If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Vil tro at det bare er en bryter til å slå inn og ut innslaget til motoren, så der kan en bryke mye rart. Selve motorstrømmen går ikke igjennom bryteren.
Stikkontakt på vinsjen, og plugg på pedalen, så er den demonterbar også. Det kan jeg skaffe. Det er nok selve vinsjen med trommel og enveislager arbeidsmengden ligger.
Mvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.
Legger med et par bilder av mitt winchprosjekt, som foreløpig kun eksisterer på tegnebrettet. Motor er innkjøpt, men jeg mangler alt det andre (inkludert dreiebenk). Satser på å lage med fri trommel
Noen som har tips til brukbare solenoider, og hvor man kan få tak i slikt?
Billigste type gitar fotpedal fungerer godt. Det jeg har og har hatt i 10år.
Regulering av vinsjen er ikke tillatt i F3B og også helt unødvendig. Du regulerer ved å "pumpe" på fotbryteren.
Søk etter FS 50 "Fusstaster" feks. 410 ERROR PAGE Billigste type har da som regel en 10A bryter innvendig. Det går faktisk endel strøm til innslagsreleet/solenoid.
Når det gjelder solenoid ta en telefon til Gjermund Westad eller Tor Midtlund. De har funnet billig og god solenoid i Norge som virker.
Vil tro at det bare er en bryter til å slå inn og ut innslaget til motoren, så der kan en bryke mye rart. Selve motorstrømmen går ikke igjennom bryteren.
Stikkontakt på vinsjen, og plugg på pedalen, så er den demonterbar også. Det kan jeg skaffe. Det er nok selve vinsjen med trommel og enveislager arbeidsmengden ligger.
I startdrevet på en bilstarter er det innebygd "enveislager". Kan ikke det brukes?
Limer inn litt fra Predatortråden
-----------------------
Du kan laste ned noe tegninger på Gjermund Westad sin side: http://www.seaxx.net/
Han Venture vinsj er ett godt utgangspunkt og den er endel brukt i Norge
Mulig gutta har noen ferdigstøpte deler å selge og.
DE har forandret litt på konseptet siden den gang de la det ut, og sidene er ikke oppdatert på lenge (eposten på siden virker nok heller ikke, så send en pm så skal jeg oppgi korrekt)
Pri nr.1 er å få ett skikkelig enveislager som sitter godt, tåler juling og er lett å operere.
Ellers er det veldig godt å ha bare opplagring på motorsiden. Gjør det mye enklere å lage/bytte skinker, samt greie ut vase som det kan bli av og til. Men det krever skikkelig opplagring.
Tar dere noen bilder av feks Ober vinsj eller Hollenbeck og klarer å kopiere det er dette de beste vinsjene som finnes (Hollenbeck selges ikke mer)
Når det gjelder motortype er det veldig greit å følge reglene slik at vinsjen kan benyttes i konkurranse senere. ftp://www.fai.org/sporting_code/sc4/...soaring_08.zip World Air Sports Federation
Det må brukes en standard serieprodusert startmotor (normalt en 1,1kw ford eller lucas med passende turtall), men man har lov til å lage nytt lagerhus og lager i bakenden.
Vinsj og batteri (batteri maks 510EN startkapasitet) testes og kalibreres slik at totalmotstanden ikke er under 23milliohm. Dette må måles litt spesiellt. Man måler spenning på batteriet før test. Hekter på ett clampmeter (ampere) som tåler 800A (mindre sier poff) og låser vinsjtrommelen med reimer. Holder inne pedalen i 1sek og avleser maks ampere. Dette gjøres over 3 ganger med 2min pauser slik at man får en middelverdi. Vinsjen justeres ved å bruke kantaltråd eller flattjern av kantal som er laget justerbart.
F.Y.I.
Snublet over denne siden mens jeg jaktet på noe annen info - de holder til over dammen - vet ikke hvordan prisene er i forhold til hva personene i innlegget til Jo kan skaffe dem for.
Noen som vet ca. bruddstyrke på en ny fersk vinsjline?
Bare for å ha noe å dimensjonere for i forhold til utbøyning på trommelen
Har sett noen andre steder at de kobler to solenoider i serie, for å ha en ekstra sikkerhet i tilfelle en av dem brenner fast, men når jeg ser på f.eks. Ober sine vinsjer, så har vel ikke de det?
Noen som vet ca. bruddstyrke på en ny fersk vinsjline?
Bare for å ha noe å dimensjonere for i forhold til utbøyning på trommelen
Har sett noen andre steder at de kobler to solenoider i serie, for å ha en ekstra sikkerhet i tilfelle en av dem brenner fast, men når jeg ser på f.eks. Ober sine vinsjer, så har vel ikke de det?
Side 33 for bruddstyrke. http://www.emc-vega.de/pdf/EMC2009.pdf
Vi har målt +150kg på omlenk og dermed dette på trommel og tenker jeg.
Løfter greit en 100kg mann av bakken om det er litt vind på løpestart F3J
Vil anbefale å kjøpe 1,25-1,35mm til all trening.
F3B/F modeller 1,15-1,35 avhengig av vind
F3J modeller 1,25-1,55
Selv flyr jeg omtrent altid på 1,35 eller 1,45mm på trening. Linene holder lenger og tynne liner bruker jeg for det meste bare i konkurranser (mindre motstand og man får strekt linen noe mer).
To solenoider er typisk for amerikanske vinjer. De er kraftigere og dermed går det mer strøm i startøyeblikket (større gnist). De pumper også ekstremt mye mer enn det vi gjør her i Europa, og dermed større slitasje.
Helt unødvendig med to solenoider på en F3B vinsj.
Bare velg en som er kraftig nok eller velprøvd av andre.
Må nok tåle rundt 800A i peak og 3-400A i 15sek vil jeg tro.
Nå har jeg funnet igjen fakturaen på solenoiden. Den heter SOLIEOID UNIVERS. HD 12V/150A. Har også brukt en anen type men den har jeg ikke noen opplysninger om, men den er litt for svak så den ikke tåler strømstyrken hvis den blir feil montert og kan henge seg opp. Men det er en 100A.
Det som JJ skriver stemmer om vinsjene, har laget en som var litt forsvak på engangslagret og det er en opplevelse jeg ikke vil oppleve igjen. Etter beregninger så skulle den tåle 180Kg, nå har jeg gjort om den så den tåler nesten 300Kg. Har vært med på løpeline som det har løftet meg og en til, og våres samlet vekt er over 200Kg
Driver å jobber med en ny type vins nå, men den kommer jeg ikke til å legge ut får jeg har testet den ordlig ut.
Har også tegnig av omlenk som er enkel og meget bra.
Så hvis det er noen som trenger hjelp så bare ta kontakt-
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment