Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ombygging / modifisering av DLG høyde og side ror

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kommer ikke dét an på oppsettet og hva man evt. velger utav de som er tilgjengelige?

    HS-45 og HS-5045 kan jo brukes som et eksempel. De er satt opp med samme drivverk og yter like mye mht. moment, men HS-5045 er litt raskere (0.12s/60gr. mot 0.10/60gr v/ 4,8V) og derfor vil bruke mer strøm (energi?) for å forflytte seg fortere.

    Etter min mening, så er det ikke hyperraske, men presise servoer som trengs i en DLG.

    Mht. motstand (f.eks. i form av pull-spring), så vil jo en analog servo også bruke mer energi for å holde igjen mot fjøra, det er vel ikke slik at de skrus av om en ikke gir input men samtidig blir påvirket av krefter? Isåfall vil jo en analog servo vandre når fjøra påvirker den, og ikke sentrere før en gir signal fra senderen.

    Pointet er vel at en digital servo gjerne vil bevege seg raskere enn den analoge, fortere tilbake i nøytral stilling når den "føler" at den begynner å vandre og derfor bruke opp batteripakka fortere, men at den også vil være mer presis mht. sentrering.

    Kanskje en tilsvarende digital servo, som ikke bruker masse energi på å være rask, vil bruke mindre strøm enn en analog en OG være mer presis?

    Comment


    • #17
      Originally posted by 2Can View Post
      Kommer ikke dét an på oppsettet og hva man evt. velger utav de som er tilgjengelige? .....
      Nei, Digitale servoer trekker mye mer strøm en analog, men i "normale" fly spiller ikke dette noe rolle siden man nesten har uhemma med strøm med seg.
      I en DLG derimot hvor vekt er viktig brukes minst mulig batteripakke for å spare vekt - dette gjelder spesiell moderne LDG som i utgangspunktet bruker minimalt med bly i nesa.
      Fyller du flyet opp med digitale servoer så kan du risikere å redusere flytiden med 50-60% noe som ikke alltid er optimalt særlig hvis du flyr konkurranser.

      Så tilbake til hvorfor de digitale trekker med strøm:
      For det første - mekanisk så er den ingen forskjell mellom analog og digitale utgaver.
      Elektronisk så oppdateres servo motoren ca 30-50 ganger/sek i en analog servo, hvor mye effekt disse pulsene drar fra strømkilden er helt avhengig av hvor langt motoren må gå for å komme i ønsket posisjon, d.v.s. at en liten endring trenger lite energi osv.

      Elektronikken i en digital servo er bygget opp helt annerledes - her operer men med en oppdatering frekvens på minimum 300 ganger i sekundet (Regner med at de fleste har hørt den karakteristiske syngelyden fra digitale servoer). I motsetning til de analoge servoene vil pulsen som styrer motoren ha 100% energi samme hvor mye utslag som skal justeres for. (det er dette som gir den digitale servoen fordelene med hurtighet og presisjon over små områder).
      Ulempen - sett ut i fra et strømforbruk synspunkt - er at den trekker mye mer energi flere ganger i sekundet (i dette eksempelet 6 ganger).
      Ser at noen setter inn digitale servoer i vingene for å få nok kraft til å dra de "store" balanse rorene men gode analoge servoer gjør samme nytte.
      PÅ høyderoret med konstant press kan du risikere at en digital servo alene kan tømme en 250mA batteripakke på under en time.

      Ble litt sent på kvelden og hue er ikke helt på rette plass så jeg vet ikke om du ble så mye klokere av dette....

      Comment


      • #18
        ...og siden forrige innlegget mitt er fullstendig utenfor temaet, så må jeg plastre litt...

        Ja9, har du vurdert å gå for all-moving høyderor? Så slipper du en fast pylon og evt. problemer med korrekt angrepsvinkel i forhold til hovedvingen.

        Målte litt på bommen, og om du bruker denne:
        Materials - Carbon Parts
        ...så vil du komme ca. 9,5 cm fra enden (indre diameter er 12,7mm).
        I og med at bommen er oval, så må du evt. fylle opp med epoxy og mikroballonger over og under, og lage noe dråpeformet foran og bak den ringen for ikke å få mer ŽdragŽ enn nødvendig. Bonusen er jo at du muliggens slipper å forlenge bommen (med alt dét medfører) og kan bruke den ferdigskjærte slotŽen til sideroret.

        Har brukt den som er laget for blaster 2 ( Materials - Carbon Parts ) mht. å gjøre det samme på en annen modell. Veldig bra kvalitet, fri for slark.

        Comment


        • #19
          Tanken har streifeit meg, derfor er høyderoret bestilt uten ferdigkuttet hengsle.
          Jan Eric Klausen
          Forus RC Klubb

          Comment


          • #20
            Fikk rorene fra Bowings i posten i dag
            Har i tillegg bestilt et høyderorstfeste fra en Blaster 2.
            Så tiden vil vise hvordan dette går, veide begge rorene og vekten stoppet på 6 gram på begge rorene.
            Jan Eric Klausen
            Forus RC Klubb

            Comment


            • #21
              Fått gjort noe? Bilder, og meninger om success eller fiasko?

              Comment


              • #22
                Svært lite fremgang her i gården. fikk høyderorsfeste i posten i går.
                Det blir lite tid til hobbyrommet nå i førjulstiden
                Jan Eric Klausen
                Forus RC Klubb

                Comment


                • #23
                  Har klart å trø inn litt arbeid på Fireworksen inn i mellom all jobb reisingen.
                  Sideroret er på plass og koblet til servoen, høyderoret er montert, men har ikke lagt opp pushrod til dette

                  Click image for larger version

Name:	IMG_0085.jpg
Views:	1
Size:	52.9 KB
ID:	574510Click image for larger version

Name:	IMG_0083.jpg
Views:	1
Size:	76.1 KB
ID:	574509

                  Bildene er tatt med iPhone så kvaliteten er ikke noe å rope hurra for.
                  Jan Eric Klausen
                  Forus RC Klubb

                  Comment

                  Working...
                  X