Unconfigured Ad

Collapse

Hangflygning og agronomi

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flamingooo
    • Feb 2007
    • 93

Hangflygning og agronomi

Kom nettopp tilbake fra en snartur på Fossumhanget, der jeg fikk meg en timinutters med min trauste flamingo; som beskrevet i linken over bærer ikke hanget høyt- og slettes ikke med 2ms vind, men bevares, det var moro å stryke over gresset/sneen en stund; noen tuch-and-goes ble det også
    Dette var første gang jeg fløy her, og det virker veldig lovende; er bredt nok til å ha det gøy imellom svingingen og sikkert veldig mye morsomere ved 5-10ms.
    Er også lett tilgjengelig for oss byboere for en etter-jobben sving...

Ellers er det mye man kommer borti gjennom denne hobbyen, men agronomi har jeg selv aldri tatt meg tid til å fordype meg i, så om dere kan opplyse meg om bondefagets hemmeligheter er jeg takknemlig:

Det var noen grønne gresstrå som stakk igjennom sneen på jordene, og jeg vurderte om jeg kunne få "buro-bengen" etter meg om jeg våget meg utpå marken og tråkket på hans spirer små, men etter å ha sett flere mennesker freidig vandre over jordene, våget jeg meg utpå.

Jeg vil nødig ødelegge for andre modellflygere, og skulle gjerne visst om når det blir fy-fy og gå på jordene; vil gjerne ha en tur til på dette hanget før slåtta...

forøvrig; en meget god værstasjon for oslo, som jeg brukte for å se når vinden skiftet til syd idag finner du her: http://voksenlia.net/met/index.php
  • Jan_Petter
    • Jan 2006
    • 900

Friluftslovens paragraf 3

(Ferdsel i innmark.)

I innmark kan enhver ferdes til fots i den tid marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsrommet fra 30. april til 14. oktober. Denne ferdselsrett gjelder likevel ikke på gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område hvor almenhetens vinterferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

Eier eller bruker kan - uansett inngjerding - forby ferdsel over hage, plantefelt, høstsådd åker og gjenlegg (attlegg) også når marken er frosset eller snølagt, såfremt ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.

Fylkesmannen kan for det enkelte fylke eller deler av det bestemme at det tidsrom da det etter første ledd skal være ubetinget forbudt å ferdes i innmark, settes kortere eller lengre enn fra 30. april til 14. oktober.
    http://www.phoenix-rc.org/
    http://www.glamdalrck.net
    http://www.scalewarbird.org/
    ---------------------------------------------------
    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• Flamingooo
      • Feb 2007
      • 93

Joda, det er vel og bra med lovparagrafer der det ene leddet slår det forrige ihjel; hvordan vet man om "...ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade"

Jeg mener det beste er å høre med den involverte og ikke printre ut lovtekster når man beveger seg på dennes jord, og vil derfor vite av flygende bønder, eller andre her med kjennskap til jordbruk, om når en må regne med at jordbrukere blir gretne av at man "trår i graset"

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Nå tråkker jeg sikkert noen bønder på tærne, men....

Etter min erfaring så kommer dette an på et par ting:
        - Hvor i landet er du? I enkelte landsdeler virker det som det er mindre toleranse ovenfor folk som tråkker over jorder.
        - Liker bonden modellfly? Her spiller det ofte ingen rolle om det har motor eller ikke.
        - Liker bonden deg? Til bondens forsvar, så kan man lett bli provosert av folk som tar seg til rette, og begynner å fly (trakke rundt på jordet) uten først å ha spurt om det er greit.
        Det sikreste svaret på om det er greit at du tråkker på jordet, får du av eieren.

Comment

• Godseieren
          • Apr 2003
          • 296

Pleym treffer spikeren på hodet her.

Spør bonden først. Bare han vet helt sikkert hva han dyrker, og om det tar skade av "trafikk" på jordet. Selv om jordet er snødekt er det ikke sikkert det er greit for bonden at du ferdes der. Snø har tross alt en isolerende effekt, så hvis den tråkkes ned kan det gi skader på avlingen. Telen vil også gå dypere uten snøen som isolasjon.

Det er mulig jeg er håpløst gammeldags, men jeg synes egentlig det er vanlig folkeskikk å spørre om lov før man gjør noe som helst på annen manns eiendom.
          (Dette er ikke ment som kritikk av trådstarter, men som en generel oppfattning.)

Hvis dere spør først, får dere nesten garantert lov til å fly.
          Hvis dere tar dere til rette kan dere risikere å ødelegge for dere selv, og alle andre modellflygere i lang tid fremover.

Håper jeg ikke skremte noen med dette innlegget. Det var ment som en opplysning.

Mvh
          Gunnar
          Modellflyger og bonde
          Mvh
          Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• Flamingooo
            • Feb 2007
            • 93

Originally posted by Godseieren
            ...

Det er mulig jeg er håpløst gammeldags, men jeg synes egentlig det er vanlig folkeskikk å spørre om lov før man gjør noe som helst på annen manns eiendom.
            (Dette er ikke ment som kritikk av trådstarter, men som en generel oppfattning.)
            Deler denne oppfatningen, men det er ikke altid like lett å vite hvem som eier jorda her rundt Oslo; på landet bor gjerne "den gode bondemann" ved sin aker, så ikke her i byen- derfor ville jeg gjerne vite om det er noe en bygutt kan se etter som indikerer at han ikke bør bevege seg på jordene.

I dette tilfellet så jeg andre, lokale beboere bevandre jordene og tok dermed sjansen...

Originally posted by Godseieren
            Hvis dere spør først, får dere nesten garantert lov til å fly.
            Hvis dere tar dere til rette kan dere risikere å ødelegge for dere selv, og alle andre modellflygere i lang tid fremover.
            Det er jo nettopp dette jeg vil unngå, og takker følgelig for for dine svar.

F (Husmann)

Comment

• Godseieren
              • Apr 2003
              • 296

Ok. Da skal jeg prøve og gi deg en veldig kort og generell innføring i jordbrukets hemmeligheter

Kornåkre er "trygge" å gå på når det bare er halmpipene som står igjen. Det finnes unntak, men de er ganske uvanlige, så de kommer jeg ikke inn på her.

Noen kornsorter er såkalte "høstkorn" dvs at det såes om høsten. På senhøsten og vinteren ser det ut som tynt gress som vokser i striper med 5-10 cm mellomrom. Det rekker vanligvis å bli ca 10 cm før frosten og snøen kommer. Når våren kommer vokser det videre og modnes utover høsten som vanlig korn. Disse åkrene bør man ikke gå på.

Jeg har dessverre ingen erfaring med gressproduksjon, men så lenge det tele i jorda tror jeg ikke gresset tar nevneverdig skade av litt "persontrafikk" så lenge man ikke tråkker stier.

Håper dette hjalp litt.
              Mvh
              Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

Working...