Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til rimelig, ikke alt for stort hangfly?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forslag til rimelig, ikke alt for stort hangfly?

    Det viser seg at jeg skal tilbringe en uke på vestkysten av Danmark i sommer.
    (rundt Hirtshals) Etter å googlet noen bilder, så er jeg overbevist at dette er et fint sted å prøve seg som hangpilot. Tenker på ett eller annet billig, kanskje epp. Den må kunne fikses med teip og lim. Jeg har aldri flydd hang, så jeg KOMMER til å krasje.
    Skal jeg bare ta med meg zagien, eller kommer den bare til å blåse bort? kanskje det er noen som har en bedre idè?
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

  • #2
    Uten å ha prøvd de selv men de får bra omtale.
    Scorpion fra Reichard (MFN) ModellflyNytt.no
    eller
    EasyGlider fra Multiplex (MFN) ModellflyNytt.no

    Comment


    • #3
      Takker for forslag, men

      Originally posted by Maxopp View Post
      Uten å ha prøvd de selv men de får bra omtale.
      Scorpion fra Reichard (MFN) ModellflyNytt.no
      eller
      EasyGlider fra Multiplex (MFN) ModellflyNytt.no
      Håper på noe med litt mindre vingespenn, Skal ha med mye ungegreier og slikt i en bitte liten bil
      Har prøvd easyglideren i litt vind, og det var som å fly en serviett.
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        ta en titt på elefun sine seil fly.
        syns dem har endel okey modeller til under tusen lappen
        MvH Marius Leirdal

        Comment


        • #5
          Nanofloh

          Liten billig og enkel.
          Flyr helt fabelaktig, trenger nesten ingen vind men kan håndterer stiv kuling.
          Det beste er at fordi den er liten å lett så tåler den det utroligste i dårlige landinger.

          NanoFloh er et must når du er i Danmark.

          Sjekk Siden blev ikke fundet - El Fly
          Under Modeller/svævere.

          Anbefales varmt. Har noen av mine fineste modellflystunder med en slik en.

          10 minutter lekte jeg med en flokk svaler på et hang på Bornholm i sommer.
          Merkelig nok var fuglene ikke redd for flyet, tvert i mot syntes de at det var moro å følge etter.
          btw: Svaler kan ikke rolle selv om de prøver.
          Niels Jensen
          Phoenix rc club

          Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

          Modellflyving er mental hygiene.

          Comment


          • #6
            Hva med en Multiplex Blizzard uten motor - finnes fra under 1000.- lappen
            Bygget i hard Elapor og tåler det meste.
            Kan hives inn i bilen samme med hele familien uten at du trenger å være redd for at den knusen...

            Comment


            • #7
              Steinar, du kan laste Easyèn med ei 8 mm gjengestang..
              Enda mere vind, en 8 mm stålaksling
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • #8
                Blizzarden blir litt stor. Nanoflowen likte jeg. Har sansen for småting!
                Har også kikket på art hobbies Colibri hos rc-seilfly.no. med balanseror, selvsagt.
                Grunnen til at jeg vurderer epp, er at jeg ikke har mulighet til å ta med meg noe særlig med verktøy, så det hadde vært leit om jeg knuser den på første turen og ikke får fiksa den før jeg kommer hjem...En rull tape og en tube uhu-por klarer man jo alltids å drasse med seg
                Det er mest windriderene som frister hos elefun, men da kan jeg jo like gjerne ta med zagien, den har nok et par turer igjen før den løser seg opp...
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Ingen fare

                  Hvis ikke ungene setterseg på vingen er det ingen fare med Nanoen.

                  Har iherdig forsøkt å bruke oppmin i flere år (Har hatt den i 4 år nå) men den er så lett og akkurat passe fleksibel at den ikke går i stykker om du lander skjevt. Det er ingen energi tilstede rett og slett.
                  kun te par rifter i vingen er teipet, ellers er den like fin som ny.

                  Liker også epp, men det kan være litt for fleksibelt slik at det går ut over det aerodynamiske.

                  Nanoflohen flyr nemlig som om det skulle være mye større.
                  Niels Jensen
                  Phoenix rc club

                  Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

                  Modellflyving er mental hygiene.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by highspeed View Post
                    Hvis ikke ungene setterseg på vingen er det ingen fare med Nanoen.

