Unconfigured Ad

Collapse

EPP soarers i Norge?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • x-pilot
    • Dec 2004
    • 205

EPP soarers i Norge?

Hei!

Har sett på nettet at de produserer noen lekre fly i EPP, f. eks. disse:

Finnes det noen som selger disse i Norge? Helt utrolig at de kan ta $27 for å sende et $92 fly! Prisen til side, jeg vil ha! Viktig å ha et uknuselig fly på hanget!

T
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

"Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

Vrakgods strødd utover hele Ringerike.
  • eibergg
    • Dec 2006
    • 74

Hei!

Jeg har kikka på akkurat det samme, men dessverre ikke funnet andre enn en som kaller butikken sin for FlyAway, fant linken under Rcandersh.com. Se under fly og seil/hangmodeller. Der selges det noen modeller fra Phoenix Models. Ellers tror jeg du må prøve å lage noe selv hvis ikke du vil handle fra utlandet.

Flere butikker er: USA-Leading edge gliders, Frankrike - Combat air models, New Zealand - Canterbury sailplanes, Australia - S&B Model aircraft + sikkert en hel masse til. Ja også tidligere nevnte Phoenix Models fra England.

Dette synes jeg også er veldig spennende, store skalalike seilere av WWII modeller på 1000-1800mm er stilig!!!

Forhandlere i Norge - VÅKN OPP!!!!
    Great Planes Fling
    Great Planes Slinger
    E-Flite Edge 540
    Tragi 704X
    Multiplex Funjet
    Multiplex Easyglider
    EMS Ventus 2c Klapptrieb, 4,8m
    Valenta ASW 17
    Futaba 10c FASST

Comment

• x-pilot
      • Dec 2004
      • 205

Artig at du nevner det... Sendte en mail til Canterbury sailplanes i går. De har en utrolig stilig F20 på en meter i vingespenn, som jeg siklet voldsomt på!

De andre du nevner har jeg brukt dagen i dag med å kikke på (Stille dag på jobben) Tuff Planes er en ting, noe annet er vinger, f. eks. Weasel eller den andre de har (som jeg ikke husker navnet på i farten) Så mye snasent å finne bare man kommer utenfor nisselua her hjemme! Importørene må skjerpe seg!

Har du erfaring med å lage selv? Hvor kjøper man EPP og carbonstenger? Finnes det tegninger eller tar man vingeprofilen litt på feelingen? Hva med spraylim og covering... decor... Har faktisk lest så mange byggebeskrivelser at jeg tror jeg skulle fått til å bygge om jeg hadde hatt materialene, selv om vingeprofilen ville blitt vanskelig.

Skulle tro at dette ville bli en bestseller, om noen ville satse noen kroner og kjøpt en kontainer med fly hit til landet.

Forøvrig fant jeg ikke noe fra Phoenix Models på Rcandersch.com, men det var mange andre morsomme ting der, f. eks. tips og triks sidene. Linken din var litt feil så jeg poster den her for de som er interessert:

T
      Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

• eibergg
        • Dec 2006
        • 74

Hallo ja!

Prøv denne! https://host387.ipowerweb.com/~gjard...b02d14517669eb

Jeg har nettopp laget en modell selv mye arbeid!!!!

Det har dessverre ikke vært nok vind til å få prøvd den ennå, men det kommer vel!!

Se her:http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=15323

Jeg bor i Vestfold og da er ikke veien så lang til Norwegian Modellers i Tønsberg, der har jeg handlet karbonrør og diverse smådeler som
        roroverføringer osv. Fikk skaffa ei plate med Jackofoam fra en kompis, ellers så har de det i byggevarebutikkene.
        Deretter er det "bare" å finne tegninger og sette i gang. Tegninger kan man finne f.eks på : http://www.airwar.ru/other/drawe.html
        Last edited by eibergg; 13-04-07, 12:53.
        Great Planes Fling
        Great Planes Slinger
        E-Flite Edge 540
        Tragi 704X
        Multiplex Funjet
        Multiplex Easyglider
        Valenta ASW 17
        Futaba 10c FASST

