If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Skulle gjerne sett et bilde av hele flyet. Det skal ikke være nødvendig å måtte timme så mye. Noe er helt tydelig feil, men det blir nok letter for fol å gjette seg frem til det om vi vet litt mer. Balanseror? Dihedral, eller poly? Vingespenn?
Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!
Skulle gjerne sett et bilde av hele flyet. Det skal ikke være nødvendig å måtte timme så mye. Noe er helt tydelig feil, men det blir nok letter for fol å gjette seg frem til det om vi vet litt mer. Balanseror? Dihedral, eller poly? Vingespenn?
Kan ikke bidra med så mye mer enn et bilde og si at det er en såkalt flytende vinge.Vingebolten er ikke låst til kroppen. Det er 1mm klaring.
Den er den nærmeste modellen.
Hvis du må trimme så mye så må jo noe være skjevt, det er bare å begynne å måle Er det like langt fra spissen bak i halen til bakkant av hver vingetipp f.eks?
Er det slik at Alpina'n krenger ørlite slik at den sakte sving mot en side, som om du hadde gitt bittelitt balanseror? I så fall skal det vel forholdsvis mye sideror trim til for å rette det opp, og det er kanskje bedre å legge inn trim på balanseror. Hvor mye er det snakk om egentlig? Har du sjekket at balanseror og flaps er sånn høvelig 100% i nøytral? (At det ikke henger 1/2mm ned på ene vingen, og 1/2mm opp på andre.)
Er det slik at Alpina'n krenger ørlite slik at den sakte sving mot en side, som om du hadde gitt bittelitt balanseror? I så fall skal det vel forholdsvis mye sideror trim til for å rette det opp, og det er kanskje bedre å legge inn trim på balanseror. Hvor mye er det snakk om egentlig? Har du sjekket at balanseror og flaps er sånn høvelig 100% i nøytral? (At det ikke henger 1/2mm ned på ene vingen, og 1/2mm opp på andre.)
Ja, det første du nevner er vel slik jeg opplever det.Jeg må sjekke dette nærmere. Har bare hatt 3-4 turer til nå. Det har vært en del vind disse gangene så det har ikke vært så lett å få eksakte inntrykk av oppførsel.
Du kom meg i forkjøpet MotoMan...Hadde en gang en ASW 17 med samme problem
og at den ikke ville trakke rett uten tildels mye siderorstrim. Årsaken..? - Både
mere washout og vekt på den ene vingehalvdelen!
Skjønner ikke helt det med å bruke siderorstrim, men men..
At vekta er på de to vingene er så forskjellig at det påvirker et så stort fly, det er nesten utenkelig da det er fabrikklaget av en produsent som "veit hva de holder på med". Vingene er jo ikke støpt i former, så det er alltids en viss feilmargin her.
Skal du gå i dybden på det, så bruk et Robart Incidencemeter og vatre opp halen i null.
Så tar du meteret og måler hver 30 cm hele veien ut på hver vinge. Skriv opp gradene du får, og du vil helt sikkert avsløre både hvor og hvor mye skjeivhet det er som kødder med deg. Alle ror må selvsagt være i 100% nøytral på en prøvetur først, sånn at du da eventuelt har luket bort noe av plagene. Kan hende da at det blir mer også, men poenget er at du kan bevise at produsenten lager skjeve vinger, eller at du har vridd ballanserorene når du har gitt de finish..
Men om du oppnår noe med det mot de, er vel heller tvilsomt dessverre..
Eventuell trimkompensering hadde jeg benyttet ballanseror, ikke flaps.
Lykke til.
Mvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.
Så lenge vingene er festet til kroppen på den måten, så ville jeg skjekket om de har samme angrepsvinkel. Skal ikke mye til der før den begynner å trekke til en eller annen retning.
Forøvrig enig med alle som mener at balanseror er et bedre sted å trimme enn side...
Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment