Unconfigured Ad

Collapse

Trenger tips/ råd til hangflyging!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaklei
    • Sep 2005
    • 458

Trenger tips/ råd til hangflyging!

Hei!
    Har bygget en easyglider for å prøve hangflyging.
    Vet veldig lite hangflyging, har skjønt at det rent flygeteknisk er viktig å bruke mye sideror istedenfor balanseror til å svinge, eller gjelder dette mest termikk flyging? Er ikke så lett å bruke sideror for en gammel amatør som ikke har ungdommens joystikkfingre og som stort sett har klart seg med balanseror .
    En annen ting er hva som er et "godt" hang. Må jo ha en helling + litt vind, men hva ellers?? Er hellingens lengde/ høyde avgjørende? Hvor i henget er det mest løft, over henget på toppen av henget??
    Bor i Vågå, her er jo ikke annet enn fjell og knauser, så mulighetene ligger rett utenfor stuedøren!
    Easyglider er jo et enkelt fly, men har lyst til å prøve dette først, for jeg dilla på hangflyging finnes mange avanserte modeller å finne!

Vet at dette er et vidløftig emne, har mange?? her, er jo heller ikke mere komplisert enn å dra ut å teste/ finne ut selv, men er også flott å få litt input!!

Kjell Arne
  • Litespeed
    • Jun 2005
    • 1064

heldig

Heisann
    Du bor jo midt i Hanggliderenes mekka så et Hang er jo og finne mange steder rundt omkring Vågå, .Prøv en dag med fint vær og ikke for mye vind, dra opp på Vole i 10 tida da begynner thermikken så smått og svinge seg opp lia ,den oppvinden der kan du prøve og fly på ,(PG/HG ene flyr ikke før i 13 tida og utover) fly frem og tilbake langs åsen en 20- 50 meter ut og sving alltid ut ifra terrenget når du snur på hanget, fly ikke lenger unna enn at du kan se flyet godt..kommer du for høyt er det bare og gi nedover ror og når du skal lande lander du bak på plassen eller myra.PÅ den modellen din er det vel best og bruke en kombinasjon av høyde/balanseror når du skal svinge.
    Lykke til. Vet om mange andre supre steder oppi der.
    Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• Laserboy
      • Mar 2005
      • 152

Hei kaklei!

For å begynne med flyet ditt - godt valg for å begynne med hangflyging.
      Bruk balanseror og sideror i kombinasjon når du svinger - begynn krenging med balanseror og sideror og støtt på om nødvendig med sideroret (i tillegg til høyderor)etter du har fått ønsket krengevinkel.
      Det ideelle hanget er helt fri for skog og utspring og har en helling på 45 grader. Det beste løftet finner du 45 grader opp og ut fra toppen av hanget.
      Det er vanskelig å si hvor mye vind du trenger for å holde flyet i lufta da det ofte er avhengig av hangets utforming, men en Easyglider trenger ikke mye vind for å holde seg i lufta. Har du et rent og fint hang på rundt 10-20 meters høyde holder det gjerne med rundt 5-7m/s men det er morsomst når det blir mye vind (10m/s+)og store hang. Da kan du legge i bly og fly med større fart.
      Er det en del vind når du prøver de første turene så husk å alltid svinge ut fra hanget - ellers er det fort gjort å blåse bak toppen hvor det ofte er turbulent og lite eller ingen løft. Easyglideren er ikke noen kjapp redskap og det koster mye høyde og komme ut i løftesonen igjen.
      Landingen gjøres i motvind og helst på toppen bak hangkanten.
      Det er sikkert flere måter å gjøre dette på men jeg hadde hell med min metode for ca.25 år siden.......
      Det viktigste er at du tør å prøve - du vil bli overrasket over hvor enkelt og ikke minst hvor GØY hangflyging er!

Happy Landings
      Lars Petter Eriksen

"the essensials are invicible to the eyes"
      Saint-Exupéry

Comment

• torgust
        • Aug 2005
        • 842

Hei kaklei

Du vil sikkert finne en del relevant informasjon i denne tråden.
        http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=10510

Ta deg tid til å se litt på videoene jeg har lagt ut her.

Der kan du snappe opp mange ting som er viktig å tenke på når du skal fly hang ved å se på andre som kan det godt. Legg f.eks merke til at disse karene hele tiden "legger" flyet opp mot vinden for å motvirke at flyet blir trykt inn mot, og i verste fall bak, hangkanten.

Selve flydelen er som regel mye lettere å få til enn folk flest tror, men landingene er ofte vanskelige å få til pga rotorer på toppen. EG skal tåle mye juling så tror du har valgt et bra fly til å teste hangflygingen med.

