Unconfigured Ad

Collapse

Bygge blogg JW36, JW60 og JW60-DS

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

    #1

    Bygge blogg JW36, JW60 og JW60-DS

    Bedre sent enn aldri var det noen som sa til meg en gang.....

    Click image for larger version

Name:	a2197738-36-IMG_0458_3_1.JPG
Views:	1
Size:	234.9 KB
ID:	629033

    Etter å ha levert JW modeller til halve Østlandet er det litt flaut og sette i gang byggingen nå, men vårlige vinder er kun 3 uker unna og da er det kniven på strupen hvis jeg over hode skal ha noe klart før dette.

    Jeg har valgt å slå sammen bygge veiledningen for alle 3 modellene siden byggingen i hovedtrekk er lik, der det er avvik vil jeg spesifisere dette.

    Takk til Bjeff som tok den skarpe kniven med seg og utfoldet sin kunstneriske ekspertise på å forme kroppene - jeg hadde vel knapt komme halvveis på den første på den tiden han brukte på alle tre!

    1. Form kroppene.
      Egentlig skulle jeg ha hatt bjeff til å forklare dette, start med å "grov" kutte EPP'en med en skarp tynn tapetkniv (en slik som man kan knekke av biter av bladet), når grov kuttingen er ferdig så pusser man forsiktig med en "slipesvamp" slik at man får en fin rund form - Skal du lage modellen for speed så må du være enda mer påpasselig med aerodynamikk og drag.

      Click image for larger version

Name:	IMGP2259.JPG
Views:	1
Size:	158.6 KB
ID:	629042

    2. Lim sammen karbonstengene.
      Husk å rubbe dem med sandpapir på det området som limes inn i røret.
      Jeg brukte UHU plus endfest 300 epoksy til dette, har veldig god erfaring med dette limet når det gjelder å lime sammen metall og karbon.
      På 36 modellen så er skjøtestykke rett - pass på at det havner på midten (like langt inn på hver av stengene) på 60 modellen er dette ikke noe problem siden røret er vinklet.
      JW60DS karbonstengene er massive noe som skapte et lite problem med overtrykk i senter av skjøtestykke, her er det bare å presse sammen, lirke og vri - til slutt så kommer det en liten "fjert" og lufta forsvinner ut.
      På de andre modellene er det hule rør og dette er ikke noe problem.

      Click image for larger version

Name:	IMGP2251.JPG
Views:	1
Size:	115.5 KB
ID:	629037Click image for larger version

Name:	IMGP2252.JPG
Views:	1
Size:	57.7 KB
ID:	629036
    3. Slip fugen i vingen:
      Ta en bit 180 sandpapir rundt karbonrøret og dra det frem og tilbake i sporet noen ganger, dette gjør du til røret i sporet ligger under vinge flaten.

      Click image for larger version

Name:	IMGP2256.JPG
Views:	1
Size:	160.7 KB
ID:	629035


      Sporet må også utvides ved vingerota slik at det blir plass til skjøtestykket, Dremel med det minste runde pussehjulet fikser dette raskt.

      Click image for larger version

Name:	IMGP2257.JPG
Views:	1
Size:	187.3 KB
ID:	629034


    Last edited by Quadrocopter; 06-04-11, 21:48.
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

    #2
    Del 2
    • Sette sammen vingen.
      Sett sammen de to nedre halvpartene av foamen som har vært rundt vingen med noe tape.
      Legg en 15 cm bred stripe med tynn plastfolie på midten slik at ikke limet fra vinge sammensettingen fester seg til underlaget!
      Click image for larger version

Name:	IMGP2117.JPG
Views:	1
Size:	148.7 KB
ID:	578164

      Legg lim på begge rotendene av vingen og press dem sammen - sett litt tape over for å holde dem på plass.
      Du kan velge hvilken lim type du ønsker men jeg velger å bruke Marine Goop (fra USA) som ikke blir stiv som epoksy og dermed tåler mer ved en hard landing.
      La lime stå å tørke natten over.
      Click image for larger version

Name:	IMGP2118.JPG
Views:	1
Size:	124.0 KB
ID:	578163


      Start med oversiden av vingen.
      Legg så et "tykt" lag med lim i bunnen av fugen (slik at det fyller opp hele fugen når bjelken ligger inne i den) før du legger inn bjelken, gidder du ikke å vente på at goop'en skal tørke så kan du bruke CA som fungerer utmerket men da bør du sparkle med lett sparkel etterpå for å fylle gropa!
      For å få limet til å sitte enda bedre på karbon røret så ta å dra over det et par ganger med 180 papir.
      Click image for larger version

Name:	IMGP2119.JPG
Views:	1
Size:	47.7 KB
ID:	578162


      Dekk hele vingen med tynn plastfolie
      Click image for larger version

Name:	IMGP2120.JPG
Views:	1
Size:	36.4 KB
ID:	578161

      å legg en stiv trekloss over bjelken slik at vekta blir fordelt jevnt
      Click image for larger version

Name:	IMGP2123.jpg
Views:	1
Size:	27.6 KB
ID:	578166


      Legg så på noe passe tungt som presser ned bjelken slik at toppen ligger plant med overflaten av vingen - dette er for å få en vakker og optimal finish.

