Unconfigured Ad

Collapse

Valg av DLG

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by 2Can
    Bilde av servobrett til 4.2:

Om det er noe av det samme som er brukt på 4.2´en du har foran deg, så er det ikke rart det ikke er noe mellom servoene...hehe..der går det jo to i hver brønn, og brettet er laget av karbon i tillegg.

Uansett, så tar det jo ikke veldig lang tid å legge på ei stripe med karbonroving og lime den med tynn CA.
    Jeg vil i alle tilfeller anbefale og legge et lag 80g karbon/glassfiber duk på hver side av servoplata.

Servomonteringen på 5'eren er vesentlig enklere enn på 4.2 - på 4.2 var det nesten et krav å holde seg til produsentens anbefalinger hvis du ikke ønsket et 20 timers langt puslespill med å få plasser servoplate og servoene innbyrdes riktig!
    Siden de spesifiserer et alternativ med C261 så er det ingen fare å kutte vekk stykke som er i mellom servoene - dette vil ikke svekke styrken i nesen på FW5

Comment

• 2Can
      • Jun 2006
      • 75

Brettet er laga av 4 lags 2,3mm ply, ubehandlet.
      Håper det er greit at jeg linker til byggebilder fra rcgroups:
      RC Groups - the most active Radio Control model community: electric and fuel rc airplanes,rc helis,rc boats and rc cars. Features discussion forums, blogs, videos and classifieds.

Jeg kommer til å gå for karbonfleece og 25g GF på hver side.

Comment

• hangman
        • Feb 2009
        • 339

Originally posted by Quadrocopter
        Jeg vil i alle tilfeller anbefale og legge et lag 80g karbon/glassfiber duk på hver side av servoplata.

Servomonteringen på 5'eren er vesentlig enklere enn på 4.2 - på 4.2 var det nesten et krav å holde seg til produsentens anbefalinger hvis du ikke ønsket et 20 timers langt puslespill med å få plasser servoplate og servoene innbyrdes riktig!
        Siden de spesifiserer et alternativ med C261 så er det ingen fare å kutte vekk stykke som er i mellom servoene - dette vil ikke svekke styrken i nesen på FW5
        Regna med det burde være rimelig likt mtp styrke, ja..så da legger jeg på carbduk og regner med det blir mer enn bra nok, hvertfall når servoene sitter klin inni hverandre, som jeg da vil velge. 1mm med rowing tror jeg bare vil gjøre det mindre stabilt vs begge servoveggene mot hverandre når jeg ser det for meg. Men hadde det vært 2-3mm hadde det vært noe annet.

Har noen sett det nye brettet til 4.2, forresten? Jeg har ikke, men iflg Markus har de CNC-frest dette, som sagt, det fikk jeg bekrefta forrige uke. Sikker på det ikke er det du ser på, a 2Can? Nå hakke jeg sett den første versjonen Frank har spikka før montering, men ser det er carb, så sant ikke det er lagt på i egen regi, da..
        Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• 2Can
          • Jun 2006
          • 75

Har ikke peiling på om det er det riktige brettet til 4.2. Første linken jeg la ut er fra PCM sine sider og er deler til 4.2, den andre linken (fra rcgroups) er fra en Flow.
          Det fra PCM-sia ser jo ut til å være frest ut av karbon.
          Men nuh er det natta, har tendens til å bli n´smule muggen når det blir under fire timer søvn =)

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Håper det er greit at jeg linker til byggebilder fra rcgroups:
            RC Groups - the most active Radio Control model community: electric and fuel rc airplanes,rc helis,rc boats and rc cars. Features discussion forums, blogs, videos and classifieds.

Jeg kommer til å gå for karbonfleece og 25g GF på hver side.
            Hadde ikke giddet å bruke carbon fleece - vekta du sparer er ubetydelig i forhold til en vanlig tynn glass/carbon duk
            Har brukt fleecen nonen ganger med har funnet ut at det den egner seg til å legge på 0,5 balsa eller bruke som reparasjon av sprekker i halene som garantert "dukker" opp etter hvert

Har ikke peiling på om det er det riktige brettet til 4.2. Første linken jeg la ut er fra PCM sine sider og er deler til 4.2,
            Ja det er den originale 4.2 plata - og det er derfor 4.2'en min har tålt hardere landinger enn en F3J modell.
            FW5 viser tydelig utfordringen produsentene kommer bort i nå man skal ha modellen ned i vekt - da går man på kompromiss med styrken - hadde neppe landet en 5'er slik som jeg har gjort med 4.2 (håper ikke Jo leser dette )
            Last edited by Quadrocopter; 11-11-10, 03:38.

Comment

• hangman
              • Feb 2009
              • 339

Visst fan gjør han det! Dette er bad news..fanden splitte for et pinglete fly jeg har i vente

Nei, fan, får krype til korset, vel..skal jo opp tidlig imorra og rekke klubbmøtet..
              Last edited by hangman; 11-11-10, 03:53.
              Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• 2Can
                • Jun 2006
                • 75

Egner seg heller dårlig til spettlandinger, ja. Godt det er beefy LE å ta imot på, evt. gå direkte for peg´en så den slipper å ligge i ro på bakken

Comment

• hangman
                  • Feb 2009
                  • 339

Egner seg heller dårlig til spettlandinger, ja. Godt det er beefy LE å ta imot på, evt. gå direkte for peg´en så den slipper å ligge i ro på bakken
                  Jepp; er det som gjelder. Er nok bare 4.2 som kan brukes som spett av disse to, ja, hehe..
                  Har trent en stund på å få'n i pegen og fixer det ok nå og det er mye morsommere.
                  Men får ikke til å ta imot så jeg bare kan snurre og lempe på i samme draget enda, men Frank viste meg (som vanlig, har jo lært alt av han) en dritfin måte å fixe det på.
                  Så det hjelper lite å få'n i pegen når en må skifte grep for å lempe videre..tar nesten lengere tid det enn å ta'n i nesa..
                  Så da blire å trene på det fremover til det sitter.

Masse å trene på om vinteren

Jo
                  Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Glemte noe vesentlig - ikke bruk karbon til lamineringen av servoplata - bruk glassfiber!
                    Grunnen til at PCM ikke bruker karbon på denne modellen er at de har gjort modellen 2.4GHz vennlig og det medfører "karbon forbud" i den framre delen av kroppen

Comment

• hangman
                      • Feb 2009
                      • 339

Originally posted by Quadrocopter
                      Glemte noe vesentlig - ikke bruk karbon til lamineringen av servoplata - bruk glassfiber!
                      Grunnen til at PCM ikke bruker karbon på denne modellen er at de har gjort modellen 2.4GHz vennlig og det medfører "karbon forbud" i den framre delen av kroppen
                      Ikke når man bruker carbon safe mottaker, vel? Som Spektrum i høyeste grad anbefaler selv i "carb.safe" modeller med kevlar pod pga alt rundt som er i carb, eneste forskjellen de peker på er man kan ha antennene inni poden i "carb.safe" istedet for å trekke de ut.. Men man bør vel da trekke de ut om man bruker carb.duk, eller hva tror du?
                      Eller er Spektrum bare hysteriske..? Ikke veit jeg..
                      Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Originally posted by hangman
                        Ikke når man bruker carbon safe mottaker, vel? Som Spektrum i høyeste grad anbefaler selv i "carb.safe" modeller med kevlar pod pga alt rundt som er i carb, eneste forskjellen de peker på er man kan ha antennene inni poden i "carb.safe" istedet for å trekke de ut.. Men man bør vel da trekke de ut om man bruker carb.duk, eller hva tror du?
                        Eller er Spektrum bare hysteriske..? Ikke veit jeg..
                        Når man først har handlet en state of the art DLG så prøver man å unngå at den skal de ut som et piggsvin - får man en grei lenge på range check'en så er det bare å la antennen henge inne i kroppen.
                        Ser på tyske forum at de flest gir blanke i å gjøre noe ekstra med modellen så jeg hadde bare satt den sammen som den er.
                        X-fineren i servoplata er egentlig mer enn sterkt nok og trenger neppe noe annet rundt seg - hvis man ikke er opptatt av det kosmetiske da....

Comment

• hangman
                          • Feb 2009
                          • 339

Da blir det på tyskervis her og null følerhorn Kosmetikk er for damer..
                          Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• 2Can
                            • Jun 2006
                            • 75

Så det hjelper lite å få'n i pegen når en må skifte grep for å lempe videre..tar nesten lengere tid det enn å ta'n i nesa..
                            Jf. tips jeg fikk fra en "godkjent" DLG-flyger. Klarer en ikke å ta imot og få "turnaround" i ett grep, så bruker man mindre tid på å lande på bakken og plukke opp i peg´en enn å fomle med fly i ene hånda og sender i andre. Prøvd og funnet iorden

X-fineren i servoplata er egentlig mer enn sterkt nok og trenger neppe noe annet rundt seg - hvis man ikke er opptatt av det kosmetiske da....
                            Tenkte også litt på det med å få den litt stivere og seigere med laminering ifm. at det for min del antageligvis kommer til å bli litt eksperimentering med forskjellige servoer underveis i sesongen. Da tror jeg kanskje det er greit å gjøre det, og forsterke skruehullene med litt CA.
                            Last edited by 2Can; 11-11-10, 16:08.

Comment

• hangman
                              • Feb 2009
                              • 339

Jf. tips jeg fikk fra en "godkjent" DLG-flyger. Klarer en ikke å ta imot og få "turnaround" i ett grep, så bruker man mindre tid på å lande på bakken og plukke opp i peg´en enn å fomle med fly i ene hånda og sender i andre. Prøvd og funnet iorden
                              Jepp; ække viteren bra likevel? Fant ut det i tenkeboksen igår; får jo trent på alt man ikke har tid til når boblene herjer
                              Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• 2Can
                                • Jun 2006
                                • 75

Skal ikke være skråsikker, men det ser jammenmeg ut som om det er UNI-karbonroving både på over- og undersiden av poden mellom kevlarlagene. Kan følge mønsteret bakover i kroppen.
                                Attached Files

Comment

Working...