Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monteringsblogg Bird - 150cm - ny Hanstholm fugl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Monteringsblogg Bird - 150cm - ny Hanstholm fugl

    Hanstholm nærmer seg å det var på tide å komplementere hangaren - har alltid manglet en "liten" skrent jager som kan fly under de fleste forhold.

    Etter å ha vurdert det som fantes i markedet falt valget på en 150 cm Bird fra T&K
    Utgangspunktet var at jeg skulle ha en standard glassfiber modell men en liten kommunikasjons svikt medførte at vi endte opp med en full karbon (vel - jeg klager ikke på det )

    Kommer til å dokumentere byggingen her i denne tråden i tilfelle noen andre skulle få lyst på en.

    Tekniske data:
    Kropp.........: 95cm
    Vingespenn....: 150cm
    Profil........: ??
    materiale.....: Kropp + vinger i CFK
    Vekt tom......: 615g (vinge 435g, kropp 140g, hale 40g)
    Fly vekt......: nnnn g (kommer når den er ferdig)
    Ballast.......: Ja - ballastkammer med plass til 3 stk 20x35mm slugs
    Hale..........: V-hale
    Servo.........: 4 i vingen, 2 til V-hale


    Pris: 2800.- og oppover alt etter konfigurasjon - men ta kontakt med Thorbjørn for å få en eksakt pris på den konfigurasjonen du ønsker

    Flyet kommer i tre deler Vinge, kropp, og V-hale + servodeksler og vingeskruer.
    Manual følger ikke med så du bør ha bygget noen modeller før.
    Vingen er tynne og servo hullene er små så det gir ikke plass til mer en 9,5-10mm servoer , så her blir det høyst sannsynlig valgt noen DS-428 fra Graupner.
    Det følger ingen ror-horn med i settet!
    Monteringsplaten for V-hale servoene må lages selv.
    Nylon sleevs med 1mm pushrods og balllinks for V-hale rorene er ferdig montert .
    kroppen er i karbon og dermed ikke 2.4GHz "friendly" - antenne må dessverre ut.

    Halen kommer i en fast V-form med påmonterte ror-horn, den skal limes til kroppen men i.h.t. Thorbjørn går det å bestille modeller med demonterbar hale for dem som ønsker dette.

    Byggekvalitet og passform virker bra ved første øyekast.
    Attached Files
    Last edited by Quadrocopter; 14-04-10, 12:04.

  • #2
    flott fly dette her
    gleder meg til og se den på skrenten i april
    MvH Marius Leirdal

    Comment


    • #3
      Har et godt øye til denne fuglen!

      Hei!
      Kommer til å følge denne tråden. Har lyst på en selv!
      Er det karbonversjonen du har?
      Hvilken versjon er best for reperasjoner?

      Baron Von Møhlenpris

      Comment


      • #4
        Originally posted by Baron Von Møhlenpris View Post
        Er det karbonversjonen du har? Hvilken versjon er best for reperasjoner?......
        Hadde egentlig bestilt glass versjonen men som nevnt tidligere ble det en liten misforståelse og jeg endte opp med karbon versjonen. Ser i etterkant at det kun er noen få gram mer vekt i karbon utgaven, og siden den er sterkere så er det vel bare å gå for den.
        Har drevet å lappet sammen noen knekte kropper og jeg synes det ikke er noe forskjell bortsett fra det fordømte sorte karbonstøvet. Skal det bli bra så må man gjøre en grundig jobb i alle tilfeller og resultatet blir mer eller mindre det samme.
        Min mening er at knekker karbon så blir bruddet mer ujevnt og bredere enn hva som skjer med glassfiber - om dette har med styrke/stivheten i karbon vet jeg ikke men det er det sikkert andre som kan utdype mere.
        Last edited by Quadrocopter; 14-04-10, 12:06.

        Comment


        • #5
          Del 2: Monteringsblogg Bird - 150cm ........

