Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vedr.oppsett&programmering av dlg, noen som har prøvd det her?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vedr.oppsett&programmering av dlg, noen som har prøvd det her?

    Fant denne tråden på RcG ang oppsett/programmering av dlg. Fyren påberoper seg å ha gjort alt han har klådd på av dlg'r mye bedre..
    Hvis noen har testa ut noe av dette, funker det, spes det med å stramme stikkene max og nada expo/dualrates?

    Her: Initial programming of a DLG - RC Groups
    Jo Skavhaug

    ..sånn ca..

  • #2
    Høres ut som han har greie på det han snakker om da, samt at det backes opp fra flere i tråden...


    Regards Chris
    Sent from my iPad using Tapatalk

    Comment


    • #3
      Ja, men jeg har hørt med folk i Norge som mener det er helt på trynet og max-stramme stikkene, kutte ut expo+dual og på toppen av alt sette like mye utslag ned som opp (50/50) -siste gir jo som velkjent drag, derfor kommer dlg'r fra produsent med anbefalte utslag på ca.dobbelt så mye opp som ned på flaperonsa, for å minimere drag på en kilen modell..

      Lurer bl.a. pga han er Yankee og det er vel de som støtter'n oxo. I statene er det ganske vanlig å kutte ut sideroret, i Europa er det generelt helt høl i huet, så det varierer jo litt..og jeg er åpen for alt av input som optimerer.

      Men som du sier, det høres ut som han veit hva han prater om, så jeg lurer på om noen har forsøkt dette i praksis.
      Jo Skavhaug

      ..sånn ca..

      Comment


      • #4
        GT er mannen som laget Edge og Zone profilene, så han vet åpenbart hva han snakker om.
        Jeg har strammet fjærene på min Tx, og synes det gir bedre kontroll. Det hjelper spesielt hvis man har uvane med å mate balanseror når man trekker i høyderoret og omvendt.
        Han sier ikke at man skal kutte ut differentsiering, men at man skal starte trimminga uten, også legge inn det som trengs etter hvert.
        Jeg er ikke enig i alt han sier, alltid, men fgremgangsmåten hans for å sette opp en dlg, er meget fin, synes jeg.
        Han er forøvrig "militant" tilhenger av sideror.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          Takker så mye, da strammer jeg hvertfall opp fjærene sjøl, for det rimte i mitt hode oxo.
          Får se hva resultatet blir til slutt mtp hele lista, virker som en ryddig fyr som vekka meg litt fra "dvalen" på oppsettene mine.

          Stemmer jaggu han er en heftig siderorer, gitt, det er bra
          Jo Skavhaug

          ..sånn ca..

          Comment


          • #6
            Siden det ikke har vært så alt for mye flyvær i det siste, så tenkte jeg å prøve ut metoden til GT, inkludert loop-testen han linker til.
            Jeg startet med et helt blankt program på radioen, og satte opp alt på nytt. Også litt fordi jeg prøver å bli bedre kjent med radioen min.
            I løpet av testingen fikke jeg en fornemmelse av at jeg flyr litt baktungt, og la inn 1,5-2 gram i nesa. Trimmet inn alle flight-modes på nytt, og la inn litt elevator-cambermix, kansje 3-4%. Null expo, stramme fjører, og en differentsiering, som gjør at nesa holder seg rett, selv om jeg bruker balanseror. Dette måtte selvsagt også finjusteres etter at jeg flytta CG.
            Vips!!! Jeg har fått meg et nytt fly!!
            I ettertid kan man si at jeg har kastet bort mesteparten av sesongen med å fly en P2 med dårlig oppsett, men sånn gidder jeg ikke å se på det. Jeg var jo egentlig fornøyd med flyet i utgangspunktet.
            Men nå er det altså betraktelig bedre. Der "ranger" bedre, er mer stabilt, og flyr generelt mer dit jeg peker det.
            Vet ikke hvor mye av dette som skyldes oppsettet til GT, for det er ikke så langt unna det jeg allerede hadde, men det at jeg gikk igjennom en serie med tester, og analyserte flyet, slik man oftest gjør med et nytt fly, fikk meg til å innse at jeg fløy med CG for langt bak.
            Moralen må være at selv om man har flydd et fly en sesong, så er det aldri for sent å se på om det kanskje ikke er optimalt oppsatt allikevel..Selv om det flyr bra, så betyr ikke det at det kanskje kan fly bedre!!!
            Halleluja!
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Ser man det, ja..da er det frem med bindeplugg og Tx asap
              Jo Skavhaug

              ..sånn ca..

              Comment


              • #8
                Hei
                Skal sette opp en DLG for første gang.
                Finnes den en kort enkel "standard" for oppsett for de ulike faser? Noen som kan hjelpe med det?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jnors View Post
                  Hei
                  Skal sette opp en DLG for første gang....
                  Hvilken DLG er det du skal sette opp?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Hvilken DLG er det du skal sette opp?
                    Hei - det er en Longshot 3
                    Har tenkt å bruke følgende faser: Launch, Termikk, Normal og Landing.

                    Comment


                    • #11
                      LongShot2 DLG Flying Modes???

                      LS2 og LS3 har samme oppsett

                      Du finner også noe info i denne tråden (MFN) ModellflyNytt.no

                      EDIT:
                      Veldig mye av oppsette er basert på egen erfaring, tar du utgangspunkt i det som er nevnt i de to trådene over så har du et bra utgangspunkt, så kan du skru litt +/- til du får det oppsette som du føler deg mest tilfreds med.
                      Last edited by Quadrocopter; 12-04-12, 21:14.

                      Comment


                      • #12
                        Initial programming of a DLG - RC Groups
                        Hvis du gidder å lese de første postene til GT, så er det en veldig god kilde til hvordan sette opp en dlg. Hvis du bruker metoden hans, så får du maksimalt ut av flyet ditt, mener nå jeg...
                        Personlig er jeg frelst
                        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                        Steinar B Johansen
                        Lillehammer mfk

                        Comment


                        • #13
                          Takk for hjelpen
                          Det blir fort for mye informasjon med for lange forklaringer som skaper forvirring i stedet for hjelp, ved første gangs oppsett.
                          Enkelt er ofte det beste og så kan finjusteringer komme med økt erfaring.

                          Comment


                          • #14
                            Hvor bor du - i Oslo?
                            Holder du til i Oslo så gi meg en tilbakemelding, da kan vi møtes en eller annen plass slik at jeg kan hjelpe deg med å sette opp de 4 fasene.
                            Last edited by Quadrocopter; 14-04-12, 19:08.

                            Comment


                            • #15
                              Hei
                              Bor i Oslo og testet litt i dag
                              Det gikk bra og fikk noen korte turer med litt justeringer før regnet kom i strie strømmer

                              Møtes gjerne for å få hjelpe til oppsett av modellen.

                              Mvh
                              JHN

                              Comment

                              Working...
                              X