Unconfigured Ad

Collapse

Radiooppsett på F3F-type modeller?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest

#1 Unapproved

Radiooppsett på F3F-type modeller?

Hei, jeg holder på å legge siste hånd på verket på en helglassmodell fra OL-landet langt øst.
    Jeg kommer neppe til å fly konkurranse med flyet, men bruke den som en sportsmodell på hang.
    Hvor mange funksjoner, eller modes er det vanlig å ha?, hvordan aktiveres de?

Lurer på om jeg kan greie meg med Normal, Termikk, og Crow, og for å unngå å sette opp flightmodes kanskje bare bruke mixere aktivert av throttlestikka.
    Crow bakerst, Normal i midt, og Termikk fremst i ca. 25-50-25% fordeling.
    Er jeg helt på villspor? Jeg har en mc22, så det kan gjøres på nesten hva slags vis en vil.

Mvh

Lars Steffenrem
  • limvingen
    • Jan 2006
    • 210

Det vanlige er å bruke flightmodes (normal-termikk-speed) på bryter, og ha butterfly (crow) på throttlestikka. Du trenger å ha "bremsen" som en regulerbar funksjon, og det blir således håpløst å ha flightmodes slik du beskriver på throttlestikka.
    Knut Eirik Lyngmo

Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

Hei Lars.
      Litt på villspor er du, men det er absolutt ikke ille
      Som du nevner er det vanlig å ha 3 flight-modus: Normal - Termikk - Speed
      I tillegg har du Crow eller Butterfly,- på norsk brems.

Flightmodes har man oftest på en 3-veis bryter. "Normal" i midten, "Speed" frem og "Termikk" bakover.

Normal:
      I "Normal" har du ett oppsett som funger for vanlig flyving. Ingen flaps.

Speed:
      I "Speed" har man oftest litt negativ flaps (1,5-3mm opp i bakkant) og omtrent halvparten så mye opp-balanseror. Dette for å få mindre drag og en mer symmetrisk profil. Det kan også være nødvendig med litt dykkror i speed-innstillingen. Legg også inn litt høyderor-flaps miks, der du mikser inn litt flaps+balanseror ned ved opp-høyderor. Det gir litt ekstra løft i svingen med dertil raskere svinger.

Termikk:
      Finn den flaps-setting der modellen glir rolig med minimalt synk. Ofte en 5-10 mm ned. Balanserorene skal gå ned 50-75% av flap-utslaget. Det kan også være nødvendig med litt opp-høyderor for å senket farten. Det er vanlig med litt mer differensiering av balanseror i termikk-modus.

Brems har du på gass-stikka. Stikka helt frem er brems inne, stikka mot deg er full brems. Full brems er: flaps går ned så langt den kommer og balansror godt opp. Du må regne med at nesa stiger godt ved full brems, så kompensere med noe dykkror for å motvirke dette.

Lykke til!
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• Guest

#4 Unapproved
        Jeg hører dere. Det som beskrives høres ut som et oppsett for konkurranseflyging, og jeg bør kanskje prøve å gjøre det slik. Da behøver jeg en trepunktsbryter, og bremsen på venstrestikka er aktiv i alle modes?

Limvingen: Det jeg beskrev kan gjøres ved at jeg programmerer inn bryterpunkter på throttle. Disse bryterpunktene aktiviserer mix, mode, whatever, og jeg kan ha full bremsevandring på et begrenset område av stikkevandringa.

Takk så langt, kom gjerne med flere innspill.

Lars

Comment

• Tom Erik
          • Feb 2004
          • 1601

Om du bare skal fly F3F/hang: dropp termikk og ha en bryter med funksjon for normal og speed-oppsett. Altså: Rask eller enda raskere!

Ja, brems skal fungere i alle modus.

Tips 1)
          På senderen din kan du sette opp inviduell trim for alle modus. Det gjør det enkelt å sette høyderors-nivå for de forskjellige flight-mode.

Tips 2)
          Deaktiver alle vri-knotter eller skyve-potmetre for inviduell justering av flap og balanseror. Slik er bare forvirrende.

