Bedre sent enn aldri var det noen som sa til meg en gang.....

Etter å ha levert JW modeller til halve Østlandet er det litt flaut og sette i gang byggingen nå, men vårlige vinder er kun 3 uker unna og da er det kniven på strupen hvis jeg over hode skal ha noe klart før dette.
Jeg har valgt å slå sammen bygge veiledningen for alle 3 modellene siden byggingen i hovedtrekk er lik, der det er avvik vil jeg spesifisere dette.
Takk til Bjeff som tok den skarpe kniven med seg og utfoldet sin kunstneriske ekspertise på å forme kroppene - jeg hadde vel knapt komme halvveis på den første på den tiden han brukte på alle tre!
Etter å ha levert JW modeller til halve Østlandet er det litt flaut og sette i gang byggingen nå, men vårlige vinder er kun 3 uker unna og da er det kniven på strupen hvis jeg over hode skal ha noe klart før dette.
Jeg har valgt å slå sammen bygge veiledningen for alle 3 modellene siden byggingen i hovedtrekk er lik, der det er avvik vil jeg spesifisere dette.
Takk til Bjeff som tok den skarpe kniven med seg og utfoldet sin kunstneriske ekspertise på å forme kroppene - jeg hadde vel knapt komme halvveis på den første på den tiden han brukte på alle tre!
- Form kroppene.
Egentlig skulle jeg ha hatt bjeff til å forklare dette, start med å "grov" kutte EPP'en med en skarp tynn tapetkniv (en slik som man kan knekke av biter av bladet), når grov kuttingen er ferdig så pusser man forsiktig med en "slipesvamp" slik at man får en fin rund form - Skal du lage modellen for speed så må du være enda mer påpasselig med aerodynamikk og drag.
- Lim sammen karbonstengene.
Husk å rubbe dem med sandpapir på det området som limes inn i røret.
Jeg brukte UHU plus endfest 300 epoksy til dette, har veldig god erfaring med dette limet når det gjelder å lime sammen metall og karbon.
På 36 modellen så er skjøtestykke rett - pass på at det havner på midten (like langt inn på hver av stengene) på 60 modellen er dette ikke noe problem siden røret er vinklet.
JW60DS karbonstengene er massive noe som skapte et lite problem med overtrykk i senter av skjøtestykke, her er det bare å presse sammen, lirke og vri - til slutt så kommer det en liten "fjert" og lufta forsvinner ut.
På de andre modellene er det hule rør og dette er ikke noe problem.
- Slip fugen i vingen:
Ta en bit 180 sandpapir rundt karbonrøret og dra det frem og tilbake i sporet noen ganger, dette gjør du til røret i sporet ligger under vinge flaten.
Sporet må også utvides ved vingerota slik at det blir plass til skjøtestykket, Dremel med det minste runde pussehjulet fikser dette raskt.
Comment