Unconfigured Ad

Collapse

F3F, F3J og F3B Ringeanlegg

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Seiler`n
    • Mar 2005
    • 821

F3F, F3J og F3B Ringeanlegg

Da er jeg i gang med å prosjektere ringeanlegget for klubben. Har satt meg opp noen krav til ytelse slik at jeg vet hva jeg skal gå etter av utstyr. Så får vi se om målsettingene stemmer når prosjektet er ferdig.

Har for mye fritid på jobb som må fylles med noe fornuftig så hvorfor ikke lage noe selv. Sikkert mulig å kjøpe noe eller få fra deler programvare fra andre, men er litt sær og vill lage det selv.

Kravene er :
    - Lite batteriforbruk
    - Hovedenheten må ikke være større en en "stor" matboks
    - Lagre data fra hver tur
    - USB eller minnebrikke tilkobling for overføring av data.
    - Kunne spille av lydfiler slik som 1 ,2 ,3 osv samt nedtelling
    - Sikkert noe mer som jeg kommer på etterhvert.

"Data" enheten skal bygges hved hjelp av microprossesorer, samt andre dupeditter som jeg lærte om en gang for fryktelig lenge siden.

Link til lignende prosjekt ( F3F )
    Litt om Microprosessorer og hvordan bruke dem riktig.

Målsettingen er ferdigstilling iløpet av våren 2010. Så tid har jeg fåreløpig nok av

Mitt største problem er at jeg ikke kan C++ som microprosessorene må mates med... Derfor 2010
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst
  • Lille_Thomas
    • Sep 2008
    • 364

Blir spennende å følge med på

Hadde jo liggnende prosjekt selv men har lagt det på is etter som jeg fant ut at custom elctronics i Storbrittania hadde ett system som var helt likt med det jeg hadde i hode mitt til mest sansynelig en bedre pris en hva jeg kunne fått laget det å ikke minst mye mindre enn hva jeg kunne fått til

men lykke til å husk å legge ut bilder å info om utviklingen.
    Thomas Rongve

Comment

• Seiler`n
      • Mar 2005
      • 821

En start på blokkdiagram..
      Attached Files
      Mvh
      Stig Olsen
      Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
      Pike Brio / Giant
      Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Hei Stig,
        Ok - det var derfor du var så "hemmelighetsfull" i mikroprosessor tråden

Har kommet litt lenger - etter "push" fra noe andre i en annen tråd...

Tok utgangspunkt i designet fra Custom Electronic (som jeg mener er alt for dyrt) og la til noen nye funksjoner og har kommet frem til følgende to konsetpter:

Versjon 1
        Et "all in a box" system likt det fra C.E. men oppgradert teknologisk, med to alternativer håndsett - enter via kabel som originalene (5-600 kroner i rene komponenter) eller via trådløs (regner med dette vil øke kosten med ca 5-800 kroner). Pluss en eller annen overføring mot et spreadsheet på laptoppen.

Versjon 2
        Kun I/O delen + tidskontroll i "boksen" som kommuniserer tråløst med en laptopp hvor resten av programvaren ligger. På denne har du har fullt konkurranse oppsett hvor det eneste du trenger å legge inn deltagere. Alle omganger, hvem som skal fly og resultatservice blir (kan bli) styrt av den programvaren i laptoppen.

Har gjort programvare strukturen og utkast til HW design for versjon 1.
        Versjon 2 er kun på skisseblokka da jeg trenger mer informasjon om hvordan konkurranser gjennomføres.
        Nå er dessverre jula over og jobben kaller (den gir meg heller ikke fritid til å gjøre noe annet - har en uvane at jeg tar jobben med hjem ) så det stopper vel med fremdrift frem til neste ferie.... sukk

Gjorde en betrakting om det var mulighet til å kommersialisere dette (noen $$ i egen lomme), resultatet er vel at det går å gjøre produksjons kostnadene så lave at det vil være en god margin på selve HW. Programvare kostnadene vil også kunne gå "brake even" etter ikke så alt for mange solgte bokser.
        Den store utfordringen er markedting - her trengs det å være "buddy" med et av de store navnene på kontinentet eller over dammen å få boksen solgt inn via dem, eller være flink på rcgroups e.l. - så vi får se om arbeidsgiveren overlever 2009, greit å ha noe å falle tilbake på

Set at du ønsker å gjøre dette på egenhånd og det er bra, skulle du trenge noen å sparre med så send meg en e-mail.

Lykke til
        -Frank-
        Last edited by Quadrocopter; 11-01-09, 21:44.

Comment

• Soarer
          • Mar 2005
          • 1856

Veldig bra karer!

KJEMPE!!
          Klubben her har besluttet å kjøpe et sånt Custom Electronics, men om vi ikke kjøper ett til når dere er ferdig, så skal jeg kjøpe et selv.
          Det her var beste nytt på lang tid
          Mvh
          Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• Seiler`n
            • Mar 2005
            • 821

hehe da jeg håper på mange taxikunder i det nye året kan nok dette ta lang tid. Men noe må jeg gjøre når jeg ikke har kunder...

Må nok ha noen å sparre med a jeg er på "blinky" nivå.. Men det endrer seg nok etterhvert. Må bare få laget med et blokkdiagram som er ok. Slik at når jeg legger til fungsjoner ikke må bygge om hele driten får å få inn mon nytt.

Må nok ha et nytt developer board som jeg kan programere enkelt chiper på. Er ikke sikker på om butterflyèn er egnet i oppsettet når alt kommer til alt.
            Men den er godt egnet til å lære på !

Usb => seriel kabel er på vei i posten nå, så det er ikke lenge til jeg for alvår kan bgynne å leke meg.
            Mvh
            Stig Olsen
            Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
            Pike Brio / Giant
            Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Lyd modul

Kom over denne hos Sparkfun, må jo være innertier for dere som ville ha mulighet til å spille av audiofiler!
              Attached Files

Comment

Working...