Har hatt noe meget fine turer i termikken i dag på Vallermyrene i porsgrunn i dag , men et par ganger så var det jo et helv... å komme sag ut igjen når jeg syntes høyden ble vel høy . Eageltree`n viste 512m så hva er den beste måten å komme seg ut av termikken.
Unconfigured Ad
Collapse
Å komme seg ut av termikk
Collapse
X
-
Kommer ann på om du vil beholde høyden eller ikke, og muligens hvilken modell du bruker.
Med en vanlig glass/carbonfiber-kjerre kan det være lurt å sette den i speedflap akkurat de siste 90 graderne av svingen før man retter opp flyet og flyr ut, etter det jeg har hørt. Trenger ikke noen voldsom hastighet, men bare la den gli ut på speed de første 50-100 meterne bare for å komme litt lettere gjennom synken på utsiden av bobla. Dette er hvis du vil beholde høyden. Kommer vel også litt ann på hvor kraftig synken er på flyfeltet, for om hvor nødvendig det er.
Hvis man vil ned fra stor høyde er det vel bare å stupe ned igjen, mulig med litt akro på halveien. Ellers går det jo ann å dra halv brems til full brems (avhengig av modell) mens man stuper, for å slippe å akselerere. I en konkuranse er dette praktisk da man slipper å måtte fly rundt på hele flyfeltet for å fly av farta, noe som kan bli trangt når 6-7 flygere skal gjøre det samtidig. -
He he - har vært noen ganger i samme situasjon - du ligger høyt det begynner å bli svart over deg - samme hvor du fly så virker det som om modellen fortsetter oppover......
Har du en hel glass modell så er det bare å følge rådene til SMP, men har du en modell med balsa vinger så skal du være litt mer forsiktig!
Var oppe i en tilsvarende situasjon med en Reichard Champion - produsenten anbefaler ikke å fly acro og den liker heller ikke for stor vingebelastning.
Prøvde å lure den ned med alle slags tjuvtriks men siden den var så høyt oppe var det vanskelig å bedømme om modellen kom noe nedover i det hele tatt.
Når det i tillegg begynte å regne / hagle forstod jeg hva som var over meg og da var det bare å gi jernet og håpe at vingen holdt, noe den gjorde men i etterkant har jeg vært litt mer konservativ i holdningen til å slippe slike modeller for høytLast edited by Quadrocopter; 17-07-10, 20:21.Comment
-
Hvilken modell flyr du ?
Jeg regner med du mener det er høyt nok og vill ned igjen ?
Det som du må være forsiktig med er farten. Før høy fart vil ødelegge modellen.
Men en sideslipp ned bruker jeg om det begynner å bli for ille. Legger modellen 90 grader over og lar den komme ned i store sirkler. bruk sideroret til å holde desa oppe slik at den ikke går over i stup.
512... på en av de innledende omganger tidligere i år på valenmyrene var jeg på 690 meter før jeg fant det best å komme meg nedover. Termikken inn på hanget bak der kan være noe i overkant effektiv.Hvilken modell flyr du ?
Men en sideslipp ned bruker jeg om det begynner å bli for ille. Legger modellen 90 grader over og lar den komme ned i store sirkler. bruk sideroret til å holde desa oppe slik at den ikke går over i stup.
512... på en av de innledende omganger tidligere i år på valenmyrene var jeg på 690 meter før jeg fant det best å komme meg nedover. Termikken inn på hanget bak der kan være noe i overkant effektiv.
Mvh
Stig Olsen
Lillehammer MFK
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Futaba 12Fg FasstComment
-
Du trenger ikke holde deg lavere, du må bare være litt mer forsiktig på vei ned.Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!
Steinar B Johansen
Lillehammer mfkComment
-
Enig. Du skal ikke "holde deg lavere", det e jo det å klare å følge ei boble lenge som er moro. Eller å klare å catche den ene bittelille etter den andreMen fly vekk litt tidligere neste gang, mens du enda føler deg komfortabel.
Det er selvsagt ikke så moro med en modell som ikke har spoilere eller klarer speed og acro, men med litt speed-settinger på cambermixen og å fly vekk fra termikken bør hjelpe. Og som nevnt sirkler med mye tilt og kontroll over farta.
Har hatt liten 3-metring så høyt som 986 meter oppe i følge varioen, da skal man ikke nyse eller se vekk. Men når den lille seileren nærma seg 1000 blir jo tallet et mål i seg selv, og alt av fornuft forsvinner.Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
-
Fikk et stjerne eksempel i dag, dog med en Xplorer full carbon modell. Eieren begynte noe desperat og forhørte seg om løsninger på problemet da han lå mellom to cumeluser på 765 meter. Stupspiralen ble løsningen her. Gikk nok litt i overkant for denne gangen, men vi fikk da flutterteste modellen**********************
Mvh
Stig Olsen
Lillehammer MFK
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
Futaba 12Fg FasstComment
-
Hvilken modell flyr du ?
512... på en av de innledende omganger tidligere i år på valenmyrene var jeg på 690 meter før jeg fant det best å komme meg nedover. Termikken inn på hanget bak der kan være noe i overkant effektiv.Hvilken modell flyr du ?
512... på en av de innledende omganger tidligere i år på valenmyrene var jeg på 690 meter før jeg fant det best å komme meg nedover. Termikken inn på hanget bak der kan være noe i overkant effektiv.
[ATTACH=CONFIG]31464[/ATTACH]Geir
3D plane - 1D brainComment
-
hehe.. Bare å kjøpe det...
Men 3,5 meter fly på 700m gir noe motstridende følelser. Det er kort vei til helvette der opp
Men man vill jo på 800 også...**********************
Mvh
Stig Olsen
Lillehammer MFK
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
Futaba 12Fg FasstComment
-
Har også opplevd dette et par ganger. Det er gøy men gir også frysninger på ryggen........ Ikke bare at det blir avstand i høydemeter, men når du følger en boble så blir avstaden i lengde for stor også. Min lille glider m motor begynner å bli liten ved rundt 250 m (1,65 i vingespenn) Ligger en også 300 m ned vinds så blir den virkelige avstanden nesten 400 m.
Har opplevd så kraftig termikk at jeg har måtte bruke motor og nedror for å komme meg utComment
-
Nordisk mesterskap i sverige i fjord hadde jeg dette problemet. Det blåste 5 - 8 meter og jeg fant en boble rett etter start med min perfect "noksålett". Ble med i 3 + minutter da spotteren min komenterte.. "Du..... Jeg tror den boble der er mye sterkere enn vi tror...." Da var jeg passert punktet for langt bort og opp. Jeg fløy rett inn og landet på 10 minutter. Brukte hele resten av omgangen på å komme ned og tilbake. Var ikke helt høy i hatten da nei..**********************
Mvh
Stig Olsen
Lillehammer MFK
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
Futaba 12Fg FasstComment
-
Her er en loggfil fra en en tur med 1:3 Asg29.
Ut av termikk er for mitt vedkommende likelydende med å komme seg ned; og da er det bremser og hjul ut i kombinasjon med spiralstup som gjelder. Selvsagt forskjell på hvor hardt man kjører en helglass/carbon-kjerre sammenlignet med en trebygget Minimoa.
JoComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment