Unconfigured Ad

Collapse

Dynaflite Daydream hjelp..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • surpass
    • Apr 2007
    • 833

Dynaflite Daydream hjelp..

Heisann! Bygde denne 2meters termikk segleren i vinter. Byggesettet var flott og alle balsa og ply delene passet utmerket. Alle delene til stab/finne og side/høyderor måtte kuttes ut selv, men det resulterte bare i at jeg nå kjenner flyet veldig godt.La det ut for salg litt tidligere men gikk ikke å sende i posten. Så da bestemte jeg meg for å prøve og fly den litt.
    Idag, kl 04:29 var batteriet plugga i, og jeg var klar for takeoff. Full gass og lot flyet stige til det så ut som en liten maur på himmelen. I og me dat det var så tidlig så var det lite håp om noe særlig oppdrift, men der jeg bor er mitt imellom utgangen av en skog og svære gress og jordbær åkere, samt en elv som er relativt bred og lang. Dette burde bety at det ihvertfal skal være mulig å finne en eller annen form for oppdrift, spesielt siden det idag var fuktig i luften og noe tåke. Brukte hvertfall kun motoren i takeoff, og landet 18 minutter senere så noe må jeg jo ha funnet, hehe. Så satt jeg den deiligste landingen jeg noensinne har gjort med dette flyet, MEN.. det var tidlig på dagen og lyset var ikke helt klart, så vingen tok borti en stolpe på enden av stripa og smalt igjenom leading edgen. Hvordan reparerer jeg dette best mulig? Var utrolig kjipt, for har bare 4 turer på flyet hehe.
    Attached Files
  • ERJ
    • Aug 2007
    • 935

Ta av betrekkningen fra den brede blå stripa og ut til tippen.
    Siden det er vanskelig og skråskjære forkantlista over ribbene gjør du det like
    utenfor på hver side...Ca. 45 grader...Lag ny forkant av helt vanlig balsalist
    med litt overdimmensjon. Puss i profil og trekk på nytt den delen hvorfra du
    har fjernet trekket...Overlapp bør du ha over en ribbe. Ikke mere enn ti -
    femten mm. Samme dekor og ingen andre enn du legger merke til den lille skaden
    som har vært...

Mvh Einar - felles skjebne er en trøst heter det...
    Last edited by ERJ; 06-06-09, 19:33.

Comment

• surpass
      • Apr 2007
      • 833

Det hørtes fornuftig ut Skal få gjort det nå med en gang, limte på ny forkant list mens jeg leste innlegget ditt. Nå skal jeg pusse og legge på trekk. Legger ut bilde om noen minutter

Comment

• surpass
        • Apr 2007
        • 833

Da var det gjort Var jo en relativ liten skade, men måtte jo bare høre hvordan det skulle gjøres Så her er resultatet. Ble jo helt greit! Da var den klar for nye eventyr kl 0400 i natt
        Attached Files

Comment

• Margarus
          • Aug 2008
          • 322

ja ble fint det
          MvH Marius Leirdal

Comment

• surpass
            • Apr 2007
            • 833

Regner med å fly den igjen kl i 04.00 tida i dag. Det er bare så sykt fine forhold på den tida+ at sola er iferd med å stå opp, så flyopplevelsen er enorm.
            Skal trosse endel negative tanker i hodet mitt og montere mobilen under kroppen på flyet, å filme hele flyturen. Video kommer vel rund 05.00

Comment

• ERJ
              • Aug 2007
              • 935

Du er heldig du...

Originally posted by surpass
              Regner med å fly den igjen kl i 04.00 tida i dag. Det er bare så sykt fine forhold på den tida+ at sola er iferd med å stå opp, så flyopplevelsen er enorm.
              Skal trosse endel negative tanker i hodet mitt og montere mobilen under kroppen på flyet, å filme hele flyturen. Video kommer vel rund 05.00
              Du opplever noe mange av oss bare kan drømme om... Det og stå opp i otta
              og trå ut i duggfriskt gress for så og fly en runde eller to mens resten av samfunnet
              sover. Ta GODT vare både på minner og muligheter Surpass!

Atten minutter på første turen sier litt om forholdene du har og det på thermik...

Mvh Einar - reparasjonen din ble jo helt super den!

Comment

• surpass
                • Apr 2007
                • 833

Originally posted by Mk.V
                Du opplever noe mange av oss bare kan drømme om... Det og stå opp i otta
                og trå ut i duggfriskt gress for så og fly en runde eller to mens resten av samfunnet
                sover. Ta GODT vare både på minner og muligheter Surpass!

Atten minutter på første turen sier litt om forholdene du har og det på thermik...

Mvh Einar - reparasjonen din ble jo helt super den!

