Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ørn på anabole steroider...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Soarer View Post
    Er det noen som vi se flyturen, så er det ikke opp til meg..

    Plystre plystre, trallalallala
    Joda, det er opp til deg. Handler om hvor fort du klarer å få tapen til bunns i postkassa mi...
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

    Comment


    • Har virus på maskina nå, så det her er fra kona sin pc..
      IKKE åpne ei melding ifra UPS om ei pakke du har sendt ikke kommer fram fordi mottakernavnet ikke finnes..
      IKKE gjør det.... (!)

      Men om en har for mange baller i lufta, så skjer det..

      Sender teip før vi drar på solhanget i morra, mange takk!
      Eneste måten jeg får det på maskina (som nå ikke funker) men det blir vel ei råd.
      Det blir alltid det, ei råd mener jeg.

      Det så iallefall fint nok ut for meg når jeg så det på tv`n.
      Men at det der oppe var 4,4 meter ørn, ja det ble liksom borte..
      Men hadde den vært 6 meter, så hadde vi bare flytta det tilsvarende, så en plass på en sette stopp.. (Hadde vært litt moro det da..?)
      Du får klippe og lime som du vil, jeg sender i morra
      Sender med noe musikk som kanskje passer.
      Last edited by Soarer; 12-09-08, 21:28.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • [QUOTE=Biggles;187033]Utfra ambisjonene dine så er det vel en selvfølge at det blir opptrekkbare bein og klør på denne?! Og at det går på luft hvor overtrykk evt ledes ut av en kjekk liten lukkemuskel bak?

        Mnnjaa, har tenkt litt på der der i det siste...
        Den tåler vekta, så kanskje det du..
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • Jeg...

          ...krysser fingrene!

          Utrolig glad for at det finnes folk som gjør alvor av ideer! Gleder meg til film.

          Comment


          • Originally posted by Biggles View Post
            ...krysser fingrene!

            Utrolig glad for at det finnes folk som gjør alvor av ideer! Gleder meg til film.
            Halve moroa det, minst..
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • Om jeg får noen tips på det her, så kan det bli mer moro i vente.
              Var så heldig å dulte borti en ornitolog idag, og har fått mp3 filer med lyden av ørna..
              Så da kommer det jo et spørsmål om det er noen som vet hva som skal til for å få spilt av slikt med høyttaler, sånn at det høres mener jeg.
              Og så skal det selvfølgelig veie ingenting...

              Paringsvillig ørn på vel 13 kilo, om høsten attpå til, hele året egentlig... Det hadde jo vært interessant å se hva som skjer da?..
              Håper på svar på det her
              Last edited by Soarer; 13-09-08, 22:08.
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • Originally posted by Soarer View Post
                Om jeg får noen tips på det her, så kan det bli mer moro i vente.
                Var så heldig å dulte borti en ornitolog idag, og har fått mp3 filer med lyden av ørna..
                Så da kommer det jo et spørsmål om det er noen som vet hva som skal til for å få spilt av slikt med høyttaler, sånn at det høres mener jeg.
                Og så skal det selvfølgelig veie ingenting...

                Paringsvillig ørn på vel 13 kilo, om høsten attpå til, hele året egentlig... Det hadde jo vært interessant å se hva som skjer da?..
                Håper på svar på det her

                En liten mp3 spiller koster og veier lite. Der kan du jo bare sette "sangen" på repeat så spiller den hele tiden. Høytaler til dette har jeg lite greie på men jeg har sett små høytalere som gir ganske bra lyd og som jeg tror veier mindre enn 100 gram hvertfall!
                Om du ikke får tak i mp3 spiller som er billig så skal jeg velvillig donere min til prosjektet ditt. En som er et par år gammel og veier lite. Sender du meg lyd filen så skal jeg legge den inn på minnet også for deg!
                Go for it !!!

                Mvh OJ
                Last edited by Olavjoergensen; 13-09-08, 22:36.
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • Har mange mp3 spillere(..!) men trodde ikke de hadde "forsterker" nok til å gi kraft nok til en høyttaler sånn at en hører det på si et par hundre meter da.
                  Noen som veit?

                  Takk Olav, men jeg er ikke nybegynner på det med mp3, så det er nærmest endel av hverdagen
                  Last edited by Soarer; 13-09-08, 23:20.
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • En vanlig mp3-spiller har ikke egen forsterker nei men det finnes jo høyttalere på batteridrift som har det. Den ekstra vekten tror jeg blir marginal for en såpass stor fugl som du har her Gudmund.
                    ----------------
                    Haldor
                    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                    Comment


                    • Knall tips!
                      Da er det rett på Elkjøp straks jeg kommer ned fra rypejakt på tirsdag.
                      Takker!
                      Mvh
                      Gudmund

                      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                      Comment


                      • Først må jeg gå inn i køen av alle de som er mektig imponert av det som du har fått til her. Utrolig!!. Tydelig å se at du klarer å tyne maks ut av døgnets 24t og har sansen for å få til tingene slik du vil ha de. Selv er jeg godt fornøyd med ARF og enkelheten som det gir. Det var bla en av grunnene til at jeg tok opp min gamle hobby fra noen (ca 30) år tilbake. Så var det tilbake til aktuelt tema, nemlig lyd.

                        Jeg har sett litt i Quiet&Electric Flight international, bla årets juninummer, at lydanlegg i store el. Skalamodeller er fullt mulig. Det står en artikkel om en Spitfire Mk IX som er utstyrt med forsterker og lydgenerator fra Benedini Benedini Modellbauelektronik . Høytalerne som er brukt er fra Visaton Home | Visaton men jeg vil tro at andre også godt kan brukes. På den Spitfiren var høytalere og forsterker montert i radiatorene i vingen. Lydgeneratorene kan lastes opp med lyd etter eget ønske. Røyk generator kan også fås……

                        Det frister faktisk litt å dra til Bud til våren men må vel ha ihvertfall et fly til i hangaren. Nå er det kun en Easyglider electric som kan brukes på hang.

                        Lykke til videre med ørna.
                        Olav Moe

                        -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                        Innholdet i min hangar, sånn ca

                        Comment


                        • Takk for det Olav

                          Det du kom med der, må være en skikkelig godtepose for andre enn meg også!
                          Det er vel ikke den ting som ikke finnes i hobbyen vår, det gjelder bare å finne det ser det ut til..
                          For å få et lite utvalg i ørnelydene så har jeg snusa opp ei cd plate med mange ørnelyder, alt etter om det er territoriekrave eller andre ting. Det kan sikkert være lurt å spille av riktig lyd på riktig tid, slik at den her blir bedre forstått.
                          Og så å vite hvilken lyd som er hva, det er jo den store hjelpa med den plata.

                          Nå det gjelder selve lydanlegget, så skal jeg sjekke ut i butikken det med volum, og om det ikke er bra nok (og lett nok) , så skal det seriøst vurderes det anlegget du tipsa om der

                          Hittil har jeg bare hatt opp på ballanserorene, og ett om gangen.
                          Yawstabiliteten er derimot så god på denne at jeg vil prøve å senke det roret som ikke går opp, ned til ned nivået at det ikke gir reflex i første omgang.
                          Da vil jeg få enda skarpere ballanserorskontroll.
                          Jeg skal også sette inn enda sterkere servoer der, og sterkere overføringer.

                          Takker igjen så mye for tipset, og hjertelig velkommen til Bud!
                          Last edited by Soarer; 18-09-08, 10:04.
                          Mvh
                          Gudmund

                          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                          Comment


                          • Ta va rått Gudmund, skulla sett ho live!
                            Tor Henrik Hernes

                            Comment


                            • Bli med som før no, så skal du få et helt nytt fly av meg, en sånn som du tenkte på å kjøpe.
                              Har ett igjen jeg tenkte å selge, men om et fly GRATIS får deg på andre tanker, så er det deal.!
                              Men ikke sov på det, da er`n vekk.
                              Jo fler jo bedre vettu..

                              Joda, ørna fløy som om den ikke hadde gjort annet den.
                              Idag har jeg rigga Explorer`n ferdig, fått i seks servoer og justert ei anna hangkjerre utenom den Explorer`n, og skifta ut ballanserorservoene i ørna. Og justert en Boomerang XL for jomfrutur.

                              Begynte kl halv åtte, og er egentlig nettopp ferdig.
                              Så nå er det 3 stk 5955 TG på rorene. DET burde holde...(!) Jeg kjører 6V også (2 x 3200 mAh), så bedre safe than sorry.
                              Grunnen til oppgraderinga er at virkninga på ballanse var redusert i fart mere enn ca 80 km/h.
                              Mulig at det bunner ut i profilet som jeg har konstruert for best mulig stabilitet på float, men tar ingen sjanser på det.
                              Med såppas reflex som jeg har lagt inn her, så egner det seg til bedagelig cruising, og flyt. Når nebbet dupper, så slipper lufta over i turbulens på ca 60% av korden, og istedetfor en jevn overgang som vanlig er, så er det dype daler litt lengre bak før det hele får en tipp opp igjen på slutten..
                              Men sånn er det med sånt, en får ikke i pose og sekk på det der.

                              Jeg skal nok lure`n lell med ror som kommer opp og ned i tide og (u)tide.. Hadde jeg visst at den fikk et sånt potesiale som ørna har, så hadde jeg mekka et profil med mere potensiale i også.
                              Men det var med tanke på gamle "fru" Eddie the Eagle jeg lagde de profilene som er på Hansemann.
                              Skalet de opp, og måtte jo selvfølgelig lage en vri på det.
                              I hovedsak er det mere banan i de første 50% av spennet enn før, i frykt for at det her blir tungt..
                              Når jomfrutur ble godtatt, så visste jeg med en gang mere om akkurat det. Banan er bra det, bør bare brukes på rett måte..

                              Men dumt å glemme at Reynoldstallet er omtrent firdoblet, men som sagt mange ganger før, så lenge en har lever..
                              Nå er det iallefall omtrent det råeste servoer som finnes på alle ror, så nå er det ingen vei tilbake

                              I tillegg til 25 kilos servoer med titandrev (på 6V) har jeg laget spalte i undersida av hengslinga, slik at begge balanserorene kan senkes slik at det er null reflex minus 4 grader det ytterste, 2 på de innerste.
                              Det betyr mindre motstand på ytterving og litt løft på undervinge (noen jeg helst ville unngått), og fasit burde svare med at arbeidet idag gir litt mere Rock & Roll.. Ikke bare flyte hit og dit å se prippen ut... Neste tur på hang vil vise om den er kapabel til F3F for storfly hahaha Sånn mere måten meinte jeg da...

                              I tillegg igjen... Må jeg ha en "sterk" 180 graders servo, ikke for dyr, den er bare til luka på ryggen.. Forslag mottas med stor takk, helst en analog en ..
                              Skal se på det med klør i morra også, stoore klør, men tar heller hanget i Bud om meldinga ikke slår til.
                              Og så sy vadmelsposer da.... Hoff
                              Last edited by Soarer; 19-09-08, 03:34. Reason: Detaljer.
                              Mvh
                              Gudmund

                              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                              Comment


                              • Glemte det med ørnelyd..
                                Fikk to plater ifra Ornitologisk Forening idag, og der var det ting å ta tak i serru
                                197 norske fugler på cd, ja det kan lage mye bråk...
                                Først ørn, så ei eitrende svært forbanna kråke, en svartbak i nød/hjelp, på høytaler i umiddelbar nærhet av ei flygende men sovende ørn, ja det ser jeg nesten for meg
                                En jeg kjenner sa at på sånne frekvenser, så var en hornhøyttaler det rette. Og den trenger minimalt med forsterker i forhold til det en tror det er når en hører det....

                                Blir mer moro enn jeg forutså det her
                                Starter som sagt på klør i morra, men har litt problemer med å dimensjonere det, har aldri sett hverken ørn eller klør på nært hold...
                                Men jeg gir det ett forsøk eller to.
                                Lukkemuskel?
                                Mvh
                                Gudmund

                                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                                Comment

                                Working...
                                X