Comment

• subzero
          • Jan 2006
          • 258

hei trygve! på jobben min (ByggMakker) har vi jacofoam
          Robert
          Hole El-Flyforening

Comment

• x-pilot
            • Dec 2004
            • 205

Det må vi forske på, Robert! Har du funnet noen skrapplater? Jeg tror det vanskeligste blir å få en vingeprofil ut av en diger skumplate. Ikke har vi varmetråd til å kutte med heller. Ser for meg mye sliping med sandpapir.

Jeg har gått hen og bestilt dette flyet:

...en Ban She, 1570mm vingespenn. Det kommer kanskje før helgen (Bedriftspakke) og er ikke lett å bygge har jeg lest. Men vi får se. Det var uansett enkelt og greit og handle med gutta i Fly Away, anbefales!

T
            Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

• x-pilot
              • Dec 2004
              • 205

Giret nå!

Subzero forteller at de platene med jacofoam har en type skum i midten. Dette kan vel ikke brukes....

eibergg: Kan du nevne andre produktnavn som kan brukes? Jeg har en ide om at man kanskje kan bruke tynnere plater og lime sammen, f. eks. med carbonstenger imellom... Takk for link til gode sider med tegninger. Har du linker til sider med tips og veiledning på hvordan man bygger slike fly? Har tegnet en P-51D-lignende sak selv som jeg tror kan fly.

Så til alle:
              1. Når man lager vingen, bruker man å lage undersiden flat, eller er det viktig at den også har en konkav form?
              2. Hvor får jeg tak i skjæreverktøy (Glødetråd eller lign.) til å forme EPP skum?

Jeg VIL bygge et slikt fly! Tror jeg får det til også

T
              Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

• eibergg
                • Dec 2006
                • 74

Beklager seint svar........

Originally posted by x-pilot
                Subzero forteller at de platene med jacofoam har en type skum i midten. Dette kan vel ikke brukes....

eibergg: Kan du nevne andre produktnavn som kan brukes? Jeg har en ide om at man kanskje kan bruke tynnere plater og lime sammen, f. eks. med carbonstenger imellom... Takk for link til gode sider med tegninger. Har du linker til sider med tips og veiledning på hvordan man bygger slike fly? Har tegnet en P-51D-lignende sak selv som jeg tror kan fly.

Så til alle:
                1. Når man lager vingen, bruker man å lage undersiden flat, eller er det viktig at den også har en konkav form?
                2. Hvor får jeg tak i skjæreverktøy (Glødetråd eller lign.) til å forme EPP skum?

Jeg VIL bygge et slikt fly! Tror jeg får det til også

T
                Jeg har brukt Jackofoam XPS 400, ingen problemer med den. Link:http://www.jackon.no/eway/default.as...0:5603:1:::0:0

Kjøpte 5mm karbonrør som jeg la inn i vingen. Jeg brukte vingeprofilen fra tegningen, og den var flat på undersiden. Glødetråd får du kjøpt hos Clas Ohlson, husker ikke i farta hva den heter, men vet at den finnes i flere tykkelser og i 10 meters lengde.

Selv pussa og skjærte jeg vingen, (MASSE jobb!) men har planer om å prøve meg frem med glødetråd/motstandstråd selv. Det er masse info om å lage skjæreverktøy på nettet.

Lykke til.

Eivind
                Great Planes Fling
                Great Planes Slinger
                E-Flite Edge 540
                Tragi 704X
                Multiplex Funjet
                Multiplex Easyglider
                Valenta ASW 17
                Futaba 10c FASST

Comment

• jørgen123
                  • Jul 2005
                  • 706

søk litt på google etter "profili" der finner du MANGE vingeprofiler! MH-32 eller RG-15 er vel profiler som er mye brukt til slik. for at du skal ha fart, kan du ikke komme med en type Cub profil, som er helt flat under!
                  Jørgen Wake Stensen
                  Bodø MFK
                  Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• x-pilot
                    • Dec 2004
                    • 205

På tide å svare her

Takk for all hjelp med dette temaet. Subzero forteller at de har Jacofoam 400 på Byggmakker og det burde gå an å få tak i vrakplater billig. Metodene er litt usikre enda, men jeg føler at jeg vet nok nå til å sette igang og forske på problematikken.

Et siste spørsmål: Hva slags lim bruker dere? Tåler Jacofoam lynlim/kicker eller er det best å bruke 5 min. epoxy?

Vraket min gode gamle Robbe Cardinal for noen mnd. siden. Kastet flyet men (heldig vis så) glemte å kaste vingene. Tok det fram i går og disse kan bli et ypperlig utgangspunkt for en skrentsoarer. Må bare rette ut V-formen og lage en egnet kropp i Jacofoam.

Dette blir spennende!!

Takk for all hjelp!!

T
                    Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

• william123
                      • May 2005
                      • 2330

Har selv eksperimentert litt med jackofoam selv. Jeg brukte UHU Por til å lime med. Vil tro at epoksy fungerer fint. CA skal jeg tvile på at fungerer. Kanskje foamsafe CA fungere?
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• eibergg
                        • Dec 2006
                        • 74

Ban She

Jeg har gått hen og bestilt dette flyet:

...en Ban She, 1570mm vingespenn. Det kommer kanskje før helgen (Bedriftspakke) og er ikke lett å bygge har jeg lest. Men vi får se. Det var uansett enkelt og greit og handle med gutta i Fly Away, anbefales!

T[/QUOTE]

Heisann! X-PILOT!!

Hvordan har det gått med denne?

Eivind
                        Great Planes Fling
                        Great Planes Slinger
                        E-Flite Edge 540
                        Tragi 704X
                        Multiplex Funjet
                        Multiplex Easyglider
                        Valenta ASW 17
                        Futaba 10c FASST

Comment

• x-pilot
                          • Dec 2004
                          • 205

Hallo Eivind!

Flyet ble bygget på relativt kort tid. Hadde ingen større problemer med å sette det sammen. Brukte lynlim og kicker på balsadelene og 5 min epoxy på det andre.
                          Eneste problemene jeg har hatt er at de listene som skulle ned i spor på vingene var for brede, noe jeg fikset med å slipe litt av dem, samt at balanserorene av balsa ikke var skrådd nok før jeg satte dem på. Det har ført til at jeg har minimalt utslag nedover på balanserorene. Regner med at det går greit likevel.

Mitt fly ble tungt. Aner ikke hvorfor... Måtte legge mye i snuta på det, fordi jeg kanskje ikke tok av nok EPP på haleseksjonen. Et gram der blir mye bly i nesa

Jeg har ikke fått prøvd det enda. Har kjøpt meg ny båt (Bever 490 med 50HK 4-takter) så prioriteringen har ikke falt i modellflyretning de siste dagene... Dessuten innser jeg at man må ha over 10m/s vind på hanget for at denne kjærra skal fly. Det har det vært, men ikke fra riktig retning,. Helvets bakvind! Det at flyet trenger mye vind er en antakelse, men før jeg vet hvordan det flyr, gidder jeg ikke å forsøke i lite vind. I forgårs var Robert (Subzero) og jeg på hanget, men det var vindstille og regn. Vi bare satt der og bannet... Har imidlertid kastet det i en skråning og det flyr greit, ser det ut til.

Brukte HS-81 i vingene og standard servoer i skroget. Når det blir føre igjen skal Robert filme seansen og jeg regner med at det kommer en detaljert rapport, med video om dette i en ny tråd her (om jeg får tid)

Glemte å si at gutta på FlyAway (Espen) har høy standard på servicen og gir rask tilbakemelding på henvendelser. Kred til dem!

T
                          Last edited by x-pilot; 15-06-07, 12:58.
                          Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

Working...