Unconfigured Ad

Collapse

Seilflyging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eagle
    • Jan 2006
    • 1299

Seilflyging

Hei.
    Har nettopp kommet inn døren etter en frisk tur på hanget, med 12 sek/m sørlig vind. Opplevde noe i dag, som jeg har opplevd tidligere, både med Dart fra MPX, DG 600, og i dag min nyinnkjøpte Easyglider. Etter å ha kastet flyet utfor hanget, og fått litt høyde, har jeg flydd utover fjorden, bort fra hanget, og flyet bare fortsetter å stige utover. Har opplevd dette om sommeren, har da tenkt at det måtte være termikk. Men nå er det veldig kaldt her, og jeg vil ikke tro at det er så mye termikk ute på kysten idag.
    Noen som har en forklaring på dette? Synes det er veldig gøy, da jeg kan fly langt ut, og høyt, og komme i relativt høy fart tilbake i medvind. Min DG 600, på 4,6 meter, får en utrolig fart, og det hyler skikkelig i flyet.

Satser på å få lagt en liten filmsnutt etter hvert.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6935

Nettopp inne etter en tur på sør-hanget med EasyGlider selv...

Skulle gjerne ha fått forklaring på fenomenet du opplevde jeg også!
    I fjor fløy jeg i godt løft på "Restaurant-hanget" på Hanstholm med MPX Schampusen min. Så at det begynte å dukke opp saftige og lave Cumuluser over havet... og i følge vinden skulle dem ha blitt dannet flere hundre meter fra land. Så med bra høyde stakk jeg ut over havet for å "snuse". Og det dro til værs, ble forbauset/ekstatisk/begeistret! Flere andre stakk etter da jeg utbasunerte hva som skjedde og jeg slapp å være alene med moroa. Bare å suse medvinds som du sier og ta noen hylende øvelser og så stikke ut i suget igjen....
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Seiler`n
      • Mar 2005
      • 821

Har opplevd dette jeg også.

Jeg har hatt den oppfatningen at dette er et resultat av hanget.
      Den løfte kurven som danner seg i forkanten av hanget forplanter seg utover, men styrken minsker med økende avstand fra hanget..

Dette tror jeg....
      Mvh
      Stig Olsen
      Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
      Pike Perfect X tail
      Pike Brio / Giant
      Alpina 4001
      DG 500/22 Elan under opppussing
      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Laserboy
        • Mar 2005
        • 152

Heisann!

Har opplevd det samme fenomenet på sjøhang i Nord-Norge og kun på vinterstid. Fra et lavt hang har jeg over havet vunnet høyde som hanget under rådende vind aldri har kunnet generere. Jeg er ikke hundre prosent sikker på hva det er som skjer, men har en teori : Hvis temperaturen over land er lavere enn den som er i og like over havet - så vil luften over havet stige like før den møter den kaldere lufta over land. Har på denne måten hatt en Sig Ninja så høyt at det var så vidt jeg så den - kryssa rorene og tok 52 turn spin før jeg på nytt dro ut og klatra................utrolig måte å fly på!
        Lars Petter Eriksen

"the essensials are invicible to the eyes"
        Saint-Exupéry

Comment

• Olavjoergensen
          • Jun 2005
          • 2208

Hei.

Dette "fenomenet" lar seg forklare. Siden luften har viskositet vil den luften som er i bevegelse "dra" med seg luften som ligger rundt den. Det som skjer hvis luften blåser innover f.eks en fjord uten hindringer å så møter en hang kant så vil luften presses oppover hang kanten. Luften som presses oppover vil dra med seg luften som er rundt seg pga luftens viskositet. Luften vil dra med seg mere luft etter økende vind. Så dess mer det blåser desto lengre unna kanten kan man fly(i teorien) til en viss grad. Det er også luftens viskositet som gjør at vi får luft motstand. Man kan tenke seg at man f.eks skal fly gjennom olje, dette ville gitt en kjempe stor motstand. Det er det samme med luften, men motstanden er selvfølgelig mindre enn olje.

Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

Comment

• Olavjoergensen
            • Jun 2005
            • 2208

Angående teorien til Laserboy så er det veldig sannsynlig at det er oppad gående luft strømmer over havet om vintern. Men da er det usannsynlig at man vil ha en vind innover mot land. I et slikt tilfelle hvor luften stiger over vann i nærheten av land, så vil luften blåse ut fra lanområdet. Akkurat hvorfor dette skjer blir altfor inviklet å skrive inn her. Men jeg kan si at jeg har lært masse om dette i meterologien i forbindelse med pilot utdanningen så jeg skjønner selv hva som sammenhengen er her. For å si det enkelt så er dette ganske så innviklet.
            Olav Jørgensen
            Low & fast

Comment

• Eagle
              • Jan 2006
              • 1299

Oki. Da har i allefall jeg fått noen fornuftige svar på mitt spørsmål. Jeg har prøvd å legge merke til om det er noe spesielt ang vær situasjonen de gangene jeg kan seile vekk fra hanget, men været kan være helt forskjellig fra gang til gang.

Joo: Hvordan liker du Easyglideren? Jeg ble positivt overrasket over hvor bra den flyr. Har lagt inn en 6mm gjengestang i vingerøret, og med denne stanga, og to standarservoer i kroppen, ligger vekta på 1150 gram. Har lest at noen måtte legge bly i nesa da de brukte de servoene som er beregnet for modellen, men jeg tok like godt og gikk bananas med tapetkniv og Dremel, og vips, så passet standard servoene i kroppen. Null bly i denne modellen.
              Looper utvendig, og flyr inverted uten problem.

Gøy!!
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

Comment

• Celtic-Griffin
                • Oct 2004
                • 873

Perhaps I am venturing out onto thin ice but it would seem that the senario described here is a local Costal Front...

Coastal Fronts are caused by the heating of air over water (hence the low cumulus formations described by JOO), and are often reinforced by the trapping of cold air along the coastline by the coastal ridge.

They tend to form on northwest coasts in late autumn and winter, sometimes as a result of the displacement of warmer water from under the entrapped cold air along the coastal ridge and seawards thus giving a band of convection (and low cumulus if the air is sufficiently moist) along and near to the coast.

It is not unusual in such conditions that the local front (cumulus) can establish a wave on the downwind side if the prevailing wind is stable enough thus the stable and sometimes powerful climb rates that can be experienced.

A characteristic of the lift is that it is smooth and non-turbulent which is often described by full size glider pilots as 'like going up in an elevator'...
                Last edited by Celtic-Griffin; 12-04-06, 22:55.
                Ken Bates
                Never Mind the Label

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6935

Høres riktig ut Ken, det spesielle var jo skydannelsen og det jevne turbulensfri løftet.
                  Det Olav nevner er kjent stoff, det jeg reagerte på var nettopp den fine skygaten som dukket opp.

Eagle: EasyGlideren min er jeg svært glad i. Den flyr på så lite vind at det er utrolig, og jeg har også gjengestang til min. Måtte legge inn ca 40 gram bly foran batteripakka. Et genialt fly for trange hang med dårlig landingsplass, den tåler det meste
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...