Unconfigured Ad

Collapse

F3F Automatisk ringeanlegg...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lille_Thomas
    • Sep 2008
    • 364

F3F Automatisk ringeanlegg...

Etter å ha holdt på litt med seilfly nå å begynt å få skikkelig smaken for dette så føler jeg også nå at det er på tide å ta skrittet inn mot konkuranse også.
    Men etter som jeg vil inn i F3F konkuranse så må jeg trene litt også å feelingen på å fly en 100 metersbane, så jeg tenkte jeg må nå skaffe meg ett sånt F3F anlegg da.
    Men det viser seg at ingen har noe slikt hel automatisk F3F anlegg som jeg har funnet iallefall.
    Men klart det er ikke mye som skal til for å lage ett av den gode dørklokke sorten, men med det krever det at man er nok folk til å drive anlegget også.

Så jeg fant ut at jeg har lyst å prøve å lage ett hel automatisk F3F ringeanlegg som er trådløst med sensorer i hver ende å en liten datamaskin på midten som starte det hele å tar tiden.
    Men etter å ha lett rundt en del så har jeg funnt det første å det største problemet med hele anlegget.
    Hvor får jeg tak i sensor som passer til ett slikt anlegg!!
    Må jo ha en sensor som har kraft nok 50m ut å til å lage en vegg som er omtrent 90 grader, å dem flest alarm sensorer o.l. har bare en rekkevidde på 10-15meter.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å annonsere denne posten før jeg hadde løst problemet å var igang med instalasjonen, men jeg trenger hjelp til å finne en slik sensor som kan brukes til dette. Alternativt en sensor har kraftid signal men ikke er så dyr så kan jeg montere flere sensorer slik det blir en komplett 90 graders vegg..

Noen som har noen ideer til sensorer? trenger tips så kjapt så mulig. Håpet er å være ferdig med prototypen til mars-april når Norda vinden kommer inn å lager bråk på hangene

Hadde også vært greit å hatt info om div typer F3F anlegg som er på markede allerede for å få litt inspirasjon

Takknemlig for all informasjon jeg kan få..
    Thomas Rongve
  • william123
    • May 2005
    • 2330

Har selv fundert litt på få tak i et anlegg slik du beskriver slik at man kan tjuvtrene litt uten de andre. Men jeg har bare tenkt at det hadde vært kjekt å ha, men aldri kommet så langt at jeg skal sette ideen ut i liv. Kommer til å følge med på denne tråden...
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Originally posted by Lille_Thomas
      Hadde også vært greit å hatt info om div typer F3F anlegg som er på markede allerede for å få litt inspirasjon
      Vet ikke om det er på markedet, men en enkel løsning kan være å bruke EagelTree sitt telemetri system - hvor du plasserer en GPS og en telemetri sender i flyet.

Posisjon dataene sendes ned til laptop'en hvor du legger inn alarm for begge ytterkantene av banen.
      Laptop'en vil gi et akustisk signal hver gang du passerer

Vel du har en +- 5 meter feilmargin men det er mange ganger bedre en det menneskelige øye

Fordeler:
      Kuult, ingen andre har det.
      Du har en full 3D logg av hele flyturen å kan analysere feil / styrker etter turen.
      Du slipper å ha med hele familien på tur.

Ulemper:
      Mer vekt/plass i glideren
      Dyrt $$$

-Tekno Freak-

Comment

• jj
        • Nov 2002
        • 1327

GPS fungerer absolutt ikke... Dessverre. Det finnes systemer bygd for formålet til storseilfly (har hatt det og solgte det igjen), men de er ikke i nærheten av å være nøyaktige/raske nok. mottagerantennen må også være synlig for mottak av satelittsignalene og kan ikke ha for stor vinkel.

Problemet med typiske alarmfølere er at de fleste ikke reagerer på små tynne fly som i tillegg ikke har egenvarme (tar ut halvparten av følerne på markedet). De aller fleste følere har også teknikk som skal ta vekk feilkilder (fugl, katt, hund, osv..), så cluet må være å fjerne alt dette å få sensoren så sensitiv som mulig. Burde være mulig hvis man vet hva man driver med. Har jobbet med alarm i mange år og har derfor testet en masse detektorer for akkurat det du er ute etter Fant aldri noen som var brukbare (i vanlig alarmutvalg), men de finnes helt sikkert.
        Når det gjelder å avgrense søkeområdet kan med de fleste sensorer veldig enkelt gjøres med en liten plate foran sensoren.

Kepp up the good work og ja, vil MEGET gjerne høre når du har funnet noe som virker og hva du finner underveis.

