig vei å gå, så er det vel like greit istedet for å mekke ihop noe selv. Som alltid, den første kan forbedres, etterpå blir det enda mere arbeid.. Som med kvinnfolk det der (eller vingebygging), lær på den ene, praktiser på den neste..
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • #57
                          På min første vins var ende platene for tyne, med det resultat at de bøyde seg og gikk inn i lagerbokken på vær side. Så de bør være tykke. På den jeg bruker nå er det henhold 10 og 14mm tykke. Leger ved en snitt tegning av den jeg brukte først, og den er et godt eksempel på hvordan det ikke skal se ut
                          Attached Files
                          Tor Midtlund

                          Comment


                          • #58
                            Jeg er iallefall ikke i tvil om hva jeg ville ha kjøpt...Tror det blir vanskeligt å mekke en brukbar vinsj for 5k,så valget mitt har nok blitt den Graupner saken...
                            -Jim Johansen-
                            Flyklart:
                            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                            Under construction:
                            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                            Comment


                            • #59
                              Om man trenger noe nå og vil spare litt på slantene kjøper dere en Graupner (om den finnes på lager da). Om dere vil ha en dere blir fornøyd med i 10 år fremover uten å trenge gjøre noe med den, kjøper dere en Ober.
                              Er fremdeles flyet som flyr selvsagt og du som styrer
                              Jo Grini
                              http://vimeo.com/jojoen
                              http://www.youtube.com/jojoenno
                              http://www.jojoen.no/

                              Comment


                              • #60
                                Skremmende lang leveringstid på Ober produktene - 6 mnd. (Klar til fellesferien)

                                For min del har jeg brukt alt for mange kroner på å få en propell i nesa på Vision Plus'en min og i disse ulvetider blir det vel ikke plass til en slik investering før "etter" sommerferien (får jobbe hele sommeren å bruke feriepengene på leketøyet som kollegaene mine kaller det.....

                                Tror Torbjørn har en eller to på lager.

                                Comment

                                Working...
                                X