Unconfigured Ad

Collapse

Fly til hang

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • grønnskolling
    • Oct 2006
    • 355

Fly til hang

Har begynt å se meg om etter et fly til hang. Har ikke noe erfaring med hang, men håper jeg får det i løpet av året......

Noen anbefalinger mellom 1,5-2m. Dersom vingen nærmer seg 2 m så bør den være delbar. Bør kanskje ha muligheter for litt ballast også, og være et fly jeg kan vokse med.

Er på utkikk etter noe som er rimelig, gjerne brukt

Har sett litt på blant annet Valenta Destiny, men er usikker på om det kan egne seg for en nybegynner på hang. Blade er også en mulighet.

Anbefalinger mottas med takk, så får jeg se hva det blir til utover våren.
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by grønnskolling
    Har sett litt på blant annet Valenta Destiny, men er usikker på om det kan egne seg for en nybegynner på hang. Blade er også en mulighet.
    Har flydd Destiny'en i et år før jeg solgte den videre - vingen er grei men der er "kjapp" og litt "rufsete" i vind.
    Det er heller ikke en vinge som flyr på marginale forhold men vil gjerne ha noen sekundmeter ekstra.
    I landingen må du være bestemt og ikke nøle (modellen har ikke flaps)

I år har jeg valgt en Bird som neste er ferdigbygget nå
    Etter å ha sett denne i luften i Hanstholm i alt fra marginale forhold å opp til kraftig vind ( den har ballast kammer) så ble jeg meget inponert
    Bird'en har også flaps som gjør det enklere å sette den ned i trange landing områder.
    Vingen på Bird'en er ikke delbar og den har et vingespenn på 1,5 meter.
    Last edited by Quadrocopter; 14-04-10, 11:23.

Comment

• Flamingooo
      • Feb 2007
      • 93

hva med en vinge?

Dersom du er ny med hangflyging og ikke har de beste landingsforhold, vil jeg foreslå denne vingen laget i EPP: Den tåler ikke bare en eller 10 gode klaps i bakken; den overlever det meste!

Windrider Beevolution

Er omtalt et par ganger tidligere her på MFN forumet
      Sjekk linkene til RC groups jeg viser til på denne tråden for masse tips.

Det viktigste er å ikke følge produsentens anbefalte CG, men sette det en god del lenger bak.

Vingen trives best når det blåser litt, men du kan cruise langs hangkanten på 3-4 ms vind også.

Når det blåser opp kommer den virkelig til sin rett; får god fart, roller, looper og flyr på rygg uten problemer. Alt dette og det at den tåler alvorlige ett-punkts landinger for en billig penge.

Ser de har den på tilbud her

Comment

• grønnskolling
        • Oct 2006
        • 355

Noen flere forslag/anbefalinger/tips?

Comment

• Ja9
          • Dec 2002
          • 572

Kommer vel litt an på hvor mye du er villig til å invistere.
          Men jeg vil anbefale deg å se etter en brukt F3F modell.
          Hvis det ikke er aktuelt, så hvar mitt første seilfly en Art-Hobby Velviva som faktisk fløy veldig bra. Den forhandles av Thorbjørn & Kåre
          Jan Eric Klausen
          Forus RC Klubb

Comment

• _wizard_
            • Nov 2005
            • 224

Liten hangkjerre....

Originally posted by grønnskolling
            Noen anbefalinger mellom 1,5-2m.
            I den klassen du spør etter her vil jeg helt klart anbefale en Miniellipse eller en Ocelot. De flyr fra 1,5 til 2 m/s og oppover med ballast.

Miniellipse har ikke ballastkammer, men man kan alikevel stappe inn bly under vingen. Den har kun balanseror. Flyr meget tilgivende og fint og har lang fartstid.... Kan kjøpes ny hos euromodelle eller averter etter en på rcmarked...

Ocelot har ballastkammer som kan fylles opp med bly, og den kan fås med flaps i tillegg til balanseror, noe som gjør landing på hang vesentlig enklere.... trenger ørlite mer vind enn en miniellipse, men ikke mye.....Kan kjøpes ny flere steder, og sikkert brukt.

Begge flyene er 1,5 meter i vingespenn. Det er få modeller på markedet med delbar vinge i 2 meters klassen.

