Announcement

Collapse
No announcement yet.

CG på DLG??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CG på DLG??

    Jeg fikk med en DLG i pakken med fly jeg kjøpte, jeg tror det er en Select, mulig noen her kjenner den igjenClick image for larger version

Name:	2012-07-31-283.jpg
Views:	1
Size:	51.3 KB
ID:	632267Click image for larger version

Name:	2012-07-31-284.jpg
Views:	1
Size:	51.4 KB
ID:	632268 Jeg har forsøkt fly den noen ganger, med noen forskjellige tyngdepunkt, uten at jeg suntes den flyr "jevnt" nok. Skulle gjerne vist hvor anbefalt Cg er på denne, er det noen som hvet?
    __________________________________________________ _______________________________________
    Frode Andersen
    www.haldenmodellflyklubb.no
    www.rcwings.no
    Sarpsborg Modellflyklubb
    _____________________________________________

  • #2
    Hvis det flyr sånn noenlunde så kan du teste med 45 grader stuptest. Retter den seg ut så er CG i fremre område. Stuper den mer og mer så er CG i bakre området. Selv liker jeg at modellen fortsetter i 45 grader uten at den retter seg opp og bruker dette som CG.

    Comment


    • #3
      mulig jeg er teit, men har ikke det kun med innstilling av høyderor å gjøre?
      Normalt trimmer man jo en modell så den går rett. (Tenker da på 45 graders-testen)
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Originally posted by xilian View Post
        mulig jeg er teit, men har ikke det kun med innstilling av høyderor å gjøre?
        Normalt trimmer man jo en modell så den går rett. (Tenker da på 45 graders-testen)
        Nei, det er en CG test
        Men husk at det er viktig å trimme modellen slik at den flyr rett "i level" i en lav hastighet før stup testen.

        Click image for larger version

Name:	cg.jpg
Views:	1
Size:	48.3 KB
ID:	590910


        Du finner hele innlegget til Mark Drela her:
        Last edited by Quadrocopter; 01-08-12, 12:11.

        Comment


        • #5
          Da er jeg teit da
          Skal lese litt på dette. Gjelder det samme på motoriserte farkoster, eller kun gliders?
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #6
            Originally posted by xilian View Post
            Da er jeg teit da
            Skal lese litt på dette. Gjelder det samme på motoriserte farkoster, eller kun gliders?
            Gjelder vel alle modeller.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Gjelder vel alle modeller.
              Ja, men på motormodeller bør motoren være av eller på tomgang. Ellers vil motorens trekkvinkel komme inn og påvirke resultatet.

              Stuptesten høres håpløst bakvendt ut ved første øyekast, men nøkkelen ligger som nevnt i at modellen er trimmet for rett flukt på forhånd. Framtung modell krever trimming med "opp-ror" for å fly beint. Og for å dra ut av stup er det jo ganske vanlig å dra høyderor...
              Knut

              Diverse fly; de fleste med propell...

              Comment


              • #8
                Takker, da blir det en tur og fly i ettermiddag også

                Jeg har fått den til og fly fint i lav hastighet, men når jeg har kastet den har jeg hatt begge disse ytterpunktene. Da er det bare og fortsette med og trimme den til jeg når riktig CG da
                __________________________________________________ _______________________________________
                Frode Andersen
                www.haldenmodellflyklubb.no
                www.rcwings.no
                Sarpsborg Modellflyklubb
                _____________________________________________

                Comment


                • #9
                  veldig ofte på dlg så kan du prøve ett tyngdepunkt som er 40% av vingekorden fra forkant av vingen ved kroppen. Det er vanligvis ett bra sted å starte hvertfall.
                  Leif Bjørgo
                  Cirrus-RCFK

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by doogledee View Post
                    veldig ofte på dlg så kan du prøve ett tyngdepunkt som er 40% av vingekorden fra forkant av vingen ved kroppen. Det er vanligvis ett bra sted å starte hvertfall.
                    Det er fint, jeg hadde ikke tid til flygning i går, så dette passer bra. Da har jeg et punkt og starte på, for stup testen
                    __________________________________________________ _______________________________________
                    Frode Andersen
                    www.haldenmodellflyklubb.no
                    www.rcwings.no
                    Sarpsborg Modellflyklubb
                    _____________________________________________

                    Comment


                    • #11
                      Testet 40% ute i hagen, den fløy meget fint. Slakk og pen glideflugt. Langt også , bare med et lite håndkast. Skal bli morro og teste den på skolen. Desverre går grenserittet i helga, så den faste flyplassen er opptatt
                      __________________________________________________ _______________________________________
                      Frode Andersen
                      www.haldenmodellflyklubb.no
                      www.rcwings.no
                      Sarpsborg Modellflyklubb
                      _____________________________________________

                      Comment


                      • #12
                        Du trenger ikke mye plass, det er bare å finne et jorde med gress og "kuer" så er du i gang.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Quadrocopter View Post
                          Du trenger ikke mye plass, det er bare å finne et jorde med gress og "kuer" så er du i gang.
                          Hehe, pokker'n er dårlig med kuer her på det nedre østlandet

                          Finner nok en fotballbane et sted.
                          __________________________________________________ _______________________________________
                          Frode Andersen
                          www.haldenmodellflyklubb.no
                          www.rcwings.no
                          Sarpsborg Modellflyklubb
                          _____________________________________________

                          Comment

                          Working...
                          X