Unconfigured Ad

Collapse

DLG morro eller tabbe ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyrre
    • Feb 2009
    • 2322

Jeg har også fått inntrykk, både fra denne tråden og andre steder at Fling'en er for tung. Nå har jeg lest litt mer om Binary'en og den virker å være bra, men den er ikke på langt så ARF som Fling'en. Det har forresten også kommet en 2.0 versjon med balanseror.

Comment

• kaklei
      • Sep 2005
      • 458

Jeg har Lighthawk fra rcbuilder.com
      Har ingen annen erfaring med andre dlg'er enn dette flyet, men må bare si jeg er veldig fornøyd med det, var ute og fløy fredag, modellen snappet termikken som var, ble flere turer på mange minutter, hadde den vel opp i ca 100m. En herlig følelse! Hadde vel ca 40m på de beste kastene, hadde med nabo'n, så vi byttet på å fly og kaste!

Hadde flyet på vekten nå, måtte bare sjekke hva den lå på, vinge veier 142g, kroppen veier 105, altså 247g til sammen. Vet ikke hvor dette ligger i forhold til de "beste" i klassen, men føler at flyet er lett nok.
      Har også forsterket halen http://www.modellflynytt.no/showthre...Berge-sideror. (post 3, tipset fra Jo G.) dette resulterte i 1,5g økning i halen, som ble kompensert med 3,5g i hesen for å få den balansert. Går alltid en grense på hvor lett enn skal bygge i forhold til styrken, er ikke til å unngå en og annen landing der særlig sideroret får litt juling.

Kjell Arne

Comment

• elektrodude
        • Sep 2006
        • 1342

måtte bare veie vingen på Fling'n også. Den veier 238!! gram med 2stk 10grams servoer. så det er her konsruksjons feilen ligger på denne modellen jaja, sier det igjen,man får hva man betaler for.
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Bare for å vise hvor vakkert og moro DLG (F3K) konkurranser kan være

Meld dere på F3K NC 20. Juni 2010 og F3K NM 22. August 2010 på Spydeberg

//Frank
          Last edited by Quadrocopter; 16-05-10, 21:11.

Comment

• elektrodude
            • Sep 2006
            • 1342

Flott video. Men hva går konkuransen ut på egentlig, sånn i korte trekk?
            Alt som kan fjernstyres.
            Steinar Kvarme.

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Du finner en detaljert informasjon om F3K konkurranser i dette dokumentet fra FAI (starter på side 22)

I grove trekk så består en konkurransen av et sett med oppgaver (tasks) som skal utføres innenfor en bestemt tidsperiode.
              Disse oppgavene er varierte og vil kreve at piloten behersker alle sider av DLG flyving (kast, termikk, landing og strategi)
              Resultatene normaliseres og de som har mest poeng går videre finalen. I finalen flys det et nytt sett med oppgaver og den som har mest poeng vinner konkurransen.

Det som er så flott med F3K er at alt er tett inn på deg og blir derfor veldig intenst - det er små marginer som skiller de beste

Her er oppgave settet som ble brukt på sist NC som GMFK arrangerte

Oppgaver flydd i innledende omganger:

(Task D): Hver deltager har så mange forsøk han/hun vil. Første godkjente tur må være minimum 30 sek. Når det er utført så skal man øke den forrige turen med 15 sekunder. Derfor skal flyingene ha minimum 30 s; 45 s; 60 s;75 s; 90 s; 105 s; 120 s. Lengste flytur kan være 120 s. Arbeidstiden er 10 minutter. 2 omganger

(Task H): (ett, to, tre og fire minutter flytur)
              Her har du så mange forsøk du vil i arbeidstiden. Man skal utføre 4 turer med forskjellig varighet. Disse skal være 60, 120, 180 og 240 sekunder i valgfri rekkefølge. Altså blir de fire lengste turene tellende men man får ikke mer poeng enn de målene som er satt. Klarer du de tre korteste turene og 220 sekunder i forsøket på den lengste så blir score altså, 60 + 120 + 180 + 220 = 580 sekunder.

Arbeidstiden er 10 minutter. Vi flyr 2 omganger.

(Task C): "Alle opp, sist ned":
              En omgang består av 3 kast. Alle i hver gruppe kaster samtidig. Senest 3 sekunder etter signalet er gitt. Man flyr så lenge man klarer. Makstid er 3 min. De tre kastene legges sammen og den med lengst totaltid på de tre kastene får 1000 poeng. Det flyes 2 slike oppgaver.

Oppgaver i finaleen:
              Etter at den dårligste omgangen er strøket, skal det flyes Finale-omgang. Den beste 3. delen etter innledende omganger skal fly finaleomgangen. Finalen består av 1 omgang "Task A" og 1 omgang "Task C"

(Task A): "Siste kastet teller":
              Her har man ubegrenset antall kast, innenfor en arbeidstid på 10 minutter. Dvs at man kan kaste fra startsignalet går, og til arbeidstiden er ute. Alt før og etter dette teller ikke. Det er kun det siste kastet som teller her, derfor bør du tenke på hvor lenge du har flydd i de foregående kastene. Maksimal flytid er 5 min. Det flyes 2-3 slike oppgaver.

(Task C): "Alle opp, sist ned":
              En omgang består av 3 kast. Alle i hver gruppe kaster samtidig. Senest 3 sekunder etter signalet er gitt. Man flyr så lenge man klarer. Makstid er 3 min. De tre kastene legges sammen og den med lengst totaltid på de tre kastene får 1000 poeng. Det flyes 2 slike oppgaver.

ref. Yngve Sekkenes, GMFK.
              Last edited by Quadrocopter; 16-05-10, 22:39.

Comment

• Propepperell
                • Jun 2005
                • 1093

Originally posted by Quadrocopter
                Bare for å vise hvor vakkert og moro DLG (F3K) konkurranser kan være

Meld dere på F3K NC 20. Juni 2010 og F3K NM 22. August 2010 på Spydeberg

//Frank
                Frank!
                Som regjerende mester er det deg jeg nå deg jeg forliter meg til.
                Har nå trass i forestående flytt (til større hus) bestemt meg for å teste DLG og er derfor ute efter tips om den for meg ulitimate flymaskinen.
                Du som kjenner meg vet vel sånn ca hva jeg stiller for krav, nemlig:
                - Gratis (eller ja, ok ikke det dyreste i alle fall)
                - Passe meg og mitt erfaringsnivå (tilnermet dritredd alt som ikke har propell)
                - Være ENKEL å bygge (ARF er oppkalt etter meg vettu, blir skremt bare av å tenke på dihedral o.l)

Alle tips som matcher mine ydmyke krav mottas med glede!
                Peter Rahm
                Siggerud
                Cirrus RCFK

Comment

• bad scientist
                  • Oct 2006
                  • 1506

Endelig ser det ut til at folk i norge begynner å fatte hvor vanvittig bra gren dette er!!!
                  De første kastene var moro, men da jeg for første gang fikk ett bra kast, fant termikk og fløy i åtte minutter, så forsto jeg at dette er grunnen til at rc-fly ble oppfunnet. Kast bensin, glow, og elektro. og kast kast kast!!!
                  Hvis jeg skulle kjøpt min første DLG nå, og ikke ville brukt hele banken, så hadde det blitt Longshot3, Predator, eller Topsky.
                  Binary 900 som er nevnt tidligere, er for liten. Grei som kastetrening, men alt for dyr. Icefire er sikkert også en fin sak, men den vet jeg ikke nok om til å kunne anbefale.
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

Comment

• elektrodude
                    • Sep 2006
                    • 1342

Ja da var eg stappet full av Indrefilet, laks & eggerøre, rømmegrøt, vossadravle & spekemat og kaker så nå reiste kjerringa på jobb, barna kaster vannbalonger på russen og eg får en fredelig stund på pc'n
                    Fant denne, http://www.soaringusa.com/products/p...ategory_id=257 og ønsker innspill på om den er noe bra valg? Eg er venstrehendt, så eg må handle en DLG som kan brukes på den måten. Var jo råtøff på utseende da
                    Alt som kan fjernstyres.
                    Steinar Kvarme.

Comment

• Tom Erik
                      • Feb 2004
                      • 1601

Gladiator er en fin modell.
                      Ellers så er det fortsatt noen gode tilbud her: http://www.pcm.at/english/index2.htm om du trykker "Special Offers"

Min anbefaling er å styre unna de små modellene på 90cm vingespenn. De er morsomme å fly eller å ha liggende i bilene en sommerdag, men til F3K-oppgaver så holder de ikke mål.