          Vingeservoene ble montert i rammer (det eneste fornuftige når man trenger et raskt bytte...)
          Prøvde en ny teknikk med å lime inn servofestene uten å la servoen stå i ramma under selve limeprosessen - noen som definitivt var en suksess, mye enklere å kvalitetssikre prosessen mår man ser hele ramma, ulempen er at man må være pinlig nøye med å lage siktepunkter slik at man er sikker på at ramma havner riktig
          Click image for larger version

Name:	01.JPG
Views:	2
Size:	116.1 KB
ID:	568606 Click image for larger version

Name:	02.JPG
Views:	2
Size:	105.9 KB
ID:	568607 Click image for larger version

Name:	03.JPG
Views:	2
Size:	106.6 KB
ID:	568608 Click image for larger version

Name:	04.JPG
Views:	2
Size:	98.4 KB
ID:	568609

          Jeg laget min egne rammer for Graupner DS428 servoene som passet eksakt i vingebrønnen, har lagt ved en målsatt skisse som kan brukes som mal, trenger du en .dxf fil så sen en PM.
          Click image for larger version

Name:	05.jpg
Views:	2
Size:	36.1 KB
ID:	568610

          Ca. 10 grader offset på flaps servoene ga en perfekt vandring og 90° vinkel på maks flaps.
          Det er ingen ferdige hull for feste av horn, og det er heller ikke noen ferdigboret gjennomgang for flaps stagene så her er det bare å finne frem skyvelæret og Dremel'en.
          Som stag ble det brukt 2mm gjengestang med vanlige quiclinker.

          Det fulgte ingen servohorn for balanseror / flaps med i sette så disse laget jeg selv i 1,5 mm tykk glassfiber plate
          Click image for larger version

Name:	06.JPG
Views:	2
Size:	115.1 KB
ID:	568611 Click image for larger version

Name:	07.JPG
Views:	2
Size:	109.6 KB
ID:	568612 Click image for larger version

Name:	08.jpg
Views:	2
Size:	32.0 KB
ID:	568613 Click image for larger version

Name:	09.JPG
Views:	2
Size:	91.3 KB
ID:	568614
          Last edited by Quadrocopter; 25-05-10, 21:55.

          Comment


          • #6
            Del 3: Monteringsblogg Bird - 150cm ........

            Alle vingeservoene ble terminert i en 6 pinne MPX plugg (grønn utgave) og han-pluggen ble festet i vingen med en MPX ramme som kan skrues ut for rask service (bilde 10)
            Laget en overgang fra hun-pluggen og ut til mottakeren (ca 25 cm lang), la en kabelstrømpe på enden som kommer ut av kroppen for å hindre gnaging pluss for å få et bedre "håndtak" ved montering/demontering.
            Click image for larger version

Name:	10.JPG
Views:	2
Size:	76.6 KB
ID:	568630 Click image for larger version

Name:	11.JPG
Views:	2
Size:	114.6 KB
ID:	568631 Click image for larger version

Name:	12.JPG
Views:	2
Size:	114.5 KB
ID:	568632

            V-halen limes til bommen og dette var en enkel prosess siden V-sporet i halebommen og undersiden av V-halen hadde en 100% passform.
            Ball-linkene var allerede festet på pushrod stagene og "kule hornet" var skikkelig fabrikk festet i V-hale rorene - så her var det bare å "klikke" på.
            Click image for larger version

Name:	13.JPG
Views:	2
Size:	75.4 KB
ID:	568633 Click image for larger version

Name:	14.JPG
Views:	2
Size:	100.1 KB
ID:	568634

            Limte inn en liten balsakloss for å stive av pushrod røret inne ved servoenplata
            Click image for larger version

Name:	15.JPG
Views:	2
Size:	103.6 KB
ID:	568635

            Det fulgte heller ikke med en servoplate så jeg laget min egen av 2,5 mm kryssfiner som jeg laminerte med karbonduk på begge sider.
            Click image for larger version

Name:	16.jpg
Views:	2
Size:	36.8 KB
ID:	568636

            Enden av pushrod'ene ble limt med JB Weld epoksy inn i et gjenget endestykke som fulgte med.
            I er det en målsatt skisse med hull for DES428 servoene - de som vil ha en .dxf fil, send meg en PM.

            Som RX-batteri bruker jeg 4x Eneloop 2000mA celler. For å få plass til disse ble tre av batteriene montert sammen og trykt inn i nesa. Det fjerde batteriet ligger bak de tre andre inn under servoplata.
            Som mottaker bruker jeg en Spektrum AR6250 som er en ypperlig liten mottaker med lange karbonkropp vennlige antenner. Disse antennene blir ført gjennom kroppen med Spektrum sine antennefester ca 10 cm fremfor forkanten av vingen (ikke ferdig enda så i bilde ligger antenne inne langs kroppen)
            Det ble også plass til en av/på bryter og Graupner sin Nixx batteri tester.
            Click image for larger version

Name:	17.JPG
Views:	2
Size:	137.9 KB
ID:	568637
            Last edited by Quadrocopter; 25-05-10, 22:00.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              ... han-pluggen ble festet i vingen med en MPX ramme som kan skrues ut for rask service .....
              Dette ble jo riktig så elegant! Er rammene kjøpt fra utlandet eller er det noen norske butikker som selger slike?

              Comment


              • #8
                Originally posted by Funnypark View Post
                Dette ble jo riktig så elegant! Er rammene kjøpt fra utlandet eller er det noen norske butikker som selger slike?
                Det vet jeg faktisk ikke - jeg kjøpte mine av dødsboet til Ken.

                Sjekk med Norwegian Modellers, IMPX eller noen av web butikkene nordover, en eller annen bør ha dem.

                Comment


                • #9
                  ...bare sånn for søkefunksjonaliteten i forumet...

                  Fant Emcotec's MPX-rammer hos Mikronor (og hos AutoPartner RC i Sverige).

                  Comment


                  • #10
                    Del 4: Monteringsblogg Bird - 150cm ........

                    Da var maiden utført og etter noen justeringer ble jeg så glad i "fuglen" at det endte opp i mange timer på hangkanten.

                    Modellen flyr utrolig stabilt og bra og viste ingen tegn til merkelig oppførsel, selv når man trakk stikka i bunn for å highspeed stalle den ble resultatet en lett flick som var den enkel å rette opp.

                    Roll responsen er grei med utslagene som er spesifisert under.

                    Bird'en ble testet i vind fra 4 m/s og opp til 15 m/s (full ballast(240g)) og fungerte utmerket i hele spekteret.
                    Det kan virke som den trenger litt "ekstra" vind for å få opp hastigheten.

                    Modellen er utrolig sterk noe som ble bevist ved at den var like hel og flybar etter jeg hadde trekt den ut av sanddyna hvor den var plantet ned til midt på vingen (bilde kommer )
                    Videre snødde det i Danmark etter at den fløy rett gjennom en EPP deltavinge som drev men noen "sitting duck" øvelser på kanten.

                    Når dykk-ror kompensasjonen ble justert riktig i.h.t. flaps'en ladet den silkemykt på en femøre.

                    CG ble endret fra 40% (7,4cm) til 8 cm ( 8,5 ble også testet men vi gikk tilbake til noe som medførte at bly vekta i nesa ble redusert til 10 -15 g.

                    Bilder kommer så snart fotografen får overlevert bildene til meg!

                    BIRD setup
                    Flymodus 1 – Normal:
                    Aileron..: Målt inne ved flykropp, Opp/Ned 20mm / 7mm.
                    Elevator: Opp / Ned 9mm / 9mm.
                    Rudder..: +/- 8 til 10 mm.

                    Flymodus 2 – Speed:
                    Aileron..: Målt inne ved flykropp, Opp/Ned 15mm / 5mm.
                    Elevator: Opp / Ned 9mm / 9mm.
                    Rudder..: +/- 8 til 10 mm.

                    KickFlaps:
                    Flaps 5 mm ned ved flykropp,
                    Aileron 3 mm ned ved tippen
                    Begge settingene er ved maks elevator utslag.

                    Butterfly / Crow
                    Maks flaps
                    Ailerons ved tippen ca 10 mm opp
                    Elevator 4-5 mm ned
                    Sett maks høyderor kompensasjon ved 45 grader flaps, og reduser høyderor kompensasjonen litt ved maks flaps hvis mulig. Dette gjøres for å forhindre "ballooning" når flaps'ene senkes.

                    Center of Gravity (CG):
                    80 mm fra forkant av vingen inne ved flykroppen.

                    Click image for larger version

Name:	DSC_2604.jpg
Views:	2
Size:	68.1 KB
ID:	569666
                    Rett før maiden

                    Click image for larger version

Name:	DSC_2641.jpg
Views:	2
Size:	201.8 KB
ID:	569665
                    Stod i sanddyna til midt på vingen. Gliset sier alt .........

                    Click image for larger version

Name:	DSC_2642.jpg
Views:	2
Size:	206.1 KB
ID:	569664
                    ....... LIKE HEL!!! Den tåler utrolig mye!

                    Click image for larger version

Name:	DSC_2760.jpg
Views:	2
Size:	201.6 KB
ID:	569663
                    Noen flere i samme familie

                    Click image for larger version

Name:	DSC_6403.jpg
Views:	2
Size:	138.5 KB
ID:	569691
                    Last edited by Quadrocopter; 27-05-10, 15:04.

                    Comment


                    • #11
                      Da er monteringsblogen komplett med de siste bildene lagt inn i del 4

                      Comment

                      Working...
                      X