Announcement

Collapse
No announcement yet.

symetrisk delta vinge på hang`

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • symetrisk delta vinge på hang`

    heisann,
    lurer litt på om en delta vinge med symetrisk vinge profil har noe på hang kanten å gjøre?
    hadde par isopor kutt med en ny tråd på testing,og det gikk så bra at jeg skar ut 2 vinge halvdeler!
    så hadde det vært gøy å prøvd seg på hang, har i dagesvis no sett etter "hangkanter" rundt huset.

  • #2
    Fungerer sannsynligvis best om du lager en liten kropp og en hale på sakene så det blir en flygende planke istf delta.
    Sier ikke at det ikke flyr, for det gjør det sikkert uansett, men det er oftest mer spesielle profiler på deltaer for hang. De har en anelse reflex bakerst... Men er rorene ganske store får du samme funksjonen ved å ha to til fire grader med "oppror".
    Tynne profiler som MH45 og 8% NACA vet jeg en del selvbyggere bruker med bra resultat.
    Last edited by joo; 25-10-10, 17:55.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      jajajaja, da blir det en liten motor på den da blir sikkert like artigt! var som sagt bare en prøve av en ny tråd (kutte tråd) jeg kom over, og resultatet blei så bra, at jeg skar ut både venstre og høyre når jeg var i gang , samt kopierte vingene til extraen. var gøy det der :P skal undersøke den profilen som du nevner, går jo selvfølgeligt ann å lage store ror av depron...

      Comment


      • #4
        På HH i år fløy vi alt fra Wasel Evo, som er en symetrisk hang "deltavinge", til Swift (oxo symetrisk) mm. Så det funker helt fint. Vi fløy tom DS med Weaselene våre og de flyr helt fint i vind opptil 16-18 s.m Har òg fløyet en 120cm Zagi (symetrisk) på hang iblant med nada prob. Men som joo sier må du putte in et par mm reflex (oppror) er den symetrisk; det står tom presisert i manualene til både Zagi og Weasel.

        Har tegninger på en slags delta sak i 6mm depron som er 100% flat og uten noen form for finner eller "kropp"/pod; rett og slett HELT flat og den flyr iflg testene suverent. Lurer på å prøve kutte ut en sånn sjøl for moro skyld ila vinteren

        Sjekk Page Not Found | Dream-Flight så ser du rora på Weaselen; de er ikke Så enorme, ca 1", tenker jeg..

        Jo
        Last edited by hangman; 25-10-10, 18:54.
        Jo Skavhaug

        ..sånn ca..

        Comment


        • #5
          heheh, det er jo gøy da! jeg får se hva jeg gjør, hadde jo vært artigt om jeg fikk dette her til da. som sagt, hang er blitt en liten fetish her no, har ikke prøvd det, men virker som om det er noe jeg må gjøre NO, aller helst gjort i går
          her er vingen min kalkulert: Flying wing CG calculator

          men om jeg legger inn større ror, så blir den hakket bredere.

          Comment


          • #6
            Originally posted by kapia View Post
            hang er blitt en liten fetish her no, har ikke prøvd det, men virker som om det er noe jeg må gjøre NO, aller helst gjort i går
            Du kommer til å bli grisehekta Og hvis du i tilegg årner deg en dlg til vårtermikken glemmer du fort motorflya

            Lykke til, håper du slenger ut bilde av saken når du er i mål

            Jo
            Jo Skavhaug

            ..sånn ca..

            Comment


            • #7
              jaaa, jeg tror på det, må bare ordne meg med et profil program, just no har jeg ikke råd til det

              Comment


              • #8
                Vil anbefale deg å holde deg langt unna seilfly... Får du smaken på det, og du har mye vind og hang i nærheten ender du bare opp med å stå på en forblåst knaus og glise heile dagen

                Og så MÅ du plutselig ha noen ET-Airprodukter, noen andre skallstøpte saker, noen lekre skalaseilere osv osv.

                Så en masse skumgreier for combat sammen med kompiser som lures med på galskapen...

                Og til slutt noen modeller for diskuskasting om det skulle bli stille en dag. Og selvsagt noen saker som er bra på termikk og som kan skytes opp med strikk. Deretter går sykdommen til å bygge ei vinsj, og behovet for enda flere skallstøpte saker for F3J dukker opp. Og så noen saker i dobbel karbon for DS. Vario må du ha. Osv osv...

                Farlige saker!
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  joo du vet hvor jeg har seilfly i fra vell?
                  jeg er styggt redd for at det er avhegigskapende, ingen tvil, men er jo nok av knauser her rundt om, og det gjør at det er lite gunstigt med andre typer fly til tider, så må jo så absolutt være en top ting å gjøre inni mellom bygene med styggt vær lurer litt på en apogee... men er så lite og tynnt og helt nytt felt for meg dette her er faktisk ikke utfordring å skjære ut store vinger, men nå ting begynner å bli lite, da snakker vi, litt for varm og du har svidd gjennom der vingen er tykkest :S
                  her er linken til apogeen, den ser jo bare bra ut synest jeg.
                  https://charlesriverrc.org/articles/on-line-plans/mark-drela-designs/apogee-hlg/

                  Comment


                  • #10
                    Må bare kommentere; har noen Drela-profiler sjøl men jeg personlig forstår ikke hvorfor de putter V-hale på denne istedet for en X-hale. Drela-kjærrene jeg har er med X-hale.. V-hale er suverent på hang og jeg veit flere liker det på bla F3J, men..jeg holder V-halene mine til hanget istedet for til termikk..

                    Just my 2 cents
                    Jo Skavhaug

                    ..sånn ca..

                    Comment


                    • #11
                      jeg har ikke lest hele artikelen til mannen, men jeg forstår det er pga vekt, og for ikke å slå av halen ved harde landinger.
                      quote: "If you really want to build a "standard" tail instead of a v-tail... Well, first you have to read the two reasons why you should build a v-tail!
                      1) lighter weight - with a standard tail you will almost certainly need to add noseweight
                      2) less likely to get hit on landing"
                      jeg har ikke peiling jeg, synest dei tegningene var rææv. hehehe for mye tenking som det er

                      Comment


                      • #12
                        "synest dei tegningene var rææv. hehehe for mye tenking som det er"
                        Da er det feile tegninger, de riktige tegningene er dem som ser utrolig inspirerende ut.
                        Å skisse opp noe helt enkelt selv og prøve å få det til å fly er ofte det aller morsomste.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by trykal View Post
                          "synest dei tegningene var rææv. hehehe for mye tenking som det er"
                          Da er det feile tegninger, de riktige tegningene er dem som ser utrolig inspirerende ut.
                          Å skisse opp noe helt enkelt selv og prøve å få det til å fly er ofte det aller morsomste.
                          du har helt rett! er jo som oftets slik det blir med meg uansett! men er jo greit å ha noe å gå etter, helst den profilen og hvordan ting kan se ut. men er eing ja, tegninger skal se inspirerende ut! blir oftets bedre suksess av den slags også!

                          Comment


                          • #14
                            Blir ikke lei meg om jeg har lurt deg ut på hangkanten...
                            Selv liker jeg ikke V-hale så godt. Ikke helt sikker på hvorfor, men kanskje det er siden der er litt jobb å sette bra siderorsfunksjon? X-haler "flyr" bedre syntes jeg.

                            Små modeller. Vi er mange som har harr Nanofloh i mange år, moro i minipakke! nesail.com Denne kan du sikkert bruke som forbilde? Har et par, og den ene har fått vanlig hale. Da fløy den enda bedre.
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              jeg tenker du ikke er lei deg nei, etter at jeg var på besøk hos deg, og så på alle dei fine modellene, da må jo jeg også prøve!
                              majoriteten av dine modeller er vell seilfly? spesielt når jeg fikk høre historier blei litt hekta selv, og det fine med seilfly, er at jeg trenger ikke å reise så langt vekk for å fly. som sagt helt ukjennt felt for meg dette, men jeg tror det skal bli bra! med økonomi som nybakt pappa så blir det begrenset med hva en kan handle no i motsettning til før så derfor så blir det å lage, som jeg også synest er en viktig del av hobbyen, en kan vell kalle det også for en hobby ganske ironisk! men av nanoflohen så har jeg allerede en tab oppe i firefoxen, har sett på den! er liten søt sak!
                              jeg tror jeg skal bygge en med vanlig hale ja! jeg tror at på charles rivers sider så skal det være noen tegnigner på side og høyde ror, så blir det 3mm depron kuttet i den fasongen så tenker jeg å prøve å legge et lag med duk og epoxy. og da vil jeg muligens ha hengsler i samme slengen. så blir det 6mm depron lage en universal kropp (der til å ha servoene) og fiske stang som blei klemt igjenn i døren på bilen. den tenker jeg skal gjøre jobben som "kropp" bak til stabben.
                              eneste dette med batteri, det er jeg veldig usikker på. kansje 2s 350mah med regulator, men det er vell ønskeligt med minst mulig vekt. og selvsagt mh45 profil til vinge.
                              den delta vingen, den blir motorisert, om jeg får suksess med dette flyet, så bygger jeg en stor delta med samme profil, er jo 5mins arbeid å kutte ut vinger takket være en 316 kompakt sveise tråd som jeg oppdaget noen kastet i søpelet! den blei kjappt hentet opp og fant kort vei ned i kjelleren min! heilt topp!

                              Comment

                              Working...
                              X