I mellomtiden har de noen greie og billige walkietalkier på claes ohlson som piper idet du slipper knappen. 3 slike så har man ett glimrende treningsanlegg som også kan brukes i enkle konkurranser. "3, 2, 1, sving..."
        Jo Grini
        http://vimeo.com/jojoen
        http://www.youtube.com/jojoenno
        http://www.jojoen.no/

Comment

• Lille_Thomas
          • Sep 2008
          • 364

Har nok allerede vært på tanken med GPS, har også tenkt på å lage en brikke med kodet signal (fordel: tar mindre plass en GPS å veier mindre) å så sette opp en checkpoint i hver ende av banen. Dette tar vekk problemet med fugler o.l. men slik det ser ut som så blir det for dyrt å drive å lage masse sånne chipper i og med at dem skal være små lette vil dem ikke tåle noe som helst. Det blir også veldig feil å kreve av pilotene at dem må ha plass i flyet sitt for en slik chip ellers kan man ikke stille til konkuranse.

Har tenkt litt på å bruke en radar sensor men ett slags speil system forran slik det blir en ~90 graders vegg, men har ikke fått lagt hode så veldig mye ned i hvordan det skal settes sammen å om det er mulig.

Har også tittet litt på en kamera løsning, ala det som dem bruker i mange lyskryss i stede for føler i veien.
          Dem fungerer på en slik måte at du kan programere dem til å gi signal når noe kommer inn i en viss sone i kamera bildet. Problemet her er at det vil koste skjorta å støvlene å hele julemiddagen for 2 high speed kamera av god nok kvalitiet, å videre problem er at det blir veldig stort å tungt å krever en del strøm. Altså "nesten" helt utelukket.

Men i all tenkingen om hva slags sensor jeg skal bruke kom jeg på en alternativ F3F konkuranse som kan bli litt spennende
          I stede for lyd signal får piloten en liten støt i seg når han passerer hvert legg, å for hvergang han passerer blir støten sterkere.
          Kan bli litt morsomt å se hvem som tar utfordringen, er jo både utholdenhet å hastighet konkuranse dette plutselig

Jeg skal uansett lage meg ett F3F anlegg om det blir hel automatisk det vet jeg ikke enda men uansett så skal jeg lage ett som er lett å ha med seg å skal kunne settes opp på bare 2 min.
          Thomas Rongve

Comment

• jj
            • Nov 2002
            • 1327

elv har jeg både ett ledningssett, walkie talkie (mest brukt) og ett sett med små knappesendere (trygghetsalarm på 441mhz). Problemet med sistnevnte er at de har unik kode og har en ørliten forsinkelse. Ikke så stor dog at det gjør noe.
            Ledningsnett er tungt å bære med seg og er ikke særlig varig faktisk, da ledningene lett blir ødelagt. Det jeg har er dog med lampettledning, så det tåler veldig mye.
            Det viktigste er dog aktivering av en vanlig stoppeklokke eller lignende ved inn i banen og ut etter siste legg.
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Ser problemet til JJ hvis du bruker standard antenna på GPS'en som har et begrenset mottakings område - lager du en PATH antenne (tynn metallfolie - samme konsept som brukes for å få 2.4GHz RX til å virke i karbonkropper) som limes/tapes på yttersiden av flyet, da har du en 360 graders antenne - dette konseptet er ikke brukbart til speed måling men dette gir deg brukbar nok nøyaktighet på posisjon til å kunne bedømme om du har passert et punkt.
              jj - kravet er et du har en rask oppdatering frekvens fra GPS'en, dette er forbedret betraktelig i de senere år
              Men nok om det.

Alternativet ditt kan f.eks være og lage en "laser vegg" samme duppe dings som du får i byggevare forretninger som tegner en "laser" linje på veggen for å hjelpe deg med å henge opp ting rett.
              Få laget en sensor ring på flyet som ikke tar for mye plass (masse fint i overflate monterte komponenter i dag...) og telemetri tilbake til pilot.

hmm.... vinter - lite nytt å mekke på - kanskje et prosjekt...

Men det virker som det enkleste er å be hele familien på en skrent tur med kaffe - vafler ++++ som lokkemiddel
              Last edited by Quadrocopter; 24-11-08, 21:46.

Comment

• Lille_Thomas
                • Sep 2008
                • 364

Mulig det der. Men jeg vil ikke ha noe som helst festet på flyet, må nok heller bare håpe på at fugler o.l. ikke kommer inn i banen..

La merke til at på den Korea cuppen eller hva det var så hadde dem ett anlegg med ganske fint lyd oppsett og slikt men jeg vet ikke om det var hel automatisk men det såg iallefall slik ut. eneste som irriterer meg er at det er kliin umulig å finne noe på nettet om dem. Har leitet i flere dager snart opp i flere uker å finner nesten ikke en kløyva skiit.

Hvis noen vet om noen linker med bilder og gjerne litt forklaringer så tar jeg det i mot med stor takk.
                Thomas Rongve

Comment

• Seiler`n
                  • Mar 2005
                  • 821

som en "gamml" maritim elektronikk kar var den ideen med radar intresang.

Men da må jeg grave i gamle kunster....
                  Mvh
                  Stig Olsen
                  Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                  Pike Perfect X tail
                  Pike Brio / Giant
                  Alpina 4001
                  DG 500/22 Elan under opppussing
                  Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Lille_Thomas
                    • Sep 2008
                    • 364

Hvis du har noen ideer om hvordan jeg kan få det til med radar så er jeg iallefall meget intressert i og høre.
                    Eneste jeg tenker med radar er kanskje at signalet kan bli litt for sterkt, men det er vel bare å lage ett filter som JJ skrev lenger opp eller noe liggnende.

Jeg hadde blitt en veldig lykkelig kar hvis jeg hadde fått til dette med automatisk sensor for da er nesten hele greien i boks. Når jeg tenker meg om så er det vel faktisk nesten kun sensoren som holder meg igjen for å bygge det her, for resten er stort sett ganske "enkel" data elektronikk, kan vel bli litt problematikk med å få til ett trådløst signal som er raskt nok men man finner alltids ut av det
                    Thomas Rongve

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Du kan jo bruke samme konsept som AutoPass i bomringene - en aktiv transponer lignende enhet i flyet - utfordringen er å få en antenne på bakkene som har en selektiv/snever nok sektor.
                      Videre må dette kunne pakketeres i et format som er enkelt å rigge/få med seg

Comment

• Harpoon
                        • Nov 2003
                        • 168

RC Biler og skiløpere bruker ett system med transponder. Hvis passeringstid kan registeres med hundredels nøyaktighet antar jeg at resten kan regnes ut.

/Anders

Comment

• Lille_Thomas
                          • Sep 2008
                          • 364

Men skiløpere å rc biler har en stor fordel når noe slikt skal lages til.
                          1. Dem trenger ikke lang rekkevidde på sensor.
                          2. Er ikke noe særlig problem å feste på en slik transponder.
                          3. Trenger ikke ha en sensore som kan lage en vegg i ~90 grader.

Men alt må undersøkes er jo ikke godt å si om sensorene er billige å i tilfelle lette å omdesigne litt.
                          Men jeg vil allikavel som jeg skriver i tidligere poster ikke ha noen slags transponder eller GPS i flyet hvis jeg kan slippe det.
                          Det skal ikke være nødvendig å påkreve en pilot om at man må ha en transponder i flyet sitt.
                          Thomas Rongve

Comment

• morsan
                            • Apr 2003
                            • 373

Hei! Disktuterte problemstillingen med en bekjent som har greie på elektronikk/sensorer, og det er tydeligvis ikke så enkelt når det begynner å dreie som om litt avstander. Teknologi som benyttes i bomringer (sikkert samme som skiløp, rc-biler etc) bruker det som kalles nærfeltsteknologi (RFID), og virker sannsynligvis dårlig på et fly som passerer 50m unna. Dvs det finnes utstyr som bruker denne teknologien i rekkevidde 50-70m, men da må en legge en såkalt 'tag' i flyet, og det er ikke sikkert det funker så godt for enkelte karbonkropper.

Et annet tips derimot er å benytte et par Axis webcamera med innebygd webserver og trådløst nett. Kameraet kan du feks sette i en egen boks utstyrt med en vertikal slisse for å sikre at avlesingen skjer 90 grader på hangkanten.

Disse kameraene kan du styre med scriptspråk, har egen programmerings api etc. Så du kan gjøre omtrent hva du måtte ønske fra. Slike kamera brukes typisk i en overvåkningssituasjon, og kan feks sende en alarm når endringene fra bilde til bilde overskrider en viss verdi (feks ved at et fly passerer).

Ikke sikkert at det er løsningen, men det kan være verdt å sjekke ut. Det vil iallefall forenkle opplegget vesentlig om det skulle fungere.
                            Last edited by morsan; 25-11-08, 09:49.

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Har jobbet en del med video og bildeprosessering - har du bra kamera og høy overføring prosessering hastighet så virker det bra men dette koster flesk - normale web cams osv. er som regel bra når man sitter en halv meter unna.

100 Km/h = 28m/s, 10-15 fps på et USB video kamera d.v.s flyet beveger seg minimum 2-3 meter pr frame + at du vil bruke en mye tid på bildeprosessering for å finne en glider sett f.eks. fra siden (trenger bra kontraster, hvit fly mot hvite skyer og du er lost ) - kamera har samme ulempe som det meste av det andre som er diskutert her - skal du dekke noe som beveger seg mer enn 5 meter i front av kameraet så må du ha bra optikk (et fly som passerer 30-40 meter foran et kamera som skal dekke en sektor på 90˚ blir utrolig lite - zoom har ingen hensikt her)

Ang transponder tankegangen - her er det viktig og legge merke til at den bør være aktiv (sender/mottaker). Avstand betyr lite så lenge du greier å gjøre antenne sektoren snever nok og har passe med effekt (brikka i bilen skal holde i 10 år uten lading, derfor lite effekt og kort avstand - videre er posisjonen på biler relativt bestemt på forhånd).

Kunne kanskje vært aktuelt å bruke en passiv RFID TAG i flyet men det krever en større installasjon på bakken

Problemet ligger mer i å pakketere både utstyr på bakken og i flyet i et mini format slik at det kan være realistisk å bruke

Er det ikke noen antenne spesialister her i forumet som kan gi en indikasjon på hvor snever man kan lage en sektor?
                              Last edited by Quadrocopter; 25-11-08, 10:56.

Comment

Working...