Unconfigured Ad

Collapse

Blue Phoenix

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sindre
    • Jul 2002
    • 51

Blue Phoenix

Hei!
    med bryter mener jeg den bryteren vi slår på flyet med, visst det trengs en bryter.! hva vil produsent merke si? jeg har hitec da(visst det er produsent merke)! Visst jeg krasjer med blue phoenix må jeg kjøpe nytt fly da eller? er det vanskelig å fly det? jeg er ikke noe serlig flink.
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Hei!
    Har bygd flere Blue Phoenix, den er sannsynligvis det enkleste du kan fly med..
    Den er grei å reparere, men tegn gjerne opp spantprofilene på baksida av tegninga.
    Husk på wash-outen som du lager når du strammer betrekningen.
    Selv om den er lettflydd er den ikke det enkleste flyet å bygge...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Sindre
      • Jul 2002
      • 51

Blue phoenix

Hei!

Ok, så den er ikke den letteste å bygge, men jeg for ta det som en liten utfordring.
      Er Hitec HS-81 greie servoer til dette flyet??
      Hvilken mottaker bør jeg velge?
      Vilket batteri er best?
      Og må jeg ikke ha en bryter til å skru flyet av og på med, eller slår det seg på når jeg plugger batteriet i?[/list]

Comment

• klausre
        • Oct 2025

Re: Blue phoenix

Er Hitec HS-81 greie servoer til dette flyet??
        HS-81 er helt ok. Du trenger 2 stk. En til høyderor og en til sideror.

Hvilken mottaker bør jeg velge?
        Jeg regner med at du har en radio, eller ønsker å kjøpe en. Da følger det med en mottager, som fungerer helt ok. Ideelt sett kan du bruke en mini-mottager, men da må du kjøpe den utenom. Koster ca. 500 kr.

Hvilket batteri er best?
        I radiopakken din følger det med en bat. pakke. Denne kan du bruke, hvis du får plass. Hvis det skulle vise seg å bli trangt, kan du kjøpe en mini bat. pakke. Den koster ca. 200-300 kr.

Og må jeg ikke ha en bryter til å skru flyet av og på med, eller slår det seg på når jeg plugger batteriet i?
        Igjen så følger dette med senderpakken din. Du må han en av og på bryter! Denne er utstryrt med en plugg som skal til mottageren, en plugg som skal til bat. pakken, og en plugg som du skal bruke til å lade opp bat. pakken før hver flytur (dag).

Hvis du er litt usikker på hvordan du bygger flyet, trekker det, og moterer radioutstyret, og evt. andre ting; bør du få litt hjelp av andre (forutsatt at det er en klubb i nærigheten da).
        Eller du kan legge ut spørsmålene her, så skal vi prøve å hjelpe her

Comment

• Sindre
          • Jul 2002
          • 51

Blue Phoenix

Hei!
          Jeg fikk med en Hitec Has 2mb mottaker(3 kannaler) til radioen min, denne tenkt jeg å bruke, men jeg vil kjøpe nye servoer, for HS-300 er for store? eller?
          Jeg fikk ikke med noen bryter, hvor kan jeg da få kjøpt en sånn. Og batteripakken er en sånn jeg på putte i 4 uoppladbare aa/ab batterier i, så jeg kunne tenke meg en annen type( med lader), er eit 4,8 volt 900 ma batteri for stort eller forlite? Hvilken lader bør jeg kjøpe!

PS!: viktig at det ikke blir for dyrt.

Comment

• klausre
            • Oct 2025

Kjøper du nye servoer, HS-81 får du god plass til radioutstyret. Så det er nok lurt ja. De koster ca. 250-300 kr. stykke.

Er litt usikker på mottageren din, fordi jeg trodde Has 2mb, ikke er en tre-kanaler men en to-kanaler. I tillegg, tror jeg dette er en AM mottager, så du må være sikker på at den kan brukes til senderen din (hvilken sender har du?).

Bryter/Ladekable for Hitech får du stort sett i alle RC-butikker (hvor bor du?)

Batteripakke hvor du putter i løse batterier MÅ DU IKKE BRUKE!
            Du behøver ikke mer en f. eks. 300-400 mAh bat. pakke. Etter som du har få servoer (som heller ikke jobber så mye).

Når du skal kjøpe deg en lader, bør du jøpe en Multilader. Men en M. kan du lade alle batteriene dine samtidig. Prisen på den billigste (som holder for deg) er på ca. 300-500 kr. Det er også noe alle RC forhandlere bør ha.

Som kommentat til at det ikke må være for dyrt, kan jeg si følgende:
            Etter som du ikke har så mye fra før av, koster dette selvfølgelig litt totalt. Men! Når du har skaffet det radioutstyret, lader, og seilfly; koster dette deg ingen ting. Bare strøm til oppladning.

NB: Hvor har du tenkt å fly flyet?? Kjenner du noen som flyr seilfly?

