Unconfigured Ad

Collapse

Fly mer seilfly i 2005?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6935

Fly mer seilfly i 2005?

Litt inspirert av TK tenkte jeg at jeg skulle utfordre forumets brukere til å prøve litt av seilfly-gledene i løpet av det nye året, noe som svært mange dessverre ikke har prøvd.

For mange er modellfly å dra noen mer eller mindre vellykkede ARF`er rundt med en .40 - .60-motor på stripa en gang i blant. Etter ei stund er det mange som stagnerer her, eller kanskje prøver å beherske et vingtreff-program og prøver en konkurranse og det blir med det...

Jeg har selv vært så heldig å bo mange år i en landsdel der det har vært hang overalt og fløyet lekre seilere i alle størrelser sammen med gode flykamerater i mange år og opplevd hva speed virkelig betyr! En stor god seiler er mer high-tech enn det meste med en slevjende glow-motor i nesa og gir en flyglede som sitter i kroppen i lang tid

At å fly seilfly gir en langt bedre forståelse av aerodynamikk og hva som skjer i lufta mht micro-meteorologi er ikke noe drawback det heller.
    Dessverre (etter min mening) er noen av konkurranseformene for seilfly mer egnet til å skremme folk fra å prøve dette enn noe som frister til å begynne! Men jeg vil trekke fram et par eksempler på det motsatte: Først og fremst er jeg en svoren tilhenger av den gamle og velkjente LSF15PV og også F3F.
    For å fly LSF trengs strengt tatt bare en modell som kan være så enkel som en Blue Phoenix eller en Gentle Lady og i tillegg et bra strikk for høystart. Gakk så ut en dag med muligheter for termikk og strikk opp fuglen og begynn å lete etter termikk. Når du plutselig treffer ei boble og skrur oppover er gleden så enorm at du sannsynligvis er bitt!
    F3F krever at et par stykker bemanner to poster og klokker flyene ut av banen, men den speeden som gjerne kommer under gode forhold er stor! Å se F3F-piloter stresse speed og kjempe for å få til effektive svinger er en opplevelse i seg selv Gode modeller for dette er gjerne litt dyrere, og de verste guttene flyr det beste av maskiner med skallstøpte vinger med en del carbon i. Variabel camber og 6-8 servoer om bord er ikke uvanlig. Og for dere som jager vekt er det et tankekors at her lastes gjerne flyene med en god del bly når det er heftige forhold

IGG http://www.iggnorge.com/ er en voksende gjeng som jevnlig samles til flotte treff og de verste gutta har fugler på 6 meter vingespenn eller mer! Telemetri, 12 servoer ombord og en pris opp mot 30k for en seiler er ikke uvanlig her for de som slår på stortromma... Her er det sleping som gjelder, en stor motormodell som tauer seilerne opp til 150-800 meters høyde er et syn i seg selv. Men en rimeligere seiler til 2-3k gir også masse glede.
    DLG (Discus Launc Glider) er mindre seilfly der man med et godt kast kan få flyet opp 40-70 meter og har nok høyde til å lete etter termikk. Så ved gode forhold kan du faktisk kaste flyet opp, treffe ei boble og fly i timesvis mens du stadig observerer og tolker luftstrømmer for å finne områder med løft.

Så hva med å prøve denne grenen av RC, som etter min mening er den beste?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!
  • TheBirg
    • Jan 2004
    • 692

Gikk jo til innkjøp av en hotliner (2m. med elektro i nesa) i sommer, men ble ikke ferdig før sein høst med den, har bare hatt 2 turer for å se at den flyr, det var vellykket og er nå på jakt etter bedre tempraturer \ vær... tolk det som å bli "vårkå(.) !"

Har vel noen hangplaner også et sted, men avventer litt for å se. (Men en Baracuda fra Reichard ser potensiell ut til en grei penge.)

Grei kombomodell håper jeg...
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6935

Reichard leverer vakre modeller (Bygger på 2 sjøl nu )
      Vi har jobbet med å fjerne litt trær på et aktuelt hang ved Drammensfjorden i høst, håper å få testa det i praksis snarest!

Comment

• widowmaker
        • Mar 2004
        • 317

Jeg er solgt joo, men det visste du vel. Tenkte meg faktisk en tur på hanget nå en av de første dagene for å innspisere forholdene og evt tilbakevekst. Det har jo blåst hatter og høy de siste dagene, men selvfølgelig fra sør. Men det bedrer seg nok. Kanskje du må en tur opp til nord for å hente ned en storseiler snart
        Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

Comment

• OAK
          • Jul 2002
          • 863

Originally posted by joo
          Vi har jobbet med å fjerne litt trær på et aktuelt hang ved Drammensfjorden i høst...
          Hvor, hvor hvor? Er det på verket eller noe slikt? Fortell gjerne mer!

Har de siste par årene hatt sterkt økende interesse for seilflyging, og man er jo stadig på leiting etter gode hang. Vet om en 2-3 "lokale" hang som er greie til litt mindre fly, eller så har man jo Veggli og Lifjell som er gode for større saker, men det er jo gjerne 2 timers kjøring fra der jeg bor. Passer liksom ikke for å ta seg en liten tur etter jobb etc.

Comment

• jj
            • Nov 2002
            • 1327

Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

Comment

• Harald
              • Sep 2004
              • 38

Jeg tenker på det hver sommer når jeg sitter på verandaen og ser utover Kjeldsundet.
              Forestiller meg at en Gentle Lady kan holde det gående en stund på trekken inn fra sjøen.

Comment

• Flue
                • Oct 2003
                • 902

Har også selv hatt lyst til å starte med litt F3F flyging, men så er det jo tiden og mest pengene som ikke strekker til
                Selv begynte jeg faktisk med seilfly på hang, men så har det godt litt av seg selv over til motorfly, ikke av noe spesiel grunn. Har flyd litt delta og 2 kanals seilfly på hang, og jeg er helt enig med joo, er en helt spesile følelse man husker lenge!
                Selv har det blitt slik for meg at jeg brenner for Pattern flyging (sikkert pga den store interesen for pattern i klubben), derfor blir det slik at de få gangene pappa gidder/kan kjøre meg for å fly vil jeg heller trene på Pattern enn å fly delta (det jeg har av seilfly nå, men kjekt for det om) på hang. Det er vel bare F3F av de 3 F3X klassen for seilfly som er hang, og det er derfor jeg vil fly det, synes det virker mest spennende og forholdene ligger veldig godt til rette til hangflyging her i Rogaland.

Først på handlelista mi står ny sender, etterpå har jeg veldig lyst på heli eller F3F modell hvis pengene strekker til. Avisen jeg går for skal "sparke" (for å bruke ett litt stygt ord) alle budene grunnet omorganisering, og da blir det ikke så mye penger på meg...

Uansett nok om meg!

Må si meg enig med joo, håper mange begynner med seilfly. Kanskje det også vil trekke (finner ikke ett rett ord) men som joo sier, det virker nesten "skremmende" å starte og seilfly er relativt dyrt, så hvis mange begynner..ja så blir det lettere for flere å begynne.

Godt Nytt år!
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

Comment

• Lumbajack
                  • May 2002
                  • 635

Den videoen var sinnsyk......helt rått
                  Noen peiling på hastigheten her? Jojoen....
                  Hva må vindforholdene være når du skal fly slik?

....og den lyden heelt på slutten av klippet....sviiiisssj....kult
                  Mvh

Olav Lund

Comment

• jj
                    • Nov 2002
                    • 1327

På videoen som ble tatt opp når vinden døde var nok makshastigheten tja 200 ?
                    Det var 5-7m/s fra Nord når jeg begynnte og 2-3m/s når jeg landet.
                    Opptaket er gjort Desember 2003
                    Jo Grini
                    http://vimeo.com/jojoen
                    http://www.youtube.com/jojoenno
                    http://www.jojoen.no/

Comment

• Sting
                      • Nov 2004
                      • 49

Helt enig. Seilfly er rått. Men det er rart med det. Blir man hekta kan det fort koste penger. Har selv i løpet av noen år handlet bl. a. en Blade, en New Sting, en Ocelot elektro, en Brisk III, en Stork II Pro Elektro, en Eraser F3B og elektro kropp, Tør ikke sette meg ned å regne på det men det er egentlig helt sykt. Og vi flyr bare for moro skyld. Har og vært så vidt borti fuel fly, men som gammel hang glider havner jeg alltid tilbake på seilfly. Balsam for sjelen. Og dessuten, en dag på et skikkelig hang så flyr du disse glass/carbon kjerrene her som de råeste motorfly. Men man kan jo begynne rolig. F. eks. en Zagi og et bra hang. Maks flyglede for en rimelig penge.Sjekk en som kan dette. Kevin Newton flyr en Viking i England : http://mikey.rchomepage.com/videos/viking_30Mb.wmv

Erik
                      Soar the sky

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6935

Jada OAK, det er på Verket. Første gangen jeg var der oppe var jeg sikker på at det skulle gå å fly på sørlig vind der, men det viser seg at skogen foran ødelegger det meste. Har prøvd, men det var en kamp å fly
                        Vi har lagt ned litt skog på nordsiden så det er lettere å få kasta ut, og ryddet en anelse på landing. Men landingsplassen er langtfra god...
                        Med god nordavind er dette en super DS-plass, noe videoen til jojoen viser!
                        Skjønner Sting er hekta, mye gromme fugler i parken hans. Og når man ser en god pilot handle en Viking er det bare tøft. Viking er imidlertid en stiv og sterk modell, ikke alle seilfly kan vendes så kjapt...
                        Man kan få en skalalik OK liten seiler som MPX ASW27B for like over 2k, regner med at widowmaker investerer i noe sånt snart! Og så har Hanstholm i Danmark "seilt" opp som et sted mange fra Østlandet drar jevnlig for å kose seg på hang, kombinert med et sosiale og god mat noen dager

Comment

• widowmaker
                          • Mar 2004
                          • 317

Jeg får begynne med å hive inn masse bly i nesa på Sprinteren min, så skal det nok bli hangkjerre ut av den og! Så får vi se om du ikke skal kvitte deg med en støvsamler under trappa snart joo
                          Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

Comment

• Lumbajack
                            • May 2002
                            • 635

200....er fort! Høres ganske riktig ut.
                            Har alltid latt meg fasinere av seilfly. Kommer vel at det var seilflymiljø her i min kommune på 70 og 80 tallet (fullsize)
                            Har alltid hat lyst på en storseiler, kanskje med en nedfellbar elektro på ryggen. Men som med alt annet....dineroen ligger ikke å slenger akkurat. Må prioritere knallhard og ta på stoooore skyggelapper for ikke å falle for alleslags fristelser.

...some time
                            Mvh

Olav Lund

Comment

• sc
                              • Dec 2004
                              • 118

Tenkte jeg skal få tak i en combat wing.
                              Har hørt at disse ikke egner seg så bra til termikkflyging, men at de er helt suverene på hangkanten!.....noen som vet om dette stemmer?
                              En combat wing er vel en helt grei ingangsbilett til hangflyging, og hvist det gir mersmak så er det jo selfølgelig bare til og ta seg en tur til hobbysjappa og åpne lummeboken!
                              dette høres kanskje litt rart ut men da jeg fløy traineren min for noen dager siden så kom det sykt med motvind og flyet gikk rett til værs selv med dau motor....(supertigre )....men jeg må si at jeg fikk svært lyst til og prøve hangflyging da dette skjedde :P

Comment

Working...