Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjemme snekkret seilfly vinsj

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjemme snekkret seilfly vinsj

    Flytter over diskusjonen om vinsjen hit så vi ikke roter til predator tråden;P

    Hadde vært kjekt hvis folk ville dele bilder å erfaringer med seilfly vinsjing her
    Thomas Rongve

  • #2
    Er det noen billige fotpedaler å skaffe til dette systemet?
    Thomas Rongve

    Comment


    • #3
      Vil tro at det bare er en bryter til å slå inn og ut innslaget til motoren, så der kan en bryke mye rart. Selve motorstrømmen går ikke igjennom bryteren.
      Stikkontakt på vinsjen, og plugg på pedalen, så er den demonterbar også. Det kan jeg skaffe. Det er nok selve vinsjen med trommel og enveislager arbeidsmengden ligger.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #4
        Legger med et par bilder av mitt winchprosjekt, som foreløpig kun eksisterer på tegnebrettet. Motor er innkjøpt, men jeg mangler alt det andre (inkludert dreiebenk). Satser på å lage med fri trommel

        Noen som har tips til brukbare solenoider, og hvor man kan få tak i slikt?
        Attached Files

        Comment


        • #5
          hmm hadde sett for meg at det skulle kunne gå ann å regulere hastigheten på motoren men jeg vet ikke hvordan det blir brukt jeg.
          Thomas Rongve

          Comment


          • #6
            Billigste type gitar fotpedal fungerer godt. Det jeg har og har hatt i 10år.
            Regulering av vinsjen er ikke tillatt i F3B og også helt unødvendig. Du regulerer ved å "pumpe" på fotbryteren.
            Søk etter FS 50 "Fusstaster" feks. 410 ERROR PAGE Billigste type har da som regel en 10A bryter innvendig. Det går faktisk endel strøm til innslagsreleet/solenoid.

            Når det gjelder solenoid ta en telefon til Gjermund Westad eller Tor Midtlund. De har funnet billig og god solenoid i Norge som virker.
            Attached Files
            Last edited by jj; 01-12-08, 22:20.
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment


            • #7
              Originally posted by Soarer View Post
              Vil tro at det bare er en bryter til å slå inn og ut innslaget til motoren, så der kan en bryke mye rart. Selve motorstrømmen går ikke igjennom bryteren.
              Stikkontakt på vinsjen, og plugg på pedalen, så er den demonterbar også. Det kan jeg skaffe. Det er nok selve vinsjen med trommel og enveislager arbeidsmengden ligger.
              I startdrevet på en bilstarter er det innebygd "enveislager". Kan ikke det brukes?
              Roger Strand

              Comment


              • #8
                Limer inn litt fra Predatortråden
                -----------------------
                Du kan laste ned noe tegninger på Gjermund Westad sin side:
                http://www.seaxx.net/
                Han Venture vinsj er ett godt utgangspunkt og den er endel brukt i Norge
                Mulig gutta har noen ferdigstøpte deler å selge og.
                DE har forandret litt på konseptet siden den gang de la det ut, og sidene er ikke oppdatert på lenge (eposten på siden virker nok heller ikke, så send en pm så skal jeg oppgi korrekt)

                Ellers se feks:
                404 Not Found

                Pri nr.1 er å få ett skikkelig enveislager som sitter godt, tåler juling og er lett å operere.
                Ellers er det veldig godt å ha bare opplagring på motorsiden. Gjør det mye enklere å lage/bytte skinker, samt greie ut vase som det kan bli av og til. Men det krever skikkelig opplagring.

                Tar dere noen bilder av feks Ober vinsj eller Hollenbeck og klarer å kopiere det er dette de beste vinsjene som finnes (Hollenbeck selges ikke mer)


                Når det gjelder motortype er det veldig greit å følge reglene slik at vinsjen kan benyttes i konkurranse senere.
                ftp://www.fai.org/sporting_code/sc4/...soaring_08.zip
                World Air Sports Federation
                Det må brukes en standard serieprodusert startmotor (normalt en 1,1kw ford eller lucas med passende turtall), men man har lov til å lage nytt lagerhus og lager i bakenden.
                Vinsj og batteri (batteri maks 510EN startkapasitet) testes og kalibreres slik at totalmotstanden ikke er under 23milliohm. Dette må måles litt spesiellt. Man måler spenning på batteriet før test. Hekter på ett clampmeter (ampere) som tåler 800A (mindre sier poff) og låser vinsjtrommelen med reimer. Holder inne pedalen i 1sek og avleser maks ampere. Dette gjøres over 3 ganger med 2min pauser slik at man får en middelverdi. Vinsjen justeres ved å bruke kantaltråd eller flattjern av kantal som er laget justerbart.
                Jo Grini
                http://vimeo.com/jojoen
                http://www.youtube.com/jojoenno
                http://www.jojoen.no/

                Comment


                • #9
                  F.Y.I.
                  Snublet over denne siden mens jeg jaktet på noe annen info - de holder til over dammen - vet ikke hvordan prisene er i forhold til hva personene i innlegget til Jo kan skaffe dem for.

