Unconfigured Ad

Collapse

Liten hangracer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Caramba
    • Feb 2006
    • 135

Liten hangracer

Skal gå til innkjøp av en hangracer som både flyr på lite vind,og som kan lastes med bly til mye vind.
    Har sett på Ocelot,Banana,Fredy og Mini Ellipse.

Noen som har tips til dette? Andre modeller er også av interesse.
    Mvh

Ragnar Bye

DG 300/17 Multiplex
    Caramba Krause
    Legend Airtronics
    Miraj Aeromod
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Jeg har hatt Ocelot, og så langt står det i margen: "Denne skal jeg ha en ny av, har aldri hatt en modell som både kunne fly på en fjert og som fikk så mye speed i rette forhold! Eneste ulempe: originalt satt opp uten sideror, savnet det i blant... og overflaten er ikke så hard som tilsvarende modeller."
    Død pga slurv med RX-batteriet...

Har under bygging en Nemesis, som sannsynligvis er flyklar til Hanstholmturen vår i mai (sammen med ny Nimbus 4 og ASW-24). Den stiller sannsynligvis i samme klasse som MiniEllipse og tilsvarer kanskje en MiniNyx med flaps... eller er det MiniEllipse? Tyngre enn Oceloten, noe àla Bananaen tenker jeg. Den får du fra Thorbjørn&Kåre (samme med Banana og flere lekre 60"-saker! )
    Eneste jeg vil fraråde er faktisk Fredy, den er ganske nervøs i svingene når du laster den! Ellers gjør den god fart og har flott finish. Men har sett den på hang og den flikker mer brutalt i svingene enn noen av de andre 60"-racerne jeg har sett.

Så: Oceloten er nok mest anvendelig, men Banana, MiniEllipse, MiniNyx og Nemesis gjør samme jobben bare man har 4-5 m/s, hardere overflate på alle de sistnevnte.
    Og der er flere i denne morsomme og forholdsvis rimelige klassen.

Servoer: Jeg bruker Hitec HS-125 til balanseror på dem jeg har, samme på flaps men kan erstattes med f.eks 85/81MG (Må være MG på flaps). JR241 eller tilsvarende Graupner (husker ikke nr) på side/høyde.

Sikkert mange jeg ikke har sett/eid/sikla på, men disse modellene får du i Norge (Ocelot fra RS Hobbyimport) i alle fall, og prisene er fra 2,500 og NEDOVER. Rimelig for så mye gøy.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Acro
      • Nov 2005
      • 177

Originally posted by joo
      Eneste jeg vil fraråde er faktisk Fredy, den er ganske nervøs i svingene når du laster den! Ellers gjør den god fart og har flott finish. Men har sett den på hang og den flikker mer brutalt i svingene enn noen av de andre 60"-racerne jeg har sett.

Nå skulle jeg akkurat til å skryte hemningsløst av min Fredy
      Jeg får i hvertfall mye skryt av mine hang kompiser når jeg flyr Fredy.
      Trikset er å sette opp flya riktig, anbefaler alle som flyr seilfly og kjøpe
      "Performance Tuning" fra Carbon Art.
      Acro
      Rolls-Royce Merlin - Pure AirGasm

Comment

• Caramba
        • Feb 2006
        • 135

...

Da tenker jeg at valget blir mellom Ocelot eller Banana.
        Har hørt mye skryt av Ocelot og Mini Ellipse på "nullføre".

Har i allefall siklet en stund på Banana,og sett et par videoklipp av den i action.

Som vanlig gir Joo meget utfyllende svar..takker.
        Mvh

Ragnar Bye

DG 300/17 Multiplex
        Caramba Krause
        Legend Airtronics
        Miraj Aeromod

Comment

• Caramba
          • Feb 2006
          • 135

...

Originally posted by Acro
          Nå skulle jeg akkurat til å skryte hemningsløst av min Fredy
          Jeg får i hvertfall mye skryt av mine hang kompiser når jeg flyr Fredy.
          Trikset er å sette opp flya riktig, anbefaler alle som flyr seilfly og kjøpe
          "Performance Tuning" fra Carbon Art.
          Tviler ikke et sekund på at du har mye morro med Fredy`en din.
          Så du er ikke enig i at den virker litt ekstra nervøs med ballast?
          Mvh

Ragnar Bye

DG 300/17 Multiplex
          Caramba Krause
          Legend Airtronics
          Miraj Aeromod

Comment

• logopilot
            • Mar 2006
            • 13

Originally posted by joo

Så: Oceloten er nok mest anvendelig, men Banana, MiniEllipse, MiniNyx og Nemesis gjør samme jobben bare man har 4-5 m/s, hardere overflate på alle de sistnevnte.
            Og der er flere i denne morsomme og forholdsvis rimelige klassen.
            Synes dette blir litt som å sammenligne epler med bananer

Kan heller ikke si at jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse av Fredy. Det er ikke Destiny du tenker på i stedet for Fredy??? Har selv en Fredy og er veldig fornøyd med den. Har vurdert å kjøpe en til da den jeg har nå begynner å bli litt sliten. Jeg kjenner ikke MiniNyx og Nemesis men vet at Banana og Mini Ellipse er fly av en litt annen type enn Fredy. Disse flyene er ikke nødvendigvis laget for de samme forholdene. Min Fredy veier 1 kg uten balast og hvis det blåser friskt legger jeg inn 200-300 gram bly. Mine Pike Brio'er tar litt over 1 kg balast som er ca. 50%. Så kansje jeg prøver med 500 gram i Fredy'en en dag når det virkelig blåser. Mener å huske at Mini Ellipser veier rundt 600 gram flyklar og vet ikke hvor lett det er å få inn 600-700 gram bly i denne. Synes Fredy'en flyr veldig bra og kan ikke si at den har noen stygge flikke tendenser. Har fløyet noen F3F-konkuranser med Fredy og det fungerer utmerket, se http://www.f3x.no/f3f/2005/norway_open05.htm.

Sier ikke at Fredy er like rask som Opus men den likner mer på Opus enn Banana og Mini Ellipse.

--
            Kjell Gai - mfn@kagai.org

Comment

• Acro
              • Nov 2005
              • 177

Originally posted by Caramba
              Tviler ikke et sekund på at du har mye morro med Fredy`en din.
              Så du er ikke enig i at den virker litt ekstra nervøs med ballast?
              Jeg er veldig fornøyd med Fredy'en.
              Skulle egentlig kjøpe Toplight Mega, men så kom jeg i butikken til El-Flight
              og fikk se Fredy'en til Jan (sjæfen), og etter å ha lest denne:http://www.nesail.com/detail.php?productID=555,
              ble valget enkelt. Dette er bare litt info om hvordan jeg fant min øyesten i en jungel av fly.
              Ca. 4K fetakompleta.

Frode
              Acro
              Rolls-Royce Merlin - Pure AirGasm

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Steike meg langsomt!
                Ja du har så rett logopilot! Blander sammen Fredy og Destiny, Fredy er bra Destiny er nervøs. Ble for mange navn på en gang her. Beklager.

Bananer og epler: Oceloten er den klart letteste, såvidt over 600 gram med flaps. Har jo sett Fredyen din fly, og den er vel nærmere Oceloten enn Banana og Nemesis.
                Last edited by joo; 18-03-06, 07:26.

Comment

• Caramba
                  • Feb 2006
                  • 135

...

Hei logopilot!

Kan du utdype hva du mener med forskjellen på flyene,og deres bruksområder og forhold?
                  Andre må også gjerne kommentere forskjellen. Jeg tenker da spesiellt på forskjellen på Fredy og Banana.
                  Last edited by Caramba; 18-03-06, 12:00.
                  Mvh

Ragnar Bye

DG 300/17 Multiplex
                  Caramba Krause
                  Legend Airtronics
                  Miraj Aeromod

Comment

• logopilot
                    • Mar 2006
                    • 13

Hei logopilot!

Kan du utdype hva du mener med forskjellen på flyene,og deres bruksområder og forhold?
                    Andre må også gjerne kommentere forskjellen. Jeg tenker da spesiellt på forskjellen på Fredy og Banana.
                    Vet av flere fly som fungerer på lite vind(nullføre) og opp til ganske sterk vind. Elf, Fen, Falco, Highlight Standard, Mini Ellipse, Banana, Mini Corrado og Ocelot for å nevne noen. Dette er en veldig fin type fly. Koster ikke skjorta og kan turnes rundt(akro) på ganske forskjellig føre. Ocelot er vel kansje den mest fleksible da den kan leveres med flap og balastrør. Har ikke selv prøvd Ocelot men den ser ut til å fungere veldig bra.

