Announcement

Collapse
No announcement yet.

Må trimme sideror mange klikk til høyre - årsak?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Må trimme sideror mange klikk til høyre - årsak?

    Har en modell som jeg må trimme vel mye høyre sideror etter min oppfatning.

    Hva kan dette skyldes? Dårlig symmertri i mellom høyre og venstre vinge? Lav venstrevinge medfører trimming til høyre?

    Kropp og finne er snorrett så der kan jeg ikke finnen noen årsak.


    S

  • #2
    Originally posted by Kingfisher View Post
    Har en modell som jeg må trimme vel mye høyre sideror etter min oppfatning.

    Hva kan dette skyldes? Dårlig symmertri i mellom høyre og venstre vinge? Lav venstrevinge medfører trimming til høyre?

    Kropp og finne er snorrett så der kan jeg ikke finnen noen årsak.


    S
    hva slags modell er dette snakk om?
    har du høyretrekk på motoren?
    -= www.samundsen.net =-

    Comment


    • #3
      Høres ut som for meg at motoren er montert for "rett".

      Prøv og vri den mere mot høyre og se hva som skjer da. Har hatt samme problem på et par fly, men har fungert perfekt etter å få motoren litt skakt.

      Comment


      • #4
        Dette er uten at motor er i bruk.

        Comment


        • #5
          Siden denne ligger under Seilfly så velger jeg å anta at flyet ikke har motor

          Vankelig å si uten å vite hva slags modell det er, men sjekk om du har vridning i vingene. Har hatt problemer med det på en elipsoid.

          Comment


          • #6
            Her er et bilde av hva jeg mener.

            Modellen er en Tangent Alpina 5001. Den flyr forøvrig som den skal, ingen problemer der.
            Synes bare jeg må trimme vel mye.
            Attached Files
            Last edited by Kingfisher; 27-05-09, 18:14.

            Comment


            • #7
              Skulle gjerne sett et bilde av hele flyet. Det skal ikke være nødvendig å måtte timme så mye. Noe er helt tydelig feil, men det blir nok letter for fol å gjette seg frem til det om vi vet litt mer. Balanseror? Dihedral, eller poly? Vingespenn?
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Originally posted by bad scientist View Post
                Skulle gjerne sett et bilde av hele flyet. Det skal ikke være nødvendig å måtte timme så mye. Noe er helt tydelig feil, men det blir nok letter for fol å gjette seg frem til det om vi vet litt mer. Balanseror? Dihedral, eller poly? Vingespenn?
                Kan ikke bidra med så mye mer enn et bilde og si at det er en såkalt flytende vinge.Vingebolten er ikke låst til kroppen. Det er 1mm klaring.
                Den er den nærmeste modellen.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Disse flyene har vel plankevinge?

                  Hvis du må trimme så mye så må jo noe være skjevt, det er bare å begynne å måle Er det like langt fra spissen bak i halen til bakkant av hver vingetipp f.eks?

                  Comment


                  • #10
                    Er det slik at Alpina'n krenger ørlite slik at den sakte sving mot en side, som om du hadde gitt bittelitt balanseror? I så fall skal det vel forholdsvis mye sideror trim til for å rette det opp, og det er kanskje bedre å legge inn trim på balanseror. Hvor mye er det snakk om egentlig? Har du sjekket at balanseror og flaps er sånn høvelig 100% i nøytral? (At det ikke henger 1/2mm ned på ene vingen, og 1/2mm opp på andre.)

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Wiker View Post
                      Er det slik at Alpina'n krenger ørlite slik at den sakte sving mot en side, som om du hadde gitt bittelitt balanseror? I så fall skal det vel forholdsvis mye sideror trim til for å rette det opp, og det er kanskje bedre å legge inn trim på balanseror. Hvor mye er det snakk om egentlig? Har du sjekket at balanseror og flaps er sånn høvelig 100% i nøytral? (At det ikke henger 1/2mm ned på ene vingen, og 1/2mm opp på andre.)
                      Ja, det første du nevner er vel slik jeg opplever det.Jeg må sjekke dette nærmere. Har bare hatt 3-4 turer til nå. Det har vært en del vind disse gangene så det har ikke vært så lett å få eksakte inntrykk av oppførsel.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg ser for meg to mulige årsaker, hvis vi ser bort fra skrog og haleflater:

                        1. Ulik vekt på vingene. (Tyngdepunkt ligger ikke på senterlinje)
                        2. Ulik vridning (Wash-out) på vingene

                        Førstnevnte er lett å kontrollere. Sistnevnte er vel litt verre å få målt skikkelig, men det er nok dette som vil gir mest utslag.

                        Ellers er det ikke uvanlig i slike tilfeller at det er et resultat av bidrag fra flere små avvik.

                        Uansett er nok trimming av balanserorene det beste tiltaket. (Evt. sammen med litt rortrim)
                        If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

                        Comment


                        • #13
                          Du kom meg i forkjøpet MotoMan...Hadde en gang en ASW 17 med samme problem
                          og at den ikke ville trakke rett uten tildels mye siderorstrim. Årsaken..? - Både
                          mere washout og vekt på den ene vingehalvdelen!

                          Mvh Einar -

                          Comment


                          • #14
                            Skjønner ikke helt det med å bruke siderorstrim, men men..
                            At vekta er på de to vingene er så forskjellig at det påvirker et så stort fly, det er nesten utenkelig da det er fabrikklaget av en produsent som "veit hva de holder på med". Vingene er jo ikke støpt i former, så det er alltids en viss feilmargin her.

                            Skal du gå i dybden på det, så bruk et Robart Incidencemeter og vatre opp halen i null.
                            Så tar du meteret og måler hver 30 cm hele veien ut på hver vinge. Skriv opp gradene du får, og du vil helt sikkert avsløre både hvor og hvor mye skjeivhet det er som kødder med deg. Alle ror må selvsagt være i 100% nøytral på en prøvetur først, sånn at du da eventuelt har luket bort noe av plagene. Kan hende da at det blir mer også, men poenget er at du kan bevise at produsenten lager skjeve vinger, eller at du har vridd ballanserorene når du har gitt de finish..
                            Men om du oppnår noe med det mot de, er vel heller tvilsomt dessverre..
                            Eventuell trimkompensering hadde jeg benyttet ballanseror, ikke flaps.
                            Lykke til.
                            Mvh
                            Gudmund

                            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                            Comment


                            • #15
                              Så lenge vingene er festet til kroppen på den måten, så ville jeg skjekket om de har samme angrepsvinkel. Skal ikke mye til der før den begynner å trekke til en eller annen retning.
                              Forøvrig enig med alle som mener at balanseror er et bedre sted å trimme enn side...
                              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                              Steinar B Johansen
                              Lillehammer mfk

                              Comment

                              Working...
                              X