Når jeg flyr hang liker jeg å ha bra utslag på balror, men ikke fullt så mye på høyderoret. Med mye høyderor er det fort at du ender opp med et fly som er vellig kilent å fly. Jeg kjører derfor som regel med dual-rate på høyderoret men med fulle utslag på balror. Sideroret kan du også bare knalle på med fullt utslag på.

Regner med du spør om det mer du lurer på.

Lykke til.
        Du kommer til å bli hekta
        Mvh
        Torbjørn Gustafson
        www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

På Vågå er det jo paradis, har hengt der noen ganger i PG
          Gode råd har du jo fått i svarene før.

EasyGlideren min er fløyet på et bittelite hang på så lite vind at vi måtte vifte med vindmålerne for å få utslag! Var vel 1m/s... men jeg har tyna rundt på hang i mange 10-år så det er vel i fingra å finne det som er av løft?

Ellers kan EasyGlideren vrenges ganske heftig rundt når man bare har løft og står på. Her er en videosnutt av en "seilflynybegynner" i klubben min som er ganske fersk på hangflyging! http://video.google.com/videoplay?do...layable%3Atrue
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• kaklei
            • Sep 2005
            • 458

Takk for svar, viser nok en gang at det alltid er fornuftige svar å få her på forumet!
            Joda, som Litespeed og Joo skriver at jeg bor midt i smørøyet for hangflyging, så jeg må jo prøve å utnytte den flotte naturen jeg bor midt oppe i. Spesiellt med tanke på at det er dårlig med stripe for motorfly MÅ jeg bare prøve hangflygingens utfordringer og gleder. Håpe på litt bedre vær mot helgen enn det er for nå, regn tungt hengennde vær!! Fint vær ute yil å være inne i!

Kjell Arne

Comment

• kaklei
              • Sep 2005
              • 458

Ser at dere seilfly gutta legger i bly i skrotten (eller vingen) når vinden er kraftig nok.
              Hvor mye vind må det være før jeg kan/ må legge ballast i Easyglideren??
              Ser at det er fint å legge feks. en gjenget stang i karbonrøret i vingen.
              Vet ikke vekten på en slik stang, men om den er for tung kan den jo kortes inn og bruke lettere materialer på begge sider av stangen.

Kjell Arne

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

hei Kaklei Har selv startet min seilflykarriere med en easyglider i elektro version og det er en utmerket modell som tåler de harde landingene det ofte kan bli i starten på hang. har ikke prøvd ballast enda selv. men har flydd i opp mot 10m/s med den. men da var den lett også Bare ett tips når du står på hanget og kaster i veien modellen mot vinden. vær rask i reaksjonen til å gi litt nedoverror før flyet rekker å stalle mot vinden. for hvis vinden er kraftig så har du da plutselig flyet 100m bak deg. Og ikke spørr hvordan jeg vet ellers gled deg til en virkelig morrsom del av vår hobby som jeg selv virkelig har fått øynene opp for nå i vår. Og det er lett å glemme tiden når man står og koser seg på ett hang. har selv krasjet fordi radioen var tom for strøm to ganger
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• pleym
                  • Dec 2001
                  • 909

Det er få tilfeller på hang hvor du ikke bør/kan legge inn ballast, men hvor mye du kan legge inn avhenger av hvor bra løft det er. Ballasten øker treghetsmomentet, og gjør at flyet blir mer stabilt i større hastighet (vind).

Et lett fly uten ballast mister fort hastighet og staller hvis du f.eks. gjør en krapp sving. Med ballast holder flyet farten oppe gjennom slike manøvre.

Pass på at ballasten ikke endrer tyngdepunktet, og at den ikke kan flytte på seg mens du flyr. På min Tragi, som har 3m vsp. så kan jeg legge inn 1,5kg bly i vingerøret.

Værste forhold jeg har prøvd på så sa værmeldingen 12+m/s (har ikke måler). Da ble det lastet med 1 kg bly, og jeg måtte ha en kompis til å kaste for meg. På hangkanten måtte han bruke begge nevene for å holde fast, og når han pælma alt han kunne så var det bare såvidt det bevegte seg forover i forhold til han. Derimot suste det rett oppover i en vanvittig fart. Og hastighetene du kan oppnå på langs av hangkanten etterpå må bare oppleves
                  Det er IKKE vanskelig å bli hekta på hangflyging!!!

