Announcement

Collapse
No announcement yet.

SIG Ninja - erfaringer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SIG Ninja - erfaringer?

    Som noen kanskje har lagt merke til fra andre tråder så tenker jeg på å kjøpe et SIG Ninja byggesett. Litt for å prøve meg på et trebyggesett igjen, det er sikkert over 25 år siden sist. Men og for å fly noe annet enn Elapor på hangkanten. Har sett på tråden til ArneH og det er en del tips der. Er det flere som har erfaringer med dette flyet og vil dele det med oss andre?
    Olav Moe

    -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

    Innholdet i min hangar, sånn ca

  • #2
    Jeg kan svare deg her i denne tråden. Jeg har bygget Sig Ninja, men ikke montert radioutstyr. Grunnen er at det ikke er så mange muligheter til å fly hang her jeg bor.
    Det som kjennetegner modellene til Mike Pratt, er at de er usedvanlig tunge. Og solid konstruert. Det er mye finer, og balsaen er grov, og av god kvalitet. Jeg har også "storebror" til Ninja, en Riser 100. Som skal skytes opp med strikk på isen i vinterSelv om de er beregnet til forskjellig type flyging, er det fellestrekk i konstruksjonen. Skroget monteres sammen av kraftig finer, som låses i ferdig freste spor. Når alt er satt sammen og ikke er skjevt, limes skjøtene sammen med CA. Helt grei prosess.
    Vingene på Ninja består av ferdig skåret isoporkjerne med balsaflak overflate. Balsaen må skjæres til og limes på isoporen med trelim. Det gikk også helt greit, og etter mye puss, ble resultatet helt OK. Du må regne med å pusse en del balsa når du bygger disse settene. Nesen består f.eks. av en kloss som du må skjære og pusse til for å passe. Samme gjelder vingetipper og andre profiler.
    Jeg har valgt og forsterke skroget på Ninja med glassfiber, og takket være hjelp og info her på forumet har jeg lært meg dette, og brukt det på flere modeller.
    Det følger også med skikkelige tegninger manualer med gode bilder på modellene fra Sig. Og settene er komplette med alt av "hardware" du trenger for å bygge de ferdig.
    Når du bygger Ninja eller andre Pratt modeller, forstår du at konstruksjonen ikke er helt ny. Heller i kategorien klassiker.Det er ikke spart på vekt, og alt er grovt tilskåret. Ikke laserkuttet! Men alt du får i settet er av solid høy kvalitet, og jeg liker å bygge med store solide deler.
    Nå har jeg dessverre ikke fått fløyet Ninja ennå, men jeg regner med at den får sin "maiden" på Vestlandet til våren. Modellene til Pratt, har jo ord på seg for å fly bra, så jeg tror nok det blir bra.
    Etter en del problemer i høst har Sig fått orden på sitt online order system. Det kan lønne seg å opprette konto, og importere direkte fra Sig her: Sig Manufacturing
    Hvis du er glad i bygge balsa og finer, kan jeg anbefale flyene fra Sig. Jeg har hatt mange trivelige bygge-timer med disse, og de er ikke alt for vanskelige å bygge heller. Svarer gjerne hvis det er noe du lurer på.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #3
      Takk for svar. Så i fra tråden din at settet og konstruksjonen var ganske grei og rett fram. Litt derfor jeg går for denne. Ser den og som et ypperlig objekt for å prøve glassing, da det er helt ukjent område for meg. Jeg handler i en butikk i Tyskland, da jeg er der ifm arbeid. De hadde den i hylla for litt siden men nå var den borte. Solgt. Men de kunne skaffe, ville jeg ha den f.eks over helga? Så settene kan tydeligvis skaffes uten problemer. Prisen var €75.-, altså litt dyrere enn fra SIG direkte. Men mye enklere...

      Regner med at jeg starter en byggeblogg / -tråd evt fyller ut i din hvis det er i orden, når jeg får ordnet meg såpass at byggebordet er klart for tradisjonelt byggearbeid igjen.
      Olav Moe

      -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

      Innholdet i min hangar, sånn ca

      Comment


      • #4
        Bare kult om du fyller på i min tråd. Så får vi se om jeg kommer med mer når jeg får mulighet til å fly hang.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment

        Working...
        X