Tips 3)
          Delta på ett F3F-stevne! Det er beste måten å lære på. Helgens stevne ble avlyst grunnet dårlig vær. Det er mulig det utsettes til slutten av april.
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

Comment

• Guest

#6 Unapproved
            Ok, jeg tror jeg beholder termikkstillingen. Det er laber seilflyaktivitet i Trøndelag, og mye av det kommer av at hangene er så skjeldne. Finner du et sted, kan det like gjerne være kombinasjonsforhold av termikk og hang.
            Modellen er en av mange som Gudmund Malones har tatt inn. En god kopi av Valentas Storm
            (etiske diskusjoner tar jeg ikke) og jeg håper bare jeg finner et sted for jomfrutur før vårens vakreste eventyr på Bud i Romsdalen om en måned.

Lars

Comment

• william123
              • May 2005
              • 2330

Du må ikke glemme å gi rapport når du har fått testet flyet! Er interessert i de modellene

Ellers, det avholdes F3F konkurranse i Brønnøysund helgen 12. og 13. april. DU bor jo i Trøndelag så det er jo ikke så lagt å kjøre (OK da, et lite stykker er det) hvis du vil delta eller se på
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• jørgen123
                • Jul 2005
                • 706

behold termikksettingen, men på hang trenger den ikke være så stor. kanskje bare et par millimeter. gjør som William sier, og bli med til Brønnøysund 12. og 13. april! Vi kjører fra Bodø fredag 11. , og det er tross alt ca. 50 mil for å fly en helg Der vil du garantert lære mye! Det vil sansynlig vis bli lagt opp til endel friflyging før F3F-konken, siden 6, av de 8 (foreløpig) deltakerne har nye fly å fly seg inn på!
                Jørgen Wake Stensen
                Bodø MFK
                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• Guest

#9 Unapproved
                  Brønnøysund hadde vært moro, men det er faktisk 35+mil herfra også, og enda verre er det at samboeren har arbeidshelg. Jeg drasser ikke to små unger med på et slik stevne!

Lars

Comment

• Seiler`n
                    • Mar 2005
                    • 821

Originally posted by Tom Erik
                    Hei Lars.
                    Litt på villspor er du, men det er absolutt ikke ille
                    Som du nevner er det vanlig å ha 3 flight-modus: Normal - Termikk - Speed
                    I tillegg har du Crow eller Butterfly,- på norsk brems.

Flightmodes har man oftest på en 3-veis bryter. "Normal" i midten, "Speed" frem og "Termikk" bakover.

Normal:
                    I "Normal" har du ett oppsett som funger for vanlig flyving. Ingen flaps.

Speed:
                    I "Speed" har man oftest litt negativ flaps (1,5-3mm opp i bakkant) og omtrent halvparten så mye opp-balanseror. Dette for å få mindre drag og en mer symmetrisk profil. Det kan også være nødvendig med litt dykkror i speed-innstillingen. Legg også inn litt høyderor-flaps miks, der du mikser inn litt flaps+balanseror ned ved opp-høyderor. Det gir litt ekstra løft i svingen med dertil raskere svinger.

Termikk:
                    Finn den flaps-setting der modellen glir rolig med minimalt synk. Ofte en 5-10 mm ned. Balanserorene skal gå ned 50-75% av flap-utslaget. Det kan også være nødvendig med litt opp-høyderor for å senket farten. Det er vanlig med litt mer differensiering av balanseror i termikk-modus.

Brems har du på gass-stikka. Stikka helt frem er brems inne, stikka mot deg er full brems. Full brems er: flaps går ned så langt den kommer og balansror godt opp. Du må regne med at nesa stiger godt ved full brems, så kompensere med noe dykkror for å motvirke dette.

Lykke til!

Meeenee...

Blir ikke høyderors kombinasjonen feil her ?

Termik Flapp = dykkror ( minimalt om noe i det hele tatt
                    Speed Flapp = Minimalt med opp ror.

Mener nå jeg
                    Mvh
                    Stig Olsen
                    Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                    Pike Perfect X tail
                    Pike Brio / Giant
                    Alpina 4001
                    DG 500/22 Elan under opppussing
                    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Tom Erik
                      • Feb 2004
                      • 1601

Originally posted by Seiler`n
                      Meeenee...

Blir ikke høyderors kombinasjonen feil her ?

Termik Flapp = dykkror ( minimalt om noe i det hele tatt
                      Speed Flapp = Minimalt med opp ror.

Mener nå jeg
                      Sikkert noen fly som liker det slik også, men det høres litt rart ut med opp-høyderor for å få fart? Og dykkror for å fly sakte?
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

Comment

• sjaa
                        • Feb 2006
                        • 601

Originally posted by Tom Erik
                        Sikkert noen fly som liker det slik også, men det høres litt rart ut med opp-høyderor for å få fart? Og dykkror for å fly sakte?
                        Forsåvidt et godt poeng der
                        Min Miraj må ha dykkror inn i termikk-mode og en liten anelse opp-høyderor i speed-mode. Det funker og jeg er happy
                        Mvh
                        JoE
                        Agder Modellflyklubb

Comment

• Seiler`n
                          • Mar 2005
                          • 821

ikke så rart egentlig..

Når du setter flapp endrer di innfalsvinkelen betydelig i posteiv retning. For å motvirke dette må det kompenseres med dykkror.

Så det motsatte ved speedsetting. Innfalsvinkelen endres negativt, og modellen må kompensere noe posetivt høyderor for å ikke "stikke nedover" for mye.
                          Mvh
                          Stig Olsen
                          Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                          Pike Brio / Giant
                          Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Guest

#14 Unapproved
                            Nå også prøvd i lufta!

I dag fikk jeg testa apparatet. Mitt nærmeste hang er alpinbakken i Meråker.
                            Stjørdal Hang&paragliderklubb har en vindmåler der oppe, slik at det går an å sitte hjemme og vente på forhold. http://stjordalhgpgklubb.com/
                            6m/s og rett sørøst så fristende nok ut til at jeg tok sjansen. Jeg har gått til fots opp noen ganger, men i dag var skitrekket i drift. Jeg har aldri satt foten i et sånt, men det gikk helt fint med bortoverski på beina, og stor sekk med flyutstyr og klær på ryggen.
                            Monterte, og venta noen minutter på medhjelperen som har hytte litt ned i lia. Rekkeviddesjekk, siste rorsjekk, og utfor med den. Merka med en gang at dette fløy helt ubesværet. Trimma litt opp og ned, men endte opp på utgangspunktet.
                            6 sekundmeter er nok det minste jeg vil fly på her. Etter litt jobbing hadde jeg høyde til å prøve noen wingovers, looper og roller. Tok sjansen på å fly litt utover og fant termikk nok til ca 100 meters høydegevinst. Det brukte jeg fort opp på mer akro! Etter ca. 15 min fant jeg ut at det var nok, og landet udramatisk. Desverre snudde vinden mer mot sør, så jeg tok ikke sjansen på en tur til.
                            For de som vil prøve Meråker: Det er SØ eller Ø-SØ som gjelder og helst mye vind.

Her er innmaten:
                            vinge 4x Futaba 3150
                            kropp 2x Robbe fs550MG
                            Hitec supreme 8kan. mott.
                            Sanyo Eneloop 2000 4cell

Jeg prøvde med en ny Simprop scan 9DS mottaker, men servoene etablerte en taktfast rykning som gikk på rundtur gjennom flyet. ??

Lars
                            Attached Files

Comment

• Seiler`n
                              • Mar 2005
                              • 821

Bare husk og få antenna ut av kroppen... Mye karbon i den kjerra der.

Tøft med hang 1 Gleder meg til snøen forlater Lillehammer...Bare metern i hagen enda..
                              Mvh
                              Stig Olsen
                              Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                              Pike Brio / Giant
                              Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

Working...