Unconfigured Ad

Collapse

Trenger tips om justering av infallsvinkel på MiraJ Hale

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjaa
    • Feb 2006
    • 601

Trenger tips om justering av infallsvinkel på MiraJ Hale

Hei..

Jeg har gjennom en tid drevet med tuning av min Miraj fra Aeromod.
    I den forbindelse trenger jeg tips om fremgangsmåte for å korrigere innfallsvinkel på haleflatene.

Etter å har lest en rekke rapporter fra nettet om tyngdepunkt plassering, gjennomført dykktest, gradvis justert cg bakover, differensial tester, v-hale differensial, kryssmåling osv. begynner modellen nå å oppføre seg riktig så fint.

Men det er en ting som har plaget meg, og det er at uansett cg-plassering har behovet for opptrim på høyderoret vært mer eller mindre konstant. Mistanken gikk raskt i retning av innfallsvinkel (decalage). Modellen ble rigget i testbenken og vinklene målt til 1,4 og 1,3 grader negativt i forhold til vingen (forkant av stabben ser ut til å være montert en smule høyt).
    Det hender jo at vingeprofil og andre variabler gjør at en modell skal ha andre forhold enn null grader, men i dette tilfellet mener jeg at alle testene tilsier at modellen har gal vinkel.

Det jeg håper å få tilbakemeldinger om her er tips om hvordan jeg kan gå frem for å rette denne vinkelen. Jeg legger med bilder som viser konstruksjonen, og hvordan man tydelig kan se at forkanten på stabben er en smule høy i forhold til "profilet" i støpet.
    Karbonstavene som stabbene søres inn på er ettertrykkelig festet, og det samme er festepunktene til kula som holder flatene inntil kroppen (vil altså helst slippe å fikle i kroppen ).

Min foreløpige plan går ut på å justere opp bakkant av flatene ved å bøye til stengene kulen sitter på, eller alternativt få løs hele stangen og bytte denne ut dersom bøy på den eksisterende a.) ikke lar seg gjøre b.) gjør at kulen ikke entrer festepunktet. Kulen sitter omtrent 3mm fra siden på stabben.

Håper på sinnrike og velfungere tips

På forhånd takk!
    Attached Files
    Last edited by sjaa; 27-08-07, 19:28.
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

Det kommer litt an på hvor mye du vil justere, men jeg vil mene at hovedsaken her er vinkelforskjellen mellom hale og hovedving, så da spør jeg: Er det et alternativ å endre vinkelen på hovedvingen i stedet? Vil tro at det er enklere, men som sagt, det kommer an på hvor mye du vil justere.

Comment

• Guest

#3 Unapproved
      Decalage på Miraj bør være i størrelsesorder 0.4 - 0.0 grader - det ser ut som problemet ligger i kroppen - prøv å varme up kroppen mellom T.E. ving/L.E. hale og bøye forsiktig.

Jeg kan ikke anbefale å justere incidence på vingen dette vil ødelegge modelens flyegenskaper.

Paul Naton's DvD "Performance Tuning for Gliders" kan anbefales:

R/C soaring, rc glider, and rc sailplane training, instructional and entertainment videos, DVDs and downloads for the model rc airplane glider pilot.
      Last edited by Guest; 27-08-07, 20:42.

Comment

• sjaa
        • Feb 2006
        • 601

Hei Victor..

Det høres ut som et strålende forslag med oppvarming!. Jeg har PTFG fra P. Naton, men koblet ikke muligheten for å endre decalage på samme måte som han anbefaler for å fikse skjevheter i sidestabilisator.

Jeg er dog bare delvis enig i at problemet ligger i kroppen, for det virker som at dersom stabbene hadde vært flukt med profilen i støpet ville vinklene vært i orden. Men dette er kun øyemål, og derfor mulig at ikke det ville være nok å få dem i flikt med støpeprofilet...

Tusen takk for godt tips!

Hei Pleym..
        Jeg sjekket ut muligheten for å justere vingen LE opp, men det var snakk om ganske mye; derfor ble den planen skrinlagt.. Har gjort nettopp dette på en annen modell (6mm opp i bakkant) med kun delvis suksess..
        PS. er ringeopplegget klart
        Mvh
        JoE
        Agder Modellflyklubb

Comment

• sjaa
          • Feb 2006
          • 601

Ser ut til å ha funnet en meget enkel løsning, som jeg nok burde sett tidligere. Stengene som kulene sitter på er gjenget, dermed kunne disse skrus ut. En liten bøy på disse var alt som skulle til for å få vinkelen i 0.

Det var ikke mye bøy som trengtes, så jeg føler meg sikker på at ikke styrken i gjengestaget er svekket nevneverdig.

Uansett skal dere ha takk for bidrag.
          Mvh
          JoE
          Agder Modellflyklubb

Comment

Working...