Unconfigured Ad

Collapse

Alpina 2501, Flamingo eller LastDown XL?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ERJ
    • Aug 2007
    • 935

Sendung verfolgen...

Originally posted by bellanca
    Takker

Der er jo sporingen for det fraktselskapet ja, men fikk opp sporingsnr er for kort??
    Har ikke noe annet enn det ordrenr jeg fikk av de, det er slik 1xxxxxx/1
    Her kanskje...

...og så på "Sendung verfolgen" til venstre...

Mvh Einar - tyske kasus...uæsjh..

Comment

• Flamingooo
      • Feb 2007
      • 93

Originally posted by Mk.V
      Her kanskje...

...og så på "Sendung verfolgen" til venstre...

Mvh Einar - tyske kasus...uæsjh..
      Du finner også en engelsk version av DP.
      For sporing av sendelsen går du til DHL (som er en del av DP og står for DPs transport), og velger "Shipment tracking made easy" her: http://www.dhl.de/dhl?tab=1&skin=hi&...mlFile=3004522

Selvom det er DHL som står for frakten, så er ikke sendelsene fra Staufenbiel DHL sendinger (DHL er altså en og to ting på samme tid ): dermed er det posten som står for importeringen (legger til moms og leverer pakken til deg - de ringer aldri før de kommer, så du må nok på posten for å hente pakken dersom du har en jobb utenfor hjemmet ditt).
      I korrspondanse med Staufenbiel, fikk jeg vite at de har sluttet å benytte seg av DHL-frakt, da dette er altfor dyrt både for dem og kundene, og en tråd her på forumet for ikke lenge siden kunne fortelle om ville fortollingsgebyrer på en DHL forsendelse fra sverige.

Vær oppmerksom på at posten bruker sine egne sporingsnumre (som de ikke sender deg før du får hentelappen), men du kan ringe kundeservice for å få det opplyst dersom du synes pakken blir liggende for lenge til "customs inspection".

ut å fly!

F

Comment

• Wiker
        • May 2003
        • 195

For ikke spore het av..

Til termikk er vel greit at flyet er størst mulig (for å synes bedre på avstand), så av den grunn kommer vel Alpina 2501 nederst på lista. Har for øvrig ingen erfaring med Alpina 2501 eller LastDown.

Hadde en Flamingo for noen år siden. Ingen stygge tendenser, tipstall problemer eller lignende. Den tåler mye vekt. Jeg var så fornøyd med Flamingoen at da jeg mosa den kjøpte jeg umiddelbart en ny. Men, den ligger fortsatt ubygget i eske på loftet. Holdt på å selge den til Einar/Mk.V for ett år siden, men greide ikke å skilles fra den likevel (skal nok bygge den en dag).

Einar, hvordan går det med din Flamingo?

Comment

• Flamingooo
          • Feb 2007
          • 93

Originally posted by Wiker
          Hadde en Flamingo for noen år siden. Ingen stygge tendenser, tipstall problemer eller lignende. Den tåler mye vekt. Jeg var så fornøyd med Flamingoen at da jeg mosa den kjøpte jeg umiddelbart en ny. Men, den ligger fortsatt ubygget i eske på loftet. Holdt på å selge den til Einar/Mk.V for ett år siden, men greide ikke å skilles fra den likevel (skal nok bygge den en dag).
          Ah! du har sett lyset!
          Men dersom du ikke har bygget den enda, kan du vel selge den til meg? Jeg lover å bygge den fort og tilogmed sende deg bilder ....
          Hvilken Flamingo er det du har?; multiplex? skulle gjerne sett bilder og specs på den (hvilken profil er det på din: min er som sagt en multiplex fra tidlig 90 tall, tror det er en rg 14/15 profil). denne F 2006 er jo veldig forandret; både vingespenn/tipper/sideror (og el-motor - fysj!)

kan du sende noen bilder (du kan godt bruke det som et påskudd for å sette igang byggingen!)?

F

Comment

• Wiker
            • May 2003
            • 195

Jeg har en Multiplex Flamingo 2001:
            Wingspan: 2,850 mm
            Fuselage Length: 1,345 mm
            Wing Area (FAI): approx. 55 dm²
            Airfoil: HQ 3,2-11 modified

Skal vi si 5000,- så er den din.
            Tida går nå mest til F3F-type flyvning, bygging og reparering kosteskaft-fly. Høyst usikkert når og om Flamingoen noen gang havner på byggebordet, så fornuften tilsier jo at jeg bør selge den. Men, hver gang jeg åpner eska, ser de lækkre obeshi vingene, for ikke å snakke om at dem er jo så deilig å ta i, da er det ikke lett å skilles fra den.

Tror ikke det er store forandringer fra 2001 til 2006 versjon. Profilen er slanket litt fra HQ 3,2-11% til HQ 2,5-10%. Planformen på vingene er endret bitte litt. Og så har de avrundet kantene på vinger, høyderor og sideror, istedenfor den mer kantede formen på 2001 versjonen. På 2006 er det ferdige flaps, mens på 2001 måtte man lage flaps selv. I tillegg er balanseror og flaps på 2006 ferdig hengslett, noe ala som på støpte glass/karbon vinger. Tror også bell kranken til høyderoret er ferdig motert.

Mk.V skulle bygge Flamingo 2006.
            EINAR - komentarer og bilder?

Her er noen bilder jeg tok da jeg fikk den første Flamingoen. Noen bilder for å sammenligne Multiplex ASW27B - Flamingo 2001 - Alpina 4001.
            Attached Files

Comment

• ERJ
              • Aug 2007
              • 935

Aiaiaiaiaih...Tatt med buksa nede...

Originally posted by Wiker
              For ikke spore het av..

Til termikk er vel greit at flyet er størst mulig (for å synes bedre på avstand), så av den grunn kommer vel Alpina 2501 nederst på lista. Har for øvrig ingen erfaring med Alpina 2501 eller LastDown.

Einar, hvordan går det med din Flamingo?
              Det er her jeg skulle foretatt meg to ting...Det ene er og springe til skogs
              og "kamfluert" meg... Det andre er og la mitt berettigede sinne flomme
              over disse som IKKE kan eller VIL se at det finnes andre "flymasjiner" enn
              hva dem selv foretrekker! I.e. en er fristet til og tro at disse er født voksne
              og oppflasket på glassfiber, carbon og kevlar...

Det med "kamfluasjen" er høyst reelt det... Jeg har jo hatt begge første
              utgavene av Flamingo'en. - Og ble stormforelsket i flyegenskapene...
              Når jeg da først skulle vende tilbake til modellflyfamilien og ville ha et all-
              roundfly valgte jeg og se på denne frøkenen igjen... Og holdt på og lokke
              Wiker ut på glattisen med et salg... Nok om det, det ble utgave 2006
              istedenfor...Som når den ankom til jul i fjor viste seg og være to nummer
              for avansert for en som har vært så lenge borte fra "yrket"...
              Her har det skjedd mye på evaluering- og utviklingsfronten gitt...Et utrolig
              nydelig arbeide er utført på vingene med flaps og balanseror og en super
              finish over det hele...

I og med at Damen med stor D er så pass flott har jeg villet spare henne for
              mine elendige utfoldelser som "elsker"... Og har valgt et stykke Elapor som
              treningsobjekt... (Se annen blog om litt...) Det er tydelig at begge flyene
              kommer fra samme konstruktør. Selv sin himmelvide forskjell i utførelse...

F... også Wiker...Nå presser du en gammel gnip... til ting han ikke liker...
              Og ta i bruk en teknologi som kan ende både på den ene eller annen måte..!
              Joda...Joda... Jeg skal ta noen bilder med mitt "tikkidale" kamera og se om jeg
              får lagt ut bilder av 2006 utgaven...For som "Flamingooo" sier; det stor forskjell
              i look mellom 2001 og 2006...

Mvh Einar - på vei til skogs...
              Last edited by ERJ; 06-06-09, 13:48.

Comment

• Flamingooo
                • Feb 2007
                • 93

morsomt å se utviklingen; her er min utgave tverrkuttet og 80 talls!
                Er det noen som har en virkelig veteranflamingo (kom vel ut på slutten av 70 tallet første gang)?

