Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har kjøpt Big Bird, så hva gjør jeg nå.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har kjøpt Big Bird, så hva gjør jeg nå.

    Var innom Thorbjørn og Kåre i dag og gikk ut døren med en Big Bird se: 404 Not Found

    Som normalt på slike modeller så følger det ikke med noen byggeveiledning til denne.
    Skal vel stort set klare å få satt samme fuglen men min erfaring med slike seilfly er begrenset.

    Så er det noen derute som kan hjelpe med noen tips til tyngdepunkt, rorutslag eller andre lure triks på denne modellen?
    Niels Jensen
    Phoenix rc club

    Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

    Modellflyving er mental hygiene.

  • #2
    Finne servoer. T%K har nok sikkert noen tips der.

    Høyde og sideror er ikke noe problem. Rett frem og enkelt. Pass på å ha et litt langt servohorn på høyderors servoen slik at du får nok nedror i butterfly.

    Balanseror er også greit. Minst mulig servohorn. Bruk gjerne innerste standart hull.

    Flapp... En historie for seg selv. slik gjør jeg det. Monter rorhornene så langt inn som "mekanisk" mulig. med center huller ca i flukt med toppskinnet på roret. Finn så ut hvor mye vandring du trenger på servoe armen for å få ønsket utslag på butterflyen. En plass mellom 9 - 12 mm tenker jeg ? Ta så frem flapservoen og radioen for å programer butterflyen. Bruk mm mål og få det utslaget du trenger på armen på kortest mulig arm.

    Servoene lager du en treramme til, eller kjøper ferdige rammer i plast.
    Overføringene i vingen lager du av 2 -2,5 mm pianotråd standard linker og loddehylser. Kast loddebolten og kjøp grønn LoocTite. Genialt stoff !!

    Siden du nå vet at du har nok utslag på servoen kobler du til den ferdig tilpassa roroverføringen til servo og ror. Taper roret i nøytral. Er du da fornøyd med servoplasseringen limer du dem fast med overføringen tilkoblet.
    Samme fremgangsmåte på balanseror.

    T&k må da vite noe om Cg ? Hvis ikke begynn på 1/3 av korde og jobb deg bakover, men den leksa har jeg en misstanke om at du har vært borti før.

    Fikk jeg med det viktigste ?
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Jeg har hatt denne en stund nå! Kjempe flott hang kjerre egentlig, har double carbon utgaven så bruker den til DS også.
      Jeg har plassert C.G på ca 92-93mm bakover ved rota, dette er nok noe lenger bak enn anbefalt til å begynne med men min seiler kjempe flott der, er ikke noe overfølsom på høyderor eller noe slikt.
      Jeg satte opp min med nesten max mekanisk mulig utslag på høyderoret og flyr den med ca 35% expo i normal og 50% expo på DS da ting går litt mer unna.... Ellers så har vel Seiler`n i innlegg 2 beskrevet vingen bra, det er natuligvis som vanlig litt trangt fremme i nesa med det som skal inn. Jeg brukte en 4-cellers 1100mah Nicd pakke fra Sanyo og en Synth mottaker fra Graupner(8 kanaler tror jeg). Lagde en blanding av blykuler og epoxy helt fremst i nesa for å få rett C.G.

      Mvh OJ
      Last edited by Olavjoergensen; 21-08-09, 16:24.
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #4
        Takker for svar, begynner monteringen i kveld.
        Kan hende at det dukker opp flere spørsmål etter hvert, så om dere om dere titter innom tråden i løpet av helgen så kan det hende at jeg blir glad.
        Niels Jensen
        Phoenix rc club

        Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

        Modellflyving er mental hygiene.

        Comment


        • #5
          Her har du en Big Bird byggetråd, bygd av ei dame faktisk
          Becsta's Carbon Big Bird Build - RC Groups

          Comment


          • #6
            Vekker liv i denne tråden igjen, har du fått flydd noe med Big bird`en? hva syntes du om den? vi var en gjeng i hanstholm i helgen og fløy og fant ut av at en fugel på ca 2.5m er perfekt der over kan flyes på alle hanga der, syntes de er et flott seilfly og vuderer og kjøpe en jeg også.
            mvh Stin
            Last edited by Stin; 22-03-10, 22:22.
            Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
            På vei inn i Hangaren.
            Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

            Comment


            • #7
              Ikke helt sikker enda.

              Fikk fuglen ferdig til høst turen i uke 37.
              Dessverre var ikke værgudene med meg slik at jeg fikk testet den skikkelig.
              Vinden på hangene i Hanstholm bare akkurrat nok til lett flyging.
              Fløy bare noen turer med tomt blykammer. og kan bare si at den oppfører seg eksemplarisk i lite løft.
              Helt klart den beste maskinen jeg har fløyet på hang. Men så er mine erfaringer på hang begrenset til vesentlig enklere modeller.
              Vil allikevel si at opplevelsen er udelt positiv så langt.

              Har akkurat gjort den klar for påsketuren, ferja går 08:00 lørdag morgen fra Larvik.
              Håper på litt bedre vind denne gangen, så følg med etter påske.....
              Niels Jensen
              Phoenix rc club

              Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

              Modellflyving er mental hygiene.

              Comment


              • #8
                God tur til det store utland, og husk ikke for mange små brune nå da, HEHEHE

                Sees brått på stripa etter påske...
                Per Reidar Bremseth



                Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
                PA BadBoy med sc70fs
                Seagull Harrier46 med os 70fs
                pluss litt depron da..


                Alt som går opp kommer før eller siden ned....

                Comment


                • #9
                  En liten rapport.

                  Her kommer en liten tilbakemelding fra det glade Danmark.

                  Har nå fått den vinden jeg trengte til å teste skikkelig.
                  Resultatet er overbevisende.
                  Kan melde at en Big Bird er et meget hyggelig bekjentskap.
                  Den har absolutt ingen dårlige, eller ubehagelig egenskaper. ingen tendenser til å flikke. Og den er en drøm å lande, med flapsen nede i 60 grader kommer den ned i gangfart.

                  Ballastkammeret fullt så blir det også fart på kjerra. Selvom at den ikke helt holder nivået til en F3F modell så er det mer enn raskt nok for meg som bare flyr hang 2-3 ganger i året.

                  Så hvis du er ute etter en allround modell med meget høy ytelse så anbefales den på det varmeste. jeg er i allefall frelst!
                  Enesete lille negative er at den kanskje gir mer smak, og at man får lyst på en enda heftigere modell neste gang.
                  Last edited by highspeed; 02-04-10, 11:41. Reason: Taslefiel
                  Niels Jensen
                  Phoenix rc club

                  Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

                  Modellflyving er mental hygiene.

                  Comment


                  • #10
                    Gravde litt i noen bilder fra Hanstholm som Jørn tok i fjor høst - der dukket det jaggu opp en BigBird sammen med "noe annet"
                    Tar jeg ikke helt feil så var det faktisk Maiden også.
                    Attached Files
                    Last edited by Quadrocopter; 02-04-10, 12:28.

                    Comment

                    Working...
                    X