Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ørn på anabole steroider...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Så sto opp med friskt mot idag for å kjøpe lakk, og stakk innom den ene hobbysjappa etter den andre, men neida. Ingen hadde den samme dårlige lakken jeg hadde gått tom for..
    Så da var det å pusse bort alt igjen, og mens jeg gjorde det, så blei jeg litt faenivoldsk...(!)

    Rett på malingsjappa å kjøpe eksteriørmaling, vannfast rett farge og billig.
    Hadde regna ut at å bruke spesiallakk til airbrush ville blitt omtrent 1500 eller mer.
    Det ville jeg ikke etter fire timer pussing, så jeg ga Jotun en sjanse jeg..

    Og joda, nå vet jeg mere om muligheter så å si!
    Halvliter for en hundrings, og kanonstoff de luxe Tynnes med vann og er lite sterk som hva som helst i disse dårlige lakktider.

    Javel, så må en jo se hvordan den sprøyta funker da, og ærlig talt, jeg har aldri tatt i ei slik ei før med lakk klar og trykk på sprøyta.
    Har kun hatt ei Badger for 170 kroner, og syntes den var bra..
    Det tok ei stund før jeg skjønte koblinga med avtrekker mengde lakk og luft, men syntes det ble i minste laget når kompressoren ble varm. Men jeg har TO!
    Ned i bua for å finne en Y-kobling i turbinkofferten, klippe slanger til begge kompressorene og få det inn på en slange Da ble det futt i sakene serru. Så det går sånn rundt på 3 bar omtrent.
    Attached Files
    Last edited by Soarer; 28-08-08, 00:34.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

    Comment


    • #92
      Begge vingene i omtrentlig farge som i går, men med Jotun får hver sin runde.
      Så er det halen sin tur, hvit.
      Er voksen ørn det her vettu, så da blir det hvit.

      Så klipper jeg til maler for fjærene som skal dekke over, og finner ut at taksteinprinsippet er det rette.
      Og jobber meg oppover ryggen frem mot hodet på kroppen.

      Fant ut at det må bli en bedre vifteform som avslutning der bak, og er fornøyd
      Det gjenstår å dele inn de hvite fjærnene.
      Bilde nr 2 er før jeg finner ut at maler på ryggen også og taksteinprinsipp kan være en god ide..
      Attached Files
      Last edited by Soarer; 28-08-08, 00:37.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #93
        Så er det hodet sin tur......
        Grudde meg en god del for det.

        Halen til bakkant av vingen er ferdig, og hopper over midta for å ta det igjen senere.
        Jeg klipper til maler av mylar som har form på de fjærne jeg vil ha, akkurat som med halen.
        Og begynner bakerst som på halen med noen "hackle" som vi som binder fluer sier..
        Lange spisse myke fjær. Så tar jeg kosten til minste jenta og sager av ytterste delen, sånn at jeg får en bit grov bust.
        Den bruker jeg til å dele opp mellom fingrene, og sprayer imellom, slik at en får fjærfibre i fjærene.
        Det trikset så jeg på YouTube, og fikk virkelig nytte av det
        Jobber meg rundt og tar andre sida også, men ørna har liksom ei "go`side jeg har som referanse (liker best)..
        Men det er helt sikkert ikke fredig enda.
        Attached Files
        Last edited by Soarer; 28-08-08, 00:38.
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #94
          Vidre så var det midtparten av ryggen sin tur.
          La en grunnbase med grått, slik at annen farge skal vises.
          Så fortsatte jeg taksteinlegginga, og når jeg kom helt frem med stadig mindre fjær, så tonet jeg det ned med samme lakken som på fjærene, da imellom fjærene.

          Ca 200 av de fjærene der som blir etter hvert skal få en lysere bakkant, sånn omtrent lysgrå/blekgul.
          Fjærene skal gå gradvis utover i større og "stivere" fjær enn det du ser her.
          Attached Files
          Last edited by Soarer; 28-08-08, 00:24.
          Mvh
          Gudmund

          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

          Comment


          • #95
            Så nesten som med et smil om munnen tar jeg fatt på vingene igjen.
            Setter på Zeta med "Just a mix Delta" på Ipodèn og blir ivrig

            Vingene er i helt samme farge fra bakkant til forkant enda..
            Har fire farger å gjøre alt med. Gult, svart, hvitt og brunt.
            Så da blander jeg (igjen) litt maling, og skriver ned forholdet jeg bruker hvor. Brunt med endel svart for å få konrasten vingene skal ha i toning fremover mot forkanten.
            Etterpå så legger jeg et tynt lag med lyst grått i den "harde" delen av en fuglevinge.
            Det er fordi at den originale brune fargen skal vises mot det som var samme fargen.
            Det funker det, og tar ei rad med dekkfjær, den første av fire (siste bilde), på hver vinge, ny mal må til der. Så nå begynner det å bli et utvalg i "fjær" også etterhvert..
            De puttes bare i ei bøtte med vann, tørk av og vips, så er de klar igjen..

            DETTA ER SKIKKELIG MORRO! En lærer så lenge en har lever pleier jeg å si.
            Attached Files
            Last edited by Soarer; 28-08-08, 02:28.
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #96
              Den lille spør om hva det blir med meg heretter...

              "Vi får se, kan hende du er best vettu" ble svaret....

              Så da ble det 13 timer idag.
              Så såvidt kona her isted...
              Attached Files
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • #97
                Så sånn omtrent er den nå.
                Undersida er enda lyseblå da... Hohhh...

                Snakk om å lage seg arbeid da mann!..
                Håper på vind så jeg får noen legger med Predator og Ceres i morra, trenger det etter det her...
                Attached Files
                Last edited by Soarer; 28-08-08, 02:33.
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment


                • #98
                  Helt rått arbeid du driver med! Har fulgt med tråden siden starten og dette blir pent!
                  Lakkeringen er en fryd å se på.

                  Detaljer detaljer detaljer


                  Mektig imponert!
                  Stian Håvak (82)
                  Fly low or crash trying!

                  MFN @ Facebook - Like!

                  Comment


                  • #99
                    Gammel mann gjør så godt han kan
                    Spesielt moro når en må ta ibruk teknikker som en ikke har gjort før.
                    Men det er liksom nok med nok, for det er ikke so moro nå når jeg skal ta undersida også.
                    For det er endel jobb med det her

                    Men takk takk, satt pris på det.
                    Mvh
                    Gudmund

                    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                    Comment


                    • Så nå veit jeg at Ipoden er mer å stole på enn kompressorer...
                      Først knelet den blå , så tok profftypen også kvelden...
                      IKKE kjøp en liten blå kompressor på Klas Olson!

                      Litt rart siden begge er smørefrie.

                      Men før de sa takk for seg, så rakk jeg dette.
                      Ryggen har fått et lysere og dypere inntrykk.
                      Jeg la samme sjablongen oppå der jeg igår hadde lagt ganske mørk brunt fremover ryggen, og blandet en lysgrå og en varmere sandlignende farge som jeg tar en runde til på, alle fjærne på nytt. Når jeg er kommet helt fram, så legger jeg forsiktig i samme sandfarga imellom hver fjær for å lette det opp fra å være mørkt til å bli en god del lysere.
                      Ei gammel ørn er ikke mørk i kroppen, så jeg må enda et hakk opp i nyanse ser jeg når jeg får kjøpt ny kompressor...#¤&XXX%!!!....
                      Men her er sånn det ble etterhvert på ryggen.
                      Virkelig morro å se ting forandre seg med små grep.
                      Ser at jeg må lage noen midre fjær iblandt de jevnstore på bilde nummer 4.
                      Attached Files
                      Last edited by Soarer; 29-08-08, 01:10.
                      Mvh
                      Gudmund

                      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                      Comment


                      • Så var det vingene sin tur. Planla å få inn neste rekke med dekkfjær, men istedet så ble det en runde (to) på den jeg la igår.
                        Pluss at fjærene som går helt bak får en mørk kontrast der jeg allerede har pusset i vingen. Det gjøres med en blanding av svart og mørkebrunt.
                        Mot neste fjær, så letter jeg den i en nyanse av lyst grått helt lett og forsiktig. Må sikkert ta det ett steg til opp i nyanse.
                        Men allerede nå ser det bedre ut synes jeg.
                        En helt annen vinge iallefall
                        Ser mere definert ut hver enkelt fjær synes jeg da..
                        Ka du trur?
                        Attached Files
                        Last edited by Soarer; 28-08-08, 23:43.
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • Så så langt kom jeg, skulle til å sette inn en nyanse lysere i første rad med dekkfjær,
                          Fikk tre-fire stykk, så ga den gode gamle komressoren opp også....

                          Null futt i dysa, ble helt stille gitt....
                          Da er det vel å dra kortet da Igjen.....

                          Så da MÅ jeg ha et skikkelig stalltips på noe PÅLITELIG skikkelige saker som en kan stole på!
                          Er det noen som har et bra tips, så tar jeg veldig takknemlig imot det!..
                          Bør ha litt kapasitet, trenger ikke oljeutskiller, heller ikke vannavskiller, jobber jo med vannbasert Jotun maling. (Eller trenger jeg det?)
                          Sikkert greit med en liten tank som reservoar også.
                          Attached Files
                          Last edited by Soarer; 29-08-08, 00:27.
                          Mvh
                          Gudmund

                          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                          Comment


                          • Så kvalitet er et vidt begrep ja, det kommer vel an på øyet som ser
                            Attached Files
                            Mvh
                            Gudmund

                            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                            Comment


                            • Gudmund:

                              Jeg har fulgt prosjektet ditt i lang tid nå. Til å begynne med var jeg bare imponert. Nå er jeg nærmest målløs. Jeg gleder meg til å se bilder fra kommende flyturer!

                              Comment


                              • Takk Torstein
                                Kjekt at det er folk som sier at de liker det her.
                                Du skjønner, jeg har en lei tendens til å la ting vakke på seg, så det blir som regel mere arbeid enn jeg hadde tenkt meg.. (dypt sukk..)
                                Men det er første gang jeg kliper i ei justerbar lakksprøyte, så nå som jeg ser at ting kanskje kan ha potesiale, så må jeg bare ta det helt ut dit jeg kan.
                                Men moroa i det er nettopp det at når en ikke veit hvordan, så er det kjekt å se at hvert steg en tar bringer en nærmere målet en ser for seg. En lærer mye på sånt, iallefall gjør jeg det. Både med mixing av lakk, og teknikker med skyggelegging og kontraster.

                                Å ikke være redd for å prøve tror jeg er sunt for alle.
                                Kona og ungene kom å så på det her i kveld.
                                Hu sa stille til ungene, "jeg tror pappa ikke er helt bra jeg".
                                Men tar det som et kompliment....(?)..(????)
                                Å bygge vinger er omtrent som det med kvinner, lær på den ene, praktiser på den neste...

                                Så om den flyr, så får du helt sikkert noen bilder av det.
                                Akkurat det er det jeg ser fram til også.
                                Last edited by Soarer; 31-08-08, 01:18. Reason: La til et ordtak;-)
                                Mvh
                                Gudmund

                                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                                Comment

                                Working...
                                X