Hangflyging er helt knall, og blir enda bedre med et skikkelig fly....
            Med vennlig hilsen
            Baard Lindberg
            Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

"I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

Comment

• hyper
              • Apr 2005
              • 46

Hvor mye hadde du tenkt å bruke?

Skal du kjøpe et fly bare for å prøve hangflyging er det ikke noen vits i å kjøpe et dyrt fly.

Arthobby som ble nevnt tidligere her har bra fly. Har selv hatt et par på 1,5m (Hyper) som flyr på alt fra nullføre til rimelig spenstig vind hvor jeg helst burde tatt frem Opusen for lenge siden.
              Tror Hyper koster ca. 1200 hos Torbjørn. Velvia er også et bra valg hvis du vil ha en 2-meter og er ikke så mye dyrere enn Hyper.

Jeg har en Destiny, men vil ikke anbefale den som første hangmodell. Min flyr som på skinner, også ned mot 3 m/s, men litt feil oppsett og du har en modell som har veldig stygge tendenser.

Mvh
              Knut I Skattebo

Comment

• grønnskolling
                • Oct 2006
                • 355

Takker for forslag. Følger litt med på RC Marked. Finner gjerne noe brukt. Håper det kan bli litt hangflyging etterhvert. Her på Jæren er det som regel ikke vindstille....... En del i klubben flyr hang, men ingen av de hadde neo liggende

Ser for meg å bruke rundt et par tusenlapper.

Comment

• jijohans
                  • Dec 2005
                  • 1169

En bra nybegynner modell for hang er Sig Ninja, perfekt hvis du ikke "må" ha en glass modell. Sjekk rcmarked, der dukker det opp godbiter fra tid til annen..
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                  Under construction:
                  Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• landy
                    • Jan 2006
                    • 63

Ble anbefalt en Ocelot av flere medlemmer på forumet tidligere. Gikk til innkjøp av denne modellen. Har ikke angret et sekund, lett å fly, rask nok, roller svinger og loper så det er en fryd. Flyr på nesten ingenting og henger fortsatt med selv om det blåser rikelig. Som en elaporflyger sa da han så flyet i akjon " dette er jo en helt annen sport".( Ikke noe galt med elapor)
                    Hvis jeg skal si noe negativt om Ocelot, så må det være at den er litt skjør. Brukbare landingsforhold er en fordel.
                    En ting er sikkert, den dagen den knuses skal jeg ha en ny.
                    Morten Erdal

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Jeg er en av dem som snakker varmt om Ocelot, og som er enig i at den må behandles mer varsomt enn de med hardere skall. Og ja; jeg knuste min første og investerte straks i en ny Må ha den, bare må ha den.
                      Flyr på en fjert, og klarer rufsete forhold med fullt ballastkammer. Den første var med 5 servoer, den siste har 6 (sideror også). Eneste jeg ikke liker er litt slapp effekt på sideror, ellers er den bare grom, liten og alltid deilig å fly. Regarerer OK på camber-change, blir spretten med kick-flap og er forutsigbar.

Ellers er det så mye lekkert å velge i når det gjelder seilfly at det er en fryd. Svært mye flott og velbygd fra Tyskland og Tsjekkia-området.
                      Noen nevner Valenta... min erfaring er at de mindre modellene fra Valenta er nervøse og ikke noe jeg kjøper igjen.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• grønnskolling
                        • Oct 2006
                        • 355

Ser blant annet at det ligger en Ocelot på RC marked, men 5000 synes jeg er litt i stiveste laget for en brukt modell............ Jeg kikker mye rundt og har funnet et par rimeligere modeller. noen som vet noe om kvalitenten på disse?

Har sett at kustenfliger får mye skryt for sine vinger diverse steder rundt.

Comment

• hyper
                          • Apr 2005
                          • 46

5000 er for mye for en brukt Ocelot. For den prisen ville jeg heller kjøpt Opusen som ligger ute for salg. Det er en fantaskisk sak, men den krever 4-5 m/s +.
                          Den flyr ved 5 m/s, begynner å bli morsom ved 10, er et råskinn ved 20 og den er bunnsolid.

Link: http://www.rcmarked.no/detail.php?id=24624

Mvh.
                          Knut I.

Comment

• grønnskolling
                            • Oct 2006
                            • 355

Da var valget gjort, og det ble en brukt Ocelot, tilbudt av en av leserne her på forumet. Da er det bare å glede seg til været blir bedre og en har tid.

Comment

Working...