      Click image for larger version

Name:	IMGP2122.jpg
Views:	1
Size:	49.2 KB
ID:	578160

      La alt tørke til dagen etter (gjelder ikke hvis du bruker CA).

      Repeter prosessen med karbonbjelken på undersiden.

      Når alt er tørt drar du over noen runder med 180 papir for å fjerne ujevnheter etc.

      På 36 modellen er det kun et karbon stag, på 60 er den en på over og en på undersiden og på DS modellen er det doble på begge sider - men måten å lime dette på er den samme.


    • Neste trinn er å lime på forsterkninger i bakkant av vingen + lage hull til servoer og eventuelt mottaker i vingen, men dette blir en jobb i morgen eller....
    Last edited by Quadrocopter; 22-04-11, 14:25.

    Comment

    • Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

      #3
      Dag 3....

      Liming av trailing edge kantlist:

      Når man taper vingen hardt med glassfiber tape er det veldig enkelt å deformere / lage bulker i bakkanten av vingen p.g.a. at EPP'en komprimeres, skal roret hengsles ordentlig og sitte tett og godt trengs det en helt rett og hard bakkant av vingen.
      I JW36 og JW 60 følger det med to lister i hardt treverk, i JW60DS settet følger det med 2 karbonlister.

      For å lime denne har jeg brukt vanlig 30 minutter epoksy.
      Husk å maskere hele bakkanten av ingen (over og under) slik at man slipper epoksy søl utover vinge-flaten.
      Når lista ligger der den skal festes den med tverrgående tape striper.
      Etter at limet er herdet pusses over og underside av vingen med sandpapir slik at ujevnheter og punkter der lista er høyere enn vingen fjernes.'

      Lista på JW36 er ca 2-3 mm høyere enn bakkanten av vingen - lim den slik at den ligger kant i kant på den ene siden og bruk en høvel etc. til å justere høyden etter at limet er herdet.
      Click image for larger version

Name:	IMGP2301.JPG
Views:	1
Size:	91.4 KB
ID:	578389 Click image for larger version

Name:	IMGP2300.JPG
Views:	1
Size:	112.3 KB
ID:	578390


      Sparkling av vingebjelke grop:

      Etter at vingebjelken er limt vil det alltid være en liten grop rundt denne som ikke blir estetisk pent når tapen legges på.
      En liten runde med lettsparkel fyller denne gropa raskt og det er enkelt og raskt å pusse av overskytende sparkel i etterkant.

      Click image for larger version

Name:	IMGP2308.JPG
Views:	1
Size:	112.9 KB
ID:	578386


      Runding av vingetupp:
      Tuppen på vingen rundes av to grunner - får å gi bedre aerodynamikk og sist med ikke minst for å gjøre vingen sterkere slik at den tåler en runde eller to i bakken uten å ødelegges.

      Finn en rund ting med riktig diameter ( 8-9 cm for JW36 og 12cm for JW60(DS)) og legg den kant i kant med forkant av vingen og enden.
      Marker halvsirkelen med en tusj, bruk en skarp kniv til å kutte etter merke for så å pusse med sandpapir til du får en videreføring av vingeprofilen og en fin avslutting.


      Click image for larger version

Name:	IMGP2306.JPG
Views:	1
Size:	122.2 KB
ID:	578388

      Click image for larger version

Name:	IMGP2307.JPG
Views:	1
Size:	104.1 KB
ID:	578387




      Neste:
      Taping av vinge og kropp.
      Last edited by Quadrocopter; 22-04-11, 15:00.

      Comment

      • Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

        #4
        Reservert dag 4
        Last edited by Quadrocopter; 22-04-11, 14:20.

        Comment

        • Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

          #5
          Reservert .....
          Last edited by Quadrocopter; 22-04-11, 14:19.

          Comment

          • Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

            #6
            Kom litt videre i dag og dag-3 er på plass - se innlegg #3
            Last edited by Quadrocopter; 22-04-11, 14:30.

            Comment

            Working...