If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Vedr.oppsett&programmering av dlg, noen som har prøvd det her?
Fant denne tråden på RcG ang oppsett/programmering av dlg. Fyren påberoper seg å ha gjort alt han har klådd på av dlg'r mye bedre..
Hvis noen har testa ut noe av dette, funker det, spes det med å stramme stikkene max og nada expo/dualrates?
Ja, men jeg har hørt med folk i Norge som mener det er helt på trynet og max-stramme stikkene, kutte ut expo+dual og på toppen av alt sette like mye utslag ned som opp (50/50) -siste gir jo som velkjent drag, derfor kommer dlg'r fra produsent med anbefalte utslag på ca.dobbelt så mye opp som ned på flaperonsa, for å minimere drag på en kilen modell..
Lurer bl.a. pga han er Yankee og det er vel de som støtter'n oxo. I statene er det ganske vanlig å kutte ut sideroret, i Europa er det generelt helt høl i huet, så det varierer jo litt..og jeg er åpen for alt av input som optimerer.
Men som du sier, det høres ut som han veit hva han prater om, så jeg lurer på om noen har forsøkt dette i praksis.
GT er mannen som laget Edge og Zone profilene, så han vet åpenbart hva han snakker om.
Jeg har strammet fjærene på min Tx, og synes det gir bedre kontroll. Det hjelper spesielt hvis man har uvane med å mate balanseror når man trekker i høyderoret og omvendt.
Han sier ikke at man skal kutte ut differentsiering, men at man skal starte trimminga uten, også legge inn det som trengs etter hvert.
Jeg er ikke enig i alt han sier, alltid, men fgremgangsmåten hans for å sette opp en dlg, er meget fin, synes jeg.
Han er forøvrig "militant" tilhenger av sideror.
Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!
Takker så mye, da strammer jeg hvertfall opp fjærene sjøl, for det rimte i mitt hode oxo.
Får se hva resultatet blir til slutt mtp hele lista, virker som en ryddig fyr som vekka meg litt fra "dvalen" på oppsettene mine.
Stemmer jaggu han er en heftig siderorer, gitt, det er bra
Siden det ikke har vært så alt for mye flyvær i det siste, så tenkte jeg å prøve ut metoden til GT, inkludert loop-testen han linker til.
Jeg startet med et helt blankt program på radioen, og satte opp alt på nytt. Også litt fordi jeg prøver å bli bedre kjent med radioen min.
I løpet av testingen fikke jeg en fornemmelse av at jeg flyr litt baktungt, og la inn 1,5-2 gram i nesa. Trimmet inn alle flight-modes på nytt, og la inn litt elevator-cambermix, kansje 3-4%. Null expo, stramme fjører, og en differentsiering, som gjør at nesa holder seg rett, selv om jeg bruker balanseror. Dette måtte selvsagt også finjusteres etter at jeg flytta CG.
Vips!!! Jeg har fått meg et nytt fly!!
I ettertid kan man si at jeg har kastet bort mesteparten av sesongen med å fly en P2 med dårlig oppsett, men sånn gidder jeg ikke å se på det. Jeg var jo egentlig fornøyd med flyet i utgangspunktet.
Men nå er det altså betraktelig bedre. Der "ranger" bedre, er mer stabilt, og flyr generelt mer dit jeg peker det.
Vet ikke hvor mye av dette som skyldes oppsettet til GT, for det er ikke så langt unna det jeg allerede hadde, men det at jeg gikk igjennom en serie med tester, og analyserte flyet, slik man oftest gjør med et nytt fly, fikk meg til å innse at jeg fløy med CG for langt bak.
Moralen må være at selv om man har flydd et fly en sesong, så er det aldri for sent å se på om det kanskje ikke er optimalt oppsatt allikevel..Selv om det flyr bra, så betyr ikke det at det kanskje kan fly bedre!!!
Halleluja!
Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!
EDIT:
Veldig mye av oppsette er basert på egen erfaring, tar du utgangspunkt i det som er nevnt i de to trådene over så har du et bra utgangspunkt, så kan du skru litt +/- til du får det oppsette som du føler deg mest tilfreds med.
Initial programming of a DLG - RC Groups
Hvis du gidder å lese de første postene til GT, så er det en veldig god kilde til hvordan sette opp en dlg. Hvis du bruker metoden hans, så får du maksimalt ut av flyet ditt, mener nå jeg...
Personlig er jeg frelst
Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!
Takk for hjelpen
Det blir fort for mye informasjon med for lange forklaringer som skaper forvirring i stedet for hjelp, ved første gangs oppsett.
Enkelt er ofte det beste og så kan finjusteringer komme med økt erfaring.
Hvor bor du - i Oslo?
Holder du til i Oslo så gi meg en tilbakemelding, da kan vi møtes en eller annen plass slik at jeg kan hjelpe deg med å sette opp de 4 fasene.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment