Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ørn på anabole steroider...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Følger med jeg også

    Comment


    • Originally posted by Quadrocopter View Post
      Fint å se at begge "ørnene" er aktive igjen, har vært stille fra den fronten lenge nå
      Følger tråden med spenning - ser frem til bilder og film!
      "Aktiv" har en vel kanskje ikke vært nei, men er midt oppi en F-16 som skal opp, samtidig med at min gamle likedan også skal få litt luft.
      Så det er litt jobb med det. Og midt oppi alt kommer det en F-16 på vel 3 meter også, lakkert som lengre bak i tråden her, den satt jammen langt inne..
      Men joda, tror det her kan bli bra.. Har GoPro for 3D også, men det blir nok for tungt å ha langt ute på vingen, kanskje heller på ei 10 mm karbonstang i cg 20-30 cm over midt på kroppen, en får se.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • Litt tankeleik på stripa idag ang slep for å komme opp på flatmark førte til en tanke videre. Problemet med slep har jo vært å måtte løse ut mye for tidlig pga stadig økende ozzilering i yaw. Å komme opp på egenhånd hadde jo vært kjekt..
        Har tenkt tanken før, men vært litt låst i å ha alt ombord, den er jo 12 kg som det er, pluss at utseende da ville uansett ikke blitt rett.

        Så jeg ser for meg en rigg med børsteløs kobla til kroppen, men med servoutløsning for å komme fri fra den, kraft nok til å stige bra.
        Da er det jo bare fallskjerm som er alternativet, sinkrate kan en jo justere i forsøk med samme vekt med en kompis som bor i blokk..

        En Hacker B50 XL som jeg har i Condoren ville gjort jobben tror jeg, noen som har en slik eller lignende til salgs, 440 daler for en ny er litt stivt, men men...
        En bunt profilspiler fra hangglider har jeg liggende, perfekte lange alurør 11 mm Sikral, silisium crom og alu, nesten 7075.
        Vil bruke epoxy-våt carbonrowing i skjøtene på riggen.
        Litt sprengt selvfølgelig, men jeg har trua på at det her er en ting jeg skal i samme rennet som at det blir oppgradering generelt..
        Jeg har ikke bare trua, det er noe jeg skal ..
        Dollyen på bildet lagde jeg for seilflyslep generelt, flyet oppå var ei bursdagsgave til han
        Ka du trur, innspill er alltid bra..
        Attached Files
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • wow, spennende - forstår jeg deg riktig, du ønsker å sende ned hele riggen med batteri og motor i en fallskjerm etter at modellen er oppe?!
          Kan bli coolt men jeg ser også noen utfordringer i frigjøringen av oppdrift pakka og utskyting av fallskjerm...

          Hva med å gyro stabilisere doningen når du vinsjer den - elektronikk er ikke lov og bruke i f3j etc. men i ditt tilfelle er dette ikke noe problem.
          Hvis du bygger om ørna slik at den blir mer manøvreringsdyktig så regner jeg med at du vil kunne få en relativ rolig tur opp på vinsjen.

          Har du noen tegninger av hvordan du har tenkt deg fremdrifts "poden"

          Comment


          • Tegninger!..?
            Det hadde jeg jo ikke på ørna heller, så det er liksom ikke slik det blir gjort her..

            Men jo riktig, hele smala skal ned i skjerm, og begynte idag for fem timer sia. Nå sitter jeg nesten å tripper i påvente av at epoxyen skal herde.
            For den er jo nesten ferdig når den er herda, bare gjenstår å støpe det skallet fast til alu-ramma. Noen surringer til med carbonrowing på skjøtene der, og ellers renskjæring for tilpassning.
            Skjermutløsning er så enkelt at den ligger løst inni skallet, og må bare fange luft når det detter. Ingenting kan gå feil der, og ganske fornøyd med ide`om to choppa 1,5 L Colaflasker, speilvendt. Det blir rommet som skjermen ligger i. Monocote over det hele strømlinjeformer det slik jeg ønsker før støping oppå alt.
            Fikk til slutt ut motoren i Condoren, det tok en time. Men straks etter så bars det hodestups inn i opplegget ja, visste jo egentlig lite om hvordan det skulle bli, men veien blir jo til som/mens en går.
            ESC blir jo i riggen under motor, mens RX er i kroppen. Det separeres så enkelt som Newton er kjent for, når riggen faller så nappes skjøtekontakta ut.
            Det enkleste er oftest det beste.
            Så det ser bra ut. En vanskeligere ting er å få ny servoledning ut til brønnen. Varm pianotråd først, så får en se om en kommer frem slik..
            Noen bilder ifra idag da .
            Attached Files
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • Ser ikke helt hvordan du tenker deg pod'en med utløser etc. men det blir vel klarere etterhvert som prosjektet skrider frem og det kommer mer bilder.

              Hvor stor skjerm må du ha for å få dette trygt ned?
              Last edited by Quadrocopter; 13-01-13, 21:06.

              Comment


              • Utløser blir inni kroppen der to rør tar imot to mindre rør inni de, de minste støpt på riggen. Riggen på plass så er rør inni rør lengdeveis, det en trenger for å få det stabilt aksialt. Om du ser for deg to rør inni kroppen der to mindre rør kommer opp inni de, så se også for deg en servo midt i mellom der. Med pushrod på hver side av servoen inn igjennom både rør og røret fra riggen, så låses det slik. Omtrent som sikringa på pulverapparatet du sikkert har, trekk ut for å løse ut.
                Et enkelt klikk på en bryter, så er det ingen låsing lengre. Da gjør Newton resten.

                Skjermer har jeg jo lagd før, men tror at en modda paraplyduk ikke er så langt unna. Droneskjermen ifra -87 på 2m dia er iallefall stor nok, og ja den får plass her den og . Men seriøst, det blir droptest ifra høyblokk med ditto vekt, kun for test.
                Noe uklart no?
                Last edited by Soarer; 13-01-13, 21:20.
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment


                • McGyver, dra hjem å vogg...
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • Originally posted by xilian View Post
                    McGyver, dra hjem å vogg...
                    He he.......

                    Comment


                    • Slitt litt med å finne på ting siste året, så jeg så litt løsning på det nå plutselig. Tror det her blir knall jeg
                      Meninga med det er jo å kunne komme opp til termikkhøyde uten å måtte ha kusk hver gang en kunne se for seg at en slik dag kunne bli akkurat DEN dagen.. Eller gå opp på et hang. For det er jo akkurat det det er snakk om, å forme dagen sin slik en ser det for seg...
                      Ja så det var jammen på tide, trengte nesten den her, ikke lei meg for at ørna blir den og det. Og litt... kult med kameramann på video, holder det åpent for at det kan bli bra . .
                      Mulig han bør ha videobriller med link, men har jo det og liggende.
                      Og om ørna til slutt kan ta en slak tønneroll, så ser jeg ikke på det som en nedtur...
                      Last edited by Soarer; 14-01-13, 00:10.
                      Mvh
                      Gudmund

                      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                      Comment


                      • Originally posted by xilian View Post
                        McGyver, dra hjem å vogg...
                        Du har vel dine ting du og, alle har det. Greia imellom ide`og å prøve, det er der det ligger. Er du i tvil, prøv..
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • Snart ferdig, gjenstår å støpe ramma til skinnet og forsterke motorfeste som er lagd av printplate.
                          Attached Files
                          Mvh
                          Gudmund

                          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                          Comment


                          • Se den fantastiske ørnevideoen her | an.no

                            Comment


                            • Tøft! . Tenker han med FPV-briller hadde det kjekt ja.
                              Mvh
                              Gudmund

                              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                              Comment


                              • Ikke fornøyd, vil ha bedre passform. Så jeg krympa på en søppelsekk, den tålte forresten utrolig godt varme.
                                Beholder forreste del av ramma, resten blir kasta, så jeg gjør det om igjen nå....
                                Attached Files
                                Mvh
                                Gudmund

                                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                                Comment

                                Working...
                                X