Litt inspirert av TK tenkte jeg at jeg skulle utfordre forumets brukere til å prøve litt av seilfly-gledene i løpet av det nye året, noe som svært mange dessverre ikke har prøvd.
For mange er modellfly å dra noen mer eller mindre vellykkede ARF`er rundt med en .40 - .60-motor på stripa en gang i blant. Etter ei stund er det mange som stagnerer her, eller kanskje prøver å beherske et vingtreff-program og prøver en konkurranse og det blir med det...
Jeg har selv vært så heldig å bo mange år i en landsdel der det har vært hang overalt og fløyet lekre seilere i alle størrelser sammen med gode flykamerater i mange år og opplevd hva speed virkelig betyr! En stor god seiler er mer high-tech enn det meste med en slevjende glow-motor i nesa og gir en flyglede som sitter i kroppen i lang tid
At å fly seilfly gir en langt bedre forståelse av aerodynamikk og hva som skjer i lufta mht micro-meteorologi er ikke noe drawback det heller.
Dessverre (etter min mening) er noen av konkurranseformene for seilfly mer egnet til å skremme folk fra å prøve dette enn noe som frister til å begynne! Men jeg vil trekke fram et par eksempler på det motsatte: Først og fremst er jeg en svoren tilhenger av den gamle og velkjente LSF15PV og også F3F.
For å fly LSF trengs strengt tatt bare en modell som kan være så enkel som en Blue Phoenix eller en Gentle Lady og i tillegg et bra strikk for høystart. Gakk så ut en dag med muligheter for termikk og strikk opp fuglen og begynn å lete etter termikk. Når du plutselig treffer ei boble og skrur oppover er gleden så enorm at du sannsynligvis er bitt!
F3F krever at et par stykker bemanner to poster og klokker flyene ut av banen, men den speeden som gjerne kommer under gode forhold er stor! Å se F3F-piloter stresse speed og kjempe for å få til effektive svinger er en opplevelse i seg selv
Gode modeller for dette er gjerne litt dyrere, og de verste guttene flyr det beste av maskiner med skallstøpte vinger med en del carbon i. Variabel camber og 6-8 servoer om bord er ikke uvanlig. Og for dere som jager vekt er det et tankekors at her lastes gjerne flyene med en god del bly når det er heftige forhold
IGG http://www.iggnorge.com/ er en voksende gjeng som jevnlig samles til flotte treff og de verste gutta har fugler på 6 meter vingespenn eller mer! Telemetri, 12 servoer ombord og en pris opp mot 30k for en seiler er ikke uvanlig her for de som slår på stortromma... Her er det sleping som gjelder, en stor motormodell som tauer seilerne opp til 150-800 meters høyde er et syn i seg selv. Men en rimeligere seiler til 2-3k gir også masse glede.
DLG (Discus Launc Glider) er mindre seilfly der man med et godt kast kan få flyet opp 40-70 meter og har nok høyde til å lete etter termikk. Så ved gode forhold kan du faktisk kaste flyet opp, treffe ei boble og fly i timesvis mens du stadig observerer og tolker luftstrømmer for å finne områder med løft.
Så hva med å prøve denne grenen av RC, som etter min mening er den beste?
For mange er modellfly å dra noen mer eller mindre vellykkede ARF`er rundt med en .40 - .60-motor på stripa en gang i blant. Etter ei stund er det mange som stagnerer her, eller kanskje prøver å beherske et vingtreff-program og prøver en konkurranse og det blir med det...
Jeg har selv vært så heldig å bo mange år i en landsdel der det har vært hang overalt og fløyet lekre seilere i alle størrelser sammen med gode flykamerater i mange år og opplevd hva speed virkelig betyr! En stor god seiler er mer high-tech enn det meste med en slevjende glow-motor i nesa og gir en flyglede som sitter i kroppen i lang tid

At å fly seilfly gir en langt bedre forståelse av aerodynamikk og hva som skjer i lufta mht micro-meteorologi er ikke noe drawback det heller.
Dessverre (etter min mening) er noen av konkurranseformene for seilfly mer egnet til å skremme folk fra å prøve dette enn noe som frister til å begynne! Men jeg vil trekke fram et par eksempler på det motsatte: Først og fremst er jeg en svoren tilhenger av den gamle og velkjente LSF15PV og også F3F.
For å fly LSF trengs strengt tatt bare en modell som kan være så enkel som en Blue Phoenix eller en Gentle Lady og i tillegg et bra strikk for høystart. Gakk så ut en dag med muligheter for termikk og strikk opp fuglen og begynn å lete etter termikk. Når du plutselig treffer ei boble og skrur oppover er gleden så enorm at du sannsynligvis er bitt!
F3F krever at et par stykker bemanner to poster og klokker flyene ut av banen, men den speeden som gjerne kommer under gode forhold er stor! Å se F3F-piloter stresse speed og kjempe for å få til effektive svinger er en opplevelse i seg selv


IGG http://www.iggnorge.com/ er en voksende gjeng som jevnlig samles til flotte treff og de verste gutta har fugler på 6 meter vingespenn eller mer! Telemetri, 12 servoer ombord og en pris opp mot 30k for en seiler er ikke uvanlig her for de som slår på stortromma... Her er det sleping som gjelder, en stor motormodell som tauer seilerne opp til 150-800 meters høyde er et syn i seg selv. Men en rimeligere seiler til 2-3k gir også masse glede.
DLG (Discus Launc Glider) er mindre seilfly der man med et godt kast kan få flyet opp 40-70 meter og har nok høyde til å lete etter termikk. Så ved gode forhold kan du faktisk kaste flyet opp, treffe ei boble og fly i timesvis mens du stadig observerer og tolker luftstrømmer for å finne områder med løft.
Så hva med å prøve denne grenen av RC, som etter min mening er den beste?
Comment