Elektrodude: Om du er kjevihendt må du også huske å bestille sideror med hengsling/rorhorn på motsatt side. De aller fleste flyene kommer med fjærbelastet sideror som beveges med et tynt tau mellom servo og rorhorn. Det er viktig at det er strekk i denne når du kaster,- altså er lina koblet på høyre side for de som kaster med høyre hånd og på venstre side for kjeivhendte.
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

Comment

• elektrodude
                        • Sep 2006
                        • 1342

Originally posted by Tom Erik

Elektrodude: Om du er kjevihendt må du også huske å bestille sideror med hengsling/rorhorn på motsatt side. De aller fleste flyene kommer med fjærbelastet sideror som beveges med et tynt tau mellom servo og rorhorn. Det er viktig at det er strekk i denne når du kaster,- altså er lina koblet på høyre side for de som kaster med høyre hånd og på venstre side for kjeivhendte.
                        Takker for den infoen. Men vil ikke en modell som er beskrevet med både høyre og venstre løsning leveres med en annen løsning på sideror? vanlig pull pull f.eks Eller en løsning for å bygge om til den siden man vil?
                        Alt som kan fjernstyres.
                        Steinar Kvarme.

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Originally posted by Propepperell
                          ......bestemt meg for å teste DLG og er derfor ute efter tips om den for meg ulitimate flymaskinen.
                          Du som kjenner meg vet vel sånn ca hva jeg stiller for krav, nemlig:
                          - Gratis (eller ja, ok ikke det dyreste i alle fall)
                          - Passe meg og mitt erfaringsnivå (tilnermet dritredd alt som ikke har propell)
                          - Være ENKEL å bygge (ARF er oppkalt etter meg vettu, blir skremt bare av å tenke på dihedral o.l)
                          Hei Peter
                          Å finne en som dekker alle dine krav blir litt vanskelig.....
                          Vi har nettopp fått tre nye DLG piloter i klubben vår, for å få disse fortest mulig "konkurranse klare" valgte vi å gå for en enkel og grei DLG som tåler litt hjuling + flyr bra nok til å hevde seg i konkurranser.
                          Valget falt på en LongShot 3 - denne vil dekke alle dine ønsker bortsett fra at den ikke finnes ferdigbygget.
                          Vi hadde 3 byggekvelder hjemme hos meg og da var de fleste ferdig med det meste av byggingen.
                          Den er ikke vanskelig å sette sammen med det tar tid p.g.a. at du bør benytte sakteherdene epoksy.

Siden du er medlem av Cirrus så får du også noen prosenter rabatt hos Thorbjørn & Kåre og tar jeg ikke helt feil så havner den rett over 2 lapper.
                          Du kan velge Graupner sine DES428 servoer som også selges av T&K men jeg hadde valgt å gå for Dymond D60 i vingene og D47 til høyde/side ror (disse koster en $20/stykk i USA eller du kan handle dem hos Staufenbiel i tyskland)
                          Siden du bruker Spektrum så hadde jeg valgt en AR6250 mottaker - denne har lange antenner å passer utmerket i karbon kroppen på LS3'en.

Har selv en LS2 og LS3 som jeg bruker så ofte jeg kan!

Originally posted by elektrodude
                          Som Tom Erik skriver så kan de fleste DLG'ene bygges som venstre eller høyre hånds utgaver og det samme gjelder Gladiator'en.
                          Har sett att Gladiator'en originalt bruker pull-pull men den kan også bygges om til å bruke pushrod's - begge løsningene virker utmerket for H/V kasting uten noen form for modifikasjon.

Du finner noen fine bilder og info under denne linken

Skal du bestille fra USA så husk at frakta blir høy (av og til veldig høy) - pakken blir over 150cm lang og temmelig voluminøs siden vingene er hele!
                          Last edited by Quadrocopter; 19-05-10, 07:08.

Comment

• elektrodude
                            • Sep 2006
                            • 1342

Kastet litt i går kveld også. Skikkelig artig fremdeles Men MÅÅ ha en skikkelig DLG
                            Den Longshot 3 som T&K selger, kan den kastes av venstrehente?
                            Alt som kan fjernstyres.
                            Steinar Kvarme.

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Originally posted by elektrodude
                              ....Den Longshot 3 som T&K selger, kan den kastes av venstrehente?
                              Ja, du velger selv i hvilken vinge du setter pegg'en og på hvilken siden du monterer pusrod'en (ingen fjær i sideroret)

Comment

• Propepperell
                                • Jun 2005
                                • 1093

Feriepengene er rett rundt hjørnet.
                                Nå blir det en Longshot - gleder meg som en unge!

Peter
                                Peter Rahm
                                Siggerud
                                Cirrus RCFK

Comment

Working...