Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hangflyging vs. vindstyrke

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hangflyging vs. vindstyrke

    Selv om jeg dreiv med modellfly på åttitallet så anser jeg meg selv som relativt fersk innen dette. Vi har ikke vindmåler så jeg vet egentlig ikke hvilken vindstyrke jeg flyr min eiegode gamle (slarkete) Aviomodelli Grone 236 på hang.

    Dette er selvfølgelig veldig individuelt både mht person og modell men... går det an å si noe generelt om i ca hvor mange m/s vind klarer man å holde en modell flyvende og når er vinden så sterk at man ikke klarer å kaste modellen (uten hjelp) ut fra hanget?

  • #2
    Nei, egentlig ikke. En fasit på det innbærer for mange parametre, og således kan gi et feil bilde av hva som går an og ikke. Alt er mulig, og med din Grone så tror jeg at du tenker på øyeblikket når det passerer ti meter vind.
    Hadde flyet tålt det, og fyren bak stikka hadde nok timer på baken, så mener jeg bestemt at så lenge en klarer å stå der, så er det egentlig det problemet består i.

    Er vinden veldig sterk, så hold foran vingene med den handa du ikke bruker til å fly, handa over hodet hele tida slik at det har laminær vind. Da kontrollerer du flyet på stikka før du vipper det ut, men sørg for å stå ute i selve løftet. Ingenting kan gå galt da, og har du fly som tåler det, så er det nesten snakk om du har problemer med å stå oppreist i den vinden som begrenser hvor mye vind som går an å fly i.
    Grone får meg til å tenkte 30 år tilbake på et fly også fra Aviomodelli, en Alzione. 3 meter vs, og med strikkretur på høyderoret.. Faren til en kompis hadde en sånn, men den ble bare takpynt på soverommet.
    Last edited by Soarer; 12-04-09, 22:24.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

    Comment


    • #3
      jeg har flydd min prodji 1.5m i 20sek.
      var ikke noe problem det.
      MvH Marius Leirdal

      Comment


      • #4
        Tenkte meg egentlig det...

        Grone 236 er trolig en dinosaur fra åttitallet (Eppler 205 tror jeg), men er faktisk forsatt i salg dersom man leter. Balanserorene sentrerer dårlig og det er voldsom slark i det "flytenede" høyderoret. Synes den allikevel flyr greit, men det sier trolig mest om piloten

        Å holde foran vingen og kontrollere med stikka var et smart tips. Ser jo at flyet tåler mye vind bare jeg får det kastet ut fra hanget. Kan jo vri og kaste på seg voldsomt før det er ute av hånda...

        Hvor lite vind er det når den første "dare devil" tør kaste ut? Vindstille men håper på termikk?
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Originally posted by Funnypark View Post
          Tenkte meg egentlig det...

          Grone 236 er trolig en dinosaur fra åttitallet (Eppler 205 tror jeg), men er faktisk forsatt i salg dersom man leter. Balanserorene sentrerer dårlig og det er voldsom slark i det "flytenede" høyderoret. Synes den allikevel flyr greit, men det sier trolig mest om piloten

          Å holde foran vingen og kontrollere med stikka var et smart tips. Ser jo at flyet tåler mye vind bare jeg får det kastet ut fra hanget. Kan jo vri og kaste på seg voldsomt før det er ute av hånda...

          Hvor lite vind er det når den første "dare devil" tør kaste ut? Vindstille men håper på termikk?
          Minste jeg har flydd på er ca 2 m/s. Fungerer fint det, med rett modell
          Meste jeg har flydd i å fremdeles klart å kaste ut modellen selv er ca 25 m/s

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            Originally posted by Funnypark View Post
            Hvor lite vind er det når den første "dare devil" tør kaste ut? Vindstille men håper på termikk?
            Noe slikt.. Etter et par dager på Lofotuka med ingen vind og flykløe så ble mitt prinsipp etterhvert at ut å fly skulle det. Vet ikke om det hjalp, men jeg gjentok gang på gang... TERMIKKEN KOMMER SNART

            Jeg landet da oppå kanten de fleste gangene
            **********************
            Mvh
            Stig Olsen
            Lillehammer MFK


            Nan Xplorer FullCarbon X tail
            Pike Perfect X tail
            Pike Brio / Giant
            Alpina 4001
            DG 500/22 Elan under opppussing
            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

            Futaba 12Fg Fasst

            Comment


            • #7
              Minste jeg har flydd på (håpe på termikk, er null), det meste jeg har flydd på er målt 46 m/sek.
              Hver av de med sin side av det.

              Hive ut på null, da er en jaggu flysjuk, men det har hendt ja..
              Skrudde mi første boble i år tidlig i mars, en Easyglider med motor og vario, rett utafor huset her.
              Det var genialt det...
              Last edited by Soarer; 13-04-09, 00:03.
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • #8
                Takk for gode svar!

                Tror ikke jeg prøver over 20 m/s med det første og ihvertfall ikke 46 m/s... eller kanskje jeg skulle prøve å lenke meg fast på henget i hjelm og motorsykkeldressen... Må vel til Russland for å finne igjen servoene og mottakern...

                Comment

                Working...
                X