Comment

• kaklei
                    • Sep 2005
                    • 458

Har nå vært på vole å forsøkt meg som hangflyging. (understreker forsøkt )
                    Pleym, du nevnte noe om å havne bak deg på henget i vind.. er vel kanskje noe vi alle må igjennom!!
                    Vinden på vole var nok litt for stri for meg (9ms, i følge vindmåleren som HG/PG folkene bruker), i tillegg kom den fra nord, altså litt ugunstig retning. Fant en liten kolle innenfor vole, der jeg hivde ut EGE'en. Klarte et par svinger mot vinden, før jeg ikke klarte å "holde den igjen", følte vel at jeg ikke hadde nok fart, havnet innenfor det lille hanget jeg sto på, fikk landet på et vis.. Modellen tåler en trøkk ja, løsnet oppheng til sideror + knekt drev i tiny-s servoen til sideroret.
                    Regner med at dette var for mye vind for meg + ugunstig retning, fikk liksom ikke opp farten.. Var vel og et veeldig dårlig heng, turbulens både her og der. Håper Øgrey eller andre har drevsett til Tinn-S

Kjell Arne

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

synd det gikk sånn. men som du sier det blir litt sånn i starten. hvis du ikke får fart så må du gi dykkror. du vil da se at modellen slutter å stige men flyr rett fram og bare øker farten i stedet. Når du får prøvd igjen så send flyet rett ut mot vinden. la det få litt høyde men ikke så lenge st det stopper opp. gi dykk ror slik at du beholder farten og sving langs hanget litt utenfor kanten. også husk og svinge ut fra hanget når du svinger. Lykke til videre og håper du ikke gir opp med det første. bare du får prøvd litt så kommer du garrantert til å bli hektet
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

Comment

• torgust
                        • Aug 2005
                        • 842

Høres ut som om dette har vært litt vel mye vind, kombinert med turbulent hang (som regel = dårlig løft) som igjen gjør at denne "pressfaktoren" inn mot hangkanten fra vinden blir svært merkbar.

Når du kommer i slike situasjoner blir det svært vanskelig å holde modellen opp mot vinden. Resultatet blir som regel at du blir stående å stange rett mot vinden uten å få opp fart. Akkurat som du beskriver.
                        Det kan hjelpe å gi litt dykkror i slike situasjoner for å få igang litt fremdrift i modellen igjen. Deretter en forsiiiiiktig sving for å komme 90 grader på ditt ståsted, og få igang 8-tallsrundene igjen.

Et annet problem når du flyr i så mye vind er at modellen har en tendens til stige gjennom svingene og dermed drepe flyfarten din. Du blir også da sårbar for pressfaktoren igjen. For å motvirke dette kan du gi sideror samme vei som balanseroret gjennom hele svingen. Også etter at du har sluppet balanseroret. Dette vil motvirke stigningen gjennom svingen og du bør være bedre i stand til å opprettholde hastigheten gjennom hele svingen.

Hadde du lagt i ballast når du prøvde?
                        Om ikke vil jeg anta at 9-10 ms og EG uten ballast ville vært en utfordring for erfarne piloter. Joo har vel en del erfaring med EG i litt vind så han kan sikkert bekrefte / avkrefte dette.

Fortsett å prøve. Dette er helt normale utfordringer når man skal starte med hangflyging
                        Mvh
                        Torbjørn Gustafson
                        www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Minibønna
                          *****istrator
                          • Oct 2005
                          • 390

Var å fløy Viking i går, var ca 12-13 m/sek, det er action! Dumt jeg ikke hadde med bly til å veie ned modellen for da kunne jeg fått betydelig større fart. Oyes hangflyging er deilig, utrolig følelse å fly seilfly. Vet ikke hva som gjør det, er det kombinasjonen fjelluft, turen opp på hanget i kombinasjon med selve flyginga? Ikke vet jeg. Må bare prøves.
                          Tor Henrik Hernes

Comment

• kaklei
                            • Sep 2005
                            • 458

Takk for råd og støtte!!
                            Går greit med flyet, må bare Få tak i drevsett til tiny-S. Har ingen annen servo som passer i "servokassen" i EGE. Sendet forespørsel i går til Øgrey og IMPX, har ikke fått svar enda. Vet noen evt. hvem som har??
                            Skal vente på bedre forhold før jeg hiver ut flyet på nytt!! I dag hadde vært perfekt, blikkstille på vågåvatnet, og sol fra skyfri himmel!!

Kjell Arne

Comment

• Wiker
                              • May 2003
                              • 195

Tiny-S og Tiny-MG er Multiplex utgave av Hitec HS-81/HS-81MG, så du kan bruke HS-81 gear på Tiny. Bytta selv ut plast-gear på flere Tiny-S med HS-81MG (metal) gear.

http://www.nortrading.no har HS-81 plast-gear 42,- og HS-81MG metal-gear 164,-

http://www.elefun.no har også HS-81 gear i både plast og metal, litt billigere enn NorTrading.
                              Last edited by Wiker; 27-05-06, 09:16.

Comment

Working...