Ja jeg er veldig glad for at jeg har denne muligheten. Så er jeg så heldig at jeg har fått sparken fra jobben, så jeg har 1mnd hjemmetid ( les flytid) før jeg begynner i ny jobb
                Når jeg ankommer jordet jeg flyr på, så er gresset som du sier helt duggfriskt, og det lukter skikkelig sommer Jeg skal virkelig få montert kamera nå, så jeg kan dele opplevelsen med flere

Comment

• surpass
                  • Apr 2007
                  • 833

Da kom jeg nettopp hjem fra 2 flotte turer med nydelige forhold. Selvom det var null oppdrift å finne i dag, bortsett fra litt oppdrift helt på slutten så var det en fornøyelse og fly daydreamen. Den bare imponerer meg mer og mer. Skikkelig koselig å fly. Monterte kameraet under kroppen, slik at man fikk se helhets bilde av morgenstemningen
                  Jeg vet at de servoene jeg flyr med er veldig dårlige (billige hobbycity servoer) men at de var så ekstremt bråkete i luften visste jeg ikke før nå, hehe. Så jeg skal hive inn noen nye litt senere idag, ble direkte skremt når jeg hørte lyden av servoene på filmen. Håper dere liker den og litt feedback hadde vært koselig Her er den:

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6935

Du får ta deg en tur en solskinnsdag etter klokka 12 og se om du treffer litt heftig termikk. Var jo varierende type mark, pløyd og sådd osv så der burde gå noen fine blåser til værs. Veger gjennom området gjør at biler sikkert vil utløse bobler, noe du kan lære deg å forutse/utnytte når du vet hvor de helst kommer. Kanskje på tide å investere i et variometer? Ikke helt rimelig, men du verden for en kontroll du får på hva som skjer i høyden

Våkner tidlig selv, så det hender jeg ratter litt depron rundt på fotballbanen et steinkast hjemmefra grytidlige morgener når folk ellers ligger i bingen. Som du sier; helt stille, og sola som kommer opp Fin tid på døgnet.

Hadde kamera på en EasyGlider noen turer og oppdaga at servoene begynte å glitche oppe i høyden. Sånt man ikke oppdager på bakken. Førte til mottaker-bytte og det ble vekk.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• surpass
                      • Apr 2007
                      • 833

Jepp, tenkte å prøve meg noen turer imorgen litt utover dagen for å se hvordan forholdene er. Dette med seilfly var farlig, jeg bygde denne modellen for koseflyging, men nå ser det ut til at jeg blir litt hektet. Føler liksom at jeg får flydd, og ikke bare henge i propellen. Her er det vingene som står for løftet, og det stiller helt andre krav til meg som pilot. Jeg syns dette var utrolig moro! Nå går jeg å leker med tanken om å bestille meg en slik :

http://elefun.no/elefun4/aspx/produk...&prod=Reichard DG 300 Elan Acro 4m ARF&kategoriID=10000

Den hadde tatt seg godt ut da vi har gode slepemuligheter i vår klubb (agder modellfly).
                      Har jo sett at de får noe vanvittig med flytid på disse seilflyene, men at det var såpass artig hadde jeg aldri trodd!

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6935

Artig ja. Selvsagt. Bare de som ikke har prøvd som ikke har oppdaget det ennå.
                        Dere begynner å få et godt slepemiljø hos dere nå, Kenneth og Jo (og flere) har jo opptil flere slepefly. Heng deg på!

Comment

• surpass
                          • Apr 2007
                          • 833

Jepp, begynner å bli litt aktivitet her nå. Var visst slepekø for første gang for en liten stund siden. Slikt er godt å høre. Så føler jeg meg litt egoistisk om jeg ikke gjør ferdig min 1/4 cub med 62cc zenoah motor, for da kan den egentlig bare stå på evje så er det slepefly der til en hver tid Er jo helt fantastisk flott å fly på evje, tenkt deg ned dit i sommer?

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6935

Overrasker meg om jeg ikke tar ei helg der nede

Comment

• ERJ
                              • Aug 2007
                              • 935

Lykke til!

Originally posted by surpass
                              Jepp, tenkte å prøve meg noen turer imorgen litt utover dagen for å se hvordan forholdene er. Dette med seilfly var farlig, jeg bygde denne modellen for koseflyging, men nå ser det ut til at jeg blir litt hektet. Føler liksom at jeg får flydd, og ikke bare henge i propellen. Her er det vingene som står for løftet, og det stiller helt andre krav til meg som pilot. Jeg syns dette var utrolig moro! Nå går jeg å leker med tanken om å bestille meg en slik :

http://elefun.no/elefun4/aspx/produk...&prod=Reichard DG 300 Elan Acro 4m ARF&kategoriID=10000

Den hadde tatt seg godt ut da vi har gode slepemuligheter i vår klubb (agder modellfly).
                              Har jo sett at de får noe vanvittig med flytid på disse seilflyene, men at det var såpass artig hadde jeg aldri trodd!
                              Modellen så kjempe ut til den prisen! - Skikkelig lykke til!

Mvh Einar - det er noe eget med skala seilfly...og så freden og roen da...

Comment

Working...