Unconfigured Ad

Collapse

Lofotuka 2009

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hvala
    • Aug 2006
    • 91

Lofotuka 2009

Hei alle sammen.

Endelig er bilen pakket og jeg er klar til å kjøre, glede meg som en unge. Planen var å kjøre i går men på grunn av arbeid som ikke ble avsluttet før i dag, kom jeg meg ikke av gårde.

Har fått de første rapportene i dag, skal vist nokk være gode forhold, så det er noe å se fram til. Totalt er det ca 53 mil, forventer å bruke 6 - 7 timer avhenging av trafikk og hvor mange pause jeg må ta.

Skal prøve å oppdater tråden daglig med værrapporter, hvem som man treffer i løpet av uka, hvor vi fløy og annet matnyttig. Er det noe dere lurer på er det bare å spørre.

Selv har jeg med meg blandt annet en DG-600 fra H-Models, vingespenn 4,0 eller 4,8 avhenging av forholdene. Har kun fått fløyet denne på IGG treff på Starmoen i september 2008, ser fram til å få kjørt denne på hanget for å se hva den er god for.

For dere som jeg ikke kommer til å treffe i Lofotuka, ha forstsatt en god sommer.
    Haagen Valanes

Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........
  • jeeeeeeright
    • Mar 2008
    • 1052

Heisann der!
    Selv om vi i Lofoten RC-Klubb ikke er med å arrangere dette så er stripa tilgjengelig for dem som evt måtte ønske det, samt muligheter forslepefly hvis værgudene slår seg skikkelig vrange.
    Hvis det er noe dere lurer på er det bare å ringe. Dere når meg stort sett hele døgnet på 40647135.

Håper dere får et flott opphold her i Lofoten.
    Hilsen Remi.
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Funnypark
      • Jul 2008
      • 176

Vær ikke redd for å legge ut stemningsrapporter i løpet av Lofotuka -> sånn til glede og pinsel for oss som sitter hjemme med abstinenser...

JM

Comment

• hvala
        • Aug 2006
        • 91

Reisebrev mandag 29. juni

Hei alle sammen

Kom fram til rorbua hos ho Wenche i Mortsund klokken 0230, brukte 6 timer på 50 mil med ett stopp. Etter litt prat med andre modellflyvere var jeg i seng før klokken 0330.

Våknet til gråvær, lavt skydekke og litt nordavind. Etter en rask tur til Leknes for litt frokost, ble bilen pakket for avreise til storhanget rundt 11. Gikk opp sammen med Kjell Andreassen og kom til gode forhold på storhanget. Før jeg fikk åpna ryggsekken var Kjell i lufta, og det gikk godt unna med storflyet.

I løpet av dagen kom det stadig flere opp på hanget, modellflyvere fra Bodø, Tromsø, Molde, Gravdal, Sørlandet, Lillehammer og Brønnøysund. På det meste var vi vel 10 - 12 stk modellflyvere. Alle fikk flydd og i løpet av dagen fikk vi bare bedre forhold. Skyene forsvant, vinden ble sterkere og termikken løsnet, kort fortalt perfekte forhold. Synd ikke flere fikk oppleve det.

Skulle prøve DG-600 men fikk problemer med elektronikken som bidro til at det ikke lot seg gjøre i dag. Fløy mye med en Discus fra CMP og en Mini Elipse. Det var alle typer fly i luften, småe seilfly, rene F3F maskiner, DS modeller og storseilfly (over 4 meter). Det ble også i løpet av dagen satt oppe en bane for F3F.

Det flyet som alene imponerte alle var en 4,5 meter helkompositt Pilatus B4 som veide vel 10 kilo. Man var usikker på hvordan utkastet av denne modellen skulle gå, men for å gjøre en lang historie kort, da hånden slapp flyet gikk flyet rett i heisen og steg majestetisk til værs. Det var løft herfra og til evigheten.

Litt action ble det å, en storseiler drev med low past som vi kan si ble litt for lav. Etter den siste passeringen trengte man ikke en landingsrunde, da det var bare å plukke opp flyet og dets komponenter på hangkanten. Resultat; knekt kropp og noen mindre skrammer, alt i alt ikke så alt for galt. Til neste år er det reparert og til da skal vingene også glasses.

