Hei på dere. Driver og blåser liv i en gammel hobby, og om noen dager er jeg klar med en 2M Velvia fra ArtHobby. Dette blir nok grommere greier enn den gamle Graupner-Dandy'n som ligger på loftet. Denne har gitt meg mange trivelige timer på hangkanten, og må nok restaureres før eller siden. Med nylon og dope. Men nå er det glass- og kullfiber og både ballanseror og flaps som gjelder. Så fort jeg har trimmet Velvia'n under smule forhold på jordene hos bonden borti veien er jeg klar for litt hangflyging. Har forstått at Storsand er en fin plass å fly, men er det noen som kan røpe kartreferansene (gps) eller en god beskrivelse på hvor dere flyr. Eller kanskje det er andre fine plasser å finne rundt fjorden også?
Unconfigured Ad
Collapse
Hangflyging rundt Oslofjorden
Collapse
X
-
Storsand er et lite hang, men med rett vind (sør-sør-øst) flyr vi ymse modeller der. Velviaen burde få mange gode turer der. Du kjører ned mot Jatèen/Muren når du er der vegen er høyest før Storsand fergeleie, om du kommer fra Sætre-siden. Krysset ligger i en sving, og det er merket til "sandtak" blant annet. Vi flyr fra vegen og ut over båthavna du får på høyre side når du er ned bakkene. Landingen er til høyre for hanget, et bra jorde med sand og gress.
Ellers flyr vi på Verket, som ligger på Drammensfjord-siden. Her er det nordlige vinder som gjelder. Vi går gjennom sandtaket og opp på ryggen. Her er det ganske trang landing.Absolutt ikke NLF-medlem lenger! -
Burde kanskje ikke si dette, men Dronningens utsikt i Hole/Sundvollen gir deg garantert en heftig opplevelse! Inkludert landingen. For å si det slik: Det er ikke noe landingsområde, men man kan benytte plassen mellom bilene på parkeringen. Eventuelt kan man slenge modellen ned i ura foran hanget, om man får den ned pga løft
Jeg gjør det på flg. måte: Sier høyt og tydelig til meg selv at dette er siste gangen jeg ser igjen dette flyet. Tar pent farvel med det og sender det ut. Har stol og kaffe tilgjengelig og bruker dagen...
Bruker en GreenSleave til en 1000-lapp, med billigste mottaker og servoer. Skader så langt: En bilantenne, kr. 0,- (Tilhører en kompis. Var ikke så farlig på grunn av underholdningsverdien i flygingen), og en vingeskrue, kr. 2,-. Da har jeg 8 landinger, siste gang i over 12m/sek vind! MORO!!
TTrygve M.
Medlem av Ringerike Modellflyklubb.
"Not within a thousand years will man ever fly!"
-- Wilbur Wright, 1901.
Vrakgods strødd utover hele Ringerike.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment