Litt off topic kanskje, men...
Mark Drella hadde noen interessante innlegg om differensiering av balanseror for en tid tilbake. (Jeg kan sikkert finne liken hvis noen er interessert.)
Det jeg har lest om differensiering tidligere: Nedgående balanseror skaper mer drag enn det oppgående, og dette fører til at flyet vrir seg fordi den oppadgående vingen får mer drag og henger etter. Med differensiering forsøker man å motvirke dette ved å redusere det nedadgående utslaget. Som flere har skrevet, og som K. Newton gir en god beskrivelse av, bruker man i F3F differensiering for å gi den nedadgående vingen så mye drag at nesa peker litt nedover før man drar til høyderoret i svingen.
Drella mener imidlertid at grunnen til at flyet vrir seg i liten grad skyldes forskjell i drag mellom vingene. Han forklarer at hovedårsaken til at flyet vrir seg er at når det gis balanseror så forandres løftvektoren på vingene, som følge av at balanserorene gir en aerodynamisk forandring av angrepsvinkelen. Det oppadgående roret gir den nedadgående vingen mindre angrepsvinkel, og vingen løfter mer framover. Mens det nedgående roret gir den oppadgående vingen høyere angrepsvinkel og vingen løfter mer bakover.
Drella er av den oppfatning at det blir "feil" å bruke drag, slik man gjør med differensiering, for å rette opp noe som etter hans mening i liten grad skyldes drag i utgangspunktet, og at man heller bør bruke sideroret.
En annen ting Drella påpeker er at differensiering medfører litt aerodynamisk dykkrors-effekt. (Hvis jeg nå greier å holde tunga rett i munnen, så er forklaringen omtrent slik: ) Balanserorene gir en aerodynamisk forandring av vingenes angrepsvinkel, som igjen gir forandring av decalage (hva er det gode norske ordet?). Som følge av dette kommer en opp eller ned høyderors effekt. Nedgående balanseroret gir opp-høyderors effekt, mens oppgående roret gir dykk-høyderors effekt. Når utslaget er likt på begge vingene (ingen differensiering), vil opp-effekten fra den ene vingen nøytralisere dykk-effekten fra den andre. Med differensiering vil imidlertid dykk-effekten være større, og hver gang man bruker balanserorene vil man også få dykkrors-effekt (hvor mye avhenger av hvor mye differensiering man har).
Etter å ha lest innlegget til Drella så har jeg fjernet differensieringen (på RaceM), og flyr nå med likt balanserors-utslag på begge vingene. Har ikke fått flydd så mye, men så langt tror jeg faktisk jeg likte dette bedre. Syntes i grunnen ikke nesa ble så mye høyere i svingene. Derimot syntes jeg svingene ble bedre uten denne dykkrors-effekten (eller var det kanskje innbilning?).
Mark Drella hadde noen interessante innlegg om differensiering av balanseror for en tid tilbake. (Jeg kan sikkert finne liken hvis noen er interessert.)
Det jeg har lest om differensiering tidligere: Nedgående balanseror skaper mer drag enn det oppgående, og dette fører til at flyet vrir seg fordi den oppadgående vingen får mer drag og henger etter. Med differensiering forsøker man å motvirke dette ved å redusere det nedadgående utslaget. Som flere har skrevet, og som K. Newton gir en god beskrivelse av, bruker man i F3F differensiering for å gi den nedadgående vingen så mye drag at nesa peker litt nedover før man drar til høyderoret i svingen.
Drella mener imidlertid at grunnen til at flyet vrir seg i liten grad skyldes forskjell i drag mellom vingene. Han forklarer at hovedårsaken til at flyet vrir seg er at når det gis balanseror så forandres løftvektoren på vingene, som følge av at balanserorene gir en aerodynamisk forandring av angrepsvinkelen. Det oppadgående roret gir den nedadgående vingen mindre angrepsvinkel, og vingen løfter mer framover. Mens det nedgående roret gir den oppadgående vingen høyere angrepsvinkel og vingen løfter mer bakover.
Drella er av den oppfatning at det blir "feil" å bruke drag, slik man gjør med differensiering, for å rette opp noe som etter hans mening i liten grad skyldes drag i utgangspunktet, og at man heller bør bruke sideroret.
En annen ting Drella påpeker er at differensiering medfører litt aerodynamisk dykkrors-effekt. (Hvis jeg nå greier å holde tunga rett i munnen, så er forklaringen omtrent slik: ) Balanserorene gir en aerodynamisk forandring av vingenes angrepsvinkel, som igjen gir forandring av decalage (hva er det gode norske ordet?). Som følge av dette kommer en opp eller ned høyderors effekt. Nedgående balanseroret gir opp-høyderors effekt, mens oppgående roret gir dykk-høyderors effekt. Når utslaget er likt på begge vingene (ingen differensiering), vil opp-effekten fra den ene vingen nøytralisere dykk-effekten fra den andre. Med differensiering vil imidlertid dykk-effekten være større, og hver gang man bruker balanserorene vil man også få dykkrors-effekt (hvor mye avhenger av hvor mye differensiering man har).
Etter å ha lest innlegget til Drella så har jeg fjernet differensieringen (på RaceM), og flyr nå med likt balanserors-utslag på begge vingene. Har ikke fått flydd så mye, men så langt tror jeg faktisk jeg likte dette bedre. Syntes i grunnen ikke nesa ble så mye høyere i svingene. Derimot syntes jeg svingene ble bedre uten denne dykkrors-effekten (eller var det kanskje innbilning?).
Comment