Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ballast plassering og vingebelastning på hang

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ballast plassering og vingebelastning på hang

    Hei folkens. Er ny på dette med hang flyging og har ei isopor vinge som jeg har prøvd litt (hærligt, råtøft osv) og komt til at vinga (Turbocombat vinge på 120cm) måtte ha ballast for å penetrere vinden. Problemet er at jeg er usikker på om ballasten skal frem i snuten på vinga eller om den skal på nærast muligt tynde punktet (slik jeg har gjort det nå)?
    Vinga veier ca 572g flyklar uten ballast, og har prøvd med 120g ballast i sterk vind og det hjalp litt på farta men jeg følte det kunne vert mere ballast for å få mere fart. Da er neste spørsmål hva er normale vingebelastning på hang fly i sterkvind/labervind?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Ballast skal plasseres på CG eller så nærme som mulig. Dersom en plasserer vekten i snuten, vil vinga få ein heilt anna karrekteristikk. Den vil f.eks. regaere mykje dårlegare på høgderor.

    Har ei liknande vinge, som eg var ute med for nokre dagar sidan, i 12-15m/s vind. Måtte ha i ein del ballast for å kunne penetrere vinden, men veit ikkje heilt kor mykje. Kan sjekke det... Har vel erfart at eg stortsett må ha litt ekstra vekt i vinga...

    Ang. anbefalt vinge belastning, så har eg ikkje peiling, må nesten prøve seg litt fram der.

    \Rune

    Comment


    • #3
      Dert vanlige er å legge ballast rundt CG, evt noen millimeter foran. Ikke last ned snuta.
      Storseilere har ofte rør i vingeroten rett foran hovedbjelken for å putte inn blystaver... gjerne et kilo
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Jeg tar opp en gammel tråd...

        Er det noen som kan utdype dette med vingebelastning på hang. Er det mulig å anslå hva flyet bør veie ved en viss vindstyrke eller må man prøve seg frem?

        Tråden gjelder opprinnelig vinge. Jeg tenker på seilfly generelt...
        Last edited by Funnypark; 19-04-09, 09:25.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Funnypark View Post
          ............. eller må man prøve seg frem?
          Ja, man må prøve seg frem. Flytype (vingeprofil, størrelse osv) og hvordan det løfter på det aktuelle hanget vil medføre store variasjoner på hvor mye et fly "bør" lastes. I tillegg kommer personlige preferanser. Man må bare prøve seg frem, og etterhvert som man blir kjent med flyet får man en cirka ide om hvor mye man skal laste i forskjellige forhold.
          Knut Eirik Lyngmo

          Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

          Comment

          Working...
          X