Unconfigured Ad

Collapse

”Seilfly”, debut på hang, og det med en Stryker F-27C

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

”Seilfly”, debut på hang, og det med en Stryker F-27C

Vel, debut nr.2. Nr. 1 var med hanglider for mange år siden.
    Vi dro til Vegglifjell med store forhåpninger om fin og jevn vestavind. Da vi kom dit blåste det friskere enn vi hadde forventet, opp til 20 m/s. For meg og min nye MPX Cularis(motorversjon) var det ikke snakk om at jeg ville prøve i den vinden, som nybegynner.
    Kompisen med en X’Race 2M syntes dette var vel i overkant mye vind. Vi var ukjent på stedet og satte oss i le for å vente på at det løyet noe. Men det gjorde det ikke så vi gikk et stykke lengre ned og her var det noe roligere, 10-13 m/s og ujevn.
    X’Racen fikk seg en flott tur og da måtte jeg også prøve. Men jeg hadde lagt igjen Cularisen i bilen men hadde tatt med meg Stykeren, bare for å ha noe med meg, og kanskje prøve.

Og debuten ser dere her: http://www.youtube.com/watch?v=hpwnsc8keAw

I mangel på egnet modell lar den seg fint fly på hang og som her i 10-13 m/s turbulent vind.
    Det var vel ikke slik jeg hadde sett for meg min seilflydebut, men en flott opplevelse var det likevel. Landingen var helt fin. At nesa spratt av skyldes dårlig tape. Cularisen er fremdeles jomfru, på hang.

Stein
  • torgust
    • Aug 2005
    • 842

Gratulerer med medlemskap i hangklubben

Det var en original modell å ta jomfruhangturen med. Regner med du likte det såpass at du kommer til å gjenta det?
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Kingfisher
      • Feb 2006
      • 833

Originally posted by torgust
      Gratulerer med medlemskap i hangklubben

Det var en original modell å ta jomfruhangturen med. Regner med du likte det såpass at du kommer til å gjenta det?
      Hei,
      Ja definitivt. Men da med en mer egnet modell. Sitter akkurat å ser på glassmodeller. Men jeg får vel få mere ferdigheter med hjelp av Cularisen før jeg går videre opp på modellskalaen.

D

Comment

• torgust
        • Aug 2005
        • 842

Njaaa. Det kan kanskje være en fordel det da. Glassmodellene har en tendens til å mislike harde landiger, og det å lande på hang er noe annerledes enn å lande på stripa. En stripalanding er ganske mye mer kontrollert enn en hanglanding siden du ikke har motor å redde deg ut med om ting ikke gikk helt som du hadde tenkt deg. (med mindre man jukser med elektromotor i nesa da )

Siden du har en Cularis nå så ville nok brukt den som "trainer" en stund først. Sånn til du har drillet inn landingene.

Sender med et knippe hangvidoer til inspirasjon. Har postet linken før, men gode hangvideoer kan man jo aldri få nok av
        Mvh
        Torbjørn Gustafson
        www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• torgust
          • Aug 2005
          • 842

Hwjuhfwirgyye1ll34pdp4pf0v0550kk6
          Mvh
          Torbjørn Gustafson
          www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• hyper
            • Apr 2005
            • 46

Jeg får gratulere igjen Stein. Håper du får prøvd Cularisen neste gang.
            Noen av oss skal kanskje en tur til Veggli til helgen også hvis været holder.
            Hilsen en av Kongsberg-gjengen.

Knut I.

Comment

• torgust
              • Aug 2005
              • 842

Originally posted by torgust
              Hwjuhfwirgyye1ll34pdp4pf0v0550kk6
              Hmmm. Ser guttungen (6 år) har vært på ferde igjen.
              Han digger smileys og internett, men har ikke snøre på skriving som dere ser.

Beklager
              Mvh
              Torbjørn Gustafson
              www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Kingfisher
                • Feb 2006
                • 833

Originally posted by hyper
                Jeg får gratulere igjen Stein. Håper du får prøvd Cularisen neste gang.
                Noen av oss skal kanskje en tur til Veggli til helgen også hvis været holder.
                Hilsen en av Kongsberg-gjengen.

Knut I.
                Hei igjen. Håper vinden løyet og at dere fikk fløyet etter at vi dro.
                Cularisen har fått prøvd seg igjen i morgentimene på Ekebergsletta. Dønn rolige forhold og hele sletta for meg selv, kl. 6.30. Ypperlige forhold for trimming.
                Høst/vinter prosjekt er bestillt: Reichard Proxima II

Gleder med til å bygge et "ordntli" seilfly, med motor riktignok. Men da er det vel kanskje ikke "ordntli"?

Stein

Comment

• hyper
                  • Apr 2005
                  • 46

Originally posted by nilste
                  Hei igjen. Håper vinden løyet og at dere fikk fløyet etter at vi dro.
                  Cularisen har fått prøvd seg igjen i morgentimene på Ekebergsletta. Dønn rolige forhold og hele sletta for meg selv, kl. 6.30. Ypperlige forhold for trimming.
                  Høst/vinter prosjekt er bestillt: Reichard Proxima II

Gleder med til å bygge et "ordntli" seilfly, med motor riktignok. Men da er det vel kanskje ikke "ordntli"?

Stein
                  Det ble ikke noe etter at dere dro heller. Det ble litt kaldere, men et par av oss skal en tur nå til helgen.
                  Ser grei ut den. Har hørt at Reichard-flyene flyr bra, men har ikke prøvd selv. Det er "ordntli" nok med motor i nesa (bare det er elektro).
                  Dere får ta turen igjen. Du skal nok ikke se bort fra at noen av oss er der så sant det er vestavind.

--
                  Knut I.

Comment

Working...