                    Har iherdig forsøkt å bruke oppmin i flere år (Har hatt den i 4 år nå) men den er så lett og akkurat passe fleksibel at den ikke går i stykker om du lander skjevt. Det er ingen energi tilstede rett og slett.
                    kun te par rifter i vingen er teipet, ellers er den like fin som ny.

                    Liker også epp, men det kan være litt for fleksibelt slik at det går ut over det aerodynamiske.

                    Nanoflohen flyr nemlig som om det skulle være mye større.
                    Foretrekker "ordentlige" fly fremfor epp! Finner ikke noen pris på den på elfly.dk, hva koster den omtrent? Med så lite vekt og energi..blåser den ikke vekk på hanget?
                    Liker modellen dog..

                    ser morsomt ut.. Nano Floh - Vidéo Dailymotion
                    Last edited by bad scientist; 10-02-09, 22:35. Reason: fant en snutt
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #11
                      Kan anbefaleWindrider Bee Evolution hos Elefun. Den flyr i alt fra 3ms til 22ms. (Har prøvd)Jeg har har den forrige versjonen av denne. Du klarer ikke ødelegge den. Kan flatpakkes, og hvis du skulle være så uheldig så er tapen som følger med i settet genial til litt småfiks.
                      Den koster ca 500 kr + 2 standarservoer, batteri og mottager.
                      I +12ms bør du legge på ballast. Det er bare og smelte bly og helle oppi spiseskjeer. To blypakker holder.
                      Den er også veldig grei til og sjekke landingsforhold osv før du hiver opp en stor glassmodell.
                      Yngve Sekkenes

                      http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by bad scientist View Post
                        Har også kikket på art hobbies Colibri hos rc-seilfly.no. med balanseror, selvsagt.
                        ...
                        Colibri'en er et fantastisk fly for størrelsen, jeg har en som har vært flittig brukt de siste årene. Stort fartsområde, flyr på en fjert men tåler likevel en del vind. Er det vindstille skyter jeg den opp med strikk og tar termikk.

                        mvh
                        Olav
                        Olav Kallhovd

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by olav_k View Post
                          Colibri'en er et fantastisk fly for størrelsen, jeg har en som har vært flittig brukt de siste årene. Stort fartsområde, flyr på en fjert men tåler likevel en del vind. Er det vindstille skyter jeg den opp med strikk og tar termikk.

                          mvh
                          Olav
                          Det var den du hadde med deg på forrige "vårlig vinder" det?
                          Den fløy jo som en drøm. Så utrolig morsomt ut og skyte den opp med strikk, og så hang den som om den var limt med CA til himmelen
                          Mvh
                          Torbjørn Gustafson
                          www.trmfk.no



                          Will fly for food

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by torgust View Post
                            Det var den du hadde med deg på forrige "vårlig vinder" det?
                            Den fløy jo som en drøm. Så utrolig morsomt ut og skyte den opp med strikk, og så hang den som om den var limt med CA til himmelen
                            Det stemmer
                            Olav Kallhovd

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by bad scientist View Post
                              Foretrekker "ordentlige" fly fremfor epp! Finner ikke noen pris på den på elfly.dk, hva koster den omtrent? Med så lite vekt og energi..blåser den ikke vekk på hanget?
                              Liker modellen dog..

                              ser morsomt ut.. Nano Floh - Vidéo Dailymotion
                              Grunnen til at du ikke finner prisen på den er fordi di er tomme for den og han regnet ikke med og få den inn igjen før tidligst mai og da stiger den litt i pris han sa ikke hvor mye. men den koster ca 500danske kr nå + frakt
                              jeg kjøpte den siste han hadde inne og den kom på ca 1050kr med servoer fittings batteri og servoledning forlengere. og så kom de ca 400kr i moms i tillegg til di 1050kr ville ha kjøpt en easyglider flyr i nesten ikke noe vind og kan fly i mye vind. og de er bare og dele vingen når dere er på tur da tar den nesten ikke noe plass.
                              mvh stin
                              Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                              På vei inn i Hangaren.
                              Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                              Comment

                              Working...
                              X