Unconfigured Ad

Collapse

F3F Automatisk ringeanlegg...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lille_Thomas
    • Sep 2008
    • 364

har tenkt litt på det der med kamera men det er som du sier, ikke særlig billig å allikavel ganske komplisert. Men det ser nok kanskje ut som at jeg må gjøre det jeg ikke hadde lyst å gjøre ifra starten av. Å lage noen slike transpondere.
    Hvis det går ann å lage dem så små som 1cm x 1cm så skulle det kunne være i boks.

Heldigvis så er jeg fortsatt student å tenåring så jeg skal prøve å snylte meg sånn fond ifra en bank eller noe slikt til å dekke byggingen av denne saken
    Penger skal nok ikke bli ett problem allikavel, så lenge det holder seg under 20.000,-

Må bare få si tusen takk for all hjelp å tips så langt, dagene blir bare lysere å lysere for dette F3F anlegget. Stor takk til alle som hjelper til med tips.
    Bare å komme med flere hvis dere har så får jeg bygget dette fortere
    Thomas Rongve

Comment

• jørgen123
      • Jul 2005
      • 706

kamera er den løsningen jeg har mest tro på!

ulempen med en transponderløsning er at transponderen må krysse linja! i dårlige forhold er ikke alltid hele flyet over linja. "mange" som er litt dreven i å fly på bane klarer å lure bare halve vingetippen over linja når de flyr.
      Jørgen Wake Stensen
      Bodø MFK
      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• Lille_Thomas
        • Sep 2008
        • 364

Jeg får prøve å skaffe meg litt "gratis" penger så jeg får begynne å ta noen tester tror jeg
        Thomas Rongve

Comment

• jørgen123
          • Jul 2005
          • 706

haha, ja det kan være greit vet ikke om du har fløyet, eller sotte på base under en f3f konkurranse, men etter et par ganger med en eller begge delene tror jeg at man ser hvor nøyaktig den linja må være! 20cm "bred" linje finner man fort ut at er rimelig mye!
          har vært mange ganger på base i F3F konkurranser, og jeg har sett mye flyging nær, og over linja alt ifra de som kun touch'er linja med 3cm av vingetippen, til de som flyr 10 meter forbi, og vell så det!

likte forresten også den ideen med laser!
          Jørgen Wake Stensen
          Bodø MFK
          Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• Lille_Thomas
            • Sep 2008
            • 364

nei har nok aldri vært i nærheten av F3F konkuranse. Er ganske fersk i denne hobbyen på en måte. Begynte i april-mai i -07 å fikk flydd frem til august -07 så begynte jeg på folkehøyskole å hadde pause helt frem til juni -08 bortsett ifra 2 turer med en cessna i høst ferien å noen turer med ett .30 size heli. Seilfly har det vært nesten bare små modeller som Combatvinger å balsa biller i rundt 1m klassen. fikk veldig nylig fingrene i en Zoombie som jeg fikk 1 times tid ca i luften med for ca 1 uke siden før snøen traff ålesund å la opp med drit vær.
            Men siden jeg ikke har vært borti F3F konkuranse så ser jeg for meg at det blir noen detaljer jeg kommer til å hoppe over av uvitenhet når det blir bygget prototypen.
            Thomas Rongve

Comment

• Soarer
              • Mar 2005
              • 1856

Originally posted by jørgen123
              kamera er den løsningen jeg har mest tro på!

ulempen med en transponderløsning er at transponderen må krysse linja! i dårlige forhold er ikke alltid hele flyet over linja. "mange" som er litt dreven i å fly på bane klarer å lure bare halve vingetippen over linja når de flyr.
              Da må de pent snu om det er jeg som sitter på en av basene iallefall
              Mvh
              Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• pleym
                • Dec 2001
                • 909

Et slikt system har jeg ønsket meg lenge, for det er bortimot umulig å trene F3F uten ringing. Man kan trene svingeteknikk og fly frem og tilbake så mye man vil, men det blir noe helt annet når man må forholde seg til en bane

Når det er sagt, så ville jeg ikke satt like store krav til et anlegg som skal kunne brukes til trening. På stevne vil det uansett være nok mennesker til stede, slik at man kan bemanne et ordentlig ringeanlegg, og jeg tror det skal mye til før man aksepterer noe annet i konkurranse sammenheng.

For treningsformål så hadde jeg f.eks. ikke hatt noe problem med å henge en transponder på flyet, og jeg hadde heller ikke hatt problem med om linjen ble litt "bred". Hvis man lemper litt på disse kravene, så blir det kanskje mer realistisk å få til?

Comment

• william123
                  • May 2005
                  • 2330

[QUOTE=pleym;197238For treningsformål så hadde jeg f.eks. ikke hatt noe problem med å henge en transponder på flyet, og jeg hadde heller ikke hatt problem med om linjen ble litt "bred". Hvis man lemper litt på disse kravene, så blir det kanskje mer realistisk å få til?[/QUOTE]

Tja, problemet med at linjen blir bred er jo at du lærer deg en liten uvane med å svinge litt for tidlig hvis linjen blir bred. Dette er jo ikke bra for de som skal trene "skikkelig"
                  Men man kan jo fikse dette med å endre vinkelen litt på basen slik at linjen blir bred på "feilsiden" av linjen og vil da ikke gjøre banen kortere.
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Lille_Thomas
                    • Sep 2008
                    • 364

Jeg har bestemt meg for å få til dette å jeg vil ha det skikkelig når det først skal gjøres.
                    Å hvis jeg får til dette så vil det nok bli brukt til konkuranser også men det kan ta en stund før jeg får vekk alle mulig feil som kan komme.
                    Litt av formålet var jo å få vekk "menneske feilen" under en F3F konkuranse.
                    Dette er jo trossalt en konkuranse der bare noen cm kan gjøre forskjellen ifra å vinne å tape hele greien å da kan man ikke stole på at en som sitter på enden bedømmer etter nøyaktig samme linje for hvergang ett fly passerer, det kan bli ganske nært men der igjen så blir det akkurat samme bedømmelsen av en sensor selv om at linjen er noen cm bred.
                    Det med at linjen skal være ganske nøyaktig 100m i mellom er ikke noe problem. Det fikser jeg så lett som at jeg finner ut hvor stor spredning strålen har å setter sensoren slik som William skriver, men for å få riktig på begge sensorene så plasserer jeg ganske enkelt ett kompass på toppen av begge å stiller dem i riktig grad.
                    Det stor problemet blir å lage en helt rett 90 graders vegg.

Men nå må jeg virkelig få meg noen "gratis" penger til dette. For i dag tidlig på vei til skolen så klart jeg faktisk å kjøre på bilen forran meg når han plutslig bråbremset!
                    Jeg holdt selfølgelig på å gjespet da han begynte å bremse å dermed så forsvant alt det dem kaller for reaksjonstid å jeg rakk ikke mere enn å flytte foten min før det smalt.
                    Dette var jo kjempe kjekt, en virkelig flott start på dagen å ikke minst en flott start på julehandelen.
                    Første julegave som blir kjøpt i år er en ny støtfanger til en stakkar i ålesund
                    Last edited by Lille_Thomas; 26-11-08, 18:51.
                    Thomas Rongve

Comment

Working...