F
                Attached Files

Comment

• eibergg
                  • Dec 2006
                  • 74

Last Down 3XL

Bellanca!

Har du mottatt flyet?

Hvordan ser det ut?

Lurer på denne selv. Spent på inntrykket. Vil den flekse fælt eller er den stiv?

Eivind
                  Great Planes Fling
                  Great Planes Slinger
                  E-Flite Edge 540
                  Tragi 704X
                  Multiplex Funjet
                  Multiplex Easyglider
                  EMS Ventus 2c Klapptrieb, 4,8m
                  Valenta ASW 17
                  Futaba 10c FASST

Comment

• bellanca
                    • Apr 2004
                    • 283

Heisann

Ja flyet er kommet.
                    Ser faktisk veldig bra ut, fikk en kommentar at dette var hakket bedre enn blizzard

Kroppen er nydelig uten noen som helst støpekanter som jeg kan se, vingene er lette og for meg stive, trekket kan du speile deg i,ikke en rynke,

Har sett over det nå og ingen skjevheter i ror eller stab som jeg kan finne.

Skal lage en liten byggeblogg her snart.
                    Futaba 10C Fasst
                    Last Down 3XL V3
                    Spirit Elite
                    Primo
                    Hellcat
                    Sukhoi
                    Pt 19
                    Ucd
                    Bossanova
                    Giles 202
                    Boomerang
                    Mojo
                    Ultra Stick
                    Riva Silver X
                    Laser 3d
                    Hobbyrommet er fullt av leker.

Comment

• sjaa
                      • Feb 2006
                      • 601

Hei..

Er enig med Bellanca i det aller meste han skriver. Var nedom han her om dagen og så over flymaskinen, og inntrykket er meget bra!
                      Har selv hatt den Reichard Blizzarden han omtaler, og må si at LD 3xl fremstår som hakket mer gjennomført. Vingene er, etter mitt skjønn, i samme klasse kvalitetsmessig men kroppen til LD har langt bedre fninish enn Reihard kroppen.. Felles for de begge er at de har langt igjen til å matche stivheten i en f3b/f kropp; men så er det jo en helt annen type flymaskin. Vi monterte sammen flyet "tørt" og det er en del flexing i vingene, uten at det er noe som trekker ned helhetsinntrykket på modellen.

Har selv nylig ferdigstilt en 1/4 ASH 26 fra et gammelt Robbe-sett, og der er det bra med flex i vingene. Var noe bekymret for dette før første tur, men min erfaring er at dette er med på å stabilisere flyet i urolig luft; hvilket gjør flyopplevelsen enda mer harmonisk. Sammenligningsgrunnlaget er en meget stiv 1:3,75 DG 600 fra H-model.

Har også en MPX Kranich (El-utgaven av Flamingo, om ikke jeg tar helt feil) som flyr meget bra. Den er tung sammenlignet med LD 3xl, 2,7m vs. 3,6m vingespenn og antakelig er Kranich tyngre med drøyt 3 kilo. Kranich flyr meget godt, og har et bredt hastighetsspekter samtidig som den er riktig herlig i termikken. Som ren termikkseiler ville jeg nok valgt LD3xl eller Blizzard/XL3200 fra Reichard fremfor Kranich/E-Flamingo; jeg gikk dog motsatt vei for å ha en flymaskin med større bryksområde.

Her lukter "trivsel i trange thermaler" uansett hvilken modell man velger
                      Mvh
                      JoE
                      Agder Modellflyklubb

Comment

• tseval
                        • Jul 2008
                        • 15

Da er flyet bestilt!

Takker for alle gode innspill! Beklager å skuffe Flamingoo, men det ble altså LastDown XL

Så var det all innmaten da... Jeg har to stk 3cellers 1800mAh 20C-batterier, men det spørs vel om de klarer å dra den 600W-motoren som følger med

Makan... må vel ratt ha ny lader og alt mulig... Men det får heller stå sin prøve

Nå er det bare å sitte og hamre løs på reload-knappen på sporingssidene et par uker

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6935

Originally posted by tseval
                          Jeg har to stk 3cellers 1800mAh 20C-batterier, men det spørs vel om de klarer å dra den 600W-motoren som følger med

Koble dem i parallell.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...