Skal nå samle krefter og forberede morgendagen på rorbua. Trenger å lade noen batterier, sjekke noe elektronikk samt be vår herre om fortsatt godt seilflyvær.

Inntil da, ha en fantastisk fin kveld. Her er det bare helt topp.
        Haagen Valanes

Comment

• Flamingooo
          • Feb 2007
          • 93

Bilder og film, takk!

Kjenner det rykker litt i misunnelsesmuskelen, ja, men kan ikke klage over å måtte søke ly under treskyggen på en 30' varm ekebergslette og se 'pia' bli løftet tilværs heller... Men det er jo ikke hangflyging da

Kos dokker vidre, og send bilder av folk i allværsjakker på kanten, så vi sørpå iallefall kan glede oss over at det er mer behagelig å være modellflyger her!

May the lifting forces be with you!

F

Edit: så akkurat på yr at det blir vanlig nordnorsk sommer fra onsdag av; 10' døgnet rundt og vind fra nord ( frem med tromsøbunaden!); hvor drar dere for å fly på nordlig vind? Mangler jo ikke fjell på utsia heller... Til Eggum?
          Last edited by Flamingooo; 29-06-09, 23:04.

Comment

• hvala
            • Aug 2006
            • 91

Reisebrev tirsdag 30. juni

Hei alle sammen

Beklager sen oppdatering, men på gunn av lang dag i går, ble det ikke oppdatert noen før man tok kvelden. Dagen ble varierende, for å bruke en enkel beskrivelse av forholdene.

På grunn av lite vind, og lettskyet vær ble det lite eller ingen flyvning på hang. Det gikk termikk, men den var ikke like lett å finne. Det ble noen utelandinger på dem som prøvde, som for så vidt gikk bra, men før man kom så langt ble det noen spennende flighter for både dem som fløy og dem som så på. En bedrev pylon racing rundt et sauegjerde, som heldigvis gikk bra, men var utrolig artig å se på.

Et havari hadde vi i går, under landing kom det en stor stein i veien, som bidro til knekt kropp og skader på halen. I følge eieren var dette en litt sliten modell, så det kan hende flyet fikk sin siste tur her i Lofoten. Kun framtiden vil ha et svar på dette.

For første gang i historien har jeg tatt med meg elektro seilfly til Lofoten. Det var ikke alle som mente det var rette utstyret, men takket være det fikk jeg mye flytid i går. Modellen er 2 meter i vingespenn med flps og balanseror, og fungerte veldig bra på de varierende forholdene som dagen hadde.

I tillegg dro vi i sekstiden til modellflyplassen til Lofoten Modellflyklubb og fløy med elektro fly. Møtte flere hyggelige medlemmer av den lokale klubben, og fikk se at deres modellflyplass kan benyttes til sleping. Har en plan til neste år å ta med slepefly, som et alternativ til den type vær vi fikk denne dag.

Oppdaterer løpende, skal se om jeg får lagt ut noen bilder. Inntil da, ha en fortsatt fin dag.
            Haagen Valanes

Comment

• hvala
              • Aug 2006
              • 91

Reisebrev 1. juli 2009

Regn og ikke gode flyforhold, vi satser paa bedre forhold i morra.
              Haagen Valanes

Comment

• hvala
                • Aug 2006
                • 91

Reisebrev torsdag 2. juli

Hei alle sammen.

Sitter her i midtnattsola på en benk utenfor rorbusentret å skriver en oppdatering til dere. Har akkurat avsluttet planleggingen av F3F konkurransen sammen med to modellflyvere fra Tromsø. Vi er 17 påmeldte og håper på gode flyforhold. Jeg ser på yr.no at det er meldt nordlig vind, så dette blir spennende.

Dagen i dag har vært litt "rolig" for enkelte. Vi var flere som var samlet til en lang og givende diskusjon vedrørende oppsett av seilfly natt til i dag, med med inntak av diverse flytende næringsmidler. Siste var i seng klokken 06:30, så det ble litt vanskelig å komme seg på tur når både kropp og sinn av "litt" redusert.

