Unconfigured Ad

Collapse

Herlig kveldflyging på hang rett utenfor Oslo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Herlig kveldflyging på hang rett utenfor Oslo

Ikke akkurat Bud men moro var det
    Etter to dager med nydelig vestavind (7-9 sekund meter på Tirsdag) å flyging fra jobb slutt til solnedgang må jeg si meg fornøyd - en oppfattelse som sikkert Jørn og Jo deler.
    Fylte opp Easygliderene med det som fantes av jernsteger og ballast og det fungerte utmerket i den "kraftige" vinden.
    Jo som var førstereis gutt innen hang flyging fikk full tenning så jeg regner med at det blir innkjøp av en "hottere" modell der snart.

Siden vi er ikke akkurat er bortskjemt med hang i Oslo området så vil jeg absolutt anbefale dem som har lyst å fly hang til å ta turen til Kjeller.
    Helt perfekt på vind fra Vest, og selv med kraftig vind er det silke hang.
    Attached Files
  • ERJ
    • Aug 2007
    • 935

Gratulerer! - Og velkommen inn i seilflyenes vidunderlige verden...
    Nydelig lite hang det du har funnet

Mvh Einar - vill og gal seilflyentusiast...

Comment

• Flamingooo
      • Feb 2007
      • 93

Fint å se at andre har funnet dette stedet. Har selv flydd min gamle Gnott der, og det er jo godt med løft når vinden står rett inn.
      Fant ut at det egner seg best for småttiser og vinger, men på høsten (altså etter at det er høstet) og vinteren har jeg også fløyet en 2,7 metring der og landet på jordet bak.

Jeg regner med at det er pløyd og sådd der nå?

Ellers har du jo enda nærmere hang på grefsenkollen de to dagene i året det er østavind i oslo; har fløyet i slalombakken som går ned østsiden, men mener det skal gå fint å fly på nordavind med vinger og ting som tåler tøffe landinger ned mot trollvannet.
      Så er det vel nevnt at det er de som flyr/har flydd på sørlig vind ved bergene over blokkene øverst på grefsen.

Moro med hang er det, men man er ikke akkurat bortskjemt med muligheter her i Oslo.

EDIT: Ser du har laget en egen side for oslohang- da har du vel vært de stedene jeg nevner....

F

Hang loose!

F
      Last edited by Flamingooo; 08-05-09, 09:27. Reason: sjekket ikke linken din

Comment

• Ruduz
        • Jul 2005
        • 847

Moro, jeg så noe modellseilfly fly rundt i en slalombakke like før oslo som jeg så ifra E6 Det må jeg prøve en gang!
        All you need is love

Comment

• Kingfisher
          • Feb 2006
          • 833

Det er fullt mulig å fly både i Grefsenkollen og i Wyllerløypa. Desverre er det kabler på hver side av disse bakkene så en kommer ikke så tett inn på hanget. I Wyllerløypa er det fine landigsforhold ved siden av startbua. Så fine at neste gang blir det tatt med en glassmodell.
          Nå har jeg riktignok ikke vært der i det siste. Håper de ikke har startet med utbyggingen. På sensommeren i fjor var det kommet opp noen målepinner her og der.

Stein

Comment

• Trolllet
            • Apr 2008
            • 167

Originally posted by Quadrocopter
            Etter to dager med nydelig vestavind (7-9 sekund meter på Tirsdag) å flyging fra jobb slutt til solnedgang må jeg si meg fornøyd - en oppfattelse som sikkert Jørn og Jo deler.
            Fylte opp Easygliderene med det som fantes av jernsteger og ballast og det fungerte utmerket i den "kraftige" vinden.
            Jo som var førstereis gutt innen hang flyging fikk full tenning så jeg regner med at det blir innkjøp av en "hottere" modell der snart.

Siden vi er ikke akkurat er bortskjemt med hang i Oslo området så vil jeg absolutt anbefale dem som har lyst å fly hang til å ta turen til Kjeller.
            Helt perfekt på vind fra Vest, og selv med kraftig vind er det silke hang.
            Jeg bodde 300 meter nord for bakken frem til høsten 2005. Fin plass å fly der, men pass opp for 737-maskinene som er der nede for å snu når de skal oppover mot Gardermoen. Hadde av og til følelsen at jeg kunne nå vingetuppen midt i svingen deres. De skal visstnok holde minimum 3000 fot i området, men mistenker at den regelen tolkes forskjellig av enkelte flyselskaper.

Comment

• Flamingooo
              • Feb 2007
              • 93

Originally posted by Kingfisher
              <snipp>I Wyllerløypa er det fine landigsforhold ved siden av startbua. Så fine at neste gang blir det tatt med en glassmodell. <snipp>
              Hvor er dette? Gikk ned wyllerløypa fra tryvann for noen år siden, med feil vindretning, og kastet gnotten; fant ikke noen egnede plasser for store fly...
              Kan du markere i kart hvor du flyr fra?

marker gjerne i gulesiders kart

sesams 3d kart (finner ikke ut hvordan man markerer her, men er jo fin til å se hang-profiler)

Går du opp fra bogstadsiden eller ned fra tryvann?

btw: på søndag er det meldt vestavind!

Link til lokalværet for voksenlia (perverst gode værdata for hvordan det er akkurat NÅ!- Scroll ned og se vindretning og styrke), kan sikkert brukes før man tar turen til wyller.
              Last edited by Flamingooo; 08-05-09, 12:25. Reason: værmelding

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Originally posted by Trolllet
                Jeg bodde 300 meter nord for bakken frem til høsten 2005. Fin plass å fly der, men pass opp for 737-maskinene som er der nede for å snu når de skal oppover mot Gardermoen. Hadde av og til følelsen at jeg kunne nå vingetuppen midt i svingen deres. De skal visstnok holde minimum 3000 fot i området, men mistenker at den regelen tolkes forskjellig av enkelte flyselskaper.
                Hanget gir ikke mer enn 50m over toppen så maks høyde er ikke noe særlig mer selv med et par svinger i en boble

Men jeg er enig med deg at de som flyr der må ta hensyn til at det er høyde begrensing og at må holder seg på hanget!

Comment

• Kingfisher
                  • Feb 2006
                  • 833

Originally posted by Flamingooo
                  Hvor er dette? Gikk ned wyllerløypa fra tryvann for noen år siden, med feil vindretning, og kastet gnotten; fant ikke noen egnede plasser for store fly...
                  Kan du markere i kart hvor du flyr fra?

marker gjerne i gulesiders kart

sesams 3d kart (finner ikke ut hvordan man markerer her, men er jo fin til å se hang-profiler)

Går du opp fra bogstadsiden eller ned fra tryvann?

btw: på søndag er det meldt vestavind!

Link til lokalværet for voksenlia (perverst gode værdata for hvordan det er akkurat NÅ!- Scroll ned og se vindretning og styrke), kan sikkert brukes før man tar turen til wyller.
                  Her er kart. Den letteste måten å komme frem (men lengste) til markert sted på er å parkere på den store parkeringsplassen nedenfor Tryvann. Deretter gå stien inn.Lett å gå feil fordi en må ta av til venstre på smale stider to ganger og deretter høyre og følge bred grusvei frem. Den tunge/bratte veien er å gå opp fra Zinober, nederst i bakken.

S
                  Attached Files

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Jeg regner med at det er pløyd og sådd der nå?
                    Bonden er ikke av de raskeste så jordet er sikkert brakt en god stud fremover.

Ellers har du jo enda nærmere hang på grefsenkollen de to dagene i året det er østavind i oslo; har fløyet i slalombakken som går ned østsiden, men mener det skal gå fint å fly på nordavind med vinger og ting som tåler tøffe landinger ned mot trollvannet.
                    Så er det vel nevnt at det er de som flyr/har flydd på sørlig vind ved bergene over blokkene øverst på grefsen.
                    Har ikke prøvd nordavind stedet ned mot trollvann så der skal jeg ta meg en tur en dag å få plottet det inn i oversikten over fly steder.
                    Skal du fly på syd-siden så skal du ikke være glad i modellen - der blir det catch eller landing i tre/busk...

Comment

• Flamingooo
                      • Feb 2007
                      • 93

Bonden er ikke av de raskeste så jordet er sikkert brakt en god stud fremover.
                      så det er halmpiper og slett og greit å lande der nå?

Skal du fly på syd-siden så skal du ikke være glad i modellen - der blir det catch eller landing i tre/busk...
                      Det er til dette Vårherre gav oss isoporvinger

F
                      Last edited by Flamingooo; 08-05-09, 14:41.

Comment

• jorna
                        • Apr 2008
                        • 101

eller landing i tre/busk...
                        Noe alle tre fikk prøvd seg på på tirsdag. Jo var heldig; flyet hans datt ned av seg selv. Jeg fikk ned mitt med "få flyet ned fra treet"-planken, og Frank fikk ned sitt vha. slynge og en god dose tålmodighet. Easygliderens 1.8m gir litt dimensjoner til hvor høyt det satans treet var

-Jørn-
                        Attached Files

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Det var da som f... at du hadde bildet av noe som nesten knakk mitt åndelige selvbilde...

så det er halmpiper og slett og greit å lande der nå?
                          Har ikke vært der ute enda - driver med å trene på landingsrunde på kanten med minimale marginer, se bildet under
                          Jo landet der så jeg skal høre med han, men etter som jeg husker så det grønt og jevnt ut.
                          Last edited by Quadrocopter; 08-05-09, 16:52.

Comment

• Soarer
                            • Mar 2005
                            • 1856

Kjekt å se at Bud blir brukt som referanse
                            Og like kjekt å se at dere stadig finner nye plasser å fly. Det å ha med seg ferske flygere, og så se at de får full tenning, det er mye av moroa i det her for meg også.
                            Stå på!
                            Mvh
                            Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• ERJ
                              • Aug 2007
                              • 935

Inspirasjon til flere enn deg Gudmund...Ble jo skikkelig sus over denne bolken her!

Mvh Einar - kjempeimponert og inspirert!

Comment

Working...