Announcement

Collapse
No announcement yet.

Velvia eller Flamengo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Velvia eller Flamengo?

    Hei!

    Som tidligere nevnt på forumet har jeg lyst å kjøpe meg ett seilfly passende til hang. Sett bittelitt rund på nettet. Må være billig.

    Har fått annbefalt Velvia fra Art Hobby. Og synes selv Flamengo som Jarle har testet ser interesang ut. Har ikke helt funnet prisen på Velvia, men hørt noe om rundt 1400..stemmer det?

    Så, siden Velvia er noe større, holder det med standardservoer i den, eller må den ha noen dyre greier?

    Kom gjerne med andre gode hang modeller til en billig penge!

    På forhånd takk!
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Tror Torbjørn & Kåre tar rund 1.500,- for en Velvia. Ellers har jo T&K Sierra, som er lik Velvia bare større (2,5M) og litt dyrer til (2.100,-). HS-81/85 passer i både Velvia og Sierra.

    Her er foresten en finn rapport om bygging av Sierra:
    Art Hobby Sierra Build Thread - RC Groups

    Hvis du vil ha det billigere, og orker å bygge selv, kan du jo prøve en Spirit Elite:
    Great Planes RC Products | Horizon Hobby
    koster 915,- hos Norwegian. Også her passer det med HS-81/85.

    Comment


    • #3
      Tror jeg betalte 1550 kr for min Velviva. det var utgaven med v-hale og flaps. Jeg brukte hitec 85mg servoer på alle ror. Men den vil nok fungere bra med billigere servoer også.
      Jan Eric Klausen
      Forus RC Klubb

      Comment


      • #4
        Har ikke sett hvordan Velvian flyr, men Flamengo'n til Jarle flyr som en drøm! Har sett den i nesten ikke noe vind, opp til en 6 sek/m, og den flyr utrolig bra. Så hør med Griffin du, når han får de inn. tror ikke du vil angre på en slik en...
        Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

        Comment


        • #5
          Takk for svar!

          Blir nok ikke aktuelt å bygge selv nei. Hehe av erfaring vet jeg at jeg bruker ALTFOR lang tid

          Velvia er jo større og dyrere. Flamengoen er liten (litt "for" liten etter min smak), men pappa vil ha en slik, så da kan han kanskje være med å betale....evt se når alle utgiftene mine er betalt om vi har råd til to
          Blir nok en slik når Griffin får inn.
          Men kom gjerne med fler annbefalinger!
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #6
            Drister meg til å anbefale et stk. Flamingo og et stk Sierra... Flamingo til pappa og Sierra til Flue
            Vet Ken skal ta inn Flamingo, dessuten tar det ca. tre uker for ham å skaffe en Sierra (eller en Velvia...). Ser at Art Hobby sine fly generelt får god omtale av dem som har prøvd, men husk at det er litt jobb å gjøre dem ferdige etter at du åpner eska...
            Anbefaler Sierra pga spoilere, meget kjekt å ha hvis landingsfeltene er små. Skal nok ha Sierra snart , og jeg tror jeg ville prøvd med 6 stk W-150MG i den, kommer an på vingetykkelsen selvsagt. Spesielt på spoilerne på sånne fly må du ha metallgir, lett å få dunka opp spoilerne på landing.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              velviva fåes også med flaps, så landing på små felt er ikke noe problem.
              Har noen filnsnutter av velvivaflyging på hanget på Reve, går det an å legge ut filmer direkte på siden her??
              Jan Eric Klausen
              Forus RC Klubb

              Comment


              • #8
                Takk for svar!

                6 servoer Det blir jo i beste fall 600kr. Må sikkert vente litt med det. Har bestilt noe fra Singapore som mamma og pappa har betalt, når jeg har betalt tilbake til dem får vi se hvor mye penger det blir igjen, så kan det få være med å avgjøre.

                Foresten, du nevner spoilerons joo. Er det ikke like greit å mikse det til balanserora?

                Drister deg til å annbefale to stk?? Hadde vert kjekt det ja, får se hva økonomien tillater. (Windsurfsesongen er jo rett rundt hjørnet=mer utgifter (for pappa hvertfall )). Kan jo også bli to stk. Flamengo, jeg vil ikke ha motor i min, pappa vil....gjør det noe om det er motor i den? Er den i veien liksom?
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Flue
                  6 servoer Det blir jo i beste fall 600kr.
                  For 6 servoer med metalgear i vingservoene så må du vel regne med minimum 1.500,- til 2.000,- (i et 2M til 2,5M fly).

                  Torbjør & Kåre skal ha lagersalg 15/3: Rc-seilfly.no - Modellflysport

                  Hvis du kjenner noen som kan stikk innom der kan det jo hende det er mulig å få med seg noen brukbart til rabatt-pris.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Wiker
                    Originally posted by Flue
                    6 servoer Det blir jo i beste fall 600kr.
                    For 6 servoer med metalgear i vingservoene så må du vel regne med minimum 1.500,- til 2.000,- (i et 2M til 2,5M fly).

                    Torbjør & Kåre skal ha lagersalg 15/3: Rc-seilfly.no - Modellflysport

                    Hvis du kjenner noen som kan stikk innom der kan det jo hende det er mulig å få med seg noen brukbart til rabatt-pris.
                    Tja.. 175,- X 6 = 1.050,- (såvidt jeg husker)
                    http://www.celtic-griffin.com/equipment.php?id=16
                    Bygger bedre enn jeg flyr...
                    ARF? Nei takk!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Kråka
                      Tja.. 175,- X 6 = 1.050,- (såvidt jeg husker)
                      http://www.celtic-griffin.com/equipment.php?id=16
                      Ja det var jo en særdeles hyggelig pris.

                      Comment


                      • #12
                        Ikke for meg. Eller..var jo faktisk ikke så dyrt for 6 servoer, men alikevel.
                        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                        er der ingen der kender dem.

                        Comment


                        • #13
                          Får du Velvia med flaps er det bra. Velvia er mindre og ruver ikke så mye på små hang for en nybegynner. Større fly har en del masse/energi som det er greit å klare å kontrollere.
                          Nei, å bare sette balanserorene opp senker ikke farten særlig mye for landingen, stabiliserer bare mer. Det suverent beste er spoilere helt ned og balanserorene litt opp hvis landingen er trang
                          Og penger er det alltid for lite av.......
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment

                          Working...
                          X