For vi som gikk "tidlig" til sengs, ble det flyvning på storhenget uten at det var det største trykket. Jeg fikk lufta DG-600 på to lange turer og var veldig fornøyd med det flyet presterte. Jeg skal i løpet av den nærmeste tiden legge inn muligheter for ballast, da dette trengs for å få den ekstra trykket i flyvningen. For meg er Lofotuka storseilfly, og jeg ser et det er god plass til flere fly i denne størrelsen. Vi får satse på at flere kommer med storfly til neste år, kanskje vi legger inn et IGG treff samtidig.

For øvrig var det en redusert gjeng på kanten, både i form og antall, som fikk luftet flere av sine fly. På ettermiddagen ble det litt stille, men etter en time tok dette seg opp og i følge de siste som fløy var det bra trykk fram mot kvelden.

Etter endt flyvning ble det i kveld organisert og servert grillet hvalkjøtt med fløtegratinerte poteter. En av modellflyverne her i Lofoten er skipper på egen hvalskute, så råstofftilgangen er veldig god. Dette har blitt en årlig tradisjon som veldig mange setter stor pris på, vi var 16 stykker som spiste opp nesten 5 kilo kjøtt, for enkelte var det så ille at navlen spratt ut. Bare denne middagen er verdt en tur til Lofoten, da dette hvalkjøttet er noe av det beste jeg har spist.

Til slutt får vi krysse fingrene for gode værforhold i morgen, og at konkurransen blir gjennomført uten store problemer.

Til neste gang, ha en god natt.
                Haagen Valanes

Comment

• hvala
                  • Aug 2006
                  • 91

Reisebrev fredag 3. juli

Hei alle sammen.

Etter en lang dag er F3F konkurransen avviklet. Vi hadde god vind på storhenget, kun avbrutt av sterk termikk innimellom. Vi fikk flydd 11 omganger, med totalt 16 stykker til start. Resulatet ble som følger:

1 Bjørn Tore Hagen
                  2 Dag Skoglund
                  3 Ronny Sandslett
                  4 Lage Salomonsen
                  5 Arngeir Blakseth
                  6 Kjell Sture Johansen
                  7 Bjørn Andersen
                  8 Bjørn Mikalsen
                  9 Kjell Åke Alfresdsen
                  10 Tor Bruun
                  11 Haagen Valanes
                  12 Geir Wikran
                  13 Kjell Andreassen
                  14 Gunnar Mørkesdal
                  15 Stig M. Olsen
                  16 Frode Lillebostad

Poengsummer og detaljer kommer på F3X etter hvert.

Etter konkurransen dro de fleste av oss på Kina resturant. Dem hadde buffet, og med tanke på at vi ikke hadde spist i løpet av dagen ble det dårlig butikk for resruranten. Mener jeg så de hengte opp et skilt når vi gikk som sa at modellflyvere var uønsket.

I morgen blir siste flydag, satser på storfly. Det er meldt nordlig vind så utsiktene er lovende. Den som venter får se.

Inntil da, ha en fin natt.
                  Haagen Valanes

Comment

• morsan
                    • Apr 2003
                    • 373

Originally posted by Flamingooo

Kos dokker vidre, og send bilder av folk i allværsjakker på kanten, så vi sørpå iallefall kan glede oss over at det er mer behagelig å være modellflyger her!

May the lifting forces be with you!

F
                    Nå har vi ventet på bilder ei halv evighet her nede i 'lavlandet', dere har vel ikke glemt kameraene?

Comment

• Soarer
                      • Mar 2005
                      • 1856

Ojj, håper virkelig ikke at det var Arngeirs B4 det er snakk om der.... I såfall stiller jeg med det som skal til, materialer og tid.

Bra dere nyter tida der oppe, skulle gjerne vært der.. Men det har aldri klaffet, får ikke velge ferie på jobben min..
                      Men nå har vi hatt nord og nordvest en liten måned, så det flys GROMT andre steder også
                      Og post BILDER!

KOS DERE !
                      Mvh
                      Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• hvala
                        • Aug 2006
                        • 91

Reisebrev lørdag 4. juli

Hei alle sammen.

Denne kom litt sent, men godt. Det ble ingen flyvning på undertegnede, fikk rapporter at det var noen som var å fløy, men dem pakket fort sammen. Lørdagen bar preg av oppbruddstemning, da alle var mett av flyvning og klar for å reise hjem. Når været ikke var optimalt gikk det fort å pakke sammen.

Kort oppsummert var Lofotuka en stor suksess, kunne ønske noen flere deltakere, men vi som kom hadde det veldig bra sammen. Vi fikk flydd alle dager, og avvikelt en spennende konkurransen. I tillegg var det mye hyggelig sosialt samvær som bidro til en veldig god uke.

En ting som var veldig hyggelig denne gangen, var at vi kom i kontakt med noen veldig hyggelige modellflyvere fra Lofoten Modellflyklubb. Det er bare synd at dem ikke fløy mere seilfly, for forholdene ligger virkelig tilrette for dette i Lofoten. Vi får håpe dem kommer sterkere tilbake neste år.

Forresten, det var Arngeirs B4 som var i lufta. Kanskje kommer det flere storfly til neste år. Vi får se. For å være mest mulig forberedt har vi reservert noen ekstra rorbuer til neste år så det er bare å melde sin interesse. Helt uoffisielt blir Lofotuka 2010 i uke 26, fra og med mandag 28. juni 2010. Bekreftelse på dato kommer senere.

Inntil da, ha fortsatt en fin sommer.
                        Haagen Valanes

Comment

• Seiler`n
                          • Mar 2005
                          • 821

Originally posted by Soarer
                          Ojj, håper virkelig ikke at det var Arngeirs B4 det er snakk om der.... I såfall stiller jeg med det som skal til, materialer og tid.
                          Hvis du tenker på storseileren som forlot depo i hendenne på en stolt eier, og kom tilbake i hendenne på en putt eier og 2 "slaver" var nok det en DG-800 fra Tromsø... Det fin to typer krasj. Dem som er ok.. Og dem som gir en ripe i stoltheten til piloten... Dette var nok siste kategori..
                          Mvh
                          Stig Olsen
                          Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                          Pike Perfect X tail
                          Pike Brio / Giant
                          Alpina 4001
                          DG 500/22 Elan under opppussing
                          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Seiler`n
                            • Mar 2005
                            • 821

Originally posted by hvala
                            Kort oppsummert var Lofotuka en stor suksess, kunne ønske noen flere deltakere,.
                            Da må den markedsføres bedre ! Arangør klubbene må ut og fortelle om forholdenne, gjerne med video og bilder fra siste års arangemnt. OSV..

www.lofotuka.no er jo en passende plass.... Men den blir jo ikke brukt.. Holder ikke med terminliste oppføring.

Ingen umulighet å øke antall deltakere, må bare satses litt..
                            Mvh
                            Stig Olsen
                            Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                            Pike Brio / Giant
                            Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Seiler`n
                              • Mar 2005
                              • 821

Ble en fin Lofotuke i år. Mye bra vær og fin flyving.

Benyttet sjansen til å besøke Bodøklubben helgen før. Fikk stå med vogna på "stripa" deres. Og for et annlegg !

F3F på Lørdag og vinsjing på Bestemorenga fredag og lørdag.

Mandag og gode forhold for på Storhanget i Lofoten. Det gir også DS muligheter. Jeg Og Dag tok turen bortom DS hanget. Jeg slapp høflig Dag utpå først da jeg er grønn på dette. Når dag hadde fløyet ferdig var det min tur. Fikk opp dampen på en skranglete Brio og fant også ut at refleksene mine satt om dem skulle. Kan ikke tenke meg noe bedre trening for overarmene... Gangsperre i flere dager

Fikk stilt Storfly hungeren også med prøveflyving av 4 m DG- 600. Nydelig fly Haagen. Selv om en må kjøre "gravemaskin" med de stikkene dine..

F3F konkuransen viser at det bor mye godt å nordnorske piloter. Hadde flere flydd f3f gjevnlig kunne dere gitt søringan enda mer trøbbel. Ungdommen i Bodø og flere fra distiktet lengre nord hadde lett hevdet seg med mer flyving utenom "uka". Og noen hadde helt klart flydd mye siden sist.. Det vistes både på flyving og sjøltiliten. Bra !

Godt å komme opp og treffe gamle og nye kjente ! Har et punkt i arbeidskontrkten min. Fri i Lofotuka. Jeg er på plass neste år !

Gleder meg !
                              Mvh
                              Stig Olsen
                              Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                              Pike Brio / Giant
                              Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

Working...