Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilfly - hang - landingsteknikk - videoer ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilfly - hang - landingsteknikk - videoer ?

    Planlegger kjøp av mitt første seilfy, med motor. Finnes det noe illustrative videoer på ulike landingsteknikker noen steder? regner med at når en har motor så kan også den brukes til hjelp i landingsøyeblikker?

    Jeg fløy hanglider i en periode for mange år siden, og topplandinger ble praktisert når forhold tillot det. Men jeg vet ikke helt om teknikken er den samme med seilflylandinger på hang? Her har jeg jo flaps, og motor til hjelp om nødvendig skulle jeg komme litt langt bak.

    Stein

  • #2
    Landing av seilfly er en liten vitenskap i seg selv. Bare erfaring og øvelse gjør deg til en sikrere pilot i landingen. Utfordringen er å lese luften og modellen slik at du ikke lander langt bak, eller treffer bakken med for høy hastighet.

    Et par pungter som en rutine ved topplandinger :

    Landing av seifly.
    ************************

    En landing av et seilfly på hang bør i større grad planlegges en hvis du er på en modellflyplass. Det du bør gjøre før utkast er :

    1 : Finne det området du ønsker å lande på. Dette med tanke på stein og busker på flyfeltet.
    2 : Planlegg innflygingen. Ca høyde og hastighet i forhold til der du tenker å lande.
    3 : Fly alltid med god fart i innflyvningen og dra aldri brems før du er sikker på å rekke frem. Husk at vindhastigheten avtar jo nermere bakken du kommer. Det betyr at du kan miste all flyfart hvis du fly for sakte inn i rolig luft.
    4 : Fly gjerne / alltid over laningsplassen i god hastighet et par ganger før landing. Dette gir et bilde av luften rundt plassen med tanke på turbulens, vindhastighet og hvor mye brems du må ha for å treffe den planlakte landingsplassen.
    5 : Land aldri modellen rett mot deg. Altid litt til side for der du står. Det har hent mer en en gang at piloten har truffet seg selv i en lav overflyving.
    6 : Land modellen. Der du ønsker, men riktig hastighet.


    Dette er ikke enkelt, og ingen får dette til hver gang.


    Happy Landings
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Får jeg legge til: Ha tålmodighet! På hang kan du holde på nærmest så lenge du vil. Får du det ikke til på første til 100-de gang, går det på den hundreogførste gangen.

      Jeg holdt på i 45 minutter med landingsforsøk, helt til jeg klarte det. Da kom jeg inn lavt og vrengte rundt rett foran meg, mellom to vindkast. Det blåste bikkjer og jeg hadde med meg en erfaren HG-pilot som hele tiden hjalp meg med vindberegninger. det var han som prentet inn tipset over i meg

      Fordelen med motor er at du kan komme veldig lavt inn. Greier du ikke å nå toppen, kan motor brukes til å klare de siste metrene.

      Stå på! Hang er utrolig moro!!!

      T
      Last edited by x-pilot; 11-06-07, 07:15.
      Trygve M.
      Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

      "Not within a thousand years will man ever fly!"
      -- Wilbur Wright, 1901.

      Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

      Comment

      Working...
      X