Comment

• Sindre
              • Jul 2002
              • 51

Blue Phoenix

Hei, Klausre!

Jeg fikk med mottakeren til senderen min som også er en 3 kanaler, så jeg er sikker på at den fungerer til senderen min. Jeg har en HiTec FOCUS 3SS AM.

Jeg bor litt utenfor Bergen(Fusa), hadde tenkt fly seilfly i termikk ved hjelp av høystart. Jeg kjenner ingen som flyr seilfly, men visst det blir noe av kommer jeg sikkert i kontakt med Os Aero Klubb som sikkert kan hjelpe meg!

Comment

• Godseieren
                • Apr 2003
                • 296

Jeg har et lite tips angående servoer i Blue Phenix. Bygde et slikt fly for noen år siden.Selv med standard servoer og 600mah batteri pakke måtte jeg legge bly i nesa på flyet.Hvis du er på budsjett og vil bruke så lite penger som mulig, så blir det for dumt å bruke 500kr ekstra på servoer, når du alikevel må legge bly i nesa.
                Mvh
                Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• Natrajk
                  • Feb 2002
                  • 195

Jeg hadde samme erfaring som godseieren med min Blue Phoenix. Bruk de servoene du har og spar pengene til neste fly!

mvh
                  Kjartan
                  mvh Kjartan

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Husk at for å få plass må batteriet ver firkanta (som den batteri holderen du fikk med) og ikke flatt. Husker jeg ikke feil så går ett standard 600mah firkanta batteri inn i nasa til Blue phoenixen.
                    http://no.rcmodeller.net/ har ett 4,8v 900 mAh til kr 159 mål og vekt for du ringe å spørre om.
                    Norwegian Modeller har en 4,8v 600 mAh til kr 248 vekt 97g mål 29X51X29mm.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Sindre
                      • Jul 2002
                      • 51

Blue Phoenix

Hei!
                      Angåene lader; går det ikke å kjøpe en vanlig radiolader som kan lade både radio og mottakerbatteri? Den koster bare 150 kr!! Hvor lang tid bruker en sånn på å lade eit 4,8 volts batteri med 900 mah(hva er MaH?)
                      Visst jeg krasjer flyet, hvilkne skader kan flyet få. Hvor mye koster det å repparere?

Jeg fikk visst med en bryter til senderpakken min. Den har en inngang til mottakeren og en annen inngang, hva er den til? batteriet?

Comment

• klausre
                        • Oct 2025

Re: Blue Phoenix

Angåene lader; går det ikke å kjøpe en vanlig radiolader som kan lade både radio og mottakerbatteri?Den koster bare 150 kr!!
                        Klar du kan det. Kan du fortelle meg hva den heter, så vet hva den kan og ikke kan.
                        Hvor lang tid bruker en sånn på å lade eit 4,8 volts batteri med 900 mah(hva er MaH?)
                        Det kommer helt an på hvor mye strøm den lader med. Forteller du meg hvilken lader det er, kan jeg finne ut hvor lang tid. Det heter mAh=mili ampere timer. Les denne artikkelen: http://www.rchobby.org/nyheter.php?category=3&id=116
                        Visst jeg krasjer flyet, hvilkne skader kan flyet få. Hvor mye koster det å repparere?
                        Det skal veldig mye til for å crashe dette flyet så hardt at det går i stykker. Stort sett er det en flenge i betrekningen som oppstår.

Jeg fikk visst med en bryter til senderpakken min. Den har en inngang til mottakeren og en annen inngang, hva er den til? batteriet
                        Ja!

Tips!
                        Etter som det virker som om du er meget fersk i gamet, ville jeg lest div. artikler her på modellhobby.org og andre steder.

Samtidig at du bør du fortest mulig ta kontakt med RC Klubben som var like ved deg. De kan hjelpe til med alt

Comment

• Sindre
                          • Jul 2002
                          • 51

Blue Phoenix

Det står bare at laderen heter radolader og denne infoen:
                          Lader både sender og mottaker batteri samtidig. Passer de fleste radioer.

Hvor lang tid bruker en multilader på å lade eit batteri?

ARF Modellfly og RC Modeller har eit 4,8 Volt 900 ma(ikke mah) firkantpakket mottaker batteri, kan dette brukes?

Comment

• klausre
                            • Oct 2025

Sorry. mAh betyr at denne pakken kan avgi 900mA i en time. At det står 900mA på pakken betyr at pakken har en kapasitet på 900mA.
                            Ja denne pakken kan du bruke.

Det er litt vansklig å si hvor lang tid det vil ta(etter som jeg ikke vet ladestrømmen), men omtrent 12 timer. Det er en normal tommelfinger regel.

Comment

• Sindre
                              • Jul 2002
                              • 51

Blue Phoenix

Må jeg bruke strykejern for å trekke på filmen til flyet?(kanskje dumt spørsmål), eller må jeg bruke en spesiell lim.
                              Hvor mye koster det for film?

Comment

Working...