Announcement

Collapse
No announcement yet.

Høystartkrok på Predator II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Høystartkrok på Predator II

    Hei,

    Jeg skal igang med å montere høystartkrok på min PII, men mangler informasjon om hvor kroken skal plasseres. Er det noen av dere PII eiere som har noen pekepinn? Lurer også på om PII er sprek nok i buken eller om jeg må forsterke på noen måte ved innliming av kroken?

    Takknemlig for svar

    /Baard
    Med vennlig hilsen
    Baard Lindberg
    Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

    "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

  • #2
    det er vanlig å plassere kroken litt foran tyngdepunktet på modellen. Nyaktig hvor mye foran er en smakssak. Jo lenger foran tyngdepunktet du plasserer kroken jo mindre vil modellen rotere og stige rett opp, men har du kroken for nærme tyngdepunktet kan modellen rotere for fort og stalle på vinsjen eller høystarten, det kan føre til en droppet vingtip og en høystart som drar flyet langs med bakken i tusen knas gjett hvordan jeg vet det....
    Dette er grunnen til at det ofte er vanlig med en justerbar krok som kan flyttes i en skinne på disse modellene. begynn langt forover og etterhvert som du blir kjent med modellen og startegenskapene, så kan du dersom du ønsker det, flytte den bakover i små skritt.
    Dersom du endrer tyngdepunkt, eller start flap innstillinger så vær forsiktig med krok plassering, spesielt dersom du var helt på grensen før du gjorde endringen.
    Kroken plasseres i forhold til din modell sitt tyngdepunkt.
    Du kan starte med 2-3 cm foran tyngdepunktet og prøve deg fram.

    Lykke til,

    Leif
    Leif Bjørgo
    Cirrus-RCFK

    Comment


    • #3
      Send en PM til jj her på forumet. Tror han vet.
      Jon-Brage Hoel Andorsen
      -------------------------------------------------------------------------
      Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

      Alt flyr bare du har nok motor!

      Comment


      • #4
        Noe info fra JJ
        Originally posted by jj View Post
        Var å fløy min V2 på vinsj igjen idag og dro termikk på hver eneste tur, selv ned under 5-6m. ... ..Satte kroken ørlite lenger frem enn på V1, men bør nok flytte den bakover igjen.
        Fremdeles flyr jeg med en del oppror og har ikke fått målt vinkelen. Blir nok en bitteliten mod. der.....
        Hvordan den plasseres på P V1 finner du her:
        Link 1
        Link 1


        Bruker Graupner sin hochstarthaken på min P V1 - den er justerbar og legger du en liten fuge med epoksy på hver side etter at den er skrudd fast så får du en utrolig styrke i buken på flyet, eneste ulempen med denne er at den bygger noe høyere enn en "skru inn" krok og dermed ble det litt mer jobb med tilpassing og plassering av ballastrøret.


        Click image for larger version

Name:	Capture.JPG
Views:	1
Size:	14.7 KB
ID:	574467
        Last edited by Quadrocopter; 27-12-10, 10:54.

        Comment


        • #5
          Takk for svar!

          Jeg har kjøpt en justerbar krok, riktignok ikke Graupner sin, men en annen variant. Den skal kun limes inn i kroppen, ikke skrus slik som den på bildet her... Vil det være nødvendig med skruer i tillegg til lim? Plasseringen skal jeg vel komme frem til ut i fra svarene på tråden her....
          Med vennlig hilsen
          Baard Lindberg
          Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

          "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Originally posted by _wizard_ View Post
            ...Den skal kun limes inn i kroppen, ikke skrus slik som den på bildet her... Vil det være nødvendig med skruer i tillegg til lim?......
            Når du skrur feste så vet du at den sitter 100% - av og til er det vanskelig å komme til å få limt ordentlig når krokfeste sitter langt inn i kroppen - er det plass til et par 2.5mm hull (3mm gjenge) så er det kanskje enkelt å modifisere det du har til skrufeste?

            Men det virker ikke som det er mye belastning når du ser på enkelte av krokene til jojoen (bare vanlige vinkelhaker som skrues inn i en trekloss)

            Comment


            • #7
              Jeg har bare limt inn kroken på min Predator(V1) med epoxy og micro ballonger.Har vinsjet den i sterk cross vind såpass at vingene bøyde seg bakover når jeg snudde opp mot vinden.Den sitter "som støpt".Det er en krok fra en gammel Pike.

              Comment


              • #8
                Originally posted by _wizard_ View Post
                Vil det være nødvendig med skruer i tillegg til lim? Plasseringen skal jeg vel komme frem til ut i fra svarene på tråden her....
                Ikke nødvendig med skruer.
                **********************
                Mvh
                Stig Olsen
                Lillehammer MFK


                Nan Xplorer FullCarbon X tail
                Pike Perfect X tail
                Pike Brio / Giant
                Alpina 4001
                DG 500/22 Elan under opppussing
                Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                Futaba 12Fg Fasst

                Comment


                • #9
                  OK. Takk så mye for svar, da er det bare å trå til Skal få på plass krok og ballastrør først nå, så blir det innkjøp av servoer....

                  Godt nytt år!

                  /Baard
                  Med vennlig hilsen
                  Baard Lindberg
                  Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

                  "I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

                  Comment

                  Working...
                  X