Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fly mer seilfly i 2005?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    En combatvinge er helt klart en fin inngangsbillett til hangflyving. Dette fordi de er billige, lette å bygge, og tåler myyye mer juling enn en vanlig hangfly. Jeg har slitt ut flere vinger som jeg kjøpte fra følgende nettsted:
    http://www.flyvendevinge.net/
    De er billige, og det gikk ikke mange dagene etter bestilling før jeg hadde de i posten.
    Bestill gjerne lim på samme sted, da dette spraylimet man skal bruke kan være vanskelig å finne i de lokale jernvarehandlene.
    Og husk å bygge lett, dvs minst mulig tape. Jo lettere jo bedre. Da kan du fly på svært lite vind. Blåser det opp, er det bare å tape på et par blyremser på tyngdepunktet og hive greiene utfor.
    Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

    Comment


    • #17
      jeg har ikke helt forstått hva man skal med det spray limet....er det ikke nok med kun taping?
      vil bare si at jeg er helt på jordet når det gjelder combat wing :P
      Og hvorfor anbefaler han som driver flyvendevinge.net at man burde kjøpe vingen ferdig trekt?
      jaja....har ingen flere unskyldninger til ikke å kjøpe,så jeg får vel bare bestille en!

      Comment


      • #18
        grunnen til at han anbefaler ferdig trekt, er at hvis du kun har tenkt deg en vinge, så blir det betydelig billigere å kjøpe den ferdig trekt, med tanke på at du skal ha lim, tape etc etc. Dette koster litt penger ved innkjøp, men da har du til mange vinger.
        Du må bruke lim før du taper, da det er for lite heft i tapen for at denne skal sitte godt.
        Har du planer om flere combatvinger (liten og stors), så anbefaler jeg at du kjøper inn tape og lim først som sist. Men hvis du vil bare prøve, så holder det i massevis med en ferdig trekt en.
        Følg byggebeskrivelsen og tipsene som står på nettsiden, så er du snart i boks. Bygg lett!
        Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

        Comment


        • #19
          skal hele vingen sprayes med lim eller skal det kun sprayes lim der hvor det skal være tape?

          Comment


          • #20
            hele vingen skal i utgangspunktet dekkes med tape, så ja, hele vingen. det er kun i kantene og skjøten at du skal ha glassfibertape. resten av vingen dekker du med pakketape i ønskede farger.
            Jeg handlet all min tape fra dette firmaet: Strategiske emballasjekonsepter - Boxon
            Bruk 50mm glassfibertape til kanter og skjøter, og farget pakketape til resten.
            Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

            Comment


            • #21
              er det virkelig nødvendig og trekke hele vingen med tape....blir ikke det veldig tungt?
              jaja....de flyr hvertfall bra! :P

              Comment


              • #22
                blir mye isoporkuler etterhvert, hvis den ikke er trekt.
                Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                Comment


                • #23
                  Den siste tiden er det ryddet mer på hanget på Verket, og sist helg var det faktisk et halv dusin fly i alle klasser som koste seg med masse løft og til dels mye fart. Aner at flere vil fly DS også etterhvert, Kjell var i alle fall bak og snuste noen ganger
                  Til og med hotliner uten motor løfta seg til værs her... til widowmakers glede!
                  Her flyr min FEN før den traff "Dødar-eika" som nå er vekk! Foto: widowmaker.
                  Attached Files
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #24
                    Hvor ligger dette hanget ??

                    og hvordan vind må det blåse ??
                    Tore Kvarme

                    Comment


                    • #25
                      Hanget ligger like ved der ferga går over Drammensfjorden til Svelvik, på østsiden av Drammensfjorden der den er på sitt smaleste. Stedet heter Verket og ligger rett nedenfor Klokkarstua. Når vi står på hanget ser vi nordover mot Drammen, og det er nordavind som gjelder. Noe det har blåst de siste ukene
                      Selve hanget er den tarmen som stikker seg ut i fjorden. For å komme opp kan man enten gå gjennom sandtaket og rett opp på starten eller parkere ved fergeleiet, gå nordover på vestsiden/sjøsiden og du finner en skogsbilveg oppover. Når du kommer til toppen skal du gå drøyt 100 meter lengre øst for å komme til launch-siten.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #26
                        Og får de som føler seg fristet til å kjøre inn bommen til sandtaket, og videre bort til morenen vi flyr fra, så går det helt fint også. Men husk at bommen stenger kl. 1600 på hverdager, og normalt ikke har åpent i helgene!!!
                        Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                        Comment


                        • #27
                          Hanget ligger like ved der ferga går over Drammensfjorden til Svelvik, på østsiden av Drammensfjorden der den er på sitt smaleste. Stedet heter Verket og ligger rett nedenfor Klokkarstua.

                          hmm nå er jo ikke jeg helt kjent i Drammen
                          er det noen adresser like ved så jeg kan finne fram på et kart??
                          dette her fristet veldig
                          kanskje jeg endelig kan begnne å fly litt Organic igjen.
                          Tore Kvarme

                          Comment


                          • #28
                            Svelviksand AS som eier sandtaket, har adresse Fjordveien 21B, 3490 Klokkarstua.
                            Hvis du har GPS, så er koordinatene til utkast stedet sånn ca som følger:
                            N59 36.989 E10 25.588
                            Merk deg at dette er koordinater som jeg har plottet utifra Mapsource kart, og ikke lagt inn fysisk på stedet. Et lite avvik kan nok derfor forekomme, men det gir deg en god pekepinn på hvor det er. Håper dette hjalp noe.
                            Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                            Comment


                            • #29
                              For dem som bor litt sør for Oslo har vi gjort oss godt kjent på et lite rufsehang som ligger rett på andre siden av Drøbak, nemlig på Storsand. Hanget er ikke stort eller høyt, kanskje 20 meters høyder og 80 meter bredt.
                              Fordelene med stedet er at man kjører helt fram og det flyes på sør og sør-øst her. Denne vindretningen er så vanlig på stedet at det sikkert er flybart 5 dager i uka. Får man høyde nok kan man lande litt til side for hanget på ei diger gresslette.
                              I begynnelsen prøvde vi oss med vinger, etterhvert ble det andre mindre fly og i det siste har det vært fløyet både Ozelot og Blade her med stor suksess. I dag hadde jeg jomfrutur med en deilig seiler med vingespenn på 2,8 meter og det var helt fint med den også tross størrelse og siget den hadde.
                              En annen fordel er at vi gjør oss nytte av værstasjonen som står på andre siden av fjorden, drives for seilbrett og kitere. Den gir en bra indikasjon om forholdene der! Sjekk: http://www.kuling.com/
                              Attached Files
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment


                              • #30


                                Hei guys - does anyone know of a ridge where a wheelchair jockey can get to.....

                                Ken Bates
                                Never Mind the Label

                                Comment

                                Working...
                                X