                  Comment


                  • #10
                    Gitar peddal passer meg ypperlig hvis det funker. Jobbet på en musikk sjappe her i ålesund en stund så ting derfra kan jeg skaffe billig vil jeg tro
                    Thomas Rongve

                    Comment


                    • #11
                      Fikk denne fra Tor om solenoid brukt på venture vinsj
                      --------------------------
                      Jeg fant ikke noen kvittering i farten, men de ble kjøpt hos:

                      Hoels Elektroservice A.S

                      St Olavs gate 96, 2317 Hamar

                      62 52 42 79

                      Du kan spørre dem om de kan søke på meg eller Gjermund. Vi skal være oppført som kunde der. De er kjøpt der i 2004/2005
                      Jo Grini
                      http://vimeo.com/jojoen
                      http://www.youtube.com/jojoenno
                      http://www.jojoen.no/

                      Comment


                      • #12
                        Hvis noen ringer Hoels og finner ut hvilken type som er brukt, så post infoen her slik at vi slipper å jamme stakkaren

                        Videre hadde det vert OK hvis du kunne poste en "inventory" liste med alle komponenter, produkt nummer + leverandør etter hvert som de kommer på plass

                        Comment


                        • #13
                          Noen som vet ca. bruddstyrke på en ny fersk vinsjline?

                          Bare for å ha noe å dimensjonere for i forhold til utbøyning på trommelen


                          Har sett noen andre steder at de kobler to solenoider i serie, for å ha en ekstra sikkerhet i tilfelle en av dem brenner fast, men når jeg ser på f.eks. Ober sine vinsjer, så har vel ikke de det?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by pleym View Post
                            Noen som vet ca. bruddstyrke på en ny fersk vinsjline?

                            Bare for å ha noe å dimensjonere for i forhold til utbøyning på trommelen


                            Har sett noen andre steder at de kobler to solenoider i serie, for å ha en ekstra sikkerhet i tilfelle en av dem brenner fast, men når jeg ser på f.eks. Ober sine vinsjer, så har vel ikke de det?
                            Side 33 for bruddstyrke.
                            http://www.emc-vega.de/pdf/EMC2009.pdf
                            Vi har målt +150kg på omlenk og dermed dette på trommel og tenker jeg.
                            Løfter greit en 100kg mann av bakken om det er litt vind på løpestart F3J

                            Vil anbefale å kjøpe 1,25-1,35mm til all trening.
                            F3B/F modeller 1,15-1,35 avhengig av vind
                            F3J modeller 1,25-1,55
                            Selv flyr jeg omtrent altid på 1,35 eller 1,45mm på trening. Linene holder lenger og tynne liner bruker jeg for det meste bare i konkurranser (mindre motstand og man får strekt linen noe mer).

                            To solenoider er typisk for amerikanske vinjer. De er kraftigere og dermed går det mer strøm i startøyeblikket (større gnist). De pumper også ekstremt mye mer enn det vi gjør her i Europa, og dermed større slitasje.
                            Helt unødvendig med to solenoider på en F3B vinsj.
                            Bare velg en som er kraftig nok eller velprøvd av andre.
                            Må nok tåle rundt 800A i peak og 3-400A i 15sek vil jeg tro.
                            Jo Grini
                            http://vimeo.com/jojoen
                            http://www.youtube.com/jojoenno
                            http://www.jojoen.no/

                            Comment


                            • #15
                              Nå har jeg funnet igjen fakturaen på solenoiden. Den heter SOLIEOID UNIVERS. HD 12V/150A. Har også brukt en anen type men den har jeg ikke noen opplysninger om, men den er litt for svak så den ikke tåler strømstyrken hvis den blir feil montert og kan henge seg opp. Men det er en 100A.
                              Det som JJ skriver stemmer om vinsjene, har laget en som var litt forsvak på engangslagret og det er en opplevelse jeg ikke vil oppleve igjen. Etter beregninger så skulle den tåle 180Kg, nå har jeg gjort om den så den tåler nesten 300Kg. Har vært med på løpeline som det har løftet meg og en til, og våres samlet vekt er over 200Kg
                              Driver å jobber med en ny type vins nå, men den kommer jeg ikke til å legge ut får jeg har testet den ordlig ut.
                              Har også tegnig av omlenk som er enkel og meget bra.
                              Så hvis det er noen som trenger hjelp så bare ta kontakt-
                              Tor Midtlund

                              Comment

                              Working...
                              X