Fredy er et enda mer solid fly og dermed tyngere. Den krever derfor noe mer vind for å fly men kan også flys hardere. Moro når det begynner å bli litt trykk på hanget. Ordentlig rock'n'roll med 10-15ms og litt balast. Et enda bedre men mer kostbart alternativ er Opus fra Espen Torp:

Har selv 3 fly på 1.5m i vingespenn men de er laget for ganske forskjellige forhold:

Absalut, DLG på 300 gram og størst vingeareal.
                    Elf, hangfly med flap på 600 gram og bare litt mindre areal enn Absalut'en.
                    Fredy, hangfly med flap på 1000 gram og minst areal av dem alle.

--
                    Kjell Gai - mfn@kagai.org

Comment

• Sting
                      • Nov 2004
                      • 49

Hei
                      Jeg har bl. a. Ocelot med elektro motor. Det er etter min mening et kanonfly. Kjempebra på hang, og også på flat mark pga. motoren. Veier ikke mer enn vel 800gr. med Hacker B2015L/gear.og 3 celler lipo. Litt spinklere enn Banana og Fredy, men finishen er helt på topp.Krever liten landingsplass med flaps. Min er begynt å bli litt sliten etter mye flyging(landing), og jeg vurderer en ny Ocelot etter hvert. Ellers har jeg sett en modell hos Icare som heter Bart Xe, tror NSP har den under navnet Bird. http://www.icare-rc.com/bart-xe.htm
                      Skal være produsert i Tjekkia, men har ikke klart å finne den på denne siden av Atlanteren. Noen som har peiling på hvor denne kan skaffes i Europa?
                      Liker spesielt fronten med løs front/batteritrau. Forøvrig samme patent som min Eraser elektro.
                      Men ellers tror jeg Ocelot'en er bankers.
                      Hilsen Erik
                      Soar the sky

Comment

• Caramba
                        • Feb 2006
                        • 135

...

Noen som har Banana?
                        Mvh

Ragnar Bye

DG 300/17 Multiplex
                        Caramba Krause
                        Legend Airtronics
                        Miraj Aeromod

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Caramba: Sjekk RCGroups, søk på "Banana" under "Slope"-delen så vet jeg du finner mye om den. Har også vært omtalt på den svenske modellflywebben.
                          Jeg var på nippet til å kjøpe Banana da jeg ble tipset om Oceloten. Vær OBS på at Oceloten fins både med og uten flaps, og med de landingsområdene du har på Værøy klarer du deg med den enkleste uten. Flaps er bra for landing på trange steder og hvis du vil ha ekstra skarpe svinger (kick-flap).

Sting: hvis Bart/Bird er laga i Tsjekkia kan du evt høre med Griffin, han skaffer en bråte med lekkerbiskener fra Tsjekkia (handla en selv i dag ) og har litt peil på hva som støpes der. RS er også aktiv i så måte.
                          Er vel enig med deg i at Ocelot er bankers! Bare man klarer å få tak i ballast-kitet. Jeg har prøvd både fra norsk og svensk lev, og de henviste til hverandre. Men man kan lage det selv med messingrør, innstøp av bly og kutting. Så lager man "dummu-biter" i nylon etc.

PS: logopilot, visste ikke du hadde Absalut. Vi får ta noen DLG-sessions i sommer med Absalutene våre!!!
                          Last edited by joo; 18-03-06, 21:48.

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Her er noen som har en Banana: http://media.putfile.com/Banana-on-VR98

Comment

• torgust
                              • Aug 2005
                              • 842

Noen som har Banana?
                              Hadde vel egentlig bestemt meg for Banana når jeg fant en MiniBlade på rcmarked, så da ble det MiniBlade i første omgang for meg.
                              Min neste hangracer blir nok en Banana. Kommer nok til å bygge den med flaps.

Du finner en nokså omfattende byggetråd her.

Eieren av bananaen i byggetråden kan du finne på diverse bananavideoer her.
                              Mvh
                              Torbjørn Gustafson
                              www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

Working...